Permalänk
Medlem

Söker köpråd: Midi tower

Hejsan!
Jag tycker att jag letar efter ett helt vanligt chassi, men jag har ändå problem med att hitta ett jag gillar.

Så här vill jag att mitt chassi ska vara:

*Midi-tower
*Nätagg i taket
*Inga fönster eller fläkthål i sidoplåtarna
*Inga fläkthål i taket
*Ingen lucka fram
*USB, mic och ljud fram
*Pris under 800 kr eller under 1200kr med något vettigt nätagg (ca 500W)

*Gärna dolt luftintag fram
*Gärna möjlighet att använda skruvar inuti, istället för verktygslösa plastsaker

Jag kollade på Cooler Master Sileo 500, men jag är lite skeptisk till det ljudisolerande skummet. Damm måste älska att fastna i det?

Kommer ni på något som stämmer med detta? Tipsa gärna om vettiga tillverkare som man kan lita på.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Ja, den är kanske inte så dum. Men den har nätagget i botten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste fråga, varför är det så viktigt att ha nätagget i taket?

Permalänk

Re: Söker köpråd: Midi tower

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
Hejsan!
Jag tycker att jag letar efter ett helt vanligt chassi, men jag har ändå problem med att hitta ett jag gillar.

Så här vill jag att mitt chassi ska vara:

*Midi-tower
*Nätagg i taket
*Inga fönster eller fläkthål i sidoplåtarna
*Inga fläkthål i taket
*Ingen lucka fram
*USB, mic och ljud fram
*Pris under 800 kr eller under 1200kr med något vettigt nätagg (ca 500W)

*Gärna dolt luftintag fram
*Gärna möjlighet att använda skruvar inuti, istället för verktygslösa plastsaker

Jag kollade på Cooler Master Sileo 500, men jag är lite skeptisk till det ljudisolerande skummet. Damm måste älska att fastna i det?

Kommer ni på något som stämmer med detta? Tipsa gärna om vettiga tillverkare som man kan lita på.

Är en hundring över ditt maxpris, annars tycker jag Antec Solo verkar stämma in på det mesta.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=937

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffmeister
Måste fråga, varför är det så viktigt att ha nätagget i taket?

Det är mest min egna intuition som säger att det borde vara bättre. Nätagget blir varmt, men det gör inte lika mycket som när grafikkortet eller processorn blir varma. Och eftersom varm luft stiger tycker jag att något som är och kan vara varmt, borde vara högst upp. Dessutom är även nätagget oftast ett utblås, och för att få ett bättre luftflöde ut tycker jag att det verkar vara vettigt att hjälpa den varma luften stiga, istället för att motverka den Detta kan vara helt fel, men jag har inte hört vad som skulle vara fördelen med att ha nätagget i botten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Är en hundring över ditt maxpris, annars tycker jag Antec Solo verkar stämma in på det mesta.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=937

Den här ser inte dum ut! Tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Dessutom är även nätagget oftast ett utblås, och för att få ett bättre luftflöde ut tycker jag att det verkar vara vettigt att hjälpa den varma luften stiga, istället för att motverka den Detta kan vara helt fel, men jag har inte hört vad som skulle vara fördelen med att ha nätagget i botten.

Fördelen är att nätagget inte suger in varmluft från grafikkort och processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Fördelen är att nätagget inte suger in varmluft från grafikkort och processor

Ok, så det håller sig tystare? Fläkten i nätagget behöver inte köra lika snabbt. Så kan det säkert vara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, så det håller sig tystare? Fläkten i nätagget behöver inte köra lika snabbt. Så kan det säkert vara

Ja det stämmer. Har du en väldigt sval dator i övrigt spelar det nog mindre roll, men annars ser jag bara fördel att ha det i botten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla på Lian-Li PC8 serien, ska själv använda en till min nästa dator pga väldigt clean look, ganska liten och lätt men gott om plats i den (TRUE passar). Kyler bra gör den och ingenting är i plast, använder mest tumskruvar. Har även sidfläkt för grafikkortet. Hade P182b innan men blev galen på luckan och tyngden.
Finns på inet https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-8...

swec recension: http://www.sweclockers.com/recension/642-lian_li_pc7a-scand_v...

(i princip samma chassi)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
Tycker du ska kolla på Lian-Li PC8 serien

Ser mycket bra ut, även om det är fläkthål på sidan och toppen Det verkar smart att sätta nätagget upp-och-ner. Synd att det tar så lång tid att få ett, från inet i alla fall

Synd att den här inte verkar gå att hitta:
Lian Li PC 8N

Större plats för grafikkortet, dammfilter till främre fläkten, och ingen ful liten lucka till USB och ljuduttagen. Men men, man kan inte få allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oj då, läste inte riktigt ordentligt i första posten :S

Jag har fått mitt chassi och den har dammfilter i fronten, utrymmet för grafikkortet är stort nog för större kort. Sidfläkten kan man ju bara skruva bort som jag har gjort (tumskruvar ftw) men nackdelen är väl att sidan fortfarande är perforerad om man inte vill ha sidfläkten. Kan hålla med om att den lilla luckan i fronten känns lite felplacerad längst ned men som sagt, man kan ju inte få allt. Annars känns den jäkligt välgjord, och är riktigt liten och lätt jämfört mot mitt p182 monster!

Fläkthålet i toppen tycker iofs jag är bra så nätagget tar luften utifrån, men du kanske inte tycker det ser så snyggt ut...

Köpte min på inet, silvervarianten:

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-8...

Annars verkar ju antecs sonata och solo ganska trevliga.

Edit: Pc-8N verkade riktigt fin, såg ut att uppfylla dina krav ganska bra men den var ju omöjlig att hitta till salu nånstans?

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa i slutet på september. Får se om 8N-versionen dykt upp då. annars köper jag nog 8B V3. Antec verkar så plastiga. Även om det inte är ett krav att fronten är i 100% metall, så är det ju kul om den inte känns som en leksak när datan kostar flera tusen.

Om leveranstiden stämmer satsar jag nog på den svarta modellen Tycker det är hetare.

Visa signatur