Hörselskadad av nytt headset?

Permalänk
Medlem

Hörselskadad av nytt headset?

För en tid sedan gick mina Steelsound 5H V2 sönder då de blev glappa i kontakten, för 2 veckor sedan bestämde jag mig för att köpa ett par nya. Valet föll på ett par Sennheiser PC 350.

Jag tyckte att diskanten var lite väl vass i mina Steelsound men vändje mig efter ett tag och borde kanske ha köpt ett par till då de var ett bra headset. Jag har aldrig haft några problem med dessa och det är ett bra ljud i dem.

När jag fick mina Sennheiser märke jag snabbt att diskanten var ännu vassare. Då det enda spelet jag spelar är Day of Defeat Source så fräste nästan kulorna när dem vinade förbi och ur mitt vapen. Jag korrigerade dock detta med mitt ljudkorts equalizer. Men jag tyckte fortfarande att ljudet känndes längre bort än vad det gjorde i mina Steelsound.

Efter att ha använt mitt nya headset i ca 2-3 dagar märkte jag av ett visst pip i öronen mot kvällningen. Jag drog inga paralleler med mitt nyinköp utan tänkte mer på att det var något annat och skulle gå över. Någon dag senare piper det rejält mot kvällen och jag börjar seriöst fundera på om något har hänt med min hörsel. Alla dessa dagar har jag använt mitt headset och spelat DOD:S med.
Nu har jag inte använt dem på 3 dagar men pipet och suset finns kvar.
Jag kan inte säga säkert att det är mitt nya headset som har gjort att det piper i öronen men det är det enda som är nytt och som jag har utsatt mina öron för. Det är ett högfrekvent ljud som varierar aningens som ljuder i båda öronen med ett lätt bakgrundsbrus. Mycket lika det som man har efter en högljud krogrunda. Samt att jag känner av ett svagt tryck över trummhinnorna.

Är det någon här som har varit med om något liknande eller har ett par Sennheiser PC 350 och använder dem dagligen? Det har gått en vecka nu och det har inte blivit ett dugg bättre, snarare sämre. Har en tid hos doktorn imorgon och hoppas på att de hittar något annat än ett par skadade hörselgångar.

Steelsound 5H V2

Sennheiser PC 350

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"

Permalänk
Medlem

kan bara säga att jag vet precis hur de känns, har haft tinitus i 21 år nu och de är ganska drygt med detta vävla pipandet! tycker synd om dig om de inte försvinner!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om din ev. hörselskada men hörlurar behöver ofta spelas in.

Upplevde samma skarpa diskant med mina nyinköpta Steelseries 5H V2, läste att dom behövdes spelas in så lät dom ligga och spela för sig själv en dag sen va den skarpa diskanten borta.

Hoppas att pipet är nåt övergående.

Permalänk

Välkommen till klubben Har själv haft tinnitus sen jag var fem, efter en incident med farsans stereo.

Antagligen kommer det inte att försvinna av sig själv, tyvärr. Om det varar mer än några timmar så brukar det vara permanent. Ta det lugnt, man vänjer sig. Kan dock vara jävligt störande om man i misstag råkar tänka på det när man just har gått och lagt sig.

Vad gäller orsaken, så kan det mycket väl vara dina hörlurar. De flesta, till och med billiga mobiltelefon/mp3-spelarlurar kan orsaka ganska allvarliga hörselskador.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Inaktiv

så går det när man inte sänker volymen tillräckligt under tiden man spelar in ett nytt headset. Tyvärr så låter det som att du har fått tinnitus, en åkomma som alldeles för många i dagen värld med hörlurar har fått.

Permalänk
Medlem

Jag har också tinnitus efter att jobbat på krogen med band som spelar för högt.
Jag känner mer av det när jag är trött eller utsatts för höga ljud.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

om man säger så här ,jag är skälv öronbarn o har dessutom spelat som dj i många år , först o främst så hög volym i PA:t sen för att kontra det man har i förlyssningen måste man ha högre i hörlurarna , men du däremot du sitter o spelar på hemma plan o måste inte alls ha hög volym för att kunna höra. allt så jag anser bara det att du får se till att sänka volymen i hörlurarna så att det uppnår dina örons förväntningar. mer en detta kan jag som inte säga det är bara du som person som kan se till att dina öron mår bra ,det är inte hörlurarnas fel. du låter som att du är en kille mellan 18-25 år så det äre klart man vill ha högvolym för att det känns kul men INTE då man sitter med hörlurar. Då högtalarna mer eller mindre är 2mm från dina trumhinnor.

edit: du vet om det att hög volym på en kass sterio märks lättare där , en med en bra sterio där du drar på säkert mer eftersom du inte uppfattar ljudet lika högt som det nu igentligen är .allt handlar om disturition det är den som sabbar både hörsel och högtalar element. Tips gå in till en bra ljudbutik så får dom berätta mera om detta. Om du nu inte fattar poängen va jag sa här

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Nog är det symptom på tinnitus alltid. Det är bara att hoppas att det inte blir ett permanent pipande. Tyvärr är det sannolikt att din hörsel redan skadats. Dra ner på ljudvolymen nu!

Själv skadade jag hörseln i samband med en olycka i lumpen - en smällpatron brann av då varken jag eller kompisarna hade hörselskydd på oss. Resultatet är att höga ljud är en ren plåga - det skräller i mitt vänstra öra, låter som en sprucken högtalare.

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag ska till doktorn om en timme, så vi får se vad dem säger. Saken är ju den att jag inte alls har hög volym i lurarna! Jag gillar inte att ha det så det är därför det hela känns lite konstigt. Jag skulle villja påstå att volymen är något lägre än normal, men det är den vassa diskanent jag blivit orolig över såhär i efterhand. Och jag är faktiskt något över 25år och vet om farligheter med ljud, men jag hade en annan uppfattning om vad det gäller decibel.

Ett par sennheiser sluter grymt bra runt öronen och släpper kanske inte ut lika mycket ljud som andra billiga eller ej slutna varianter, kanske har något med det att göra, att öronen får mer smisk.

Några dagar med lagom volym och spelande borde inte ge tinnitus :/ .. det finns väl inget annat att göra än att vänta och se.
Och det här med att man ska spela in ett par lurar har jag aldrig hört talas om, låter vettigt!

Fortsätt gärna att ge tips/synpukter.

/nelik

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelik
Tack för alla svar! Jag ska till doktorn om en timme, så vi får se vad dem säger. Saken är ju den att jag inte alls har hög volym i lurarna! Jag gillar inte att ha det så det är därför det hela känns lite konstigt. Jag skulle villja påstå att volymen är något lägre än normal, men det är den vassa diskanent jag blivit orolig över såhär i efterhand.

Ett par sennheiser sluter grymt bra runt öronen och släpper kanske inte ut lika mycket ljud som andra billiga eller ej slutna varianter, kanske har något med det att göra, att öronen för mer smisk.

Några dagar med lagom volym och spelande borde inte ge tinnitus :/ .. det finns väl inget annat att göra än att vänta och se.
Och det här med att man ska spela in ett par lurar har jag aldrig hört talas om, låter vettigt!

Fortsätt gärna att ge tips/synpukter.

/nelik

Min första tanke är hur högt lyssnar ni eg :S , har läst en del kurser om psykoakustik och annat som behandlar människans hörsel och om du använder bra slutna kåpor så minskas störande ljud utifrån vilket eg borde leda till att du inte krämar på lika mycket volym-intensitet.

Sen är det högst subjektivt vad som är "Lagom" Lagom för mig ligger runt 80dBA vilket är i nivå med vad socialstyrelsen rekommenderar på en arbetsplats dvs under max 8 timmar.

Spela in hörlurar har nog minimal påverkan om du får tinnitus eller ej, det är snarare ljudnivå och ev frekvensinnehåll som har större påverkan

Permalänk

Försökt vila öronen så mycket som det bara går ett tag. Att bara sänka volymen är inte tillräckligt, eftersom man fortfarande lyssnar aktivt.

Permalänk
Medlem

Om du jämför dina sennheiser mot dina steelsound på papper så ser du att sennheiser lurarna har ett annat frekvensomfång än steelsoundlurarna, detta gör att ljud du inte hörde med de gamla lurarna nu hörs med de nya. Detta gör att vid samma ljudvolym förut så hör du betydligt mer ljud.

Tänk dig då att du spelar och inte hör ett visst ljud pga att de är utanför frekvensområdet för lurarna och tänker "detta är en bra volym" om du då senare byter till ett annat par lurar med annat frekvensomfång så kommer det ljudet med i ljudbilden. Då du är van vid ett visst volymområde så kanske du inte räknar med att du kan höra nya diskantljud som låter betydligt mycket högre än de andra ljuden. Så tex du är van vid ett decibel max på 80 och hör en viss ljudbild, du byter till nya lurar och ställer in ljudet på samma sätt så du tror att max ligger på 80, om du då missar att det kan finnas nya frekvenser som gör att max igentligen ligger på 85 db så har man ett recept för fail.

tyvärr

jag kör alltid med en extern eq (tex förstärkare med eq) då de digitala / mjukvarubaserade inte är lika effektiva som "riktiga"

note för att det även finns fler anledningar till att ljudbilden ändras vid byte av lurar.

//mvh spacecow

Permalänk

du borde stämma sennheiser!

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Hmm jag köper ett par kvalitets hörlurar, kör så hög volym på dom att dom distar, diskanten blir vass och essig, sen blir jag förvånad att jag blir hörselskadad.

Edit:
Lät onödigt grinig, Om ditt ljudkort inte är riktigt kass så får du inte skarp diskant med så bra lurar om du inte spelar rejält jävla högt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Här är ytterligare en med tinnitus i lite mer än halva livet (24 år gammal). Jag smällde smällare som barn, och en ryssfemma specifikt som utlöste det, jag tycker att det är förbannat bra att smällare inte längre är tillåtna för försäljning i samma utsträckning (tänker på andra barn). Det är trist förstås men det går att leva med utan att vara nedstämd när man vant sig och accepterat det så att säga.

Det du har behöver inte nödvändigtvis vara permanent. Det är lite olika och tinnitus är generellt sett värre om man är psykiskt stressad under en ohälsosamt lång tid etc. Det låter ju inte som att du har varit totalt vårdslös med din hörsel så chansen finns att det försvinner eller blir betydligt mindre.

Hur som helst, om det visar sig att det är permanent är du definitivt inte ensam. Tinnitus har blivit en utbredd folksjukdom. Det kan göra besvären lite lättare att acceptera, när man vet att man inte är ensam, även fast det kan kännas så.

Med vänliga hälsningar / euro

Permalänk

Vet att jag fick min tinnituss på dagis när jag var antinen 3,4 eller 5 år. Tycker att det är bra att dom sätter in ljuddämpande matriali salarna nuförtiden. Dock är det ingen fara med det bara att inte tänka på det så märks de icke.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag själv är ganska ljudkänslig, men har inte tinnitus. Inte än...
Jag var på dans med skolan för kanske en månad sen och klarade inte av musiken på slutet. Alldeles för högt, var tvungen att avbryta en dans. Hade ont i huvet hela kvällen och var rädd att jag hade tinnitus. Låg i sängen på kvällen och kände hur det tryckte och pep i öronen. Morgonen efter var allt bra. Antar att det blir som i CS när man blir flashad, fast det varar längre.

Men nu till dig. Antar att du har fått tinnitus. Vad jag har läst så finns det inget sätt att bota det på, så bara att leva med det. Min tyska-lärare har tinnitus och kör med "musikhörselskydd". Hon säger att det är jättebra och hon hör fortfarande vad vi säger och så. Visst, hon är runt 60 år gammal men ändå...

Tycker synd om dig, har hört från andra hur jobbigt det är med tinnitus. En av mina bästa kompisar har det också. Han har spelat för mycket trombon i band och så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är inte alls jobbigt, game on!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

En liten kort uppdatering. Trevligt med många svar! Tycker verkligen synd om alla er som lever med detta varje dag. Det är tragiskt att det inte finns något radikalt att göra åt det när det verkar vara så utbrett och vanligt.

Kan nämna det igen då eftersom att det finns vissa som läser mellan raderna Jag har inte haft hög volym i lurarna eftersom att jag inte gillar det, lagomt, iaf lagomt som det är för mig.

Spacecow, precis det där tänkte jag också på. Att mina öron helt enkelt inte var vana med bättre ljudomfång. Det är ju en stor skillnad på lur.

Imorse när jag vaknade var det ett inte så fasligt högt pipande, vilade en stund nu på kvällen innan nattskiftet börjar, och nu piper det dubbelt så högt och det gör ont i trummhinnorna.

Jag var som sagt hos doktorn idag. Hon tittade i öronen och sa att trummhinnorna såg svullna ut, på båda sidorna, och det kunde tyda på att det fanns vatten/vätska bakom. Efter att ha talat om mina andra symptomer trodde hon att det var bihåleinflammation så jag fick med mig medicin och ett kvitto på 80:- hem. Jag hoppas verkligen att hon har rätt.

Kan verkligen tinnitus skifta i styrka över dagen och ge ont i trummhinnorna/spänningshuvudvärk och under öronen och tryck över näsbenet. De sistnämda har kommit nu senaste dagarna. Det är en påtaglig skillnad i ljudstyrka. Skiftar även i tonart, mellan två lägen skulle man kunna säga. Och kan bihåleinflammation verkligen ge en sån stor effekt?

/nelik

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelik
[B...

Kan verkligen tinnitus skifta i styrka över dagen och ge ont i trummhinnorna/spänningshuvudvärk och under öronen och tryck över näsbenet. De sistnämda har kommit nu senaste dagarna. Det är en påtaglig skillnad i ljudstyrka. Skiftar även i tonart, mellan två lägen skulle man kunna säga. Och kan bihåleinflammation verkligen ge en sån stor effekt?

/nelik [/B]

Hej mannen.

Här har du ytterligare en kille med tinnitus. Man har bara sig själv att skylla, jag fick min tinnitus vid femton års ålder efter lite repande med ett band vi hade då, sen några Sweden Rock-konserter senare så har jag ett konstant pipande öronen, men eftersom jag hör sämre på mitt högra öra så upplevs tinnitusen värre där.

Jag är ingen läkare men rent spontan av erfarenhet så ska inte tinnitus variera helt opåverkat. Min tinnitus kan bli aningens värre om jag utsatt mig för hög musik, men då gäller det att vila öronen. Jag tror att det är något annat som du lider av, som sagt förmodligen en infektion som förhoppningsvis går över.

Om det nu går över och du skulle uppleva samma sak igen, så ska du direkt när du märker ett sus i öronen stoppa in öronproppar och ha de på dig så länge du bara står ut, eller till suset har försvunnit/blivit lägre. Det gäller att vila öronen när de blivit utsatta för högt ljud, det är regel nummer ett. Man ska ha i öronpropparna en hel dag som så behövs.

Lycka till.
MVH
Daniel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
...nummer ett. Man ska ha i öronpropparna en hel dag som så behövs.

Lycka till.
MVH
Daniel.

Håller helt med. När jag gjorde lumpen så sov jag alltid med öronproppar på nätterna för att vila öronen så mycket som det bara gick under natten efter allt buller man blir utsatt för, även om man har öronproppar så låter det mycket när man skjuter vapen inne i byggnader och liknande.

Använd hörlurar med sunt förnuft, jag använder mig av J-jays, dom osolerar bra från utomstående ljud, och man behöver darför inte höja volymen så högt för att höra musiken när man tex åker buss. Känner man att det känns lite för högt ska man sänka direkt, hellre att det känns lite för lågt ibland än lite för högt. Har haft ett liknande scenario som dig då jag råkade trycka play i mp3spelaren med maxvolym på, hade helt glömt bort att jag hade den så högt. Efter det pep ena örat hela dagen, men det gick som tur är över.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har kanske inte tinnitus förutom när jag ska sova men har haft hörselproblem sen födseln (min mamma och bror har det också). Blir glad av att läsa denna tråden då jag ser att jag inte är ensam med hörselproblem (det känns så annars).

Ville bara säga att jag hoppas att det löser sig och att du inte fått permanenta öronskador. Ärligt talat så tror jag att det kommer gå över, en bihåleinflammation lägger ju ned efter ett tag?

Lycka till så jättemycket nelik kungen, det fixar sig
/Nils B

Permalänk
Medlem

Alla inflammationer lägger väl sig? Hade testikelinflammation ett tag och det var det värsta jag varit med om men efter en veckas lidande ungefär började det avta.

Men ontopic igen och slutpratat om testikelinflammationer. Som flera andra sagt, så vila öronen. Och det där med att det bli högre när det är tyst, så säger min trombon-spelande kompis också. Och med tinnitus så tror jag att man får lite jobbigare med högt ljud och så. Alltså man blir ljudkänsligare.

Hoppas och tror att det är en sån där inflammation. Vad jag har förstått så ska tinnitus låta ganska likadant men ditt problem verkar inte vara just så.
Men kör med någon slags hörselskydd eller något en dag och se hur det känns.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

lättare tinnitus kan vara några dagar, tex efter en koncert eller kanske intensivt spelande? ^^ har själv fått det flera gånger, dum i huvudet i know =P

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

har tinnitus,, använder ej hörlirar-

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Tinnitus efter ett vådaskott.
Ditt problem låter "och vi får hoppas" som något annat :S

Jag vill nämligen inte välkomna dig in i klubben.

/David

Permalänk
Medlem

sj har jag det inte men var nog nära en gång då man stog lite nära scenen på en hårdrocksfestival...
det om något var en ljudupplevelse.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelik
De sistnämda har kommit nu senaste dagarna. Det är en påtaglig skillnad i ljudstyrka. Skiftar även i tonart, mellan två lägen skulle man kunna säga. Och kan bihåleinflammation verkligen ge en sån stor effekt?

/nelik

Ja.
Eftersom det går gångar hit och dit i huvudet så skapas olika tryck, är tex bihålorna fulla med slem osv så skapas ett tryck innefrån ut mot trumhinnan som då inte rör sig som den skall och man hör sämre.
Likaså kan det göra ont i öronen.
Och trycket du känner i pannan...ja det är där bihålorna sitter. Strax över näsan och ögonen.

Så jo jag skulle tro att du har bihåleinflamation...
*Ej läkare men påläst...och har barn vilket påverkar med *

Är själv gammalt rörbarn och är otroligt känslig för tryckskillnader.
Främst lufttryck. Jättekul att skifta snabbt i höjd och få enn lock för örat samtidigt som det pier...som tur är släpper det så fort kroppen vant sig vid trycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse161
lättare tinnitus kan vara några dagar, tex efter en koncert eller kanske intensivt spelande? ^^ har själv fått det flera gånger, dum i huvudet i know =P

Tinnitus är ju dock obotligt annars. Själv är jag 18 om någon månad och kommer inte ihåg en enda dag någonsin utan pipandet, fast man är van vid detta lagret. Det man inte vet lider man inte utav. Däremot som en ovanstående talare sa så är det extremt jobbigt att börja tänka på pipandet precist när man ska sova, ljudet fyrdubblas och ekar, fy. Hoppas på inflammation för din del, im inte; du vänjer dig, inte så farligt som det låter

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem

Undvik hörlurar framöver (triggar alltid min tinitus) och försök att inte tänka på det (så märker man det för det mesta inte).