Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

Först ut är Port Royale, där RTX 4090 med ett lyft på 76 procent från RTX 3090 Ti genast gör gällande vem som är ny herre på täppan. Det är ett riktigt imponerande resultat, som det finns få saker att orda om. Med en ökning på 11 000 poäng lämnas förra generationens flaggskepp långt bakom. Det gäller även vid jämförelse med AMD:s nuvarande toppkort Radeon RX 6950 XT, där RTX 4090 mer än dubblerar poängen med en ökning på 131 procent.

I 3DMark Raytracing Feature Test är klassisk rendering nedskruvad till minimal nivå för att verkligen sätta grafikkortets ray tracing-förmåga på prov. I denna syntetiska arbetslast är resultatet än mer imponerande och RTX 4090 lyckas med konststycket att dra ifrån RTX 3090 Ti med en ökning på precis under 124 procent. När RTX 4090 ställs mot RX 6950 XT är den genomsnittliga skillnaden i FPS nästan komiskt höga 376 procent.

Vi inleder testerna av ray tracing-prestanda i riktiga spelscenarion med Chernobylite, där Geforce RTX 4090 tar kommandot direkt i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Prestandalyftet ställt mot föregångaren ligger på 55 procent, medan 1440p bjuder på en ökning på 72 procent. Sist men inte minst är 4K UHD, där avståndet ökar till hela 77 procent och det står klart att Nvidias nya grafikkort trivs särskilt bra i den högre upplösningen.

Cyberpunk 2077 är ett spel som är ruskigt tungdrivet, framförallt när ray tracing aktiveras. Detta till trots överglänser Geforce RTX 4090 med 71 procent i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Nästan identisk procentuell skillnad kan skönjas i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar och när upplösningen skruvas upp till 4K UHD blir skillnaden istället nästan 87 procent.

Guardians of the Galaxy är trots aktiverad ray tracing fortfarande rätt begränsad av processorn i den lägsta av de tre upplösningarna och skillnaden i toppen är inte särskilt stor. När mängden pixlar ökas till 2 560 × 1 440 blir det en markant förbättring och ett hopp upp till en 45-procentig ledning för Geforce RTX 4090. Likt tidigare exempel är prestandaklivet störst vid 4K UHD och RTX 4090 kan nu dra iväg med en ledning på nästan exakt 55 procent ställt mot sin föregångare.

Historien upprepar sig ännu en gång i det tungdrivna Watch Dogs Legion med en en 37-procentig ledning för RTX 4090 i upplösningen 1080p. Ledningen växer till sig och blir ett övertag på 64 procent i 1440p. Samma övertag på 64 procent håller i sig när upplösningen höjs till 4K UHD, där RTX 4090 åter lägger sig i toppen.