Permalänk
Medlem

Dator för allt å lite till

Hej sweclockers!

Syfte till bygget: jag spelar allt möjligt, jag studerar till att bli pentestare så kör en del virtuella maskiner vmware/virtualbox, ser film surfar, kör linux, lösenordsknäckning, ai beräkningar(för skojsskull).
Behöver input från er på forumet om detta är bra avvägt lr bara kastat pengat i sjön?
Syfte med alla komponenter:
Kyl massa, tyst, snyggt, stabilt.

https://komponentkoll.se/bygg/TzpQc

Cpu cooler
be quiet! Dark Rock Pro 5
Nätaggregat
Seasonic FOCUS GX-1000 White (2024)
RAM
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
Moderkort
ASRock X870 STEEL LEGEND WIFI
Chassi
Lian Li O11 Vision Chrome
Grafikkort
ASRock Radeon RX 7900 XTX 24GB Taichi White OC
CPU
AMD Ryzen 9 9900X

Bygget hamnar mellan 28k->30k.
Chassit är önskvärt, men är öppen för förslag.

Övrig tanke varför jag valt komponenter:
Cpu kylaren klarar en överklockad 9900x så trimm/undervolt går å lösa stabilt.
Moderkortet: läst det ska vara stabilt å bra funktionalitet utan för mycket lullull.
Gpu: tyst, går att undervolta, funkar bra vid raytrace men bäst utan.
Cpu: vm behöver kärnor och vid 5-8vm så behövs det en del kräm.
Ram: 32gb, för lite? Är det nog snabba stabila ram? Blir dom väldigt varma?
Chassi: bättre om fler fläktar stoppas in?
Funkar cpu kylaren? På butiker står det 167mm höjd på cpu kylare. Lianli säger 174... frågat inet å dom svara med att man ska lita på lianlis hemsida.... vad tycker ni? Kan jag köra den? Har ni nått bättre förslag på cpu kylare?

Tack för hjälp som ges behöver bollplank å lite expert kunskaper

Permalänk
Medlem

Kollade nyligen på att ladda ner llama och upptäckte att det kräver en hel del ram, 32gb är rekommenderat (https://llamaimodel.com/requirements/#70B) men "preferably 64gb". gissar att det bara kommer bli tyngre och tyngre. Sen var kanske inte detta du menade med ai beräkningar, men jag hade i alla fall kollat på att ha 64gb istället. VMs gillar såklart också RAM men kan inget om pentestning.

Permalänk