Permalänk
Medlem

How to: USB fläkt!

Hade tråkigt ikväll, så jag satt mig ner och gjorde en USB-driven fläkt.
Bilderna är tagna med min iPhone 4 då kameran är på annan ort.

Vad du behöver; fläkt, USB kabel, avbitare, och tejp!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hahah lätt som en plätt

Permalänk
Medlem

Fan va perfekt sysselsättning! Sitter själv här och har de jävligt boring så här skare moddas!

Visa signatur

Intel i9 10850k | Asus z490-A Prime | Nvidia RTX 3080 10gb | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic | Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Hahah lätt som en plätt

Ja visst är det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar det/hur mycket luft flyttar den?

Permalänk
Skrivet av Hawkeye01:

Hur bra fungerar det/hur mycket luft flyttar den?

Efter från USB får du ut 5v, vilket är precis så mycket dem flesta fläktar för ens att snurra runt.

Permalänk
Medlem

Fett kommer datan reagera på det???

Permalänk
Medlem

men det är bra ju!! man ska inte ha en sån stor fläkt utan en liten och då är båda tyst och svalt(tänker på en laptop) har byt fläktar på min coolingpad fick assbra resultat ;D

Permalänk

kör på en kombinerad fläkt / ROG-kabel fäkten använder bara strömmen, och ROG-USB'n använder bara data-kablarna

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

När du kapar de överblivna kablarna ska du se till att de inte tar i varandra för det tycker inte datorn om. Dessutom är det ju bara 5V

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk

tack för tipset:D

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk
Medlem

Ta och smacka dit lite najtråd med så har du ett ställ!

http://www.sweclockers.com/galleri/1881-datorbordsflakt-v-20-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Den här kom verkligen perfekt nu, för jag vill göra om en gammal cpufläkt till en usbfläkt så

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Ja USB ger bara 5v som sagt, så det är ju ingen super prestanda direkt

Zordor, tack för tipset Vad driver du fläkten med?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rondus:

Fett kommer datan reagera på det???

Nope

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hade tråkigt ikväll, så jag satt mig ner och gjorde en USB-driven fläkt.
Bilderna är tagna med min iPhone 4 då kameran är på annan ort.

Vad du behöver; fläkt, USB kabel, avbitare, och tejp!

Funkar detta med en cpu fläkt, asså en 4-pin fläkt?
och vilka färger ska man koppla då?
jag har en cpu fläkt med svart, gul, grön, och blå färg på trådarna.
Tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

Funkar detta med en cpu fläkt, asså en 4-pin fläkt?
och vilka färger ska man koppla då?
jag har en cpu fläkt med svart, gul, grön, och blå färg på trådarna.
Tacksam för svar:)

Det vet jag inte faktiskt. Men testa med ett 9 volts batteri så klurar du snabbt ut vilka kablar det ska vara

Edit: Men jag gissar på svart och gul.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det vet jag inte faktiskt. Men testa med ett 9 volts batteri så klurar du snabbt ut vilka kablar det ska vara

Edit: Men jag gissar på svart och gul.

och det är en vanligt batteri eller?
Har inte så bra koll som du kanske märker

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekanix20:

och det är en vanligt batteri eller?
Har inte så bra koll som du kanske märker

Ett vanligt batteri som man har i t.ex. brandvarnare

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ett vanligt batteri som man har i t.ex. brandvarnare

okej tack ska prova, återkommer med svar:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte plugga i den i en vanlig usb 2.0 kontakt. Skulle rekomendera extern driven usb-hubb eller usb 3.0.

Permalänk
Skrivet av pucko97:

Jag skulle inte plugga i den i en vanlig usb 2.0 kontakt. Skulle rekomendera extern driven usb-hubb eller usb 3.0.

Då många fläktar drar under 0.25A på 12V så bör det inte vara något problem då när den drivs av 5v så minskar strömmen som den krävers mycket. Och USB 2.0 klarar 0.5-0.2A beroende på moderkort (0.5A typ från 2006)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av pucko97:

Varför inte?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Varför inte?

Man kan ta ut max 0.5 A ur usb 2.0 och 0.9 A ur Usb 3.0.

Permalänk
Medlem

Kanon ja gör en direkt, lustigt att man inte tänkt på det innan :S

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

Klappat och klart, gjorde en till min bärbara!

Permalänk
Medlem

Nice, ska också fixa en

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ja USB ger bara 5v som sagt, så det är ju ingen super prestanda direkt

Zordor, tack för tipset Vad driver du fläkten med?

Lugnt!

Det är nån gammal laddare till nånting... tror den levererar 9v ungefär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordor:

Lugnt!

Det är nån gammal laddare till nånting... tror den levererar 9v ungefär.

Okej, ska nog testa det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av pucko97:

Man kan ta ut max 0.5 A ur usb 2.0 och 0.9 A ur Usb 3.0.

Och vad är det med det? De flesta fläktarna klarar sig med det, sålänge du inte ska köra med tex en delta.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |