Permalänk
Medlem

Dator för allt å lite till

Hej sweclockers!

Syfte till bygget: jag spelar allt möjligt, jag studerar till att bli pentestare så kör en del virtuella maskiner vmware/virtualbox, ser film surfar, kör linux, lösenordsknäckning, ai beräkningar(för skojsskull).
Behöver input från er på forumet om detta är bra avvägt lr bara kastat pengat i sjön?
Syfte med alla komponenter:
Kyl massa, tyst, snyggt, stabilt.

https://komponentkoll.se/bygg/TzpQc

Cpu cooler
be quiet! Dark Rock Pro 5
Nätaggregat
Seasonic FOCUS GX-1000 White (2024)
RAM
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
Moderkort
ASRock X870 STEEL LEGEND WIFI
Chassi
Lian Li O11 Vision Chrome
Grafikkort
ASRock Radeon RX 7900 XTX 24GB Taichi White OC
CPU
AMD Ryzen 9 9900X

Bygget hamnar mellan 28k->30k.
Chassit är önskvärt, men är öppen för förslag.

Övrig tanke varför jag valt komponenter:
Cpu kylaren klarar en överklockad 9900x så trimm/undervolt går å lösa stabilt.
Moderkortet: läst det ska vara stabilt å bra funktionalitet utan för mycket lullull.
Gpu: tyst, går att undervolta, funkar bra vid raytrace men bäst utan.
Cpu: vm behöver kärnor och vid 5-8vm så behövs det en del kräm.
Ram: 32gb, för lite? Är det nog snabba stabila ram? Blir dom väldigt varma?
Chassi: bättre om fler fläktar stoppas in?
Funkar cpu kylaren? På butiker står det 167mm höjd på cpu kylare. Lianli säger 174... frågat inet å dom svara med att man ska lita på lianlis hemsida.... vad tycker ni? Kan jag köra den? Har ni nått bättre förslag på cpu kylare?

Tack för hjälp som ges behöver bollplank å lite expert kunskaper

Permalänk
Medlem

Kollade nyligen på att ladda ner llama och upptäckte att det kräver en hel del ram, 32gb är rekommenderat (https://llamaimodel.com/requirements/#70B) men "preferably 64gb". gissar att det bara kommer bli tyngre och tyngre. Sen var kanske inte detta du menade med ai beräkningar, men jag hade i alla fall kollat på att ha 64gb istället. VMs gillar såklart också RAM men kan inget om pentestning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Hej sweclockers!

Syfte till bygget: jag spelar allt möjligt, jag studerar till att bli pentestare så kör en del virtuella maskiner vmware/virtualbox, ser film surfar, kör linux, lösenordsknäckning, ai beräkningar(för skojsskull).
Behöver input från er på forumet om detta är bra avvägt lr bara kastat pengat i sjön?
Syfte med alla komponenter:
Kyl massa, tyst, snyggt, stabilt.

https://komponentkoll.se/bygg/TzpQc

Cpu cooler
be quiet! Dark Rock Pro 5
Nätaggregat
Seasonic FOCUS GX-1000 White (2024)
RAM
Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
Moderkort
ASRock X870 STEEL LEGEND WIFI
Chassi
Lian Li O11 Vision Chrome
Grafikkort
ASRock Radeon RX 7900 XTX 24GB Taichi White OC
CPU
AMD Ryzen 9 9900X

Bygget hamnar mellan 28k->30k.
Chassit är önskvärt, men är öppen för förslag.

Övrig tanke varför jag valt komponenter:
Cpu kylaren klarar en överklockad 9900x så trimm/undervolt går å lösa stabilt.
Moderkortet: läst det ska vara stabilt å bra funktionalitet utan för mycket lullull.
Gpu: tyst, går att undervolta, funkar bra vid raytrace men bäst utan.
Cpu: vm behöver kärnor och vid 5-8vm så behövs det en del kräm.
Ram: 32gb, för lite? Är det nog snabba stabila ram? Blir dom väldigt varma?
Chassi: bättre om fler fläktar stoppas in?
Funkar cpu kylaren? På butiker står det 167mm höjd på cpu kylare. Lianli säger 174... frågat inet å dom svara med att man ska lita på lianlis hemsida.... vad tycker ni? Kan jag köra den? Har ni nått bättre förslag på cpu kylare?

Tack för hjälp som ges behöver bollplank å lite expert kunskaper

CPU 7950X är nog ett bättre alternativ kostar ungefär lika mycket men kommer med 4 extra kärnor lite sämre ST prestanda.

CPU kylare Be Quiet Dark Pro är en bra luftkylare men inte till AM5 Noctua NH-D15 G2 eller Notuca NH-D15 är bättre alternativ.

Moderkort Inga större synpunkter du kan spara en slant ifall du väljer ett billigare B650 moderkort ifall du inte behöver PCI-e 5.0 och PCI-e lanes

GPU Välj Nvidia vänta på 5000 serien AMD fungerar bra till rastrering gaming men ifall du vill köra RT och andra produktivitet program så är Nvidia bättre.

RAM 32 GB är nog minimum 64GB är nog bättre.

Chassi Chassi är en smaksak välj dock ett chassi med bra luftflöde.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tack, jo mer ram lutar det mot men kanske ta det i mars(?)

Ai beräkningar är lite mer light idag, men kan ju prova det där med

Pentest e mest under lärotiden. mäst vms du kör mot.

Tack för inputen vasbydaniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

CPU 7950X är nog ett bättre alternativ kostar ungefär lika mycket men kommer med 4 extra kärnor lite sämre ST prestanda.

CPU kylare Be Quiet Dark Pro är en bra luftkylare men inte till AM5 Noctua NH-D15 G2 eller Notuca NH-D15 är bättre alternativ.

Moderkort Inga större synpunkter du kan spara en slant ifall du väljer ett billigare B650 moderkort ifall du inte behöver PCI-e 5.0 och PCI-e lanes

GPU Välj Nvidia vänta på 5000 serien AMD fungerar bra till rastrering gaming men ifall du vill köra RT och andra produktivitet program så är Nvidia bättre.

RAM 32 GB är nog minimum 64GB är nog bättre.

Chassi Chassi är en smaksak välj dock ett chassi med bra luftflöde.

Tack för input
Vad gör dark pro dålig till am5?
Noctua känns ok, kanske blir ändring.

Hur vet man om det är bra luft flöde i ett chassi? + inte så ljudligt? Många kör mesh100% å då blir det ju "bra luftflöde" men skulle va nice med bra luft + stilrent å ljuddämpat. Nått bra alternativ?:)

Gpun får jag fundera på om priset kommer va värt..
Bra stöd i linux?

Cpun, värt å vänta på 3d versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Tack för input
Vad gör dark pro dålig till am5?
Noctua känns ok, kanske blir ändring.

Hur vet man om det är bra luft flöde i ett chassi? + inte så ljudligt? Många kör mesh100% å då blir det ju "bra luftflöde" men skulle va nice med bra luft + stilrent å ljuddämpat. Nått bra alternativ?:)

Gpun får jag fundera på om priset kommer va värt..
Bra stöd i linux?

Cpun, värt å vänta på 3d versionen?

Lian Li chassiet du har valt har bra luftflöde gäller främst att se till så att insug delen av chassiet har en mesh panel och inte en massiv panel oftast så är också ljudnivå lägre i ett mesh chassi på grund av att fläktarna inte behöver jobba lika hårt.

GPU handlar mer om att Nvidia är det vanligaste grafikkortet för produktivitet och är mycket mer användare vänligt med AMD är det nästan garanterat att du behöver pilla mer i inställningar för att AMD ska presterar bra i vissa program. Rekommenderar bara AMD ifall du redan nu vet att AMD kommer fungerar utmärkt till programmen du ska använda.

Edit Drivrutiner kommer fungerar bra så länge det handlar om produktivitet tror AMD är bättre för gaming i Linux

CPU för produktivitet nej rekommenderar också förra generation 7950X (16c/32t) istället för 9900X (12c/24t) båda dessa CPU kostar lika mycket idag och pris premium för 9950X (16c/32) är ej värt det idag för prestanda ökningen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Renswind:

Tack, jo mer ram lutar det mot men kanske ta det i mars(?)

Processorn kommer ha svårt att orka driva 4 minnesstickor i hög hastighet (AMD garanterar bara 3600 MT/s, mot 5600 MT/s med 2), så det är en stark rekommendation att köpa allt du lär behöva på en gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har ett O11 Mini. Kalasfint chassi. Nöj dig inte med något annat

Visa signatur
Permalänk
Medlem