Ljud digitalt, dator -> förstärkare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Frågan är om det är värt det nu länge. Har redan en 3.5mm -> koaxial på ingående för digitalt ljud. Det kommer kosta ca 400kr om jag ska köra på HDMI eftersom jag då måste köpa st HDMI sladdat + en koverter. Nu har jag en DVI->HDMI sladd dator->TV som funkar bra.

FInns det några fördelar att skaffa HDMI mot den digitala sladd jag har på väg förutom att man slipper en sladd?

Fördelen är väl att du kan köra LPCM(okomprimerad) ljud i 5.1 kanaler. Vet inte i hur många kHz, men på nyare Ati-kort är det 192kHz (och 7.1 kanaler).

EDIT: Men så dyrt borde det ju inte bli. 100kr för adaptern (om du nu inte har en sån i nån kartong nånstans), sen beror det ju på lite hur lång HDMI-kabel du behöver. Kan tipsa dig om att som student på dustinhome kostar en 2m HDMI-kabel 43kr, dessutom betalar man inte heller frakt som student.. Ett studentkonto skapar du(eller någon student du känner ) på www.dustinhome.se/studenthome

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nu är det väl inte direkt paket över protokoll som skickas när vi pratar hifi. Men ja, det kan klippa och låta otrevligt om det vill sig illa.. Har dock aldrig hänt mig.

Beror nog på vilken överföringsteknik vi pratar, USB skall såvitt jag vet ha korrigering för tappade paket. Ser inte varför det optiska inte skulle ha det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja, och antingen kommer signalen fram eller inte. Om paket förloras så skickas de om. Det som är det fina med digitala signaler. Hur tror du ditt internet fungerar? Du har massa packet loss på paket som får skickas om. Det är inte så att du blir av med halva sidan av youtube klippet

Sen när fick S/PDIF felkontroll?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sen när fick S/PDIF felkontroll?

Det har ingen felkontroll, men jag lovar att om du för över data med en vanlig optisk/hdmi kabel kommer det ta år innan du får ett enda bitfel.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sen när fick S/PDIF felkontroll?

Som sagt vet jag inte om den har det, men om de utelämnat det är det ju bara dumt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fördelen är väl att du kan köra LPCM(okomprimerad) ljud i 5.1 kanaler. Vet inte i hur många kHz, men på nyare Ati-kort är det 192kHz (och 7.1 kanaler).

EDIT: Men så dyrt borde det ju inte bli. 100kr för adaptern (om du nu inte har en sån i nån kartong nånstans), sen beror det ju på lite hur lång HDMI-kabel du behöver. Kan tipsa dig om att som student på dustinhome kostar en 2m HDMI-kabel 43kr, dessutom betalar man inte heller frakt som student.. Ett studentkonto skapar du(eller någon student du känner ) på www.dustinhome.se/studenthome

Oj, det var billigt! Tänkte 400kr eftersom jag måste köpa 2st HDMI kablar. En dator->förstärkare och en förstärkare->tv. Men då blir det bara ca 200kr totalt istället. Kanske kan vara värt det isåfall.
Tror ni den här kommer fungera? Har iaf fler pins än jag är van att de ska ha:
http://www.tradera.com/Adapter-HDMI-hona-DVI-D-hane-auktion_1...

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Oj, det var billigt! Tänkte 400kr eftersom jag måste köpa 2st HDMI kablar. En dator->förstärkare och en förstärkare->tv. Men då blir det bara ca 200kr totalt istället. Kanske kan vara värt det isåfall.
Tror ni den här kommer fungera? Har iaf fler pins än jag är van att de ska ha:
http://www.tradera.com/Adapter-HDMI-hona-DVI-D-hane-auktion_1...

Nej, den lär med största sannolikhet inte funka. Du måste ha en adapter gjort för ATI's HD2***-serie, kan vara så att de gjorda för nyare ATI-kort funkar, men är inte säker på det.

EDIT: Fick du inte med nån med ditt HD5770 då? Isf. kan du ju prova med den först.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.