Bah vad jag är nära att köpa ett 5870!!

Permalänk
Medlem

Bah vad jag är nära att köpa ett 5870!!

Herregud vad jag vill ha ett 5870! Ser att Alina Systems har lite diverse ex i sina butiker..

Jag har ju ett 3870x2 idag som jag är så less på mini ryckandet i alla spel OCH att det inte går att använda båda GPUarna i windowed. Om jag är dum nog att köpa ett 5870 imorrn, vad kan jag får för mitt 3870x2? Är det ens värt att sälja?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Ha lite is i magen och vänta... Så dåligt är väl inte hd3870x2? Det är ju bättre än det jag sitter med iaf :P. Känns ju dumt att köpa det imorgon då det är svindyrt och vi inte vet ifall nvida kommer lansera ännu bättre kort snart.

Och vist kan du få något för det. Runt 600kr kanske?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Klart att nvidia kommer lansera ett bättre kort snart (ett par månader?), men frågan är till vilket pris! 3 (massa nollor) transistorer kostar pengar... väntar mig att den billigaste varianten kommer landa på 4-5k

Jag klippte till på ett 5870, är väldigt nöjd med ljudnivån samt temps jämfört med 4870. Kör fläkten på auto och under idle går den i 24% och load i 27% vilket resulterar i helt okej ljudnivå.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Is i magen, vad är det?

Är rätt less på mitt 3870x2 faktiskt... det har för lite minne för att köra moderna spel i 1920x1200, båda GPUarna funkar inte i windowed mode, alla spel "smårycker". Polarns 8800GTX presterar bättre i en hel del spel, dock så har ju han lägre upplösningar i sin skärm men han kör inte sin Q6600 överklockad heller.

4870 ska låta mindre än 3870 va? Mitt 3870x2 låter som ett reaplan när när båda GPUarna går på max >_<

EDIT: för övrigt så är varken Intel lr Nvidia val för mig i framtiden pga deras förjävla beteende.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Avstängd

Kör på ett HD5870, du lär bli jäkligt nöjd.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kör på ett HD5870, du lär bli jäkligt nöjd.

Det lutar åt det...

Hoppas på att mitt datanörds sinne har försvunnit och mitt kloka spara minne har vaknat imorrn bitti

Visa signatur

Intel är apartheid

Permalänk
Avstängd

5850 räcker för CoH enligt testerna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

ett 5850 nu kanske och sen ett till i CF lite senare när det inte räcker till:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

W00t! Cyklade ner till stan idag i piss regnet och köpte mig ett Sapphire 5870

Enda skumma är att den vägrar ge min andra skärm, LG W1952S, dess rätta upplösning 1680x1050 utan den säger att den är 1440x900 vilket ser skräp ut :/

Ngn som vet hur man trixar till det? Jag har prövat att forcera till 1680x1050 men den vägrar :/

Visa signatur

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Hur har du försökt forca det?

Testa det här programmet:
http://www.download25.com/install/resolutionchanger.html

Du kör det via command-line ganska simpelt och det var enda sättet jag kunde få mitt 4870 att ge ut 1920x1080@60Hz under Windows 7. I W7 kunde man inte ändra refresh-raten till något annat än 59Hz vilket min tv inte gillade så, testa!

Permalänk

Aaw hobs0n det blev datanörds-sinnet som tog över
Ta bort gamla drivisar med drivesweeper?

Permalänk
Medlem

Är man sugen ska man inte vänta, du blir knappast missnöjd med det du får.

Permalänk
Medlem

Vad fan är poängen med tråden? Att du är sugen på HD5870 som du sedan ändå köper utan att posta benchmarks eller liknande?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Han behövde lite hjälp på traven bara

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vad fan är poängen med tråden? Att du är sugen på HD5870 som du sedan ändå köper utan att posta benchmarks eller liknande?

Du hade ingen anledning att kommentera heller.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Känns ju dumt att köpa det imorgon då det är svindyrt

Känner du för att motivera detta? HD5870 är billigare än något nVidia highend kort någonsin varit vid release. GTX280 kostade runt 6000kr innan ATIs 4800serie, 8800ULTRA kostade väl över 7000kr vid release så sluta ljug nu.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Klart att nvidia kommer lansera ett bättre kort snart (ett par månader?), men frågan är till vilket pris! 3 (massa nollor) transistorer kostar pengar... väntar mig att den billigaste varianten kommer landa på 4-5k

Jag klippte till på ett 5870, är väldigt nöjd med ljudnivån samt temps jämfört med 4870. Kör fläkten på auto och under idle går den i 24% och load i 27% vilket resulterar i helt okej ljudnivå.

Oj transistorer är ju jättedyra, kisel, koppar, lite arsenik här och där, lite guld... oj vad dyra de är? Ett chip kostar nog max 50kr att tillverka

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Oj transistorer är ju jättedyra, kisel, koppar, lite arsenik här och där, lite guld... oj vad dyra de är? Ett chip kostar nog max 50kr att tillverka

O
M
G
!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Citat:

Instämmer, det som kostar är R&D och [till viss grad] QA. Båda vilka är saker jag mer än gärna betalar för. För att gå lite off topic kan det liknas vid att köpa software, något allt för många klagar över då man betalar för IP iställetför en fysisk vara, det många glömmer är att R&D till software ofta ligger lika högt som det att framställa (inte producera) ny hårdvara.

Back on-topic blev jag lite interesserad i vad TS menade med "för övrigt så är varken Intel lr Nvidia val för mig i framtiden pga deras förjävla beteende."? Jag är helt för bojkott av företag/produkter, men undrade vad Intel och Nvidia gjort som gjort dig så förbannad

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n

Enda skumma är att den vägrar ge min andra skärm, LG W1952S, dess rätta upplösning 1680x1050 utan den säger att den är 1440x900 vilket ser skräp ut :/

Ngn som vet hur man trixar till det? Jag har prövat att forcera till 1680x1050 men den vägrar :/

pröva med dvi adapter?
flytta runt kontakten?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12

Back on-topic blev jag lite interesserad i vad TS menade med "för övrigt så är varken Intel lr Nvidia val för mig i framtiden pga deras förjävla beteende."? Jag är helt för bojkott av företag/produkter, men undrade vad Intel och Nvidia gjort som gjort dig så förbannad

Utan att vara TS så skulle väl en kvalificerad gissning vara för Intels del det som gjorde att de fick en rekordböter från EU? Samt för nVidia skulle jag anta att det bl.a. handlar om att de stänger av PhysX på deras kort bara för att konsumenten valt att ha ett ATI kort som main/grafikrenderande kort. Trotts att korten säljs som grafik OCH fysik kort. Och även det senaste i Batman där spelet stänger av AA om det upptäcker ett icke nVidia kort.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Avstängd
Citat:

1 40nm-Wafer från TSCM kostar $5000 och ger runt 100 chip totalt, både hela och defekta.

Men visst, 50kr är ganska nära ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n

Kan bero på att skärmens rätta upplösning är 1440x900, INTE 1680x1050...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
1 40nm-Wafer från TSCM kostar $5000 och ger runt 100 chip totalt, både hela och defekta.

Men visst, 50kr är ganska nära ändå.

Lägg till lönekostnader för de überutbildade som övervakar processerna och sköter maskinerna, kostnader för el och lokaler samt löner, material och omkostnader (som superdatorer och annat du inte hittar på Lidl direkt) för de som ska utveckla och göra reklam för produkterna.. Ojdå, det vart visst inte 50kr/gpu längre.. TÄNK, snälla.

Och ang. TS: s skärms upplösning..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=293068

Permalänk
Medlem

Varför pratar ni om 50kr? Det är 50 dollar, eller snarare 52$ dollar för det är väl den här artikeln ni menar: http://www.semiaccurate.com/2009/08/13/gt300-have-nvio-chip/

52$ är 360 kronor, det är alltså en stor kostnad i sammanhanget, det är ju enbart tillverkningskostnaden för chippen utan hänsyn till att en hel del inte fungerar, så tillverkningskostnaden för fungerande GPU-chip blir ännu högre, kanske runt 500kr(?). Iofs lite mer komplicerat än så eftersom halvdåliga chip kan säljas som enklare modeller med trasiga delar urkopplade.

Permalänk
Medlem

52 dollar chippet, dryga hälften fungar, 100 dollar chippet, uberutbildad personal och mångmiljon utveckling, 300 dollar chippet, testa testa testa, 400dollar chippet, minnen osv, 500dollar chippet, du ser det blir dyrt.

500 dolls ca 3500kr, typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Känner du för att motivera detta? HD5870 är billigare än något nVidia high-end kort någonsin varit vid release. GTX280 kostade runt 6000kr innan ATIs 4800serie, 8800ULTRA kostade väl över 7000kr vid release så sluta ljug nu.

Säger du att jag ljuger! Vilken lögn (av dig )! Att kortet är billigare än nvidias senaste releaser betyder ju, som du visat, inte särskilt mycket... 3,5-4 tusen för ett grafikkort tycker jag är svindyrt iaf. Man får ju ett riktigt bra kort för under 2000kr idag.

Mitt råd till TS var att ha is i magen (dvs ha tålamod). Finns ingen direkt anledning till nyköp av ett hd58xx-kort i dagsläget såvida man inte:

1) Är tekniknörd och ser det som en hobby att "mixtra" med datorn.

2) Sitter med ett dåligt eller inget grafikkort alls och tänk lägga ut ca 2500-4000kr på ett nytt.

3) Man är tät.

hd3870x2 är ju ganska ok så 2:an kvalar han inte in i. TS föll på 1:an eller kanske 3:an, men det vet vi ju inget om.

Hur som helst kommer det med all säkerhet löna sig att invänta nvidias motdrag och det förmodade priskriget. hd58xx har potential att blir rejält billigare.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd

HAHA Ännu en som kommer ångra sig om ett par månader när vi andra som väntat handlar samma kort eller bättre från nvidia mycket billigare hihihihihihihih

Iallafall billigare ATi kort..Nä jag väntar mitt 4870 hänger med bra ännu

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Utan att vara TS så skulle väl en kvalificerad gissning vara för Intels del det som gjorde att de fick en rekordböter från EU? Samt för nVidia skulle jag anta att det bl.a. handlar om att de stänger av PhysX på deras kort bara för att konsumenten valt att ha ett ATI kort som main/grafikrenderande kort. Trotts att korten säljs som grafik OCH fysik kort. Och även det senaste i Batman där spelet stänger av AA om det upptäcker ett icke nVidia kort.

Den informationen som finns enkelt tillgänglig angående Intel's böter visar att EU, igen, har gjort fel. Visst var det endel unfair competition med i bilden, men mestadelen av vad böterna 'täcker' är sådant som kan (och bör) anses vara normal business practice, f.ex. det om Dell och deras förlorade rabatter på Intel processorer om de skulle kränga AMD system också - givetvis kommer detta gå ut över antalet Intel CPUer använda av Dell och självklart kommer deras mängdrabatter sänkas som följd av just detta, att sedan Dell skulle 'förlora' all rabatt i en viss tid är direkt fel, vad som ville hänt var helt enkelt att rabattprocenten justerades över en period på ett quarter.

Att Nvidia stänger av PhysX för Radeon användare ska jag hålla med om är "fel", dock har de aldrig tidigare gått ut och sagt att de fungerar med ett Radeon kort och det har i vissa tillfällen givit problem för slutanvändaren som då klagade till fel 'läger'. Det roliga med just detta är dock att det är rätt länge sedan Nvidia 'stängde' av detta, men det är först nu som folk pratar [högljudt] om det. Kan det vara så att merparten av användare helt enkelt inte har AMD och Nvidia kort i samma maskin?

Ang. Batman AA så har det givetvis ingenting med Nvidia att göra, de har varken producerat eller skrivit kod för spelet. Nvidia 'erbjuder' dock ett "The Way It’s Meant to be Played" program, ett program (vet inte vad ett bra Svenskt ord är - "kollaboration" kanske?) som utvecklare kan ta del av. Eidos/Rocksteady valde att ta del av detta programmet, vilket innebar, bl.a., att Nvidia testade deras kod på hundratals olika hw konfigurationer, att AMD inte erbjuder liknande perks är absolut ingenting som Nvidia ska (eller kan) klandras för. Unreal engine, som Batman AA bygger på, har inte inbyggt stöd för antialiasing och detta var således något som lades till för B:AA, i samarbete med Nvidia - ingenting stoppade AMD från att ge liknande hjälp.

Det kallas helt enkelt initiativ. Man kan sitta tillbaka och förvänta att folk ordnar upp åt en, eller man kan gå ut och ordna upp själv. I detta fallet tog Nvidia iniativet med sitt TWIMTBP program, något Rocksteady 'bet' på och arbetade med.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Den informationen som finns enkelt tillgänglig angående Intel's böter visar att EU, igen, har gjort fel. Visst var det endel unfair competition med i bilden, men mestadelen av vad böterna 'täcker' är sådant som kan (och bör) anses vara normal business practice, f.ex. det om Dell och deras förlorade rabatter på Intel processorer om de skulle kränga AMD system också - givetvis kommer detta gå ut över antalet Intel CPUer använda av Dell och självklart kommer deras mängdrabatter sänkas som följd av just detta, att sedan Dell skulle 'förlora' all rabatt i en viss tid är direkt fel, vad som ville hänt var helt enkelt att rabattprocenten justerades över en period på ett quarter.

Att Nvidia stänger av PhysX för Radeon användare ska jag hålla med om är "fel", dock har de aldrig tidigare gått ut och sagt att de fungerar med ett Radeon kort och det har i vissa tillfällen givit problem för slutanvändaren som då klagade till fel 'läger'. Det roliga med just detta är dock att det är rätt länge sedan Nvidia 'stängde' av detta, men det är först nu som folk pratar [högljudt] om det. Kan det vara så att merparten av användare helt enkelt inte har AMD och Nvidia kort i samma maskin?

Ang. Batman AA så har det givetvis ingenting med Nvidia att göra, de har varken producerat eller skrivit kod för spelet. Nvidia 'erbjuder' dock ett "The Way It’s Meant to be Played" program, ett program (vet inte vad ett bra Svenskt ord är - "kollaboration" kanske?) som utvecklare kan ta del av. Eidos/Rocksteady valde att ta del av detta programmet, vilket innebar, bl.a., att Nvidia testade deras kod på hundratals olika hw konfigurationer, att AMD inte erbjuder liknande perks är absolut ingenting som Nvidia ska (eller kan) klandras för. Unreal engine, som Batman AA bygger på, har inte inbyggt stöd för antialiasing och detta var således något som lades till för B:AA, i samarbete med Nvidia - ingenting stoppade AMD från att ge liknande hjälp.

Det kallas helt enkelt initiativ. Man kan sitta tillbaka och förvänta att folk ordnar upp åt en, eller man kan gå ut och ordna upp själv. I detta fallet tog Nvidia iniativet med sitt TWIMTBP program, något Rocksteady 'bet' på och arbetade med.

Att Batman AA inte är optimerat bra för AMD:s kort beror på att Nvidia varit där med programvara till utvecklarna (enligt dig) och den programvaran är säkert optimerad på ett sätt så AMD:s G-kort hamnar på efterkälken.
Sedan tycker JAG att det är KRIMINELLT att som G-korts utvecklare ge kod på det sättet till spel tillverkare. De båda ska självklart ge dem den senaste hårdvaran men som programmerare ska man inte köpas!!!
Klart är det ju att Nvidia har varit några rejäla svin på den fronten.... att folk fortfarande göder dessa.... nåja det måste finnas 2 läger

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.