Inlägg

Inlägg som Rödskägg d ä har skrivit i forumet
Av Rödskägg d ä

Både Nvidia och AMD slängde väl in in teoretisk 2x i sin design, därav dubblerades TFLOPS från en generation till en annan. Därav förvirringen.

Skrivet av ipac:

Nej, det är inget under. Det enda som är ett under hur du fortfarande inte begriper hur det funkar och blandar ihop FP16 och FP32 till höger och vänster och toppar det hela med ren rapakalja som "45% bättre prestanda av uppskalning".

Pro har 16.7 TFlops FP32. Vilket enkelt räknas ut via 60 CU × 2.17 GHz × 128.

7700XT har, om man räknar med dess Boost-klocka (den klockar faktiskt än högre i praktiken) 56*2.544G×128 = 18.3 TFlops FP32.

7600XT blir på motsvarande sätt 32×2.755G×128 = 11.3 TFlops FP32.

Även om du inte kan denna enkla matte så borde du väl ändå själv förstå att om PS5 Poor är cirka 6700 icke-XT så är det fullständigt orimligt att Poor landar på 7600XT?

Precis som @ipac säger
PS5 =~ underklockat 6700
PS5 pro =~ underklockat 7700 xt

Av Rödskägg d ä

Ser ut som att zen 5 är ett viktigt steg för att leverera för laptops och server i och med ökad energieffektivitet. Men kanske ingen storsäljare för desktop-formatet med dessa produkter.

Av Rödskägg d ä
Skrivet av ipac:

Ja fast förhoppningsvis nått lite modernare då...

Med tanke på att en 7800 xt kostar mer än en ps5 idag så ska man kanske inte hoppas på så mycket mer

Av Rödskägg d ä

Också varför konsollerna inte får price cut med sin slim, och varför xbox lanserade en S och en X-variant från dag ett

Av Rödskägg d ä

Vad menas med "Med ändringen ska det endast vara möjligt att se den summerade förvärvsinkomsten från privatpersoner."?

Är det skillnad på förvärvsinkomst och inkomst från tjänst?

Av Rödskägg d ä

Om något så borde det regleras så att streamingbolagen inte får särbehandla artister och ska betala samma peng per stream till alla.

Fast när jag tänker på det en vända till så vore det kanske bättre att om det för varje prenumerant delas avgiften man betalar in ut proportioneligt till de artisterna man lyssnar på. Dvs om det kostar 119 kr i månaden, -24 kr moms och -25 kr Spotify's andel så är det 70 kr kvar att dela ut till artisterna. Om man då bara lyssnat på två artister så delas dessa 70 kr ut till dessa två artister. På så sätt blir det rättvist mot t ex barnlåtar som står på repeat i flera timmar, men även mot mindre artister som kanske har mer nischade lyssnare.

Eller så kanske systemet där skivbolad/artister förhandlar med streaming-bolagen fungerar ganska bra...

Av Rödskägg d ä

Fast ändå mindre än jag trodde. 1-3 miljoner på PC för spel som sålt ca 10-20 miljoner på PlayStation. Om det leder till att färre köper en PlayStation (något jag endast kan spekulera om) så beslutet att släppa spel på PC ingen no brainer.

Av Rödskägg d ä

Billigare att tillverka för Sony men ingen kioskvältare för konsumenter

Av Rödskägg d ä

Prisjakt är så otroligt användbart IMO att jag har svårt att föreställa mig att konsumera utan den sidan. Har inte sett någon vidare bra konkurrent heller.

Personligen så har jag inget emot den nya designen vilket jag tycker fungerar betydligt bättre på mobilen.

Av Rödskägg d ä
Skrivet av Rojjter:

VRR inte finns i handfull titlar? Skulle jag vilja säga: https://www.pushsquare.com/guides/all-vrr-optimised-games-for...

Nu kommer ju förhoppningsvis eran diskussion raderas när någon mod vaknar igen men vill bara flika in att fler spel än så stödjer vrr på ps5, t ex God of War Ragnarök ser jag inte med på listan, så man kan nog utgå ifrån att just den listan inte är komplett.

Av Rödskägg d ä

Jag var riktigt sugen på psvr2 eftersom jag har en ps5, men spelutbudet är lite sådär och platformen är låst så jag tvekade och till sist lät bli. Men men, kanske en julklapp till mig själv

Av Rödskägg d ä

Så bättre prestanda och bättre bildkvalité. Dvs win-win för alla med rtx-kort

Av Rödskägg d ä
Skrivet av doomas:

Det är väl inte så mycket silikon i en konsol

*faceslap* såklart!

Av Rödskägg d ä

Hårdvaruaccelaration för ray tracing och uppskalad upplösning med maskininlärning borde vara ett vinnande koncept för konsoler. Precis som Nvidias nuvarande grafikkort. Fast med konsolen så vet du alltid vad du har för hårdvara när du utvecklar spelet, så all silikon kan utnyttjas till fullo.

Av Rödskägg d ä

Personligen gillar jag att sweclockers skriver om lite blandad teknik, men med pc hårdvara i fokus

Av Rödskägg d ä
Skrivet av zpirato:

Stora med Intel 18A är ju inte just "18A" utan att det är RibbonFET (gate all around) vilket är nästa steg efter FinFet. RibbonFet kommer egentligen med 20A fast tror inte IFS erbjuder 20A till externa kunder?

Spännande! Någon som vet mer?

Av Rödskägg d ä

Ska bli spännande att se vad energieffektiviteten blir

Av Rödskägg d ä

Generellt så sysslor ju företaget med något ganska harmlöst, techtubing, eller tech socials. Jag gillar generellt inte deras videos, men händer att jag ser en video slentriant på youtube. Att det finns faktafel ibland bryr jag mig inte så mycket för om jag ska vara ärlig, då det knappast är därför jag trillat in på en LTT video.

Att det finns missförhållanden inom företaget drabbar såklart främst dom anställda, tråkigt för dom om det inte är en bra arbetsmiljö. Det viktigaste är såklart att LMG får jobba med detta och få till en bra arbetsmiljö om folk inte trivs.

Ibland ska man komma ihåg att man kan ha faktamässigt korrekt men man måste ändå be om ursäkt, och ibland har man haft faktamässigt fel men behöver förlåtas. Vi människor är känslovarelser och inte robotar.

Av Rödskägg d ä
Skrivet av dagas:

Jag var emot AI och RTX när 2000 serien kom men det är inte längre någon tvekan om att detta är framtiden och AMD måste bli bättre på båda sakerna. Det kommer bara bli mer och mer viktigt med tiden. Om ett antal år kommer raytracing vara en självklarhet. Och AI likaså. Att tänka att AMD ska strunta i det och köra på traditionell prestanda är som att säga till en biltillverkare att strunta i elbilar och bara köra på bensin och diesel till fullo.

Tror en stor del av alla gamers skulle klara sig finfint på att rendera spelet i 1080p 60 fps med ray tracing och sedan skala upp spatialt och temporalt till 4k 120 fps. Jag hoppas iaf detta är vad nästa generations konsoler designas för och att AMD verkligen ligger i för att erbjuda bästa hårdvaran för att stödja detta.

Av Rödskägg d ä

Mer intressant med den delen av 14000-serien som inte är Raptorlake refresh