Inte direkt. Skulle tro att det bara är olika ytor framför dem. Såg någon som skrev förut att glossy ger mer kontrast, men tror det bara är skitsnack. Sitter du med båda i ett kolsvart rum, skulle du inte se någon kontrast skillnad.
Tror det snarare är så att ögat luras av skrämen. Antiglare får ju lite matt ljus som ger dålig kontrast i solljus mot skärmen, såsom alla matta skärmar. Den som är glossy får ju detta ljus i form av en reflektion, som är ett betydligt starkare ljus, och kan därför uppfattas som mer kontrastrik.
Men tänk innnan du köper, då det inte går att ändra. Finns ju videos du kan se, YouTube - 15.4" MacBook Pro Unibody Matte Screen - An Amateur Unboxing and Review , men egentligen ska du se irl.
Själv skulle jag nog valt matta, då jag sitter med 24" iMac här på jobbet, som reflekterar mig själv. Min kollega som redigerar, har blivit tvungen att sätta upp en matt sv art filt på väggen bakom sig, som hjälper lite. Kan vara jobbigt att kolla ibland på skärmarna då det är två olika fokusavstånd (reflektion och skärm).
Och har man en helsvart skärm, ses det bäst. Så ligger du och kollar på en film, kan det nog vara väldigt irriterande med Glossy, då du ser reflektionerna där det är svart.