Beställde Ryzen 7 9800X3D – fick 14 år gammal processor

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Detta få mig att tror att någon har beställt en riktig cpu, tagit ur den, lagt in denna och sen retunerat den igen.
Och att man sen har såld igen den retunerade CPU:n.
Och den som kontrollerat returvaran har antingen ingen aning eller bryr sig inte.

Jag finner det också högst sannolikt.

Med tanke på hur det förfalskats så lär amerikanska Amazon knappast ha nödvändig kompetent personal vid returhanteringar - och/eller den nödvändiga arbetsmoralen - för att kunna dubbelkontrollera mot något sådant där. Frågan är hur det är med lagren i Sverige? 🤔

Det där tycker jag också ger ytterligare skäl till att bojkotta Amazon till förmån för specialiserade butiker som kan dubbelkontrollera mot förfalskade produkter inom sin särskilda nisch. Stöd lokalt - påverka globalt! 🫡

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Tramsigt att vrida detta till det vanliga "bu för Amazon"-snacket. Motsvarande kan hända hos vilken återförsäljare som helst. Det räcker att en person som jobbar med returer struntar i att kontrollera och/eller gör det mindre noggrant. Eftersom Amazon säljer så gigantiskt mycket mer än alla andra kommer det också i absoluta tal vara fler felaktiga produkter från Amazon, vilket ju säger sig självt.
Överlag har Amazon väldigt generösa returvillkor, betydligt "bättre" än många andra butiker. Man kan tycka olika om Amazon, men de har faktiskt erkänt bra kundservice. Något många svenska butiker kanske kunde lära sig något av?

Vem bryr sig om deras "generösa retur villkor". Dessto mer man handlar där dessto mer dödar man mångfalden av butiker. Har vi inte redan extremt bra returvillkor i Sverige med ångerrätt och reklamationsrätt?

Billiga saker är dyrt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag trodde Amazon kastade returnerade varor. Tyckte mig ha läst det någonstans, hur sjukt det än låter. 😅

Kanske de allra billigaste prylarna men annars är praxis sälja returvaror till nypris utan att informera om det. Jag har fått allt från Noctua-fläktar till varmluftspistol och torkarblad som varit uppenbara returvaror. Kontrollen av returvaror är i stort sett obefintlig, t.ex. var torkarbladen böjda och nedtryckta fel i förpackningen och varmluftspistolen saknade alla tillbehör.

Med volymerna de hanterar och den obefintliga kontrollen är jag inte det minsta förvånad över att det är utbrett med scams som den här.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Den var inte stulen iallafall då.

och dessutom retro..bara en sån sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl nästan garanterat vad detta handlar om. Dvs bristande kontroll av returnerade varor.

Då får dom (Amazon) skylla sig själv..drabbar ingen fattig eller seriös !..syftar på Amazon då

Permalänk
Medlem

Bättre kontroll på returnerade varor är väl det enda vettiga, men sådant kostar ju pengar som till slut hamnar på prislappen. Idag har vi fri returfrakt och ingen återlämningsavgift, vilket iofs är trevligt, men som inte ställer några krav på den som handlar.

Skulle en 5-10% ånger-avgift ha någon effekt? (Tillräckligt för att finansiera returkontrollen?) Jag vill minnas att sådant har provats, men tagits bort av konkurrensskäl då det är betydligt enklare att låta den stora massan betala "försäkringspremien" via prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Folk utnyttjar verkligen "returnera vara utan anledning" En anledning ska inte vara "ångrade mig". Vet att folk beställer 5-10 grafikkort, packar upp dom och sen kollar vilket som klockar bäst och sedan skickar tillbaka resten av korten. Måste vara en mardröm att vara en butik idag.

Vet folk som köper kläder använder dom en gång och sedan skickar tillbaka. Jag spyr på detta.

bara att ta bort returrätten (ångerrätten), för den typ av produkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tcntad:

Fan pratar du om ? Videon är typ 1 dag gammal och 9800X3D släpptes i November 2024

Ingen här har väl ändå påstått att fenomenet skuille vara nytt? Många vet att det redan sker och varför skulle swec inte skriva om det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Ingen här har väl ändå påstått att fenomenet skuille vara nytt? Många vet att det redan sker och varför skulle swec inte skriva om det?

Tror du läste lite fel? Klagomålet var att SweC borde ha skrivit om det för 4 år sedan och inte först nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Verkligen, tycker det skall införas ett 20-30%% avdrag på prylar som lämnas tillbaka för: "det passade inte", "jag ångrade mig", "hade egentligen inte råd" etc. Man får fan ha lite koll själv.

Jag håller helt med !!

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad att just Amazon är de som har dålig kvalitetskontroll. Så blir det med företag som är för stora för sitt eget bästa.

Skrivet av adfactory:

Verkligen, tycker det skall införas ett 20-30%% avdrag på prylar som lämnas tillbaka för: "det passade inte", "jag ångrade mig", "hade egentligen inte råd" etc. Man får fan ha lite koll själv.

Tycker inte vi ska ge företag mer makt än vad de redan har.
Vi har den generösa ångerrätten på distansköp av en anledning.
Annars är det väldigt lätt att lura dig på förfalskade varor för att sedan inte ge hela summan tillbaka när du klagar och vill returnera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Tror du läste lite fel? Klagomålet var att SweC borde ha skrivit om det för 4 år sedan och inte först nu.

Eventuellt ja. Vi har väl ändå haft liknande trådar förr dock?

Permalänk
Medlem

Verkar hända rätt ofta med prylar från amazon. I alla fall vad som läggs upp på r/pcmr och liknande subreddits.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför är jag inte förvånad att just Amazon är de som har dålig kvalitetskontroll. Så blir det med företag som är för stora för sitt eget bästa.

Tycker inte vi ska ge företag mer makt än vad de redan har.
Vi har den generösa ångerrätten på distansköp av en anledning.
Annars är det väldigt lätt att lura dig på förfalskade varor för att sedan inte ge hela summan tillbaka när du klagar och vill returnera.

Men det ska vara lätt för en konsument att gnälla på Amazon och påstå att man fick en gammal CPU med klistermärke i en oöppnad kartong...

Köper du en CPU eller GPU ny hos "Billiga Harrys IT delar - Samarbete med CDON" får du skylla dig själv lite. Amazon är samma upplägg.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Men det ska vara lätt för en konsument att gnälla på Amazon och påstå att man fick en gammal CPU med klistermärke i en oöppnad kartong...

Köper du en CPU eller GPU ny hos "Billiga Harrys IT delar - Samarbete med CDON" får du skylla dig själv lite. Amazon är samma upplägg, om historien i artikeln ens är sann (tveksam) så tror jag inte den "nya" CPUn kommer från Amazon direkt, utan en "partner" (t.ex Billiga Harrys).

Kollar du i deras artikel så ser man klart och tydligt att det är från Amazon själva:

Källa:
https://hwbusters.com/news/amazon-sold-me-a-fake-amd-ryzen-7-...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Såg, en skärmdump betyder ju inget idagsläget men, jag ändrade mitt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du någon kinesisk lista också?
Fler länder? Saudiarabien?

Whataboutism vi minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Jag finner det också högst sannolikt.

Med tanke på hur det förfalskats så lär amerikanska Amazon knappast ha nödvändig kompetent personal vid returhanteringar - och/eller den nödvändiga arbetsmoralen - för att kunna dubbelkontrollera mot något sådant där. Frågan är hur det är med lagren i Sverige? 🤔

Det är tyvärr lika illa med svenska Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Svenska Amazon är amerikanska Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Exakt detta hände mej. Fick en cpu från 2011. Så det händer uppenbarligen.

Edit: Mitt exemplar hade dock nytt tryck, men man såg originaltrycket på vissa ställen

Var köpte du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Just denna är ny men att folk byter saker via amazon o dyl är inget nytt, LTT gjorde till o med en video om bestbuy där dom även tar upp amazon för 3år sen. Eller typ valfri reddit "fick X produkt istället för Y amazon"

Amazon ska man avsky som pesten för datordelar

Det är väl inte något att uppröra sig över att SweC fortsätter att rapportera om det när det händer? Har du sett nyheterna någon gång?
Valfri nyhetsredaktion:
- "En person mördades idag utanför..."
Du:
- "Men kom in i matchen, det där hände ju för tre år sen också, hallå!?"

Jag missade i alla fall den där gången för tre år sen, så jag överlevde att få en påminnelse om att vara försiktig med att beställa från Amazon.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Gör det inte det för gemene man? Blir en j"vla dynga om du rapporterar det till amazon och dom bara näe det är du som bytt ut den osv.

Vad jag hört så kan de sätta sig lika mycket på tvären även om du har film/foto av din unboxing

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, man kan ju må bra om man själv inte är drabbad, du köper säkert på faktura så att du slipper ligga ute med pengarna.
Jag har svårt att förstå att ÅF inte prioriterar kunder som förskottsbetalar, men kreditbolagen har väl sina klor där.

Sitter man i en ekonomisk rävsax som jag, så riskerar jag bli av med hela summan om den returneras.
(Har råkat ut för att bli av med hela depositionen till länsstyrelsen vid hyrestvist som jag "vann" på liknande sätt)
Dessutom så kan det bli bråk om de medföljande spelkoderna, i just fallet med Proshop och grafikkortet jag köpte.

drabbad?
Jag har köpt både fyndvaror (märkta som det) och varor som varit öppnade från butik, faktura köper jag på ibland givetvis.
Din rävsax kan du ju hamna i oavsett om varan är ny eller inte, det har inget med ångerrätten att göra egentligen, och i absolut majoriteten av fallen så är ångerrätten något positivt att du kan köpa hem och prova, och returnera om det inte fungerar som du tänkt.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Var köpte du den?

Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

drabbad?
Jag har köpt både fyndvaror (märkta som det) och varor som varit öppnade från butik, faktura köper jag på ibland givetvis.
Din rävsax kan du ju hamna i oavsett om varan är ny eller inte, det har inget med ångerrätten att göra egentligen, och i absolut majoriteten av fallen så är ångerrätten något positivt att du kan köpa hem och prova, och returnera om det inte fungerar som du tänkt.

Jag har absolut inget emot ångerrätten, jag tycker den är kanon, tyvärr så missbrukas den både av oseriösa kunder och ÅF.
Huvudansvaret i fallet med 9800X3D bör ju ligga på kunden som returnerat 9800X3D, men Amazon bör ju ta på sig ansvaret ändå, eftersom deras kontroll inte testade returen adekvat och sedan ta konflikten själva med den som returnerade fusk-CPU'n.

Har man inte testat adekvat, så har man troligen inte dokumenterat returen adekvat heller.
Sedan förstår jag att det i slutändan handlar om pengar och det är inte värt kostnaden att kontrollera varje retur, men då borde man ha med i kalkylen att dyrare returer bör kontrolleras oftare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har absolut inget emot ångerrätten, jag tycker den är kanon, tyvärr så missbrukas den både av oseriösa kunder och ÅF.
Huvudansvaret i fallet med 9800X3D bör ju ligga på kunden som returnerat 9800X3D, men Amazon bör ju ta på sig ansvaret ändå, eftersom deras kontroll inte testade returen adekvat och sedan ta konflikten själva med den som returnerade fusk-CPU'n.

Har man inte testat adekvat, så har man troligen inte dokumenterat returen adekvat heller.
Sedan förstår jag att det i slutändan handlar om pengar och det är inte värt kostnaden att kontrollera varje retur, men då borde man ha med i kalkylen att dyrare returer bör kontrolleras oftare.

Absolut, 100%, håller med dig helt.
Kunden som lämnade tillbaka är givetvis skyldig, men även amazon som inte kollat returen ordentligt!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Folk utnyttjar verkligen "returnera vara utan anledning" En anledning ska inte vara "ångrade mig". Vet att folk beställer 5-10 grafikkort, packar upp dom och sen kollar vilket som klockar bäst och sedan skickar tillbaka resten av korten. Måste vara en mardröm att vara en butik idag.

Vet folk som köper kläder använder dom en gång och sedan skickar tillbaka. Jag spyr på detta.

Jo tack, jobbar på lager med tredjepartslogistik där 4-5 klädkunder huseras. Just den största av dem så är det alltid en massiv ökning av orders inför större högtider och i 1-2 veckor efter kommer det returer utav bara helvete.
Man kan även ofta redan se på en order när den kommer om något kommer returneras till 99% säkerhet.

Upp till 24-30% av alla kläder och skor köpta på nätet returneras, många av dem av "falska" anledningarna.

Ett plagg passerar genomsnittligt 4-5 kunder innan det hamnar hos den slutgiltiga ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Jo tack, jobbar på lager med tredjepartslogistik där 4-5 klädkunder huseras. Just den största av dem så är det alltid en massiv ökning av orders inför större högtider och i 1-2 veckor efter kommer det returer utav bara helvete.
Man kan även ofta redan se på en order när den kommer om något kommer returneras till 99% säkerhet.

Upp till 24-30% av alla kläder och skor köpta på nätet returneras, många av dem av "falska" anledningarna.

Ett plagg passerar genomsnittligt 4-5 kunder innan det hamnar hos den slutgiltiga ägaren.

Det är bedrövligt. Något måste göras.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Detta få mig att tror att någon har beställt en riktig cpu, tagit ur den, lagt in denna och sen retunerat den igen.
Och att man sen har såld igen den retunerade CPU:n.
Och den som kontrollerat returvaran har antingen ingen aning eller bryr sig inte.

Skrivet av rwkk:

Absolut möjligt och mest troliga förklaring. Möjligt att Amazon köpte in falsk batch också men då hade nog fler poppat upp

Skrivet av Conqvistadoren:

Tramsigt att vrida detta till det vanliga "bu för Amazon"-snacket. Motsvarande kan hända hos vilken återförsäljare som helst. Det räcker att en person som jobbar med returer struntar i att kontrollera och/eller gör det mindre noggrant. Eftersom Amazon säljer så gigantiskt mycket mer än alla andra kommer det också i absoluta tal vara fler felaktiga produkter från Amazon, vilket ju säger sig självt.
Överlag har Amazon väldigt generösa returvillkor, betydligt "bättre" än många andra butiker. Man kan tycka olika om Amazon, men de har faktiskt erkänt bra kundservice. Något många svenska butiker kanske kunde lära sig något av?

Skrivet av RaZman:

Lösningen är väl tyvärr mer strikta regler för retur, ångerrätten missbrukas ju ganska ordentligt i dagsläget. Se bara hur vissa här på Sweclockers anser det normalt att köra grafikkort i någon vecka innan de skickas tillbaks.

Dåligt kontrollerade returer är bara ett av problemen som kan orsaka saker som detta, och troligen inte den största anledningen heller.
En annan anledning är att OM en vara "skickas från amazon" dvs amazon har den på sitt lager och skickar den.
Så lägger/blandar amazon ihop exakt samma varor oavsett om det är amazon/inet/komplett/kalles buffel o båg som skickat in och säljer varan.
Dvs om kalles buffel o båg har skickat in 10st fejkade 9800x3d till amazon så blandas dessa ihop med amazons/inets/kompletts lager av 9800x3d.
Vilket gör att om man då handlar från amazon/inet/komplett så kan amazon plocka en av kalles bOf's fejkade 9800x3d.
Samt tvärtom om man handlar från kalles bOf så kan man få en av inet's ÄKTA 9800x3d.

Dvs det är lååååååååååååååååååångtifrån säkert att det handlar om en dåligt hanterad retur.
Skulle tro betydligt mer på att det INTE är en retur alls för inte många skulle bry sig om att slipa bort texten/klistra dit en ny som säger 9800x3d och framför allt göra det så pass bra som det ser ut på bilden!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!