Blir man blötast av att springa eller gå ?

Permalänk
Medlem

Har du cyklat när det spö regnat eller åkt bil på motorvägen när det spö regnar
Jag tycker det känns självklart men jag kan ju ha fel tycker bara det känns självklart efter mina egna erfarenheter desto snabbare man färdas desto blötare blir man.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Har du cyklat när det spö regnat eller åkt bil på motorvägen när det spö regnar
Jag tycker det känns självklart men jag kan ju ha fel tycker bara det känns självklart efter mina egna erfarenheter desto snabbare man färdas desto blötare blir man.

Det är ju rätt annorlunda när du cyklar eftersom om du cyklar tillräckligt snabbt kommer ju vattnet på marken skvättas upp på dig. Om du åker bil på motorvägen undrar jag hur du känner att du blir blötare? :s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Sen vet vi ju alla att allt som säga på mythbusters är SANT!

Tja, deras metoder är ju långt ifrån godkända alla gånger. Felkällor redovisas inte alls trots att de ibland är smärtsamt uppenbara.

Å andra sidan, vet någon om någon annan empirisk undersökning av detta av någon som helst kvalité?

Om vi har noll bra och en dålig undersökning så vet vi fortfarande inte svaret, men det är inte osannolikt att den dåliga undersökningen faktiskt pekade åt rätt håll. I brist på bättre får man väl helt enkelt acceptera att mythbusters är auktoriteten i frågan.

Jag har sett avsnittet, men det var för länge sedan. Jag minns inte annat än mitt intryck; undersökningen hade grava brister.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Detta har Patrik Norqvist pratat om i "veckan macka" i Boston Tea Party om jag inte minns helt galet.
Enligt honom blir man minst blöt om man springer i rätt hastighet och har rätt vinkel framåt på överkroppen. Vilket ska bero på att en droppe strax framför pannan troligen kommer träffa magen om du går eller springer raklång. Men med vinkel på överkroppen och rätt hastighet kommer droppen inte träffa på magen. Det samma skulle gälla droppar bakom dig som du springer ifrån. Han demonstrerade det med en brandslang och Filip och Fredrik där en av dem gick raklång och den andra sprang enligt instruktioner.

Finns mycket på nätet men just denna "veckas macka" verkar inte finnas. Provade tom Scott Hanselmans tips om att "Googla det på Bing" utan resultat