Intel visar upp blixtsnabb SSD-lagring

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp blixtsnabb SSD-lagring

Intel Developer Forum har precis gått av stapeln i San Fransisco, USA. En av de första nyheterna är att Intel planerar att lansera högpresterande solid state-enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, hoppas detta pressar priserna lite så vi dödliga får råd med SSD också

Permalänk

livslängd snacket fortsätter i samma veva om SSD ? :]

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Jag är fett sugen på en liten SSD att använda som systemfisk och kanske för de mest krävande spelen, typ bara 16 eller 32GB liksom

Liten uppgradering till datorn som ger stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Om priset för en SSD på över 160gb går under 1500kr kan jag börja överväga att införskaffa en eller ett par. Men i nuläget är priserna på tok för dyra i förhållande till den lilla prestada-boost man lär känna av. Intel lär väl inte skilja sig från mängden utan dessa enheter lär väl kosta över 3000kr i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se hur mycket det påverkar boot tider och sånt och inte bara skriv och läshastigheter.

Permalänk
Medlem

Men aja, mer konkurrens = billigare priser, bort med gamla högljudda mekaniska och in med större SSD!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt en 64GB X25-E Extreme om den hade kostat mellan 3 och 5.000:-

Ser inget konstigt med de priserna.

Men sen har jag ju jobb också.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Skulle vara kul att se hur mycket det påverkar boot tider och sånt och inte bara skriv och läshastigheter.

Finns fina filmer om det på Youtube faktiskt Vissa är ganska imponerande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Kul att det sker framsteg ändå på ssd-fronten. Jag ser fram emot dagen man kan byta ut terabyte-diskarna mot lika stora ssd.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag är fett sugen på en liten SSD att använda som systemfisk och kanske för de mest krävande spelen, typ bara 16 eller 32GB liksom

Liten uppgradering till datorn som ger stor skillnad.

Hur gör man för att använda dem som systemfisk?;)

OnT: Alltid trevligt att det förbättras iallafall. Ju bättre de blir desto billigare blir föregångarna.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Finns fina filmer om det på Youtube faktiskt Vissa är ganska imponerande.

Hittade denna http://uk.youtube.com/watch?v=Dt6VbOY3xE0&feature=related vill ha SSD nu xD

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen mening med att ha en SSD på mer än 64GB i dagsläget! Inte ens 32GB... Jag menar syftet med dessa är ju knappast att använda som lagringsutrymme för sina DVD-r filmer. X25-E Extreme verkar helt klart vara en intressant produkt och jag kommer följa utvecklingen med spänning.

En snabb SSD liknande dessa ger en enorm prestandaboost i windows/kontorsapplikationer/övriga spel och program som läser från många systemfiler ofta.

Permalänk
Medlem

Underbart! Men än är inte priserna så underbara

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hur gör man för att använda dem som systemfisk?;)

OnT: Alltid trevligt att det förbättras iallafall. Ju bättre de blir desto billigare blir föregångarna.

systemfisk! hahaha. tack.. you made my day ! ;).
jag vill ochså ha en systemfisk!

on a side note... tänk dig typ 6 sånna i raid? 170 läshastighet x 6.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
systemfisk! hahaha. tack.. you made my day ! ;).
jag vill ochså ha en systemfisk!

on a side note... tänk dig typ 6 sånna i raid? 170 läshastighet x 6.

Haha... ja har du aldrig hört talat om en systemfisk förr? dom är av arten slamsugare och lever i vattenkylningstankar där dom rensar vattnet från slaggprodukter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda

men tror du inte att SSD kommer att dels fördela användningen så att ingen del av disken används mycket mer än den andra delen och att trasiga delar borde väl stängas av? Säg att en av dessa SSD skulle hålla i 2 år innan utrymmet börjar krympa allt för mycket, då borde det kommit ut snabbare, mer hållbara varianter på marknaden som har mycket mer utrymme och då kommer du vilja byta i alla fall.

Vidare, om märkningen med mer än 1 miljon timmar MTBF stämmer så är nog inte livslängden något större problem.

Det mest intressanta på en sådan här produkt är ju priset.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Sexiga prestanda!

SSD kryper framåt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Jag ser ingen mening med att ha en SSD på mer än 64GB i dagsläget! Inte ens 32GB... Jag menar syftet med dessa är ju knappast att använda som lagringsutrymme för sina DVD-r filmer. X25-E Extreme verkar helt klart vara en intressant produkt och jag kommer följa utvecklingen med spänning.

En snabb SSD liknande dessa ger en enorm prestandaboost i windows/kontorsapplikationer/övriga spel och program som läser från många systemfiler ofta.

jag håller med, men 32gb kanske är lite i minsta laget, kör med 37gb raptor nu och den känns ganska liten iaf om man använder vista, man vill ju ha lite svängrum, 64gb skulle passa perfekt

Permalänk
Medlem

240 MB/s inte 250 MB/s

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

är SSD helt tysta ? (rena minneskretsar?)

ja de e rätt dyra, vill ha en på ca 16GB som systemdisk, hade varit gött, men man har icke råd

MVH

Permalänk
Medlem

Hoppas dom här pressar ner priserna ordentligt, nu börjar SSD-marknaden verkligen ta fart alltså. MUMS!

Permalänk
Medlem

Ruggit fina siffror. Kommer de bara till ett vettigt pris så blir det ett köp.

Ja SSD diskar är helt tysta.

Död åt mekaniska diskar

Permalänk

Bra att ha prefetch på en sådan?

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Inaktiv

Det vore inte fel att ha en SSD som systemlagringsenhet (man kan ju snart inte längre skriva "skiva" eller "disk", eller hur ...?) i multimediedatorn. Allt annat lagrar man ju på NAS:en och hämtar blixtsnabbt via Gigabit-nätverket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda

Har kört 2 strippade som systemdiskar på en vmware server i över ett halvår, dom är hårt belastade och tutar på än så länge. Håller dom detta i tre år så är snacket om livslängd bra överdrivet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku

Enorm skillnad. Köpte 2 mtron pro diskar och kör dom i raid0 för systemet. När windows 2003 server bootar så hinner inte snurran som går i början gå mer än ett och ett halvt varv, sedan är det dags att logga in. Paging går extremt fort vilket snabbar upp servern rejält.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan

De som är ute efter tysta datorer ser gärna större än 64GB. Men vi får vänta tills man kan våga köpa sig något större utan att bli ruinerad trots att man har ett jobb.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag nöjer mig fint med en på 20G för systemet, fil kan jag ha på skivan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte priset blir gigantiskt är dessa faktiskt riktigt bra för databaser. En säker RAID konfiguration av dessa och databasen flyger. Det beror naturligtvis på typ av användning, men många databaser kräver egentligen inte särskilt mycket utrymme; kanske är det ekonomisk data, statistik eller något annat dylikt.

För mitt hemmabruk är det naturligtvis också intressant, men jag avvaktar nog tills marknaden växer en aning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
De som är ute efter tysta datorer ser gärna större än 64GB. Men vi får vänta tills man kan våga köpa sig något större utan att bli ruinerad trots att man har ett jobb.

Datorn blir ju tystare med en 32GB SSD för systemet och applikationerna än utan någon SSD alls?

Är ju hur korkat som hellst att resonera som dom du skriver om.

Jag kanske vill ha en 128 kärnors processor från intel men eftersom bara 4 kärnor finns idag så lägger jag ner verksamheten och tuffar vidare med min 486:a.