Permalänk
Medlem

Dålig WLAN anslutning

Har precis installerat ett trådlöst nätverkskort (D-Link DWL-G510) på min stationära dator och får förfärligt dålig hastighet (~1 Mbps). Min bärbara står en meter bort och har ~8 Mbps. Kollar man på statusen för anslutningen visar den full styrka och 54Mbps.

Har XP, routern är en D-Link DIR-615.

Vad kan vara fel? Om signalen var dålig borde det väl synas i anslutningen?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Ut på internet. Har fiber 10/10 Mbps.

edit: Har iof inte kollat hur hastigheten ser ut inom nätverket. Hur gör jag det på enklaste sätt? Använt TPtest mot internet.

Permalänk
Medlem

Ja, du måste testa hela kedjan för att avgöra var problemet sitter. Gör en TPtest från alla datorer du har och från både kabel och WLAN. Sen kan du börja utesluta t ex din uppkoppling.

En sak att ta hänsyn till är ju faktisk vågutbredningen från antennen. Kan vara så att datorn står illa till i förhållande till routern. Inte så troligt kanske men testa. Normalt strålar en antenn vinkelrätt ut från spröt.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Det är bara via det trådlösa nätverkskortet på stationära datorn som det strular. Bärbar med WLAN har inga problem. Hade stationära direkt med kabel till routern förut och det var heller inga problem (mätte aldrig upp farten men upplevde den som normal - nu kan jag inte använda sporify och vanliga forumsidor tar tid på sig att ladda).

Har provat flytta runt datorn lite men märker ingen skillnad. Oavsett hur den står visar den väldigt hög signalstyrka.

Permalänk
Medlem

Då ligger problemet någonstans i den trådlösa kedjan dator <-> router.
Uppdatera drivrutinerna (eller installera om dem)
Testa sedan följande alternativ om det går
- din dator, annat nätverkskort (som du vet fungerar)
- annan dator, ditt nätverkskort
Du kan också testa mot en annan router du vet fungerar bra. Omständligt men ibland får man göra så.

Min första gissning skulle nog vara att det trots allt är nätverkskortet som inte funkar så bra.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede