Permalänk

Klantat mitt 8800GT.

Ni vet hur det är (eller förmodligen inte). Man har köpt en Accelero till sitt 8800GT, man har köpt turbo-kittet och kör fläktarna i stabila 7v. Man tänker att 2000MHz+ på minnet lär gå utan vidare, nu när temperaturerna är så goda. Man är lite dum helt enkelt, man skiter i andra faktorer, man är inte en pro-clocker. Men man klockar. Man sätter på ATiTool artifact scan. Man har hybris. Man går och duschar...

Man kommer tillbaka, skärmen är svart. Datorn spinner ändå på. Man startar om, ingen bild, man startar om igen, ingen bild. Lite panik där. I vilket fall, jag har svårt att tro/acceptera att 10 minuter i lite för höga frekvenser har förstört hela kortet. Inget bränt vad jag såg, och ingen lukt vad jag kände. Jag testade att ta ut PCI-E-strömkontakten ur kortet för att se om det respondade. Det gjorde det, ett högt jävla tjut (precis som när jag glömde att sätta i den när jag första gången installerat kortet). Det innebär åtminstonde att det finns något sorts liv kvar djupt där inne i kortet. Har dessutom känt på kärnan (monterade av kylaren) under boot och den blir rejält varm, så även i den verkar ju något hända. Har kollat på kortet och inga kondensatorer verkar körda, men ändå ingen bild! Jag vägrar tro att det har pajjat för att jag gjorde en riktigt riktigt korkad, idiotisk, naiv handling.

Går det att göra något? Skulle en omflashning möjligen hjälpa? Har ni några goda råd att ge?
Tacksam för svar, ris och ros.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Hum du glömde inte kyla nåt vicktigare typ spänigsregulatorer etc?

Permalänk
Avstängd

lämna in kortet på garanti gör inget mera vilket kan färsämra dina chanser för garantiärende

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

verkar väldigt konstigt men ibland har man otur eller glömmer kyla nått, idag ska allt som sticket upp från kortet ha kylfläns tänk på det inte bara core och minnen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
lämna in kortet på garanti gör inget mera vilket kan färsämra dina chanser för garantiärende

Tyvärr så lär inte garantin gälla i det här fallet...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

http://img.tomshardware.com/us/2004/11/11/intel/asus2_regulat...

Om det där är regulatorerna så hade jag en smärre kylfläns på dem jo.
Det som förvirrar mig är ju att kortet verkar ha liv i sig, med tanke på att kärnan uppenbarligen arbetar, minnena blir även dem varma, och kortet gnäller när det inte får extra kräm via PCI-E-pluggen...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz

har han kvar orginal fläkten så är det bara montera tillbaka den?
EDIT: säker på att det är graffet då? testa med annat.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har han kvar orginal fläkten så är det bara montera tillbaka den?
EDIT: säker på att det är graffet då? testa med annat.

Nej egentligen inte. En grej som jag tycker är jävligt uppseendeväckande är att speakern i chassit inte ger ifrån sig ett knyst. Det följer inte med någon speaker till mitt P182, så jag har inte haft någon tidigare. Men snodde ett från mitt gamla chassi och den ger inte någon signal överhuvudtaget.

Börjar fundera på om det är moderkortet alltså, men samtidigt så spinner allt på så förbannat fint ändå, och det är ju faktiskt grafikkortet och inget annat som jag pillat på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat bytt DVI-kontakt på grafikkortet?

Jag har för mig jag råkade ut för något liknande när jag gjorde ett furmark-test, och då räckte det att flytta skärmen till andra kontakten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Har du testat bytt DVI-kontakt på grafikkortet?

Jag har för mig jag råkade ut för något liknande när jag gjorde ett furmark-test, och då räckte det att flytta skärmen till andra kontakten.

Japp, testat allt möjligt. Olika skärmar, olika kablar och olika DVI-slots. Även testat VGA-adapter osv

Visa signatur

Permalänk

mitt gamla 7900gt fick svart skärm om man inte stängde av agget innan man startade datorn skulle man köra en omstart av datorn så var man tvungen att stänga av datorn och agget oxå ett tag innan det ville sig.

värt att testa kanske, problemet slutade när jag skaffade SLI och nu när jag satt allting i HTPC datorn med samma gamla ensamma graffe så funkar det felfritt, MYCKET egendomligt skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja hade samma problem, då satt tydligen inte den där 4pin kontakten i moderkortet i ordentligt.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz

just det tängte inte så långt att duy bytt kylare på det.....

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

När jag köpte mitt 8800gt hade jag ungefär samma problem, ingen bild alls när jag satte igång datorn. Den enda skillnaden var att det pep lite.

Det visade sig att det var moderkortet som inte hängde med.

Vet inte om det är till så stor hjälp, men du kanske kommer på något

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
just det tängte inte så långt att duy bytt kylare på det.....

Orginalkylare är simplissimo att sätta tillbaka, om det nu skulle krävas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Orginalkylare är simplissimo att sätta tillbaka, om det nu skulle krävas.

det tror jag säkert men frågan är hur bra man är på att sätta tillbaks den ,finns alla orginalskruvar råkade man bryta en plopmering, eller osv ja frågan är om det är värt besväret men testa kan man altid men märk väl att detta bryter mot regel 9 i detta forum "man får inte uppmana till brott" detta är ett sånt uppmaning till bedrägeri så lika bra o vara tyst nu hehe

Visa signatur

Permalänk

Äh, jag tror ändå att det finns liv i gamla Bettan, ska felsöka när jag väl får tillgång till en rigg med PCIE-slot så får vi se vad som händer. Annars får väl 4850 inhandlas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak som brukar fungera av nån märklig anledning när man råkar ut för det här fenomenet är att ta ut en minnessticka och starta datorn. Vips så kickar den igång som att inget har hänt.
Kan vara värt att prova i alla fall. Testa att resetta bios också.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Se där ja. Testat kortet i annan burk nu och det fungerar prima. Alltså är det inte grafikkortet det är fel på, tack och lov. Då är frågan, moderkort eller CPU? CPU har jag inte rört överhuvudtaget, varken spänning eller frekvens, så jag tippar på moderkortet. Finns det något lätt sätt att ta reda på vad det är som tjyvar?
Har inte tillgång till en andra 775-burk för tillfället...

Citat:

En sak som brukar fungera av nån märklig anledning när man råkar ut för det här fenomenet är att ta ut en minnessticka och starta datorn. Vips så kickar den igång som att inget har hänt.
Kan vara värt att prova i alla fall. Testa att resetta bios också.

Det stämmer, har hänt mig också. Men det hjälpte tyvärr inte denna gången. BIOS har jag resettat ett antal gånger nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Citat:

Se där ja. Testat kortet i annan burk nu och det fungerar prima. Alltså är det inte grafikkortet det är fel på, tack och lov. Då är frågan, moderkort eller CPU? CPU har jag inte rört överhuvudtaget, varken spänning eller frekvens, så jag tippar på moderkortet. Finns det något lätt sätt att ta reda på vad det är som tjyvar?
Har inte tillgång till en andra 775-burk för tillfället...

Det stämmer, har hänt mig också. Men det hjälpte tyvärr inte denna gången. BIOS har jag resettat ett antal gånger nu.

kan vara mobot som bråkar med kortet, via chipset ska fungera dålig med 8800 modeller.
testa att göra en bios uppdatering det kan hjälpa.

mitt 8800gt kort VÄGRAR gå stabilt i annan klock än orginal eller 3.8ghz (e8400 cpu) som jag kör nu, sen är det något fel på mitt mobo (gigabyte ds3) så jag ändå inte kan klocka högre för om jag ställer högre volt så fastnar den i continious reboot loop. kan inte köra RMA heller då den faktiskt fungerar på stock.

har du ett extra nät agg kan du koppla in det till graffet och diskar och lite skit och se om det blir bättre, konstigt nog så fungerar mitt 8800gt på det viset med alla klocks, efter det testet köpte jag ett corsair 750watts agg med 60A på 12 volts linan...helt i onödan eftersom problemet kvarstod och inte faan tänker jag köra med 2 agg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men har ni resettat bios på moderkortet? Det kan hjälpa i vissa fall, om bios fått något knas för sig. Även att tömma nätagget/datorn helt på ström innan reset kan motverka visst buggigt beteende.

OT till Aka_The_Barf, på mitt DS3R klockar bios F11 överlägset bäst även om bios F12 har viss funktionalitet som saknas i F11(halva multiplar, E0-stöd, cpu-mikrokod buggfix för C2D). Det kan vara likadant på DS3 att ett äldre eller nyare bios de facto klockar mycket bättre(men att något annat kanske är sämre då). Det är ofta man får kompromissa när man klockar.

Dessutom, i mitt fall får HD4850 för lite ström via pcie-porten om pcie i bios står på default, jag måste sätta den på +0.1V för att grafikkortet skall klara full belastning.

edit. chipseten på moderkorten blir även de ruskigt varma nu under sommaren när man klockar/stressar, de har oftast rent löjlig kylning jämfört med cpu/gpu och kan orsaka en hel del fel om man har dålig ventilation i lådan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men har ni resettat bios på moderkortet? Det kan hjälpa i vissa fall, om bios fått något knas för sig. Även att tömma nätagget/datorn helt på ström innan reset kan motverka visst buggigt beteende.

OT till Aka_The_Barf, på mitt DS3R klockar bios F11 överlägset bäst även om bios F12 har viss funktionalitet som saknas i F11(halva multiplar, E0-stöd, cpu-mikrokod buggfix för C2D). Det kan vara likadant på DS3 att ett äldre eller nyare bios de facto klockar mycket bättre(men att något annat kanske är sämre då). Det är ofta man får kompromissa när man klockar.

Dessutom, i mitt fall får HD4850 för lite ström via pcie-porten om pcie i bios står på default, jag måste sätta den på +0.1V för att grafikkortet skall klara full belastning.

edit. chipseten på moderkorten blir även de ruskigt varma nu under sommaren när man klockar/stressar, de har oftast rent löjlig kylning jämfört med cpu/gpu och kan orsaka en hel del fel om man har dålig ventilation i lådan.

googla lite på mitt problem så kommer du inse att det mer eller mindre är olösligt och byte av bios kan förvärra det så det tänker jag inte pilla med. vet att ett helt ds3 klockar väldigt bra, därför jag köpte ett men fick tyvärr ett med continious loop boot problem!

Visa signatur

Permalänk

Då var jag tillbaka gott folk. Tack så mycket Aka_The_Barf för alla svar och din support.

Tidigare idag fick jag tillgång till polarns rigg, och det visar sig att både processor och grafikkort fungerar prima i hans dator. Likaså minnen. Även nätagget vet jag att det fungerar. Jag provade för sakens skull hans fullt fungerande processor och grafikkort i min dator. Fick jag POST? Nej, inget hände.

Med andra ord är det alltså moderkortet som gett upp. Jag gissar på nordbryggan, låter det som en bra teori?
Eller så har någonting hänt med BIOS. Hur som helst får jag ju ingen POST screen eller dylikt överhuvudtaget. Som ni redan vet har jag både jumper-resettat och tagit ur batteriet, utan resultat.
Nog torde detta vara ett garantiärende? Jag har på intet sätt ändrat en enda spänning i hela min rigg, inte heller överklockat något förutom minnena på mitt 8800GT. Inte heller flashat eller dylikt.

Tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt klart ett garanti ärende enligt min mening.

Är du säker på att moderkortet inte är kortslutet på något vis? Testat att bygga ihop datorn utanför chassit och starta kanske?

Kan ju va bra att testa innan man gör en RMA.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Helt klart ett garanti ärende enligt min mening.

Är du säker på att moderkortet inte är kortslutet på något vis? Testat att bygga ihop datorn utanför chassit och starta kanske?

Kan ju va bra att testa innan man gör en RMA.

Intressant teori! Ska testa detta innan jag skrider till handling. Men om det är kortslutet, tror du verkligen det hade spunnit på ändå? Det är ju inte så att det inte går att sätta på, det är bara det att datorn vägrar POSTa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant teori! Ska testa detta innan jag skrider till handling. Men om det är kortslutet, tror du verkligen det hade spunnit på ändå? Det är ju inte så att det inte går att sätta på, det är bara det att datorn vägrar POSTa.

För att vara ärlig har jag ingen aning Ända datorn jag byggt som vägrade posta glömde jag koppla in 4pins strömen i moderkortet på. Jag har ingen aning om hur ett moderkort reagerar när den är kortsluten. Men det är ju alltid värt ett försök

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV

Permalänk

Hur lång tid tar ett sånt här RMA-ärende vanligtvis? Känns sådär kul alltså :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

beror på om butiken du köpte varan hos kommer skicka iväg den till leverantörens lager/(test station?). Tog drygt en vecka att få mina ram minnen skickade till mig under en RMA. Skulle tippa på 1-2 veckor.

Visa signatur

Permalänk

bör ta runt en 2 veckor, men har man otur och dom har mkt att göra* så kan det ta lite mer tid!

*dom är slöa!

kul att du hittade problemet, altså att inte att det pajat men att du kunde fixa till det på ett relativt billigt sätt förhoppnings vis om RMAt funkar som det ska!

Visa signatur