Permalänk
Medlem

Var är min flaskhals?

Sitter med datorn i signaturen. Vart sitter min flaskhals tror ni? Vad skulle jag tjäna mest prestanda på att byta? Jag använder den bara för att spela med.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort om du inte spelar specifika spel som är väldigt cpu-beroende då. Men kort svar: Ditt grafikkort.

Den bästa lösningen är att klocka prollen till 3Ghz minst, helst över 3,5Ghz och köpa ett HD5850. Då lär du få en sjujäkla prestandaboost i spel till en relativt liten summa pengar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kanon! Tackar för ett utförligt svar.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb

Permalänk
Medlem

Tycker din setup är rätt så bra balanserad. Hade nog inte köpt ett 5850 till den riggen (KANSKE om du får upp den en bit för 3,5ghz). Vad kör du för upplösning på skärmen din?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Ok. Jag kör 1280x1024.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä då hade jag struntat i att uppgradera grafikkort tills du antingen köper större skärm eller tänker göra en större uppgradering. Synd du sitter på Crossfire mobo(antar jag) annars hade du kunnat försöka hitta ett till 8800 till sli begagnat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Ok... hrm... vette faan om det är Crossfire eller SLI eller båda eller inget. HEHE! Var så jädra länge sedan jag köpte det. Större skärm? Tycker 19" är ganska lagom när man spelar. Sitter bra nära.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Större skärm=högre upplösning=bättre grafik

Permalänk
Medlem

Räcker med att köpa en bättre 19" som klarar högre upplösing isåfall antar jag? Så mycket större vill jag inte ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baloobas
Ok. Jag kör 1280x1024.

Om du kör den upplösningen behöver du knappt uppgradera nånting..

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Ok, har en gammal Sony-skärm. Tror det är max vad den klarar av.

Visa signatur

Permalänk

Nuvarande setup är rätt balanserad. Men man får ändå en prestandaboost med ett bättre grafikkort. Man skulle få ett högre prestandaboost med nytt grafikkort och bättre processor (alt. klockad processor), särskilt i processorintensiva spel.

Det är ju alltid någon komponent som begränsar prestandan i ett system och beroende på spel så kan det variera vilken som det är (beroende om spelet är mest processor eller grafikintensivt). Med ett HD5850 så skulle processorn oftare vara flaskhalsen, men man får då möjligheten att dra på maxkvalitet i alla spel.

I låga upplösningar så behöver inte grafikkortet jobba lika hårt, vilket ger mer utrymme för bättre grafikkvalitet. Men för den skull behöver inte ett HD5850 vara en dum investering. Visst skulle man märka av en förbättring i FPS med en bättre processor. Men så länge som processorn klarar av att leverera tillräckligt med data för att FPS håller sig på en relativt hög nivå, säg 90FPS och man med ett HD5850 kan maxa ut grafikkvaliteten, så får man väl ändå vara nöjd?
Visserligen skulle man med en bättre processor kunna få säg 130FPS, men spelar det någon roll egentligen, om alternativet är att köra på 8800GT och få ut 40FPS med maxade kvalitetsinställningar?

Bifogar ett test som gjorts på Legion Hardware angående hur mycket processorn begränsar prestandan:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=775&p=0

Nu är det ett GTX280 som de testar med och ett HD5850 presterar en del bättre än så (bättre än GTX285), men man kan se tendensen i alla fall (HD4890 presterar rätt likt ett GTX280, något sämre bara).

Din processor finns inte med, men den hamnar mellan E6700 och E6850 som finns med i testet.

Poängen är att du skulle få ett lyft med ett bättre grafikkort, om än inte lika stort som om du haft en snabbare processor.

Enligt min åsikt så skulle det räcka att klocka processorn och byta grafikkort till HD4890 eller HD5850 för att få ett rätt bra lyft i spelprestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

För att summera:
Gör det som jag skrev som första svar alltså.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
För att summera:
Gör det som jag skrev som första svar alltså.

Jepp, utvecklade det hela lite bara

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för ett grymmt utförligt svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xosos

högre upplösning gör väl bara storleken rättvis i den mån bra grafik är?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xosos

Större skärm är inte alltid lika med högre upplösning. Förhållandet mellan upplösning och storlek är dock intressant.

Till trådskaparen: gör som jag. Vänta tills spelen kräver mer än det du har. Vill du få ut lite mer så bör du klocka processorn litegrann. Hjälper ju till i allt möjligt du gör med datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
högre upplösning gör väl bara storleken rättvis i den mån bra grafik är?

högre upplösning = mer pixlar = förbättrad grafik

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt nåt om SSD? kanske inte ger så mycket mer fps men jädrar vad systemet blir mer responsivt. Jag skulle nog inte ha uppgraderat något i den setupen du har med den låga upplösningen på skärmen i åtanke. Utan snarare köpt en helt ny vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
högre upplösning = mer pixlar = förbättrad grafik

Mer pixlar på en större yta ja. Detta ger inte förbättrad grafik.

Permalänk

Det kan det visst göra. Pixeltäthet är inte på något sätt ett adekvat mått på hur bra grafik du har. Du kan inte rita något fint med två pixlar oavsett hur nära varandra de sitter. Att frambringa en cirkel är exempelvis omöjligt. På samma sätt kan du aldrig få en detaljrik bild med runda former om du har en låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gallimatias
Det kan det visst göra. Pixeltäthet är inte på något sätt ett adekvat mått på hur bra grafik du har. Du kan inte rita något fint med två pixlar oavsett hur nära varandra de sitter. Att frambringa en cirkel är exempelvis omöjligt. På samma sätt kan du aldrig få en detaljrik bild med runda former om du har en låg upplösning.

Captain obvious.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Om du kör den upplösningen behöver du knappt uppgradera nånting..

En fråga bara, har man alltså ingen användning av grafikortet om man har låg upplösning, har en 24" med 1920*1200, spelar det då ingen roll om man kör 5970/5870/5870CF?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
AMD Radeon Graphics
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1