Test: Battlefield 3
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Battlefield 3 |
Utvecklare | DICE |
Genre | Förstapersonsskjutare |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2011-10-28 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra, 4× MSAA, 16× AF (upplösning varierar) |
Trots att uppföljaren är i antågande är prestandan i Battlefield 3 något av ett riktmärke. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge detaljrika landskap och förstörbara miljöer.
Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en del av enspelaruppdraget "Thunder Run".
Med tanke på likheterna med Radeon HD 7970 kommer det kanske inte som någon överraskning att Radeon R9 280X presterar ungefär som föregångaren Radeon HD 7970 GHz Edition. Tack vare den högre klockfrekvensen kan Sapphires modell plocka in några enstaka bilder per sekund extra medan referensmodellen hamnar snäppet under.
Ungefär samma förhållande kan skönjas mellan Radeon R9 270X och Radeon HD 7870. Det nya grafikkortet är snabbare, men det handlar återigen inte om några ögonbrynshöjande skillnader utan enbart marginella prestandaförbättringar som kan spåras till klockfrekvenserna.
I jämförelse med Nvidias modeller hamnar Radeon R9 280X snäppet över Geforce GTX 760 medan Radeon R9 270X utmanar Geforce GTX 660.
En liknande ställning syns även i den högre upplösningen. Parhästarna Radeon R9 280X flankerar Radeon HD 7970 GHz Edition medan Radeon R9 270X kniper ett par bildrutor mer än Radeon HD 7870. Den mest påkostade modellen hamnar här snäppet närmare Geforce GTX 680.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Renderingstiderna är det inget större fel på. Grafen för Radeon R9 280X är visserligen oroligare än Nvidias motsvarighet, men det handlar fortfarande om små svängningar och rent subjektivt rullar allt utmärkt.