Citat:
Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Man kommer inte ifrån det faktum att Saga om ringen är till stor del animerad.
Men om du ska sitta och vara petig på det viset är nästan alla filmer som inte är komedier som tar upp vanliga livet en "datoranimerad film"
Citat:
Det handlar ju lite om målgrupper också. Toy story (som är en väldigt gammal film 15 år snart) är "barnsligt animerad" med glada färger och stora ögon osv eftersom det riktar sig till barn. Telltiubies är live action men det är riktat till barn, varför man även där ser glada färger osv.
Ja självklart ^_~x Mitt exempel med Toy Story (Bolt är kanske ett mer tidsriktigt exempel) var för att visa att filmen är gjord för att man ska se att den är datorgjord. Datorn används inte för att slippa lägga ner massa pengar på rekvisita utan istället används den som eget instrument.
Citat:
edit: faan vad gammal man känner sig om man har sett en 15 år gammal film på bio..
Vinner jag om jag sett den på bio på ett språk jag inte ens kan? (såg den i sverige, åkte till spanien och såg den igen i spanien, dubbad till spanska xD)
Citat:
Ursprungligen inskrivet av plope
däremot klarar jag inte av Animé eller vad det kallas, sån där japansk/kinesisk tecknad där dom slåss med laservapen eller självlysande katter, ja, allt vad det är, sailor moon, naruto, pokemon osv. tycker dom saknar charmen som vanlig klassisk tecknad har, och saknar humorn som en del av den nya datoranimerade har.
Titta på annan anime då? Anime är inte en genre, det är ett annat medium att visa historier. Visst att det är mest så kallad "shounen"-anime som blivit populärt här i västvärlden, men det är knappast så att all anime är så; tvärt om så är shounen bara en genre bland många.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av DarkBob
varför behöver folk i grupp 3 förklara sig men inte folk i grupp 4? det är juh i princip samma sak? Det borde väl ungefär va samma arugment?
Tja, om någon i grupp4 som inte är otroligt insnöad animenörd (utan alltså är helt frälst i tecknad film just som tecknad film) kan göra sin röst hörd så är den otroligt välkommen! Men jag har sett nog med "zomg måste vara på japanska och vara tecknat annars är det säääääämst desu!!!" i mina dagar för att veta hur den tankegången fungerar - alltså är den inte intressant för mig att ta del av ^_~x Möter ju tyvärr lite sådan mentalitet ibland när man träffar någon annan som ser på tecknat *suck* (tror om jag ska vara ärlig att lite av mitt ogillande kommer ifrån att jag nog själv var sådär för ~5 år sen, yuck)
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Anime är för mig något fullkomligt rörigt, totalt verklighetsfrämmande spektakel jag inte tar i med tång ens. Jag ogillar även animerade superhjältefilmer (tycker inte att superhjältefilmer som Batman m.m. är speciellt lockande även som icke-animerat).
Anime är inte en genre, och har därför inget med "superhjältar" att göra. Låter som om ditt ex tryckt i dig massa så kallad shounen och gett dig en väldigt skev bild av vad som inte är en genre utan bara en annan berättarteknik.
Tipsar om Grave of the Fireflies eller Rurouni Kenshin: Trust and Betrayal om du vill se en tecknad film från japan som jag är väldigt säker på kommer få dig att reagera och sen vilja slå ditt ex ;P (GotF har jag inte sett personligen, bara fått återberättad, men ska vara väldigt gripande. RK:T&B älskar jag själv och den har varit röstad som världens bästa anime sen typ... dess release, på många animesidor; baseras på en shounen-serie, men den här miniserien på 4 avsnitt är verkligen inte shounen själv)