Permalänk
Medlem

GPU-klient till Win7?

Hejsan.

Jag kör nu med SMP-MPICH-klienten tillsammans med Systray-GPU.

Jag undrar om jag har gjort något fel, för min totala PPD är oförändrad jämfört med när jag körde en Systray-CPU tillsammans med samma GPU-klient. (2400-2800)

Alla kärnor jobbar på för fullt, men GPU-klienten tar ungefär 50% av en kärna, alltså 12,5% av hela CPUn. De andra kärnorna belastas bara av SMP-processerna.

Jag funderade på att fixa Console-klienten till GPU'n, men råkade läsa något om att den inte går att köra som service i vista, så jag antar att samma sak gäller för Win7. Då har jag hellre en ikon i systray än kommandotolken öppen hela tiden.

I SMP har jag flaggorna -smp och -verbosity 9. Jag bytte helt enkelt ut .exe-filen mot den nyare som fanns att ladda ner, innan jag körde install.bat via cmd.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Re: GPU-klient till Win7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
Jag kör nu med SMP-MPICH-klienten tillsammans med Systray-GPU.

Jag undrar om jag har gjort något fel, för min totala PPD är oförändrad jämfört med när jag körde en Systray-CPU tillsammans med samma GPU-klient. (2400-2800)

Alla kärnor jobbar på för fullt, men GPU-klienten tar ungefär 50% av en kärna, alltså 12,5% av hela CPUn. De andra kärnorna belastas bara av SMP-processerna.

SMP-klienten är elak och snor CPU-cykler från GPU-klienten vilket inte är bra eftersom GPU generellt är mycket effektivare på att folda än CPU. Detta har mer påverkan på ATI-korten. Varför vet jag inte riktigt, men kanske är det pga av drivrutinerna eller klienten i sig. NVIDIA-korten behöver i regel inte mycket CPU-kraft. Vad du kan göra är att:

1. Se till så att GPU-klienten har högre prioritet än SMP-klienten, detta ställer du in i respektive konfigurationer.

2. Ladda ner de senaste drivrutinerna till ditt ATI-kort.

3. Kolla denna post av Cerd Moyen: ATI-optimering.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

ok. tack för svaret.

Jag fixade prioriteten, och drivrutinerna är senaste. Nu tar GPU-klienten i princip en kärna. Jag hoppas att SMP inte flaskar för att en process får mycket mindre gjort, men det borde de väl tänkt på.

Håller du (eller någon annan) med om vad jag sa om de olika versionerna av GPU-klienten? Alltså att det inte går att köra som service på vista. Det är kanske så att console-klienten tar mindre CPU?

Jaja,
God Jul

Edit:
Ok, det blev tvärstopp för SMP-klienten när jag gjorde såhär. Alla kärnor jobbar för fullt, men jag tror att eftersom en av SMP-processerna inte får jobba alls, så blir det något fel. Jag får i alla fall 2900 PPD av GPU, men det här känns inte optimalt

Kan någon förklara hur man installerar flera enkärniga klienter? Skulle ju kunna ha tre sånna istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fixade prioriteten, och drivrutinerna är senaste. Nu tar GPU-klienten i princip en kärna.

Haha, vilket bra råd du fick av mig då. Från en halvkärna till en hel kärnas processoranvändning Verkar som att de senaste drivrutinerna inte alltid är det bästa. Ska försöka leta lite när jag har tid och kolla vad de kan rekommendera för några. Men testade du åtminstone att pilla lite med miljövariablerna? Finns mer info om dessa i denna artikel: GPU environment variables.

Citat:

Håller du (eller någon annan) med om vad jag sa om de olika versionerna av GPU-klienten? Alltså att det inte går att köra som service på vista. Det är kanske så att console-klienten tar mindre CPU?

Jepp, console-klienten är den enda som går att köra i service. Dock inte under Vista. Båda klienterna är likvärdiga i CPU-drift och GPU-drift, så länge man inte drar igång viewern då förstås

Citat:

Ok, det blev tvärstopp för SMP-klienten när jag gjorde såhär. Alla kärnor jobbar för fullt, men jag tror att eftersom en av SMP-processerna inte får jobba alls, så blir det något fel. Jag får i alla fall 2900 PPD av GPU, men det här känns inte optimalt

Prova om du har tid av få ner CPU-användandet av GPU-klienten med miljövariablerna eller en bättre drivrutin skulle väl också kunna lösa det.

Citat:

Kan någon förklara hur man installerar flera enkärniga klienter? Skulle ju kunna ha tre sånna istället.

Men om du inte orkar pilla med det just nu, eftersom det är Julafton och allt, så får du antingen installera tre enkärniga console-klienter, eller en systray-klient och två console-klienter. Alltså du kan endast ha en systray-klient, de andra måste vara console-klienter. De ska bland annat ha olika machine ID:n, mer står i denna guide: http://folding.stanford.edu/English/WinUNIGuide.

Nu ska jag iväg och fira jul. God Jul!

Permalänk
Medlem

Re: Re: GPU-klient till Win7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
SMP-klienten är elak och snor CPU-cykler från GPU-klienten vilket inte är bra eftersom GPU generellt är mycket effektivare på att folda än CPU. Detta har mer påverkan på ATI-korten. Varför vet jag inte riktigt, men kanske är det pga av drivrutinerna eller klienten i sig. NVIDIA-korten behöver i regel inte mycket CPU-kraft. Vad du kan göra är att:

1. Se till så att GPU-klienten har högre prioritet än SMP-klienten, detta ställer du in i respektive konfigurationer.

2. Ladda ner de senaste drivrutinerna till ditt ATI-kort.

3. Kolla denna post av Cerd Moyen: ATI-optimering.

Lycka till!

Nej, det är GPU-klienten som är "elak" och snor CPU-cykler som annars SMP-klienten kunde ha fått.

Jag har också problemet att GPU-klienten för ATI/AMD tar för mycket CPU i Windows 7 (gäller troligen Vista också). I Windows 2003 (och XP) finns inte det problemet utan då tar GPU:n oftast ~0-1% CPU. Då körde jag ändå med miljö-variablerna i båda fallen. I vilket fall hämmade den SMP-klienten (som ger mest PPD i mitt fall) så mycket att jag gav upp och kör endast SMP-klienten och väntar in GPU3-klienten istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Haha, vilket bra råd du fick av mig då. Från en halvkärna till en hel kärnas processoranvändning Verkar som att de senaste drivrutinerna inte alltid är det bästa. Ska försöka leta lite när jag har tid och kolla vad de kan rekommendera för några. Men testade du åtminstone att pilla lite med miljövariablerna? Finns mer info om dessa i denna artikel: GPU environment variables.

Nu ska jag iväg och fira jul. God Jul!

För att få ned processoranvändning på mitt hd4850ati kör jag med miljövariablerna.

BROOK_YIELD = 2
CAL_PRE_FLUSH = 1
CAL_NO_FLUSH = 1
FLUSH_INTERVAL =16

god jul:)

Permalänk
Medlem

Har nu 3 enkla klienter tillsammans med GPU. Landar på 4400 PPD totalt. GPU'n gör 2300, och 700 på tre kärnor. Är det normalt, eller finns det mycket mer att klämma ut? Synd att man har "fel" grafikkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pippired
För att få ned processoranvändning på mitt hd4850ati kör jag med miljövariablerna.

BROOK_YIELD = 2
CAL_PRE_FLUSH = 1
CAL_NO_FLUSH = 1
FLUSH_INTERVAL =16

Ok. Funkar det bra? Hur påverkar dessa miljövariabler andra program? Använder du också windows7 eller vista?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Funkar det bra? Hur påverkar dessa miljövariabler andra program? Använder du också windows7 eller vista?

Ja det funkar bra kör vista och GPU klienten en pioritet högre än CPU klienten.hd4850@700MHz 2200PPD på 511 poängaren 2800PPD på 384 poängaren.
Miljövariablerna påverkar bara progam som är skrivna att se dom.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Jag testade nu att skriva in de variabler som pippired rekommenderade. CPU-användningen minskade. Nu använder GPU-klienten ungefär 1% av CPU'n.

Tyvärr har en ny process börja använda mer CPU. Processen "System Interrupts" använder ca 5% av CPU'n, alltså 20% av en kärna.

*Vad är detta för process?

*Kan jag justera miljövariablerna så att det blir bättre??

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

*Kan jag justera miljövariablerna så att det blir bättre??

Du kan prova att öka FLUSH_INTERVAL till ett större värde. Då byggs större kommandopaket ihop för att utföras av GPUn, och färre interrupts borde därför utlösas i ditt system.

Ett interrupt i en dator är en signal som en hårdvaruenhet skickar till processorn för att signalera att den vill ha uppmärksamhet på något sätt. Jag är inte helt hundra, men det förefaller ju på namnet som att den nya process som seglat upp på din horisont har just med interrupt-systemet att göra. Flush_interval 16 är väldigt lite egentligen, jag kör själv med 192 vill jag minnas, och min CPU-last med dubbla 4890or ligger på 0-5% per klient. Idag: 0% på båda klienterna.

Jag har ingen System Interrupts i min task manager, men en liten googling visar att det är fler folk som har liknande "problem" som du - även om de har mycket större CPU-åtgång än dig; 5% är ju inte så mycket att bråka om egentligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Du kan prova att öka FLUSH_INTERVAL till ett större värde. Då byggs större kommandopaket ihop för att utföras av GPUn, och färre interrupts borde därför utlösas i ditt system.

Ett interrupt i en dator är en signal som en hårdvaruenhet skickar till processorn för att signalera att den vill ha uppmärksamhet på något sätt. Jag är inte helt hundra, men det förefaller ju på namnet som att den nya process som seglat upp på din horisont har just med interrupt-systemet att göra. Flush_interval 16 är väldigt lite egentligen, jag kör själv med 192 vill jag minnas, och min CPU-last med dubbla 4890or ligger på 0-5% per klient. Idag: 0% på båda klienterna.

Jag har ingen System Interrupts i min task manager, men en liten googling visar att det är fler folk som har liknande "problem" som du - även om de har mycket större CPU-åtgång än dig; 5% är ju inte så mycket att bråka om egentligen...

Ok. Tack för infon!

Det löste sig rätt bra när jag satte igång SMP senare. Interrupts finns kvar, men tar ~0%, och samma för GPU-klienten, detta trots att SMP har lägre prioritet.

Nu är det här mitt stor problem:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Visa signatur