Under den pågående spelmässan Gamescom i Tyskland avtäcks nya speltitlar och relaterad hårdvara i rasande takt, och senast i raden av produkter är Asus spelskärm XG43UQ. Utöver tekniska specifikationer i framkant skryter skärmen också med stöd för komprimeringstekniken DSC.
Asus ROG Strix XG43UQ är som produktnamnet antyder bestyckad med en 43 tum stor skärm med upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar, eller 4K UHD. Skärmen har en frekvens i 144 Hz och uppdateringen kan synkroniseras via Freesync 2. Färgrik bildvisning fås också tack vare stöd för HDR via standarden HDR 1000.
Stöd för 4K-upplösing med 144 Hz bilduppdatering över en bildanslutning tenderar att vara en ekvation som inte går ihop då Displayport-standarden inte har tillräcklig bandbredd för detta. Asus XG43UQ kan dock erbjuda båda dessa egenskaper tack vare stöd för tekniken Display Stream Compression (DSC) som komprimerar informationen utan förlorad visuell bildkvalitet.
Då en skärm paras ihop med ett grafikkort med stöd för DSC-komprimering finns det tillräckligt mycket bandbredd kvar över en Displayport-anslutning för att stöda både HDR och variabel bilduppdatering, utan att behöva ta till genvägar som exempelvis chroma subsampling.
Enligt en rapport från Trustedreviews ska Asus-representanter påstått att DSC-tekniken gör det möjligt att använda 4K-upplösningar i 144 Hz, helt utan försämrad bildkvalitet. DSC som teknik är förstörande (eng. lossy) sett till data men är visuellt förlustfri (eng. lossless). Asus representanter medger samtidigt att stöd för DSC är en tillfällig lösning i väntan på Displayport 2.0 vars ökade bandbredd ska tillåta dubbla 4K-strömmar vid 144 Hz utan komprimering.
Stöd för DSC var en av få större förändringar i display-kontrollern i AMD:s nya grafikkortsfamilj Radeon RX 5700-serien. Stöd för tekniken finns också sedan tidigare i Nvidias Turing-arkitektur med Geforce RTX 2000- och GTX 1600-serierna.
Asus har ännu inte meddelat någon lanseringslucka eller rekommenderad prislapp för ROG Strix XG43UQ.
Bildkälla: Geeknetic