Latens och eftersläp
Latensen, ”input lag”, hos alla tre skärmar är låg. De ligger jämsides med CRT-skärmar och andra spelskärmar vid kamerajämförelser. Detta är väntat då inga spelskärmar vi testat sedan flera år tillbaka haft högre latens än ett fåtal millisekunder. Skärmen är inte längre det stora problemet för rappa spel.
► Läs mer om latens och hur det fungerar
Eftersläpen är typiska för IPS-paneler. 240 Hz ger förutsättningar för mindre eftersläp och det märks med XV273X-modellen som rätt och slätt släpar minst. Du behöver ta dig till en bättre TN-baserad spelskärm med 240 Hz-panel för att få mindre eftersläp. Vilket är ungefär så bra det blir med IPS.
Vi får tre overdrive-lägen, Off, Normal och Extreme för mer kontroll över hur eftersläpen yttrar sig. Det kan beskrivas som lite mjukare släp, normalt för IPS samt som mer overshoot-problem med ljusa skuggor efter rörelser. Vid adaptiv synk verkar alla tre skärmar hålla sig till Normal-läget och du kan inte ändra denna inställning.
XV253QX-modellen med sin 240 Hz är i grunden skarpare i rörelser än sitt syskon i form av XV253QP-modellen och dess 144 Hz. Så länge vi undviker Extreme-läget som är märkligt hos XV253QX och får en slags pixeleringseffekt.
Eftersläp vid adaptiv synk
XV253QX har också trots sin 240 Hz-panel större problem med eftersläp vid adaptiv synk när frekvensen kliver nedåt. När adaptiv synk används och frekvenserna kliver under 100 FPS/Hz blir det omväxlande mörka eller ljusa eftersläp.
► Videon tar upp exempel på hur XV253QX ser ut vid adaptiv synk
XV253QP med sin 144 Hz-panel kan visa dessa eftersläp till till viss grad under adaptiv synk. Det är inte alls lika tydligt och det är först ned mot 60 FPS/Hz det framträder. I den frekvensen kan också XV273X visa aningen av de ljusa eftersläpen. Men det var verkligen på gränsen ifall det var värt att nämna. Tveklöst är i alla fall XV253QX den sämre skärmen vid adaptiv synk och XV273X den bättre skärmen på eftersläpshantering oavsett.
Kan hacka med AMD-kort
Alla tre skärmar använder Displayport VESA Adaptive för adaptiv synk. Vilket då fungerar med AMD:s grafikkort och Nvidias grafikkort med GTX 1xxx och nyare kort. Skärmarna är certifierade Nvidia G-Sync Compatible vilket innebär att Nvidia anser dem vara tillräckligt bra för adaptiv synk utan hack och flimmer. G-Sync aktiveras också med automatik när du kör Nvidia-grafikkort.
Värt att påpeka här är att även om XV253QX inte flimrar så har den synliga eftersläp vid adaptiv synk. Trots att den är certifierad av Nvidia. Nvidias certifiering för G-Sync Compatible är alltså inte samma sak som att skärmen är helt problemfri.
Använder du AMD-kort kommer däremot både XV253QX och XV253QP att hacka och flimra svagt vid frekvenser nära 60 FPS/Hz. Detta uppstår inte med Nvidia-kort. Nu lär 60 FPS i full HD inte vara problem med moderna grafikkort. Kanske om du planerar Ultra-nivåer och Ray Tracing-grafik. I sådana fall är XV273X är problemfri oavsett AMD- eller Nvidia-grafikkort.
VRB – eftersläpsreducering
Visual Response Boost (VRB) är Acers eftersläpsreducering där lysdioderna periodiskt släcker ned (och alltså får skärmen att flimra) för att minska de synliga eftersläpen. VRB-funktionen ger skarpare rörelser men kan också ge en dubbelbildsproblematik. VRB fungerar inte samtidigt som Adaptiv synk.
Exempelbilderna ovanför visar hur det kan se ut. Nu ser de mer gynnsamma ut på XV253QX och XV253QP men i praktiken blir bilden väldigt mörk då 80 procent av ljuset går förlorat, från cirka 400 nits till 80 nits. VRB Extreme-läget gör bilden ännu mörkare utan synliga förbättringar. Hos XV253QX och XV253QP fungerar VRB i max 120 Hz och är överlag en mörk, pixlig och ofta tydligt dubblerad bild. VRB-funktionen kan inte betraktas som fullt användbar på dessa två.
Acer Nitro XV273X är här återigen den bättre skärmen. VRB-funktionen fungerar i 240 Hz och låter sig även påverkas av overdrive-inställningen, vilket ökar möjligheterna att få det resultat man önskar. Dubbelbildsproblematiken är därför mindre om än inte helt borta.
Framför allt behåller XV273X ljusstyrka när VRB används och går från 470 till ca 220 nits. En halvering men fortfarande mycket mer ljus vilket gör att det också fungerar i ett ljust rum. 240 Hz gör också att flimmer i VRB-läget blir mindre framträdande.