Behöver hjälp med lite felsökning och råd på hur detta kan lösas.
De är alltså så att dator endast kraschar när Intenet används på något av min nätverkskort. Det ena är ett gigabit kort - marvell yukon 88E8056. Det andra är ett Realtek RTL8169/8110.
Det är ingen skillnad på när de båda används, förutom att dom båda just får dator att krascha. Har även ett Realtek RTL8187 som är trådlöst, men som inte används.
Kopplar jag ur internet kan datorn vara på i dygn och när de är inkopplat kraschar datrn efter 5 min - 10 timmar. Väldigt random helt enkelt.
testat deaktiverat ett av korten så du bara har ett aktivt? antingen ta ur instickskortet eller deaktivera det inbyggda i bios? testa sen kan vara krock mellan dom så.
Har testat att avaktivera ett, utan resultat. Inte i bios dock, ska testas. Ska tilläggas att båda är "fast" på mobot.
Den fryser bilden och om eventuellt ljud är på så börjar de lagga och loopas. Låter som att man kör en dammsugare genom förstärkaren. Massa "digitala artifekter" kan man väl säga, på ljudet alltså.
Medan du väntar på bättre råd kan du alltid börja med att nollställa bios. Tex genom att flytta rätt jumper eller ta ut det runda platta batteriet en stund. Ta god tid på dig och glöm inte datorn ska vara helt död när du gör det dra ur ström kabeln från datorn. Gå in i bios igen, ställa in det du vill och spara inställningarna.
Kanske är något som inte sitter ordentligt.
Du kan alltid chansa med att ta isär hela datorn. Även moderkort och processorn. Kolla under dom, distanserna, böjda pinnar, göra rent från damm, kablarna, minnes platserna etc. Sedan sätta ihop delar och alla kablar ordentligt igen. Måste gå så långt för att vara säker.
Känns konstigt om de skulle lösa något, men nolla bios skadar ju inte i varje fall. Plocka isär den helt och hållet har jag inte energi till just nu. Men tack för tips ändå (:
Har inaktiverat ett av korten plus de trådlösa, utan resultat. Har även testat ett instickskort. Den enda skillnaden var att jag fick en lite annorlunda krasch, men i slutändan samma krasch.. Blir galen! Behöver hjälp!
Fundera starkt på om du är root-kit'ad och datorn craschar när eländet försöker kommunicera/uppdatera sin kod över nätet. Googla på "atapi.sys root-kit"
OKej, läste runt lite om det. Ska ta o köra en total virus scan över dagen i morgon och se om något komemr upp. Inte allt för länge sen jag gjorde de dock..
Känns inte som jag kan börja testa random program för att ta bort något jag itne riktigt vet vad de är så att säga. Antar att rootkitten i sig inte är "farlig" utan att de är någon trojan eller något läbbigt som ligger bakom den.
om de nu är så att jag har blivit drabbad av ett virus med rootkit är jag osäker på om de kommer förssvinna om jag ominstallerar windows. Att jag sökte efter virus är för att jag vill veta om jag kan hitta en trojan eller liknande som rootkitet "stödjer"
Sökte som sagt igenom dator och hittade två små grejjer som jag tvivlar på är grunden till problemet. Har någon tips på vart jag kan börja i en jakt på snuskiga virus som inte syns på Nod32?