Att som kund omedvetet köpa en trasig vara, där företaget vet att den är trasig..

Permalänk
Medlem

Att som kund omedvetet köpa en trasig vara, där företaget vet att den är trasig..

-

Permalänk
Medlem

Om de vet att den är trasig (innan de sålde den) och vägrar byta ut den så ska de ha stryk! Klart man bli besviken, och fundersam om de visste om det...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte ett skvatt, tror inte det finns företag som VILL sälja felaktiga produkter då detta endast skapar kostnader. Om vi nu inte snackar om "kortsiktiga lasse's bluff & båg" som helt enkelt skiter i vad det står i KKl, förstås.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

handla aldrig där igen

Permalänk
Medlem

Ge oss mer info, exakt vilken vara och hur beskrevs den samt vad var fel på den?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Syftar TS måhända på Intels nya "skandal"? Jag är "drabbad" men bryr mig inte så mycket eftersom jag inte använder de S-ATA portarna som löper risk att bli korrupta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Vad anser du ?
Är det okej av ett företag att sälja en vara, som företaget vet är trasigt. Men du som konsument vet ej om det.
Varför varför inte?
Hur besviken blir du som köpt en vara som uppenbarligen är trasig som företaget senare erkänner att de viste om.
Vad kan man göra åt det?
Vad blir konsekvenserna för företaget som gör såhär?

Har du verkligen läst allt?

"Bolaget uppskattar att det inträffade kommer att orsaka kostnader för 700 miljoner dollar. Samtidigt väntas intäkterna i det första kvartalet minska med cirka 300 miljoner dollar."

Tror du då på fullaste allvar att dom visste om det med tanke på att det kostar dom 700miljoner dollar + framtida intäkter?

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Försök att inte måla upp ett specifikt företag då de ej kan försvara sig. Och titta istället på varför det är såhär?
Kan det vara så att man är så pressade av konsumenterna att komma ut med nya prylar så att man "missa" några småfel. Hur viktigt är det att vara först ut och sälja en pryl tex. Jag tror det är oerhört viktigt att vara först. Minns en mobiltelefon som hade inbyggd räknare på hur många gånger musselskalet hade öppnat och stängts. Vid ett givet antal öppningar och stängningar gick de flesta sönder. Och det borde man vetat om , annars hade man ju ej satt in en räknare av antal öppningar och stängningar.

+1 för det du skrev men jag tror jag vet vilket företag du syftar på eller är jag helt ute & reser?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror att Erben är ute efter att diskutera fenomenet i allmänhet utan att blanda in specifika företag. För er som vill diskutera Intels 'lilla' blunder går det bra att göra i kommentarstråden, http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/986457-...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att jag vet på ett ungefär hur dessa företag tänker då jag själv jobbat inom industriranchen och speciellt från prototyp till färdig produkt. Oftast har de stor press på sig att få ut produkter så snabbt som möjligt så de skiter i alla småfel och tänker att det kan man fixa senare så länge det inte är något kritiskt fel som gör produkten helt obrukbart.

Precis som du säger skyndar de oftast ut en produkt för att hålla deadline även fast den inte är 100%, vilket produkter aldrig är i början och det dröjer många fixar och uppdateringar innan det blir så.

Ett exempel på en sån grej är att jag jobbade på en produkt som visade sig ha felaktig tillbehör, istället för att stoppa produktionen helt så väntade man på att få någon beslut högre upp, vilket tog en 3-4 och åtskilliga möten senare vilket ledde till att man hunnit processa flera tusen enheter och skickat till kund.

Eller en annan gång där man upptäcker i efterhand att produkten kan bli helt oanvändbar om ett visst fel händer, utan att nämna produkten, tex att er bils bromsar skulle sluta fungera under ett ögonblick, tänk vad förödande det skulle bli om du vid det ögonblicket vill bromsa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av Erben:

Försök att inte måla upp ett specifikt företag då de ej kan försvara sig. Och titta istället på varför det är såhär?
Kan det vara så att man är så pressade av konsumenterna att komma ut med nya prylar så att man "missa" några småfel. Hur viktigt är det att vara först ut och sälja en pryl tex. Jag tror det är oerhört viktigt att vara först. Minns en mobiltelefon som hade inbyggd räknare på hur många gånger musselskalet hade öppnat och stängts. Vid ett givet antal öppningar och stängningar gick de flesta sönder. Och det borde man vetat om , annars hade man ju ej satt in en räknare av antal öppningar och stängningar.

Hade de monterat in extra hårdvara för denna räknare eller använde de bara den befintliga hårdvaran och skrev en kodsnutt på någon rad? I det sista fallet (enda rimliga), så var det ingen dum ide för att få en återkoppling på hur telefonen slits i.o.m. att den öppnas och stängs. Att luckan är en rimlig felkälla för trasiga mobiler är inte konstigt och det är ju smart av tillverkaren att få denna feedback om hur det ligger till. -De har såklart självklart testat luckan med någon "mekanisk arm" som öppnar och stänger, men statistik från "riktig öppning och stängning" är inte fel.

Vi lever i en marknadsekonomi (med vissa undantag) där det går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt, för att tjäna pengar så gäller det att sälja sina produkter/tjänster och på lång sikt även få konsumenter att fortsätta med detta.
Konstruktionskostnaden samt "hårdvarukostnad" i en produkt bör givetvis vara så låg som möjligt.
Detta leder till att företag kommer att tävla emot varandra, vilket resulterar i att vi konsumenter får allt bättre produkter. Dock måste vi ha lagar så att inte företag säljer undermåttliga produkter och sedan struntar i att hjälpa kunden vid fel.

På TS ursprungsfråga, så visst kan det finnas en vinst att sälja en bristfällig produkt tidigt som man vet om har brister. Dessa fel bör då helst vara något som är billigt att laga(t.ex. mjukvara, som kan vara detta) eller att konstruktionskostnaden för produkten är extremt liten i förhållande till priset.
Spel är nog ett bra exempel på en vara som ofta säljs väldigt dålig, men de förlitar sig på att de senare fixar den.
Tar vi mobiltelefoner, så är det ofta värre, bilar som återkallas t.ex. Toyota, så straffar detta mest företaget.
Inte bara pengar utan även deras varumärke får en kyss, så i marknadsekonomi regleras detta av sig själv.

*edit*
Mobiltelefoner har idag ofta brister i sin mjukvara, men det är viktigt att dessa inte är för stora. Då många inte uppgraderar sin telefon, samt att det finns risker med detta, vilket resulterar i extra kostnader.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Har/hade du någon ide på hur man skulle kunna ha löst det där? Och om du har det, skulle du få gehör för din ide? Det ser ju ut som resurs slöseri och att kunden blir missnöjd.

Vist finns det dedlines och produktcykler och fort ska det gå att få ut en produkt på marknaden eftersom man då tjänar på det. Eftersom annars kan man som kund välja att köpa något annat.
Varför inte sälja dessa som 2:a hands sortering och kanske få in en tredjedel av det som var tänkt från början men behåll kunderna. Vi kunder är blinda för sådant här, men när det kommer fram så slår det hårt mot företaget. Men om företaget lyfter fram det själva finns det mer förståelse tror jag.

Självklart tog jag upp det när jag fick veta problemet, min ide var att direkt stänga av produktionen och göra om alla felaktiga produkter, problem som finns när man jobbar i ett stort företag som ingår i ännu större koncern är att det finns en viss makthirarki som allting måste gå igenom innan beslut tas.

Så problemet som kunde hanteras från dag ett, stoppa produkten, göra om produkten och börja producera den nya korrekta istället blev det 4 dagar försenat pga att de ska ha sina möten och ta beslut "by the book" och beslutet blev ju ändå det samma, under dessa 4 dagar hinner man ju producera åtskillig många produkter som är felaktigt som går iväg till slutkund/återförsäljare för att sedan tas tillbaks en vecka efterår.

Skrivet av Erben:

Jag kan tycka att det skulle behövas någon form av dubbelriktad kommunikation Företag <=> Kund i större utsträckning. På så vis kan en kund veta att jag får den kvalité som jag förväntar mig av produkten. Samt att företaget ej behöver känna sig så tids pressat. Här finns det olika lösningar beroende av produkt och marknad, det involverar även reklam och marknadsföring.

Vist kan man skicka e-post till det flesta företags info@slaskmail.com för att veta att det troligen inte kommer läsa det och se det som spam. Men vist finns det undantag, en del försöker.

Självklart har man en bra kommunikation Företag >> Kund speciellt när det gäller en helt ny produkt och man gör allt för att kunden ska bli nöjd, men problemet ligger i att 99% av felet vet man redan om när man släpper produkten för att senare ge kunden ett uppgraderingsskit på felet och vipps känner sig kunden viktig och att företaget lyssnar på det denne säger.

Så istället för i mitt tyckte fixa till alla problem hur små de må vara så skyndar man ut produkten och detta är ju givetvis ett stort press på företaget då dels resurer och påtryckinngar kommer uppifrån att produkten måste ut.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.