Permalänk
Avstängd

20k rigg

Ska beställa en dator, eller snarare har jag beställt delarna. Men tänkte fråga efter lite inputs, ifall jag kan göra ordern bättre för mig osv.. Vilket nätagg skulle jag som minst behöva vid 2 st 5870 kort? Räcker ett (eller två) 5850 vid 1920x1080p gaming för att köra högsta grafiken i, eller är det bättre att köra på ett 5870? Lirar inte crysis, men resten är ju rätt så kul, hehe..
Vilken skärm skulle ni rekommendera? Får kosta Upp till ca 2500kr men gärna lägre, är 1650x1050 någon upplösning kanske borde köra på, behövs isåfall 5870 eller 5850 CF?
Har beställt följande delar:

Har följande delar på posten redo att hämtas:

Permalänk
Medlem

Jag tycker som vanligt att det är korkat att köpa high-end-dator & fuska med skärmen.
Riggen du bygger matchar en 30" skärm imo, köp en fet skärm först & därefter datorn.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag tycker som vanligt att det är korkat att köpa high-end-dator & fuska med skärmen.
Riggen du bygger matchar en 30" skärm imo, köp en fet skärm först & därefter datorn.

Mvh

Alla gillar inte att ha två stor fet skärm i sitt rum på 14 m2, har redan en 32" tv det räcker med gigantiska skärmar. Ska ha skärmen för att spela på inte kolla på film. Jag vill ha en 22-24" skärm då det skulle passa mig ypperligt med avstånd på skrivbordet/där skärmen kan stå. Men vet inte vilken som är utav bäst kvalité osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
har en 32" fullhd skärm, skärmen jag vill köpa ska jag i princip använda för LAN.

Du klarar dig utan problem med ett hx 750 w har för mig det är billigt på komplett nu.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Du klarar dig utan problem med ett hx 750 w har för mig det är billigt på komplett nu.

Nja, kollade precis och det bra priset du snackar om måste ha varit från förra veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla gillar inte att ha två stor fet skärm i sitt rum på 14 m2, har redan en 32" tv det räcker med gigantiska skärmar. Ska ha skärmen för att spela på inte kolla på film. Jag vill ha en 22-24" skärm då det skulle passa mig ypperligt med avstånd på skrivbordet/där skärmen kan stå. Men vet inte vilken som är utav bäst kvalité osv.

Då kanske denna kan vara något:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=494870

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Men då ser jag inte riktigt värdet av att använda två kort, har själv beställt en dator med ett 5870 efter att jag läste detta:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-5870,2422-13.ht...

Verkar ju fungera finfint upp till 1900x1200 med lite AA på iaf...

Permalänk
Medlem

Re: 20k rigg

Citat:

Ska beställa en dator, eller snarare har jag beställt delarna. Men tänkte fråga efter lite inputs, ifall jag kan göra ordern bättre för mig osv.. Vilket nätagg skulle jag som minst behöva vid 2 st 5870 kort? Räcker ett (eller två) 5850 vid 1920x1080p gaming för att köra högsta grafiken i, eller är det bättre att köra på ett 5870? Lirar inte crysis, men resten är ju rätt så kul, hehe..
Vilken skärm skulle ni rekommendera? Får kosta Upp till ca 2500kr men gärna lägre, är 1650x1050 någon upplösning kanske borde köra på, behövs isåfall 5870 eller 5850 CF?
Har beställt följande delar:
http://img132.imageshack.us/img132/1631/dustinny.png

Har följande delar på posten redo att hämtas:
http://img21.imageshack.us/img21/4097/jmedatany.png

Jag skulle inte tagit ett ROG-kort om inte man ska klocka extremt eller behöver ljudkortet som följer med.
Har satt ihop ett paket med SSD, skärm osv. Har INGEN aning hur bra den är men andra får väl säga till isf.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Inget fel på inet, men deras lagerstatus gör mig gråtfärdig, vill helst ha datorn färdig och redo för Dreamhack den 26e =/

Permalänk

Jag skulle rekommendera att du lägger till detta till din beställning:

välj 2 st 5870 från komplett istället, skulle tro att det är billigare och större chans till att få grafikkorten tidigare.

Spinpoint F3 är i dagsläget världens snabbaste 1TB disk p.g.a. 2st 500gb skivor.

corsairs 750W räcker gott & väl.

Jag har en likadan skärm som jag lagt i korgen, den är riktigt bra, märker stor skillnad mot min gamla samsung med 5ms ( i cod 4 ).

Rekommenderar också det billigare ROG mobot, du kommer inte märka 1300kr skillnad mot det ROG kort du valt, låt inte micro-ATX skrämma dig.

Mvh Peter

EDIT: Chassit kommer in på lager om 11 eller mindre dagar, så om du vill ha datorn så snabbt som möjligt ta då denna från komplett, även grafikkorten som jag beskrev tidigare.

EDIT2: 2st 5850 kan även vara att rekommendera, då de är mycket billigare men presterar väldigt jämnt med 5870 i CrossfireX.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Inget fel på inet, men deras lagerstatus gör mig gråtfärdig, vill helst ha datorn färdig och redo för Dreamhack den 26e =/

Ring och säg att du MÅSTE ha datorn innan det datumet och fråga om dom kan fixa ett/flera HD5870 tills dess!
Om man ändå har sådan stor budget är det väldigt onödigt att INTE ta ett kort som inte har stöd för Dx11.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristers bensin
Jag skulle rekommendera att du lägger till detta till din beställning:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Datorkomponenter.jpeg

välj 2 st 5870 från komplett istället, skulle tro att det är billigare och större chans till att få grafikkorten tidigare.

Spinpoint F3 är i dagsläget världens snabbaste 1TB disk p.g.a. 2st 500gb skivor.

corsairs 750W räcker gott & väl.

Jag har en likadan skärm som jag lagt i korgen, den är riktigt bra, märker stor skillnad mot min gamla samsung med 5ms ( i cod 4 ).

Rekommenderar också det billigare ROG mobot, du kommer inte märka 1300kr skillnad mot det ROG kort du valt, låt inte micro-ATX skrämma dig.

Mvh Peter

EDIT: Chassit kommer in på lager om 11 eller mindre dagar, så om du vill ha datorn så snabbt som möjligt ta då denna från komplett, även grafikkorten som jag beskrev tidigare.

EDIT2: 2st 5850 kan även vara att rekommendera, då de är mycket billigare men presterar väldigt jämnt med 5870 i CrossfireX.

Ah tack så mycket för pep talk! Jag var osäker ifall jag skulle gå ner till matx då jag tänkte att det kanske såg dumt ut i obsidian chassit. Men budgeten och faktum att du säger att det inte kommer göra någon större skillnad så byter jag ju lätt ner mig för att få råd med ett extra gpu! Jag tänker behålla ram, h50, intel ssd från JME data. Tack för input om skärmen, har troligtvis inte råd med en just nu, men blir en snart efter jul tror jag

Permalänk
Avstängd

Har snackat med inet och dom kan varken leverera intel ssd disk (4-5 veckor) eller grafikkort (obekräftat och massa på kö redan), möjligen får jag väl skippa SSD disken till att börja med, eller har ni något annat bra alternativ till system disk, är corsair nå bra till det t ex? Har som max 7000kr att betala kontant och det blir ju för grafikkorten från annan leverantör isåfall.

Permalänk

Men hade du inte redan en intel SSD x-25a att hämta ut från JME data?
Om du inte köpt den redan så kör med samsung spinoint F3 som systemdisk tills vidare, den är ju ändå en av världens snabbaste hdd.
Om inte Inet kan leverera grafikkorten, ta det från komplett då, 2st 5850 eller 5870 jag skulle nog nu i efterhand rekommendera 2st 5850 istället då de är så mycket billigare och presterar nästan som 2st 5870 i Xfire.

EDIT: är inte kingstons nya M serie byggd med samma styrkrets som intels, kolla på deras hemsida. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=503254 ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men hade du inte redan en intel SSD x-25a att hämta ut från JME data?
Om du inte köpt den redan så kör med samsung spinoint F3 som systemdisk tills vidare, den är ju ändå en av världens snabbaste hdd.
Om inte Inet kan leverera grafikkorten, ta det från komplett då, 2st 5850 eller 5870 jag skulle nog nu i efterhand rekommendera 2st 5850 istället då de är så mycket billigare och presterar nästan som 2st 5870 i Xfire.

EDIT: är inte kingstons nya M serie byggd med samma styrkrets som intels, kolla på deras hemsida. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=503254 ?

Jo jag hämtar ut JME paketet om nån dag, beställer resterande från Dustin det skiljde kanske några hundralappar från inet och har bättre leveranstider osv.

Jag funderar nästan på 2 st 5850 och senare köpa till ett 3e, skulle det ge något bra om jag då väljer rampage II extreme kortet (x16/x8/x8 har jag för mig det körs som då)?

Permalänk

3 way sli/Xfirex brukar aldrig skala nå bra, bara i enstaka spel. Köp du 2st 5850, klocka lite så har du samma prestanda som 2st 5870, du kommer nog inte behöva byta ut det systemet förens dx12 kommer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

3 way sli/Xfirex brukar aldrig skala nå bra, bara i enstaka spel. Köp du 2st 5850, klocka lite så har du samma prestanda som 2st 5870, du kommer nog inte behöva byta ut det systemet förens dx12 kommer.

Är det lätt att klocka grafikkort då, hur fungerar stock kylningen till det?

Permalänk
Citat:

Är det lätt att klocka grafikkort då, hur fungerar stock kylningen till det?

Det är väldigt lätt att klocka ja, kolla på tester osv, så får du ett hum på hur mycket dom brukar gå att klocka, å sen klocka själv i catalyst (ATI).
Grafikkort med stockkylare brukar gå upp 5-15 grader med lite överklockning, så inga problems lycka till

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Då får det bli två stycken 5850 samt en F3 disk att installera lite spel på osv Kör på 850w (Support till 3 gpu's ifall det någonsin blir aktuellt ) och RIIE då jag känner att dom säkert kommer kunna hänga med ett tag Iaf Nätaggregatet.

Permalänk
Avstängd

Följdfråga, tror ni inte man kan gömma alla sladdar väl från mitt psu ifall det är icke-modulärt? Blir ju betydligt billigare då (400kr) och har råd till en extra disk isf

Permalänk

Det ska väl gå bra, TX är det inga fel på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Funderar lite på att ta ett styck 5870 och kanske en bättre skärm för samma pris. Är det något ni skulle rekommendera? Då har jag möjlighet att senare bygga ut grafiken till xfire ifall det nu krävs