Prissänkning på Canon digitalkameror

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
Hmm, storleken hade jag inte tänkt på. Men en sak är iaf säker, min V2:a är väldigt smidig att kaste ner i fickan eller så...

Har du några fina testbilder i olika upplösningar att visa upp ifrån din V2?

Hur många bilder räcker originalbatteriet till om man endast kör via den optiska sökaren?

Hur lång tid tar det att ladda batteriet?

Något du är missnöjd över?

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk

hur stora minnen klarar v2 och blir det någon hastighets skillnad med sandisk ultra minnena jämfört med "vanliga minnen"?

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Om jag valde mellan V2 och 330 hade jag lätt köpt en V2.

Varför?

Mindre, smidigare, billigare och skillnaden på 2x zoom och 3x zoom är inte speciellt stor.

Visa signatur

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever"- Shigeru Miyamoto

Permalänk
Medlem

Efter lite efterforskningar har jag nu bestämt mig för en IXUS 330. Priset skiljer ändå endast ca: 400:- emellan 330 och V2! För det får man för 330:

1. Röstkommentar vid varje bild, upp till 15 sek.
2. Batterilängden är mer än V2.
3. Bättre bild (enligt från andra privata personer)
4. Självklart zommen också.

Men innan jag beställer en så undrar jag vilket av alla märkes compact flash minnen är bäst?
Hittade några:

Apacer 128 MB 669:-
OEM (Bulk) 128 MB 595:-
SanDisk 128 MB 885:-
TDK 128 MB 889:-
Verbatim 128 MB 939:-

Vilket av dom är mest prisvärd och bra?
Vad skiljer dom egentligen?

Sist, tack för tipset om prissänkningen, I-Boy...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mossa

Har du några fina testbilder i olika upplösningar att visa upp ifrån din V2?

Hur många bilder räcker originalbatteriet till om man endast kör via den optiska sökaren?

Hur lång tid tar det att ladda batteriet?

Något du är missnöjd över?

Bilder: 1 2 3. Alla tagna i högsta upplösningen, med mediumkompression. Lägst kompression brukar jag inte använda, bilder blir dubbelt så stora, men man ser väldigt lite skillnad. Och lägre upplösning brukar jag heller inte använda, får ju ändå in ungefär 50 bilder på mitt 32mb-kort vilket för mig lätt räcker en hel kväll.

Vet inte hur länge batteriet räcker om man enbart kör med optisk sökare, men runt 100 är nog inget problem... Förmodligen räcker det till fler. Det tar ungefär en timme att ladda batteriet, fast enligt instruktionsboken kan det ta uppåt två beroende på temperatur. I övrigt en toppenkamera!

Jag är en aning missnöjd med autofokusen när det börjar skymma utomhus, men det är väl ett problem många digitalkameror dras med. Vore inte fel om det fanns manuell fokus också, vilket det inte gör.

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Men innan jag beställer en så undrar jag vilket av alla märkes compact flash minnen är bäst?
Hittade några:

Apacer 128 MB 669:-
OEM (Bulk) 128 MB 595:-
SanDisk 128 MB 885:-
TDK 128 MB 889:-
Verbatim 128 MB 939:-

Vilket av dom är mest prisvärd och bra?

Varför inte 25X Transcend? Bra mycket snabbare än t.ex. Sandisk Ultra. Dessutom får du 256MB Transcend för 1195:-. Billigt för ett grymt snabbt och tillförlitligt minne. Jag har ett 256MB 25X Transcend till min Nikon Coolpix 4500 och det fungerar utmärkt. Spolar ner TIFF-bilder snabbt som attan.

Tror du inte mig så kan du läsa själv: http://www.dpreview.com/articles/mediacompare

Transcendminnet kan du hitta på t.ex. http://www.digitalnytt.com - Jag beställde därifrån, frakten gick på 40 spänn och det tog 1 dag innan jag hade minnet i handen.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

ja va lyckling man blir, jag som handlade en förra veckan

Visa signatur

Hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz

Bilder: 1 2 3. Alla tagna i högsta upplösningen, med mediumkompression. Lägst kompression brukar jag inte använda, bilder blir dubbelt så stora, men man ser väldigt lite skillnad. Och lägre upplösning brukar jag heller inte använda, får ju ändå in ungefär 50 bilder på mitt 32mb-kort vilket för mig lätt räcker en hel kväll.

Vet inte hur länge batteriet räcker om man enbart kör med optisk sökare, men runt 100 är nog inget problem... Förmodligen räcker det till fler. Det tar ungefär en timme att ladda batteriet, fast enligt instruktionsboken kan det ta uppåt två beroende på temperatur. I övrigt en toppenkamera!

Jag är en aning missnöjd med autofokusen när det börjar skymma utomhus, men det är väl ett problem många digitalkameror dras med. Vore inte fel om det fanns manuell fokus också, vilket det inte gör.

Fyfan, det var fina bilder. Jag lurar också på en av dessa kameror. Tror nog jag kör med 330 för 3x zoom och det andra tjosanet. särskilt fina och naturliga var färgeråtergivningen tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Varför inte 25X Transcend? Bra mycket snabbare än t.ex. Sandisk Ultra. Dessutom får du 256MB Transcend för 1195:-. Billigt för ett grymt snabbt och tillförlitligt minne. Jag har ett 256MB 25X Transcend till min Nikon Coolpix 4500 och det fungerar utmärkt. Spolar ner TIFF-bilder snabbt som attan.

Tror du inte mig så kan du läsa själv: http://www.dpreview.com/articles/mediacompare

Transcendminnet kan du hitta på t.ex. http://www.digitalnytt.com - Jag beställde därifrån, frakten gick på 40 spänn och det tog 1 dag innan jag hade minnet i handen.

Märker man någon skillnad på dessa minnen även om man inte har någon extern kortläsare? Dvs att allt går genom kameran?

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl bara på fetare kameror man märker nån större skillnad (förutom USB-läsare etc förstås). Typ Canon D60 & Co.

Visa signatur

42