Permalänk
Medlem

Fiber i bostadsrättförening

Hej,

Jag sitter i styrelsen i en innerstadsbostadsrättsförening i Stockholm. Vi har nyligen blivit kontaktade av Stokab eftersom de vill utrusta vårt hus med en anslutningspunkt (husnod) som förbereds med en anslutning till Stokabs fibernät. Om jag förstått saken rätt så sker detta utan kostnad för föreningen.

Det vi dock får välja själva är tjänsteleverantör. Så till min första fråga, är fiber något vi borde investera i?
Vi har för närvarande ett Com Hem-hus (8mbit upp och ner är max). Om ni anser att det är något som bör investeras i, ska man då låta en tjänsteleverantör installera fiber i hela föreningen och sedan binda upp sig eller bör man göra på något annat sätt? Skicka gärna länkar till företag som ni kan rekommendera!

Tack på förhand!

Permalänk

För att besvara din fråga huruvida det är värt att investera i; absolut! 8mbit är i dagsläget en pina, och kommer inom ett par decennier ses som ett grymt skämt. Fiber gör inte bara fastigheten, utan även lägenheterna mer attraktiva, och ev. installationskostnader i själva fastigheten kommer i princip att betala sig själva, sett till värdeökningen.

Fiber utesluter inte heller att man fortfarande kan nyttja Com Hems kabelnät då dessa går på skilda medium. Då det vanligaste är att fastighetsägaren, i det här fallet hela bostadsrättsföreningen, drar nätet internt till samtliga lägenheter, bör ett census bland medlemmar nås innan arbetat påbörjas. Ett bra argument för teknikfientliga eller obstinata element är att det faktiskt ökar attraktionsvärdet på de enskilda lägenheterna.

Gällande vem som kan rekommenderas att utföra själva installationen i fastigheten kan jag inte uttala mig om, men troligtvis är detta nåt en elektriker kan hjälpa till med, och sedan låta en tekniker koppla in allt i "noden".
Föreslagsvis bör ni vända er primärt till Banhof eller Bredbandsbolaget gällande själva abonemangen, då båda dessa åtnjuter ett gått ryckte, generellt hög kvalitet, samt konkurenskraftiga priser. Troligtvis kan ni, som förening, få rabatter från respektive företag på era privata abonemang för att välja just dem. Begär offerter från dem, ev. är de kanske villiga att gå så långt som att bjuda på själva kabeldragningen i huset, om ni förbinder er en viss tid till dom som leverantör.

Hoppas det var hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga kring det bombsäkra uttalandet att det höjer värdet på lägenheten... Hur vet man det och kan du presentera en någerlunda underbyggd siffra på hur mycket ökningen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dancar:

Bara en liten fråga kring det bombsäkra uttalandet att det höjer värdet på lägenheten... Hur vet man det och kan du presentera en någerlunda underbyggd siffra på hur mycket ökningen är?

Jag kan försöka med en enkel uppskattning...

I min BRF har vi 100/10mbit fiber från BBB vilket ger oss IP telefoni och internet för 125kr/mån på avgiften. Normalpris på detta ligger väl annars på ungefär 300kr högre om man vill ha likvärdiga hastigheter via telejacket.

Nu är det Iofs en stor BRF och jag gissar att vi betalar ganska nära självkostnadspris.

Men räknar vi över en period på 10år blir det alltså 300x12x10 = 36000kr per lägenhet som sparas in.

Sedan får man ju tänka på att endast en minoritet hade betalt för snabbaste uppkopplingen om det inte behövs annars, men det är hur mycket värde det borde ge...

Värdeökningen borde alltså ligga ungefär 0-36k beroende på om du ser det i ögonen på någon som inte använder internet alls (hade nöjt sig med vanlig telefon för 125kr/mån), eller någon som inte kan leva utan 100mbit fiber.

Så som jag ser det är det en klockren långsiktig investering hursomhelst. Kravet på internethastighet lär knappast gå ned i framtiden!

Permalänk
Medlem

Jag ser också det som en fin investering men jag vill ha argument och gärna i reda pengar för att övertyga folk. Man kan ju räkna på andra sätt också... Hur mycket pengar kan jag låna för 300kr/månad. Blir ca 100kkr med 5% ränta. Så då kan man säga att värdeökningen är 100kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dancar:

Jag ser också det som en fin investering men jag vill ha argument och gärna i reda pengar för att övertyga folk. Man kan ju räkna på andra sätt också... Hur mycket pengar kan jag låna för 300kr/månad. Blir ca 100kkr med 5% ränta. Så då kan man säga att värdeökningen är 100kkr.

För att få bäst resultat kanske man bör jämföra hur priset skiljer sig mellan i övrigt likvärdiga BRF där avgiften skiljer med ungefär 200-300kr/mån? Alltid svårt att hitta exakt lika exempel men det lär skilja endel (även om inte riktigt så mkt som 100kkr kanske?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonsson:

Hej,

Jag sitter i styrelsen i en innerstadsbostadsrättsförening i Stockholm. Vi har nyligen blivit kontaktade av Stokab eftersom de vill utrusta vårt hus med en anslutningspunkt (husnod) som förbereds med en anslutning till Stokabs fibernät. Om jag förstått saken rätt så sker detta utan kostnad för föreningen.

Det vi dock får välja själva är tjänsteleverantör. Så till min första fråga, är fiber något vi borde investera i?
Vi har för närvarande ett Com Hem-hus (8mbit upp och ner är max). Om ni anser att det är något som bör investeras i, ska man då låta en tjänsteleverantör installera fiber i hela föreningen och sedan binda upp sig eller bör man göra på något annat sätt? Skicka gärna länkar till företag som ni kan rekommendera!

Tack på förhand!

Du får nog dubbelkolla vad som ingår i priset gratis.
Oftast brukar det bara vara att de drar in en fibertåt i källaren och sedan inget mera.

Föreningen får sedan dra TP till varje lägenhet, vi kollade på det i våran förening och det skulle gå på ca 250 000kr för våran förening att koppla upp alla lägenheter. (5 våningar ~65 lägenheter i Stockholm.)

Telia kom in och sa att dom gör allting gratis mot att de får exklusivitet i 5 år, tror jag det var.
Så föreningen valde Telias alternativ. Vilket gör att varje lägenhet bara betalar för de tjänster de väljer.

Nackdelen med Telia är väl att de är relativt dyra jämfört med andra bredbandsalternativ.
Jag är dock ändå rätt nöjd. 100/100 & digitaltv med inspelningsbar hdtv box.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Fiber gör inte bara fastigheten, utan även lägenheterna mer attraktiva, och ev. installationskostnader i själva fastigheten kommer i princip att betala sig själva, sett till värdeökningen.

Har du något underlag för ditt påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Har du något underlag för ditt påstående?

Vi kan ta te.x en vanlig student som precis har tagit studenten / skaffat jobb osv. En sån person kollar MER efter längenheter med fiber installerat än någon utan. på så sätt får föreningen bättre "rykte" också.

Edit: På såsätt får ni också in mer "kunder"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Njae, möjligtvis en datorintresserad student i såfall. Men fiber kontra 'icke-fiber' torde hamna långt långt ner på listan av skäl som avgör ifall man vill köpa bostadsrätten.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ni gör på samma sätt som Zonic, ta en seriös operatör och bind er i 3-5 år mot fri/kraftigt rabatterat installation. Alternativet är att ni har nån drivande i föreningen som har kompetens att ta in ett företag som installerar det annars samt förhandlar anslutning till nått öppet statsnät. Men det är inte easy mode på långa vägar och för att det ska löna sig måste nog många ansluta sig.

Skrivet av JZ0NiC:

Du får nog dubbelkolla vad som ingår i priset gratis.
Oftast brukar det bara vara att de drar in en fibertåt i källaren och sedan inget mera.

Föreningen får sedan dra TP till varje lägenhet, vi kollade på det i våran förening och det skulle gå på ca 250 000kr för våran förening att koppla upp alla lägenheter. (5 våningar ~65 lägenheter i Stockholm.)

Telia kom in och sa att dom gör allting gratis mot att de får exklusivitet i 5 år, tror jag det var.
Så föreningen valde Telias alternativ. Vilket gör att varje lägenhet bara betalar för de tjänster de väljer.

Nackdelen med Telia är väl att de är relativt dyra jämfört med andra bredbandsalternativ.
Jag är dock ändå rätt nöjd. 100/100 & digitaltv med inspelningsbar hdtv box.

Permalänk
Skrivet av badcash:

Njae, möjligtvis en datorintresserad student i såfall. Men fiber kontra 'icke-fiber' torde hamna långt långt ner på listan av skäl som avgör ifall man vill köpa bostadsrätten.

Jag har frågat många mäklare och alla säger samma sak "Det är väldigt vanligt att folk frågar vilka anslutningsmöjligheter som finns i bostaden. Fiber är väldigt uppskattat. Men vi har ingen statistik på hur mycket det ökar värdet." Flera har också sagt "Idag är det ett plus i kanten om en lägenhet har fiber. Imorgon är det förmodligen standard och de som inte har det får ett minus i kanten."

Det är ingen enkel matte-övning att räkna ut värdeökning, du kan inte jämföra priser före och efter en installation i en förening, eftersom skicket på lägenheterna som säljs, tidsaspekten, årstiden och bankräntorna spelar in otroligt mycket mer än fiber/ej-fiber. Du kan inte heller jämföra förening med fiber mot förening utan fiber. Återigen är det andra saker som viktas högre. (avgiften främst)

Det finns egentligen inget incitament för mäklarfirmor att ta fram sådan statistik. Eftersom det krävs en kvantitativ undersökning och krävs en hel del både ekonomiskt och tekniskt kunnande för att tolka resultatet så är det inte så konstigt att ingen har presenterat någon tillförlitlig statistik.

Du har rätt, fiber eller inte avgör inte om man köper lägenheten. Men tänk dig att en person extra lägger ett bud på lägenheten, eller att en person bemödar sig lägga ett bud till när han/hon annars skulle givit upp i budgivningen. Är det osannolikt när det finns så många 20-35 som uppskattar fiber och köper sina bostäder? Då har du genast en högst verklig värdeökning.

Tänk så här, det är en positiv egenskap, vissa bryr sig mer, andra bryr sig mindre. Ingen torde finna det negativt att det finns i lägenheten.
Jag kollar på ny lägenhet just nu. Om det varken finns Com Hem eller fiber indraget så kommer jag gå vidare till nästa annons. Är det viktigaste aspekten med mitt boende? Nej. Skulle jag överleva med ADSL? Ja. Men varför ska jag slösa tid på lägenheter som inte har det jag vill ha när det finns så många andra lägenheter som har det? Därmed kommer jag höja värdet på den lägenhet jag köper (med minst en budnivå), och i förlängningen genomsnittet för alla lägenheter (väldigt lite) på grund av tillgänglig infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Som några redan påpekat så skulle jag gå till antingen Bredbandsbolaget eller Telia och kolla vad de har att erbjuda. Det brukar vara så att de bjuder på det mesta installationsväg (kolla upp EXAKT vad detta innebär givetvis) bara de får köra sina grejer till er under x antal år. Vilket inte spelar någon som helst roll egentligen. Som första val skulle jag absolut kolla vad du kan få för deal med dessa två herrer. Tror det gynnar er rätt bra att binda upp er till en leverantör under ett par år och få hela installationen "gratis". Slutkund bryr sig inte direkt mycket vilken leverantör man får så länge det är stora namn (Telia, BBB, Bahnhof, etc.) "bara det är stabil fiber"

Telia har dock 100/100 och Bredbandsbolaget "endast" 100/10 (10mbit upload per IP, 10x5).

Ang. om man skall investera eller ej så är det absolut inget negativt. De pengarna kommer ni tjäna igen. Kanske inte till 100% inom ett år, svårt att räkna på och det finns inget riktigt konkret som styrker. Men det börjar bli standard idag och om några år så kommer det förmodligen bli mer eller mindre standard att lägenheter skall kunna leverera bra hastigheter och helhetslösningar.

Jag bodde tidigare i villa och erbjöds endast ADSL. Har nu bott i lägenhet några år med fiber och skulle jag leta ny idag så skulle jag i princip det första av allt kolla om lägenheten i fråga har fiber eller inte. Att nedgradera sig från 100Mbit till hastigheter kring 10 svider som bara den

Har man 100Mbit bredband via ComHem + något mellanpaket gällande TV + telefoni så går slutsumman på runt 700kr i månaden ungefär. Gissar på liknande summor med ADSL+TV box.

Betalar idag 150kr för 100Mbit fiber + tv + telefoni med Bredbandsbolaget.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Har man 100Mbit bredband via ComHem + något mellanpaket gällande TV + telefoni så går slutsumman på runt 700kr i månaden ungefär. Gissar på liknande summor med ADSL+TV box.

Betalar idag 150kr för 100Mbit fiber + tv + telefoni med Bredbandsbolaget.

Det låter som din brf/hyresvärd har ett gruppavtal med bredbandsbolaget. Det betyder att brfen betalar pengar direkt till bredbandsbolaget (utöver det du betalar), vilket i förlängningen kommer från din ficka genom avgift eller hyra.
Du kan inte jämföra sådana priser med standardpriserna hos en annan leverantör.

Bredbandsbolaget tar 320kr för sin 100/10 tjänst och Com Hem tar 399kr. Det är bara att kolla deras hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleevechoke:

Det låter som din brf/hyresvärd har ett gruppavtal med bredbandsbolaget. Det betyder att brfen betalar pengar direkt till bredbandsbolaget (utöver det du betalar), vilket i förlängningen kommer från din ficka genom avgift eller hyra.
Du kan inte jämföra sådana priser med standardpriserna hos en annan leverantör.

Bredbandsbolaget tar 320kr för sin 100/10 tjänst och Com Hem tar 399kr. Det är bara att kolla deras hemsidor.

Absolut finnes något avtal mellan min brf och bredbandsbolaget, då det endast finns BBB indraget och som alternativ (eller comhem/adsl för den som vill det..).

Dock så hade jag fel ang. priset, ligger på runt 240kr~ och tvn var visst gratis i ett år endast och efter det 99kr. Så mitt fel där

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10