Följ Black Week på SweClockers

Varför klarar vissa människor inte av att njuta av tecknad film?

Permalänk
Medlem

Varför klarar vissa människor inte av att njuta av tecknad film?

Först; Om det här ska ligga i Underhållningsdelen av forumet ber jag om ursäkt, tänkte att eftersom jag inte diskuterar filmer osv egentligen utan mer sinneslag osv hos tittare så skulle det ligga här.

Nu till själva tråden

Jag har upptäckt att de flesta människor kan delas upp i fyra kategorier.

1) De som ser på tecknad eller otecknad film och inte tänker så mycket på om det är tecknat eller ej
2) De som nästan uteslutande ser på otecknad film men Disney-filmer går bra (här verkar majoriteten vara?)
3) De som vägrar se tecknat (oj vad macho man kan vara ;P)
4) De som vägrar se otecknat (högrisk-varning för wapanese-ism ;P)

Eftersom #1 och #4 oftast förklarar sig själva ganska bra är jag inte särskilt intresserad av att höra tankar från de grupperna av människor Men jag undrar framförallt då om #2 och #3.

Vad är det som gör att en film/tv-serie inte är lika sevärd som en annan bara för att den är tecknad?

Och vad är det som gör att en film är så ofantligt mycket mer sevärd bara för att det står Disney istället för något annat företag på framsidan av boxen (inget illa menat mot Disney nu, älskar många Disney-filmer själv)?

Och innan någon reagerar på mitt avatar och börjar brännas så nej, det här handlar inte enbart om japansk tecknad film. Det finns tecknade filmer som inte bara riktas mot barn (för jag kan förstå att alla kanske inte vill titta på lördagsmorgons-barnprogram, så tråden riktas såklart inte mot barnprogram som inte är sevärda för äldre) även utanför japan och det är jag väldigt medveten om. Denna tråd handlar om tecknad film i allmänhet, oavsett hur mitt avatar ser ut.

Permalänk

En tecknad serie är inte lika sevärd eftersom den är skrikig och idiotisk, inte min åsikt men det är vad jag får höra när jag försöker kolla på simpsons/family guy/american dad/futurama/south park osv. på stora vardagsrums-tvn

Min mamma är 2/3 typen, men eftersom jag och min syster är tonåringar så blir det inte så mycket disney film ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
men eftersom jag och min syster är tonåringar så blir det inte så mycket disney film ^^

Inne i den "coola" åldern då man inte ser på "barnfilm"? Det kommer tillbaka när du blir äldre, var så säker~~ *klappa lite på huvudet*

Permalänk
Medlem

Vad menar du med tecknade? Klassiskt tecknade för hand? 2D animerade? 3D animerade?
Jag hoppar nog och ställer mig i grupp 1 om du lägger alla 3 i samma grupp med undantag för att jag har dålig koll på anime.

Permalänk
Medlem

Re: Varför klarar vissa människor inte av att njuta av tecknad film?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd

Vad är det som gör att en film/tv-serie inte är lika sevärd som en annan bara för att den är tecknad?

Det är ju faktiskt inte så att det faktum att det är tecknat är den enda skillnaden, utan tecknade serier och filmer brukar ju oftast vara för barn.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad menar du med tecknade? Klassiskt tecknade för hand? 2D animerade? 3D animerade?

Egentligen alla, antar jag. Men det verkar som om 3D-animerade inte har samma problem att bli tittad på av äldre som 2D-animerade eller "klassiskt tecknade" har, tror jag? Men ja, gäller väl alla de antar jag. Allt där det inte är en skådis som går runt på skärmen liksom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det är ju faktiskt inte så att det faktum att det är tecknat är den enda skillnaden, utan tecknade serier och filmer brukar ju oftast vara för barn.

Inte alla dock, och många människor har svårt att se på dessa filmer och serier seriöst eftersom de är tecknade.

Det finns även många tecknade filmer och otecknade filmer alike som är barntillåtna men inte enbart gjorda för barn, och även denna typ av filmer verkar vara svårare att få många att titta på om de är av den tecknade varianten.

Permalänk
Citat:

Inne i den "coola" åldern då man inte ser på "barnfilm"? Det kommer tillbaka när du blir äldre, var så säker~~ *klappa lite på huvudet*

Vaddå cool, ja e inte cool
ja tycker fortfarande att tecknat är skoj, men jag har aldrig gillat disneys filmer som grundar sig på klassiska sagor, förutom djungelboken då
alla filmer o serier som går på disneydags e ju skitskoj, långbens galna gäng o luftens hjältar t.ex

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Detta handlar egentligen om varför alla inte älskar anime?
För jag vet då ingen som absolut inte kan titta på simpsons etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Vaddå cool, ja e inte cool
ja tycker fortfarande att tecknat är skoj, men jag har aldrig gillat disneys filmer som grundar sig på klassiska sagor, förutom djungelboken då

Okej ^_~x

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Detta handlar egentligen om varför alla inte älskar anime?
För jag vet då ingen som absolut inte kan titta på simpsons etc.

Där kom den, och jag som trodde att min lilla disclaimer skulle hålla såna kommentarer borta...

Nej, anime är bara tecknad film från japan. Visst, anime inkluderas i det här eftersom det inte är otecknat, men det är bara en del av många.

Kanske borde lagt in nått om att de tecknade filmerna inte bara ska gå ut på humor. För som du säger däremot så är det otroligt många som tittar på typ Family Guy och Simpsons och så ändå. Tanken bakom tråden kommer mycket ifrån irritationen när jag försökte få mina rumskamrater att titta på Dragonlance (alltså seriös film som är tecknad) med mig och jag möttes av otrolig skepticism. Och det var inte den första tecknade filmen eller tv-serien jag förslagit heller

Permalänk
Medlem

Det är väl så enkelt att alla har olika smak? Det är ju inte som att t.ex. zombiefilmer ses av var och varannan svensk. Dessutom är ju många av de tecknade filmer som säljs i Sverige antingen Disneyfilmer eller förhållandevis smal anime. Jag tror att din fråga bottnar i att du är väldigt mycket mer intresserade av tecknad film i förhållande till icke-tecknad film än majoriteten av människor i Sverige.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Jag ser på allt men det kan ju också vara att jag är barnsligt förtjust i tecknat spelar som ingen roll om det är Disney eller om det är anime eller tja, vad vet jag. Alla i min bekantskapskrets ser då också tecknat så jag har då aldrig hört talas om att #2 samt #3 skulle existera, vem skulle inte vilja se på tecknat??

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det är väl så enkelt att alla har olika smak? Det är ju inte som att t.ex. zombiefilmer ses av var och varannan svensk. Dessutom är ju många av de tecknade filmer som säljs i Sverige antingen Disneyfilmer eller förhållandevis smal anime. Jag tror att din fråga bottnar i att du är väldigt mycket mer intresserade av tecknad film i förhållande till icke-tecknad film än majoriteten av människor i Sverige.

Men "tecknat" är ju inte en genre så som "zombiefilmer" är. Zombiefilmer är zombiefilmer, skräck är skräck, oavsett om de görs med riktiga skådisar eller om skådisarna bara lånar ut sina röster.

Och jag kan även förstå om folk inte är insatta och får reda på vilka nya tecknade filmer som kommer osv, för reklamen i Sverige osv är inge vidare. Det är inte riktigt det jag försöker få reda på genom tråden. Jag försöker hitta varför dialoger ser ut såhär alltför ofta:

- Det kommer en ny film snart, den heter [titel] och från trailern såg den bra ut. Ska vi se på den?
- Aha, fan vad nice, vad är det för film? Några skådisar man känner igen?
- [drar resumé av trailern lite fort], och ja [skådis] är röstskådis till en av karaktärerna, han är jätteduktig ju!
- ...röstskådis? Är det TECKNAT!?
- Ja?
- Men åååh ska vi inte se nått ordentligt istället?

Permalänk
Medlem

Är det här Dragonlance-filmen som du syftade på? Då var det väl inte så konstigt att dina rumskamrater var skeptiska, den verkar ju hur cheesy som helst. Som sagt, jag tror att du förväntar dig att alla andra ska värdera tecknade filmer lika högt som du gör och är oförstående varför de inte gör det.

För den genomsnittlige svensken är tecknade filmer en genre, och även om de ser en eller två riktigt bra teckande filmer så kommer den synen inte att förändras.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

T.ex Beowulf är en animerad som inte är gjord i humorsyfte.
Sedan finns det ju väldigt många filmer som är filmade nästan 50/50 live action och animerat, ex sagan om ringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det här Dragonlance-filmen som du syftade på? Då var det väl inte så konstigt att dina rumskamrater var skeptiska, den verkar ju hur cheesy som helst. Som sagt, jag tror att du förväntar dig att alla andra ska värdera tecknade filmer lika högt som du gör och är oförstående varför de inte gör det.

Haha, ja, den är väldigt klassisk Dungeons and Dragons-stil, men mina rummisar visste ju inte ens vad det var mer än att den var tecknad när de rynkade på näsan. Är som sagt inte den enda filmen eller serien, det var bara det senaste exemplet.

Citat:

För den genomsnittlige svensken är tecknade filmer en genre, och även om de ser en eller två riktigt bra teckande filmer så kommer den synen inte att förändras.

Kanske stämmer, och det kanske även förklarar problemet, men jag fattar verkligen inte varför folk ska se en tillverkningsprocess som en genre -_-x Känns lite som att man skulle nobba att spela ett spel som är ett bra spel som passar ens smak bara för att spelet råkar vara till en viss konsoll. T ex "nej det är ju till xbox 360, det kan jag inte spela! Men hade det varit till wii hade jag lätt gjort det" (vs "det är tecknat, det går inte! men hade samma film gjorts i live action hade jag nog älskat den")

Citat:

T.ex Beowulf är en animerad som inte är gjord i humorsyfte.
Sedan finns det ju väldigt många filmer som är filmade nästan 50/50 live action och animerat, ex sagan om ringen.

Mjo, men Sagan om Ringen räknas nog som live action tror jag, eftersom tanken med animeringen är att det ska se riktigt ut. T ex Toy Story är ju animerad och ska se animerad ut. Sagan om Ringen ser inte animerad ut, de bara animerar områden istället för att fixa ihop nog med fejkade buskar osv för det är billigare och lättare så. Tja, så ser jag det iaf, andra kanske tänker annorlunda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo, men Sagan om Ringen räknas nog som live action tror jag, eftersom tanken med animeringen är att det ska se riktigt ut. T ex Toy Story är ju animerad och ska se animerad ut. Sagan om Ringen ser inte animerad ut, de bara animerar områden istället för att fixa ihop nog med fejkade buskar osv för det är billigare och lättare så. Tja, så ser jag det iaf, andra kanske tänker annorlunda?

Man kommer inte ifrån det faktum att Saga om ringen är till stor del animerad. Det handlar ju lite om målgrupper också. Toy story (som är en väldigt gammal film 15 år snart) är "barnsligt animerad" med glada färger och stora ögon osv eftersom det riktar sig till barn. Telltiubies är live action men det är riktat till barn, varför man även där ser glada färger osv.

edit: faan vad gammal man känner sig om man har sett en 15 år gammal film på bio..

Permalänk
Medlem

Jag kollar på all film jag tycker verkar bra, oavsett om det är tecknat eller otecknat. De som bara håller sig till otecknade filmer missar grymt mycket, och då menar jag inte bara disneyfilmer...

Permalänk
Medlem

Bra tecknat kan jag helt klart kolla på, lejonkungen är ett exempel på en riktigt bra gammal tecknad film, men även nyare såsom shrek, Monsters Inc och Hitta nemo kan vara kul att kolla på.
ofta har filmerna även budskap. däremot klarar jag inte av Animé eller vad det kallas, sån där japansk/kinesisk tecknad där dom slåss med laservapen eller självlysande katter, ja, allt vad det är, sailor moon, naruto, pokemon osv. tycker dom saknar charmen som vanlig klassisk tecknad har, och saknar humorn som en del av den nya datoranimerade har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Bra tecknat kan jag helt klart kolla på, lejonkungen är ett exempel på en riktigt bra gammal tecknad film, men även nyare såsom shrek, Monsters Inc och Hitta nemo kan vara kul att kolla på.
ofta har filmerna även budskap.

Disneyfilmer brukar ha ganska knepiga budskap dock, finns någon halvlustig lista med några olika, lyckades dock inte hitta den nu.
Detta gäller väl iof lite mer dom äldre och kanske inte dom du nämde.

Permalänk
Medlem

varför behöver folk i grupp 3 förklara sig men inte folk i grupp 4? det är juh i princip samma sak? Det borde väl ungefär va samma arugment?

Satt själv fast i anime-träsket för ett par år sedan men var aldrig så extrem att det ena uteslöt det andra, då det är två ganska olika saker att titta på (spelfilm och anime that is). Anime är juh onekligen rätt annorlunda mot den västerlänska spel- och animerade film som ses av de flesta svennebananer och kanske inte tilltalar alla och skrämmer en del ^^

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk

Det beror på.
Mangafilmer med storögda karaktärer som av någon anledning har en gigantisk tår på huvudet konstant tittar jag inte på.
Däremot en trevlig familjefilm är aldrig fel! Det kan jag sitta och titta på för mig själv.

Permalänk

För min egen del ser jag gärna på bra tecknade serier/filmer, med ett innehåll (rå WT-humor som Simpsons är klockrent).

Anime är för mig något fullkomligt rörigt, totalt verklighetsfrämmande spektakel jag inte tar i med tång ens. Jag ogillar även animerade superhjältefilmer (tycker inte att superhjältefilmer som Batman m.m. är speciellt lockande även som icke-animerat).

En film som jag vill se ska ha någon form av substans, inte bara en massa skrikande, hoppande, överreagerande och storögda figurer med rörig handling. Ge mig ett exempel på en Japansk animerulle som har lika stor substans och handling som exempelvis Lejonkungen, jag kan lova att jag ger den en ärlig chans och återkommer med min syn på filmen. Tyvärr sätter jag Japansk anime som en egen genre då de är oftast väldigt lika varandra i framtoning och handling (jag blev, i princip, tvingad av ett ex att titta på Naruto med flera serier i timtal, flera gånger i veckan. Gissa om det kan framkalla illamående?). Att sen denna genre i sitt hemland är riktad till personer från sex till fjorton år kanske gör sitt till i mitt fall (jag är 35).

Visst finns det åtskilliga icke-animerade filmer som inte har någon egentlig substans eller ens en vilja till densamma och jag sett den, kanske ångrat tiden jag gett den men ändå sett igenom hela.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kommer inte ifrån det faktum att Saga om ringen är till stor del animerad.

Men om du ska sitta och vara petig på det viset är nästan alla filmer som inte är komedier som tar upp vanliga livet en "datoranimerad film"

Citat:

Det handlar ju lite om målgrupper också. Toy story (som är en väldigt gammal film 15 år snart) är "barnsligt animerad" med glada färger och stora ögon osv eftersom det riktar sig till barn. Telltiubies är live action men det är riktat till barn, varför man även där ser glada färger osv.

Ja självklart ^_~x Mitt exempel med Toy Story (Bolt är kanske ett mer tidsriktigt exempel) var för att visa att filmen är gjord för att man ska se att den är datorgjord. Datorn används inte för att slippa lägga ner massa pengar på rekvisita utan istället används den som eget instrument.

Citat:

edit: faan vad gammal man känner sig om man har sett en 15 år gammal film på bio..

Vinner jag om jag sett den på bio på ett språk jag inte ens kan? (såg den i sverige, åkte till spanien och såg den igen i spanien, dubbad till spanska xD)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
däremot klarar jag inte av Animé eller vad det kallas, sån där japansk/kinesisk tecknad där dom slåss med laservapen eller självlysande katter, ja, allt vad det är, sailor moon, naruto, pokemon osv. tycker dom saknar charmen som vanlig klassisk tecknad har, och saknar humorn som en del av den nya datoranimerade har.

Titta på annan anime då? Anime är inte en genre, det är ett annat medium att visa historier. Visst att det är mest så kallad "shounen"-anime som blivit populärt här i västvärlden, men det är knappast så att all anime är så; tvärt om så är shounen bara en genre bland många.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
varför behöver folk i grupp 3 förklara sig men inte folk i grupp 4? det är juh i princip samma sak? Det borde väl ungefär va samma arugment?

Tja, om någon i grupp4 som inte är otroligt insnöad animenörd (utan alltså är helt frälst i tecknad film just som tecknad film) kan göra sin röst hörd så är den otroligt välkommen! Men jag har sett nog med "zomg måste vara på japanska och vara tecknat annars är det säääääämst desu!!!" i mina dagar för att veta hur den tankegången fungerar - alltså är den inte intressant för mig att ta del av ^_~x Möter ju tyvärr lite sådan mentalitet ibland när man träffar någon annan som ser på tecknat *suck* (tror om jag ska vara ärlig att lite av mitt ogillande kommer ifrån att jag nog själv var sådär för ~5 år sen, yuck)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Anime är för mig något fullkomligt rörigt, totalt verklighetsfrämmande spektakel jag inte tar i med tång ens. Jag ogillar även animerade superhjältefilmer (tycker inte att superhjältefilmer som Batman m.m. är speciellt lockande även som icke-animerat).

Anime är inte en genre, och har därför inget med "superhjältar" att göra. Låter som om ditt ex tryckt i dig massa så kallad shounen och gett dig en väldigt skev bild av vad som inte är en genre utan bara en annan berättarteknik.

Tipsar om Grave of the Fireflies eller Rurouni Kenshin: Trust and Betrayal om du vill se en tecknad film från japan som jag är väldigt säker på kommer få dig att reagera och sen vilja slå ditt ex ;P (GotF har jag inte sett personligen, bara fått återberättad, men ska vara väldigt gripande. RK:T&B älskar jag själv och den har varit röstad som världens bästa anime sen typ... dess release, på många animesidor; baseras på en shounen-serie, men den här miniserien på 4 avsnitt är verkligen inte shounen själv)

Permalänk
Medlem

Animerade filmer som Bolt, Kung Fu Panda, Finding Nemo, Madagaskar osv. är ju för barn med sin lite barnsliga humor, därför avstår jag från dem.

Tecknat som Simpsons med sin smarta humor älskar jag dock. Nu snackar jag om de gamla avsnitten av Simpsons, inte de nya avsnitten som mer och mer försöker likna Family Guy med sin random humor.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Ja, folk är väl skeptiska till tecknade filmer eftersom det finns väldigt, väldigt få som inte är antingen gjorda för barn eller helt utan substans. Speciellt anime är ju allt som oftast substanslösa och totalt löjliga, och eftersom folk vet det lär de inte vilja spendera nån timme på en film som nästan garanterat är dålig.

När det gäller Disney har det väl lite med tradition att göra. Disney har genom tiderna producerat största delen av de västerländska tecknat-klassikerna. Därför antar jag att folk har mer förtroende för en tecknad film med deras logga på. Sen tycker jag själv att de senaste årens Disney-filmer har varit helt utan karaktär, men det är en annan sak.

För övrigt är det väldigt länge sen jag såg en tecknad film med lite vuxnare undertoner. Wall-E är väl den senaste, antar jag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tja, jag är rätt barnslig och tämligen "openminded". Jag kanske inte får ut samma slags behållning av att titta på tecknat som en vanlig film men det finns något som får de små gråa att röra på sig inne i huvudet.
Med det sagt så har jag ju standarder och preferenser också, men de begränsas inte av kategorierna tecknat/animerat och "vanlig film".

Passar nog bäst in i din kategori 1.

Permalänk

Jag tycker det är helt ok att se på tecknade serier. Älskar Family Guy och South Park, men riktigt avskyr anime. Dock kan ju viss hentai vara ok, sålänge det inte inkluderar otäcka tentakler, robotkukar med borr och blod.

Även annat tecknat går fint, så jag skulle nog placera mig i fack... 1.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

tecknat äger ju, speciellt vi som växte upp på 80talet kan nog inte annat än älska de som sändes på tv då, De få helger man var hos mormor satt man som klistrad framför 3an varje morgon klockan 7 eller om de var 8 Skurt började,

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Tja, jag är rätt barnslig och tämligen "openminded". Jag kanske inte får ut samma slags behållning av att titta på tecknat som en vanlig film.

Så känner jag också, jag vill se snyggt skådespeleri. Det gör det hela mer "verkligt" att det är riktiga människor som skådespelar.
Men jag kollar på tecknat ändå, ibland är man sugen på det. Men det känns inte lika "seriöst" att se tecknat. Och när jag snackar om tecknat så menar jag inte disney eller pixar-rullar. Utan Simpsons, South park eller family guy.
Anime göre sig icke besvär hemma hos mig.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som verkligen gör skillnad på Animerat, Anime och tecknat?
Frågar man mig så är tecknat typ Bambi, bamse eller majoriteten av sakerna på Cartoon network. Dessa har jag svårt att uppskatta, eftersom de för det mesta är extremt förutsägbara och enkla på så gott som alla plan.

Animerade filmer och anime däremot är en annan sak. Där är ju inspirationen ofta hämtad från "otecknade" filmer, ofta med målet att ha just färger och stil som ett uttryckssätt och inte bara för att barn blir glada av klara färger. Sen må det vara Kenshin, Darker than black, Bolt, Surf's Up eller Madagaskar. De är alla riktigt bra, och stilen blir mindre fokuspunkt då story m.m. får en tyngre roll till skillnad från klassiskt tecknat där det mer verkar vara att saker ska se gulliga ut som är det viktiga.

De enda tecknade filmerna jag faktiskt uppskattat de senaste åren måste nog vara Animatrix (Delvis), Chroncles of Riddik: Dark fury och Dead Space Downfall. Fast de är ju å andra sidan rätt lika anime och inte så mycket något man hittar på barnkanalen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.