Rengöra CPU och lägga på ny kylpasta men hur mycket?

Permalänk
Medlem

Rengöra CPU och lägga på ny kylpasta men hur mycket?

Hej. Jag ska rengöra min CPU och kylare, då båda har kylpasta på sig. Har aldrig gjort det här förut men jag antar att man får ta lite https://www.inet.se/produkt/6302475/inet-isopropanol-115-ml på hushållspapper och gnugga bort kylpastan som sitter på CPU och kylare?

Sen när man lägger på ny kylpasta, då antar jag att man får lägga en klick på CPU och sen sätta på kylaren direkt efter? Frågan är hur mycket ska man lägga på av detta och räcker 4 gram? https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g

CPU är en AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor med medföljande kylare. Sen undrar jag ska man ha på sig plasthandskar när man rengör från kylpastan?

Permalänk
Medlem

4 gram räcker för flera appliceringar

Plasthandskar behövs absolut inte. Undvik att röra ytan efter rengöring bara så slipper du lite fett på ytan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

4 gram räcker för flera appliceringar

Plasthandskar behövs absolut inte. Undvik att röra ytan efter rengöring bara så slipper du lite fett på ytan.

Hur mycket kylpasta ska man lägga? En liten klick så det inte sprider sig ut över kanterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Hur mycket kylpasta ska man lägga? En liten klick så det inte sprider sig ut över kanterna?

Ungefär som en ärta mitt på cpu duger gott och väl för din processor. så länge du drar åt kylaren jämnt så kommer kylpastan att spridas ut bra.

Permalänk

Som ovan säger sen om det skulle klämma ut lite runtom har ingen betydelse sålänge du inte köper en konduktiv pasta.

Pålägg ingen gör än relativt liten skillnad sålänge du inte lägger för lite.

För mycket är sällan ett problem innom rimliga gränser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bonustips: Om kylaren kärvar och inte enkelt släpper från processorn så kör du datorn ett tag, t.ex. 10 minuter i Cinebench, så att allt blir varmt och smidigt igen.

Permalänk
Jacob Fanboy

Mer bonustips: Kör med kaffefilter istället för hushållspapper när du använder isopropanol, kaffefiltrer "luddar" inte som hushållspapper och att det är mer strävt som i mitt tyckte hjälper till att ta bort kylpastan.

Creds till Kjell & Company som lärde mig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Mer bonustips: Kör med kaffefilter istället för hushållspapper när du använder isopropanol, kaffefiltrer "luddar" inte som hushållspapper och att det är mer strävt som i mitt tyckte hjälper till att ta bort kylpastan.

Creds till Kjell & Company som lärde mig detta.

Jag använder tops när jag gör ren

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ta råden du fått och lägg till dom till denna videon

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, isopropanol för rengöringen (men bra vädrat om du inte vill bli lite hög, fast det går ju ganska fort), och en droppe som ett riskorn mitt på processorn och sedan dra skruvarna till kylaren ett halvt varv i taget kryssvis så att trycket blir jämnt. Då sprider sig kylpastan bra.

Permalänk
Medlem

Dyr Isopropanol. Finns större flaskor för lägre pris på andra butiker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2