Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med en Sketchup

Tja alla!

Nu är det så att jag fick en hel massa idéer på ett datorchassi som jag tänkte bygga inom in allt för lång framtid. Saken är att chassit håller mig vaken på nätterna och jag tänker bara på vad man ska ha var och hur det ska se ut där osv, ja ni vet, ni som byggt eget chassi. Man blir lite till sig och vill börja med en gång!

Så jag gav mig på att försöka sketcha upp den på "Google Sketchup" vilket jag hört ska vara rätt lätt att kladda i, jag vet inte om jag är helt efterbliven eller bara inte har ett öga för att sketcha, men jag lyckas fan inte som jag vill. Är det inte den ena delen som drar sig, så är det en annan. Så långt som jag kommit nu är grunden av chassit, fått dit ett par fläktar, MoBo plåt och lite annat skit.

Så nu tänkte jag höra om det är någon som är grym på antingen Google Sketchup eller något annat liknande program, som är sugen på att antingen hjälpa mig och ge mig tips&trix och/eller rita den åt mig med hjälp av mina hänvisningar och min sketch såhär långt. Skriv ett svar här eller ett PM så får du min mail så kan vi diskutera mer på msn. Och nej jag kommer inte ge er betalt för att ni kladdar lite på en sketch till mig eftersom det ändå kommer att lämnas in till företag som ska tillverka bitarna till mig. Så räkna inte med pengar för jobbet, utan gör det för att ni tycker det är kul, och tycker om att hjälpa folk / assistera folk osv.

Tackar på förhand!

Mvh Alex

PS. Jag vet inte om detta är rätt ställe för tråden, men det är ju chassi mod kategori så det bör väl inte vara för långt ifrån.

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.

Permalänk
Medlem

sök på youtube. finns lite toturials om allt i sketchup typ. fick en del uppgifter när man gick i skolan, och hittade jag inte det skriftligt så fanns det där.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Mja men har tittat jävla massa på "How To" @ youtube, och har lärt mig endel i skolan när vi hade data och sånt där. Men det är lite mer frågor jag har om saker och sånt.

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.

Permalänk
Medlem

är det nått spec du inte förstår lr vill göra som du inte vet hur man gör?

Permalänk
Medlem

Mja både och. ^^ Och hur man får väck en del "sträck" som inte ska va där och så. Som sagt, hade vart perfekt om man kunde skicka på msn istället, så om nån är sugen på att hjälpa så skriv PM så får du mail.

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.

Permalänk
Medlem

det du inte ska ta bort för du göra till en grupp. sen ta bort resten.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Som sagt. Att skapa komponenter och grupper är nästan ett måste om det ska bli smidigt att bygga. Till exempel om du har en chassisida som är klar, som du inte vill ska följa med om du drar andra objekt osv.
Antingen kan du dubbelklicka så många gånger att det objektet du vill skapa en komponent/grupp av blir markerat, eller så kan du helt enkelt dra-markera den. Sedan högerklicka och skapa grupp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Som sagt. Att skapa komponenter och grupper är nästan ett måste om det ska bli smidigt att bygga. Till exempel om du har en chassisida som är klar, som du inte vill ska följa med om du drar andra objekt osv.
Antingen kan du dubbelklicka så många gånger att det objektet du vill skapa en komponent/grupp av blir markerat, eller så kan du helt enkelt dra-markera den. Sedan högerklicka och skapa grupp.

Jaha där ser man, de visste jag faktiskt inte.. ^^ Då vet jag det, skit jobbigt när man lagt en del på plats och ska lägga en annan del någonstans, så hänger typ halva med runt. xD Tackar för tips gubbar!

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.

Permalänk
Medlem

Google har ju egna videotutorials och interktiva tutorials på sin sketchup-sida. Det var med dem jag lärde mig lite.

http://gutsav.com/2009/08/my-house-agai/

Permalänk
Medlem

Det finns ju mycket färdiga modeller att ladda ned, men finns det modeller på datordelar man kan ladda hem? Saknar ett bibliotek med sånt.

Det mesta har ju en standardiserad storlek, så det borde inte vara särskilt svårt att göra.

Håller även med NysoO, komponenter är grejen. Bäst resultat fick jag när jag ritade en del vid sidan om själva modellen. Sen gjorde jag den till en komponent och flyttade in den där jag ville ha den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Det finns ju mycket färdiga modeller att ladda ned, men finns det modeller på datordelar man kan ladda hem? Saknar ett bibliotek med sånt.

Det mesta har ju en standardiserad storlek, så det borde inte vara särskilt svårt att göra.

http://scc.jezmckean.com/home

Permalänk

Kolla in youtube.. sök på mineral oil computer.. det komemr leda dig vidare.. frågan är bara om du vågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
http://scc.jezmckean.com/home

Oh, vilken guldgruva! Tack för tipset!

Visa signatur