Permalänk
Inaktiv

Synen förstörd. Vad göra?

Hej!

Jag har på många håll hört att det som förstör synen när man spelar dator är att ögat hela tiden bara behöver fokusera sig på kort avstånd, alltså att ögat blir vant med det men liksom "glömmer" bort hur den använder långt seende.

Kan man istället göra tvärtom, t.ex. sätta sig i ena änden av rummet och titta på en tavla med liten text på i flera dagar för att förbättra synen?

EDIT: Kan säga att mina ögon är fucked up. Kan inte se stor text på 5m avstånd eller storlek som klasslärare skriver med på 0,5m avstånd. Jag vägrar använda glasögon (och dessutom vet inte farsan eller någon om allt detta för då skulle han säga "vad var det jag sa om att spela så mycket data som du gör" och sen blir han bara sur och pissed off.)

Det jag gör för att undvika det hela är att kisa eller dra i änden av ögat så att det ser ut som ett kinesöga för att kunna se.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill gå till en optiker borde du flytta till Kina och försöka smälta in som kines 24/7

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk

Skaffa glasögon/linser/operation. Inse faktum, du ser dåligt, har själv glasögon det är ingen stor grej om du inte gör det till en.

Permalänk
Medlem

Synen kan förändras / förändras av många "naturlig" skäl, det måste inte vara ditt datoranvändande.
Gå till en optiker och be att få en synundersökning.
Mycket går att lösa med glasögon / linser eller operation.

Permalänk

Går inte göra något åt det. ser du dåligt så är det glasögon eller linser som gäller.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv

Hepp, blir väl o ta o skaffa det då.

Funderar på linser, kan man spela data med linser på? Gör det inte ont o lägga de där, när det träffar ögat? Kan man behålla sin vanliga ögonfärg med linser? Vad kostar de respektive glasögon?

Permalänk
Medlem

har varit mkt snack om det där men faktum är att man använder ögonen på olika avstånd hela tiden och inte sitter folk vid datorn 24/7.

det jag hörde var att musklerna blir för starka som drar i linsen att det blir fel...lät väldigt egendomligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginhev:

Funderar på linser, kan man spela data med linser på? Gör det inte ont o lägga de där, när det träffar ögat? Kan man behålla sin vanliga ögonfärg med linser? Vad kostar de respektive glasögon?

Visst kan jag gå med på att det KaNSKE finns en väldigt liten risk, men skulle det vara så som du beskriver det så skulle vi nog sett en epedemi med synfel i börjar på 80-talet när tv-spelande tog fart

iaf, börja med att gå till en optiker som kan konstatera vilken typ av fel du har. Nästa steg får bli att konstatera om du kan ha linser och om inte får du helt enkelt ha glajjer!

Ang linser så ja du behåller din ögonfärg då det är genomskinliga linser slipade för att korrigera ditt synfel.
Nej det gör inte ont när linsen "träffar" ögat, däremot kan det säkert uppkomma en känsla av obekvämhet/obehag, alla gillar inte att lägga saker i ögat, så enkelt är det.

Kan du spela data nu utan att behöva linser ser jag inget som stoppar dig från att ta ut linserna när du ska spela. Kom ihåg renlighet och så då det är lätt att pajja ögonen om man använder smutsiga linser, Min Morbror gjorde detta misstaget under en fattig period i sin ungdom och har nu endast 20% syn på ena ögat

Men som sagt, börja med att gå till en optiker, han/hon kan allt detta bättre och kommer med stor säkerhet kunna besvara alla möjliga frågor du kan tänkas ha!

EDIT: Ang priset beror det helt på vilket synfel du har. vanliga läsglasögon för närsynthet/långsynthet går väl på nån hundring på statiol, specialslipade kan gå från 1000 upp till 4-5k om du ha ett väldigt ovanligt synfel. Mkt beror också på vilka bågar du väller, märkesbågar går väl på även dem 1000 upp till ett par tusen för ett par heta Armani av titan, medan vanliga märkesfria bågan går väl även dem på någon hunka eller två.

En polare när jag gick i gymnasiet snodde ett par glaslösa bågar från "Boxer-Robert" i pappersformat som stod uppställd utanför en butik och stoppade in sina glas där, sådet finns lösningar för allt

Permalänk
Medlem

det gör inte ont att lägga i linser eller ta ut dom.
lite obekvämt i början men när man gjort det ett par ggr så funkar det fin fint.

sen finns månads linser som du bara tar ut efter en månad, eller om du nu behöver "tvätta" dom i medlet som dom ska ligga i.
och du behåller samma ögon färg då dom är klara, dvs ofärgade.
du kan spela med linser.

ang priset får du gå till en optiker då det skiljer från person till person vad du har för syn fel osv osv.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Kan säga att jag har ett mindre synfel jag med, som jag upptäckte mer när jag skulle börja läsa skyltar vid körning i bil. Nu behöver jag endast glasögon för att kunna läsa skyltar just när jag kör bil och ibland om det är långt till texten på en tv etc. mindre synfel, som jag tror även är ditt "problem" gör inte att du kommer behöva glasögonen 24/7, utan endast då det är viktigt att du kan se skarpt på avstånd.

Permalänk
Medlem

Det är en myt att du får dålig syn av att spela / se på tv etc.
Du får helt enkelt se till att gå till optikern.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

går ju faktiskt att träna upp ögonen ( beroende lite på vilken typ av fel man har ) , men det kräver lite ansträngning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Ska du skaffa linser ska du skaffa glasögon. Ibland får man höra att det funkar att bara ha linser men det är i regel ingen bra ide; linser kan bäras dagtid och glasögon under kvällen, linsen är en irritationskälla för ögonen så fort de blir torra så att enbart ha linser är ingen ide. Du behåller ögonfärg och det gör inte ont, ja förutom när ögonen är torra vilket de blir då och då.

Vad det gäller närsynthet och datorspelande finns det vad jag vet inget samband. Möjligtvis kan närsynt
het leda till att man inte deltar i fysiska aktiviteter på grund av skaderisk eller oförmåga. Ännu mer sannolikt är att viljan/möjligheten att diagnostisera ögonproblem ökar i takt med att den disponibla inkomsten ökar på samma sätt som att viljan/möjligheten att spela datorspel ökar i takt med att den disponibla inkomsten ökar.
Att man dock blir trött i ögonen av att fokusera på bakgrundsbelysta skärmar eller att fokusera på samma avstånd en längre period är givet. Vrid ner Ljusstyrkan och hitta ett bra avstånd/skaffa glasögon.

Skrivet av Devildoll:

går ju faktiskt att träna upp ögonen ( beroende lite på vilken typ av fel man har ) , men det kräver lite ansträngning.

Det beror helt och hållet på vilket fel man har och de få felen som går att korrigera på det sättet korrigeras med piratlapp på det dominerande ögat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det med linser och datoranvändande är att ögonen lätt blir uttorkare och irriterade.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

sen finns det operationer för 20-50k med laser så att man får "permanent" bättre syn inga garantier

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Skaffa glasögon då. Finns massor med schysta bågar nuförtiden - sen kan du ju se till att fixa såna glas som blir mörka när det är ljust så slipper du problemet med solglasögon i sommar.
Tv-tittande och datorspelande försämrar inte synen - till största delen är det genetiskt så har du föräldrar som har glasögon så räkna med att det är ärftligt.

Permalänk

Jag har haft linser i över 2 år och sitter i mellan 5-12 timmar om dagen framför en bildskärm, inga problem alls, jag använder månadslinser (men jag brukar använda dom kring 6-8 veckor) och jag brukar ta ur dom totalt 12 timmar varannan vecka. Och att köpa glasögon också känns väldigt meningslöst.

Permalänk
Inaktiv

skaffa glasögon och minska ner tiden framför datorn, ögon behöver naturlig ljus, altså gå ut, och sitt mindre framför skärmen, gör detta i ett pat veckor så hinnar ögat villa upp sig. men att istället sitta framför TV är samma sak, du måste ge dina ögen tid och vila ut sig, permanenta skador är inte ovanligt.
om du ändå måste använda datorn, gå ut och sätt dig i dagsljuset med laptopen/pad ect och gör jobbet ute i ljuset.

lycka till

Permalänk

Antar att du har blivit närsynt alternativt att du har fått astegmatism (brytningsfel på linsen) eller en kombination av båda. Jag har en kombination och glasen gick på 2,5k exklusive bågar. Men sannolikheten att du kan klara dig undan med bensinsmacks-glasögon är väldigt liten då man får de om man har problem att fokusera synen på nära håll. Men såg att synsam hade gratis undersökning nu så du kan ju alltid gå dit.

Permalänk
Medlem

Hemkurer är väl bara att glömma. Klart du ska till optikern!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Denna tråd är ju bara sjukt rolig.

Om du inte skaffar glasögon kommer din syn att ytterligare försämras. Garanterat. Vad är det för skillnad på att sitta framför en datorskärm och hela tiden fokusera på "kort avstånd" mot att sitta och läsa en bok i dagarna i ända och fokusera på "kort avstånd". Som andra sagt, finns måååånga skäl att folk får glasögon och att datorspel ska vara en av dem tror jag inte på för fem öre. Min mor, far och bror har glasögon och ingen av dem har spelat speciellt mycket dator. Jag däremot har nästan perfekt syn och behöver inte glasögon men har spelat dator- och TVspel sedan jag var 6-7 år gammal (20+ år).

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160366:

skaffa glasögon och minska ner tiden framför datorn, ögon behöver naturlig ljus, altså gå ut, och sitt mindre framför skärmen, gör detta i ett pat veckor så hinnar ögat villa upp sig. men att istället sitta framför TV är samma sak, du måste ge dina ögen tid och vila ut sig, permanenta skador är inte ovanligt.
om du ändå måste använda datorn, gå ut och sätt dig i dagsljuset med laptopen/pad ect och gör jobbet ute i ljuset.

lycka till

Har skaffat glasögon för två år sen och min syn har inte förändrats nånting jag sitter fortfarande 8-12hr vid datorn ^^ det är ju att ditt öga anstränger sig för mycket när du behöver långsyns (hur säger man det?) glasögon...och skaffar man sig glasögon behöver de inte anstränga sig mera (då man ser dåligt) så då fortsätter ögonen att vara bra ^^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har varit mkt snack om det där men faktum är att man använder ögonen på olika avstånd hela tiden och inte sitter folk vid datorn 24/7.

det jag hörde var att musklerna blir för starka som drar i linsen att det blir fel...lät väldigt egendomligt.

Hela inlägget låter egendomligt. Exakt vad är det du försöker säga?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Haha tror det är någon som tycker du sitter för mycket vid datorn som tutat i dig att det skulle vara farligt för synen, som när man var liten och mor sa att man fick fyrkantiga ögon av att sitta framför TVn för länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Har skaffat glasögon för två år sen och min syn har inte förändrats nånting jag sitter fortfarande 8-12hr vid datorn ^^ det är ju att ditt öga anstränger sig för mycket när du behöver långsyns (hur säger man det?) glasögon...och skaffar man sig glasögon behöver de inte anstränga sig mera (då man ser dåligt) så då fortsätter ögonen att vara bra ^^

jag sitter också flera timmar framför datorn då jag för det mesta jobbar hemifrån, och vid vissa perioder, under vintern pga mörker, så händer detta mig, ögonen orkar inte mer helt enkelt, trots glasögon. men ett par timmar ute i ljuset brukar hjälpa och att bara gå ut och kolla på naturen lite villar sig ögonen.

Permalänk

Tja, har precis samma fel som dig. Började tidigt för mig i sexan. Gjorde precis som dig och kisade ögonen. Skaffade glasögon men skämdes för att ha de i skolan.

I slutet av nian drog jag till en optiker och gjorde undersökning för linser. Sen köpte jag månadslinser och använda dessa i ca 6 månader. Själv tycker jag att månadslinser är inte bra. Man måste ta av de varje kväll, rengöra och lägga i behållaren + att sista dagarna är linsen obrukbar.

Numera köper jag linser på lenson.se kostar mig 300kr / Mån och det är endagslinser. Jävligt smidigt, tar på mig de använder i ca 12h (tills jag kommer hem) sen tar jag av och kastar de. Har förövrigt glasögon när jag är hemma då dessa är skönare när man gamar. Har man linser brukar de bli torra snabbt då man inte blinkar så ofta när man spelar och fokuserar sig.

Permalänk
Medlem

OP är nog samma person som sade att man blir blind av att onanera.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

EDIT: Kan säga att mina ögon är fucked up. Kan inte se stor text på 5m avstånd eller storlek som klasslärare skriver med på 0,5m avstånd. Jag vägrar använda glasögon (och dessutom vet inte farsan eller någon om allt detta för då skulle han säga "vad var det jag sa om att spela så mycket data som du gör" och sen blir han bara sur och pissed off.)

Synen blir inte dålig bara för att man sitter framför datorn mycket ... Det brukar komma med "generna" (tyvärr) .... Min morsa bär själv glasögon och min farmor är halft blind (90 år , men ändå^^) ....

Så förvänta dig inte att det bara kommer att man sitter ofta framför datorn

Skaffa linser eller bär glasögon hela dagarna

Skrivet av OnlyCasanova:

Tja, har precis samma fel som dig. Började tidigt för mig i sexan. Gjorde precis som dig och kisade ögonen. Skaffade glasögon men skämdes för att ha de i skolan.

I slutet av nian drog jag till en optiker och gjorde undersökning för linser. Sen köpte jag månadslinser och använda dessa i ca 6 månader. Själv tycker jag att månadslinser är inte bra. Man måste ta av de varje kväll, rengöra och lägga i behållaren + att sista dagarna är linsen obrukbar.

Numera köper jag linser på lenson.se kostar mig 300kr / Mån och det är endagslinser. Jävligt smidigt, tar på mig de använder i ca 12h (tills jag kommer hem) sen tar jag av och kastar de. Har förövrigt glasögon när jag är hemma då dessa är skönare när man gamar. Har man linser brukar de bli torra snabbt då man inte blinkar så ofta när man spelar och fokuserar sig.

Samma här ....

Började tidigt i 7:an (skumt , var exakt då jag bytte skola(vart mobbad i den gamla^^) och slutade äta grönsaker) ...

Att bära dem på skolan , är pinsamt .... Vet inte om jag vågar haha

Det enda jobbiga är att det är sjukt jobbigt att sätta in linser om man har stora händer och har snabba blink effekter ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160366:

jag sitter också flera timmar framför datorn då jag för det mesta jobbar hemifrån, och vid vissa perioder, under vintern pga mörker, så händer detta mig, ögonen orkar inte mer helt enkelt, trots glasögon. men ett par timmar ute i ljuset brukar hjälpa och att bara gå ut och kolla på naturen lite villar sig ögonen.

vad har du för styrka på glasögonen jag har -0,6 -0,8 (vänster respektive höger öga)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

Händer mig också under långa gaming timmar på natten ... Har svagt ljust dock , ska byta snart (Mobil lampan lyser upp rummet mer än min taklampa ^^ )