Telenor släcker ner alla kunders e-postadresser den 15 november 00:00

Permalänk
Medlem

Minst 6 månaders förvarning hade kanske varit okej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Lite otäckt… kan man decentralisera sin mail?

I stort sett. Köp en egen domän och koppla mail till denna. Skulle bolaget som kör din mail vilja lägga ner så flytta den bara till valfri annan.
Lite som med backup. Har man inte backup så bör man inte heller klaga när något "viktigt" försvinner. Äger man inte sin domän så är man helt i någon annans händer om mailen tas bort.

Permalänk
Medlem

Vad roligt för alla, råkade ut för detta när spray.se la ner, då jag haft den e-post-adressen sen 2004 typ så var det en massa gamla spelkonton som jag fick byta, tog nog 2 år att emigrera då jag kom på saker efter hand.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Själv kör jag fortfarande med min home.se adress, som jag haft sen 98. Funkat helt okej i alla år.

Permalänk
Medlem

Gillar min @linux.se , bara ett fåtal urvalda som har den..

Annars har jag ett tips.. Det har kommit massor med nya topdomäner.. Vill man t.ex ha sven@svensson.se är det kanske svårt. Men som sagt, men svensson kan gå att registrar under någon dom nya topdomänerna som har tillkommit senaste åren .

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite otäckt… kan man decentralisera sin mail?

Man kan ju absolut köra sin egen mail, om man bara orkar. Det är ju inget centraliserat med själva konceptet (dvs som med typ alla de traditionella lösningarna på Internet, är ju mest nymodigheter som är centraliserade), bara att folk inte gillar att sköta saker själva.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har knappt tänkt på hur mycket man lämnat en sån kritisk funktion till en helt privat marknad. Tnk om de stängde ner Gmail om en månad (som Google har en enorm fallenhet för att göra, googla google graveyard)

Lite otäckt… kan man decentralisera sin mail?

Vad jag vet har Google inte stängt ner en tjänst 1 månad efter att de annonserat om nedläggning. De har t.ex. annonserat under förra månaden att Google Podcast appen ska in i YouTube Music under nästa år. Vad jag vill minnas har de haft ett par månader efter en annonsering om nedläggning innan det verkställs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan ju tycka att typ en månads framförhållning är alldeles för kort. Tog mig strax under ett år att migrera min e-post.

Detta! Bara att byta på en vanlig gammal och välanvänd epost utan tidsgräns är ett skapligt projekt. men på lite drygt månaden?

När jag flyttat tjänst innan så har jag brukat vänta typ året för att verifiera att något viktigt inte dyker upp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var uppe en tråd med samma ämne för 1 månad sen
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1697988-telenor-avslut...

Permalänk
Skrivet av ELF:

Vad är det som är så dåligt?

En 200 MB inkorg till att börja med. Avsaknaden av ett spam-filter är också en avgörande faktor till hur dålig tjänsten är. Sen hur obrukbart det är att ens lägga in sin e-post med de uppgifter man behöver från Telia, i en mail-klient, är under all kritik. Bedrövlig tjänst!

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Har två stycken email från Bahnhof som jag har använt sedan jag blev en kund 2006, ett seriöst och ett spam, som jag tycker fungerar utmärkt. Utöver det så har jag ett hotmail som jag har använt sedan 1996.

Ah, alla har vi ett där vi spammar folk från!

Permalänk
Medlem

"Ironi"
E-post använder aldrig jag. Brevpapper och kulspetspenna tycker jag är mer personligen. Älskar smaken av att slicka på ett färskt frimärke.
- Har ni ingen e-post, hur ska vi skicka handlingarna då?
- Har erat företag inte råd med frimärken så väljer jag ett annat bolag, eller så kan i Faxa.
- Fakxks, vadå, vad är det?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att använda emailadresser från sin ISP har varit en dålig idé de senaste 30+ åren, så jag förstår att de stänger ner tjänsten.

Tycker samtidigt att de borde ha gett sina kunder betydligt bättre framförhållning, eller möjligen att vidarebefordra inkommande mailen till en annan adress ett tag efteråt.

Använde man ens e-mail för 35 år sen? Vi pratar 80-tal i det perspektivet..Jag fick min första "hem PC" 1992 och det var en IBM 386 16MHz. Kan inte minnas någon som använde mail på den tiden. Ska man se lite nyktert på detta så hade nog alla en e-mail adress från sin ISP när e-mail började komma som tjänst. Gmail t.ex lanserades först 2004. Då hade jag redan hunnit hoppa mellan 3st ISP mejladresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Använde man ens e-mail för 35 år sen? Vi pratar 80-tal i det perspektivet..Jag fick min första "hem PC" 1992 och det var en IBM 386 16MHz. Kan inte minnas någon som använde mail på den tiden. Ska man se lite nyktert på detta så hade nog alla en e-mail adress från sin ISP när e-mail började komma som tjänst. Gmail t.ex lanserades först 2004. Då hade jag redan hunnit hoppa mellan 3st ISP mejladresser.

Fast 30 år sedan är på 90-talet. Vet inte varför du godtyckligt lade till 5 år till? Men visst, tog kanske i aningen mycket, men 20+ år stämmer definitivt. Hade en Hotmail-adress sent 90-tal och e-mail var välanvänt när Gmail släpptes 2004.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Först swipnet nu detta, vart är världen på väg 😂.
Skämtosido, en månad är lite kort kanske
...

De körde samma grej med euromailen. Vips så var den borta. Skulle nästan kalla det osportsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Använde man ens e-mail för 35 år sen? Vi pratar 80-tal i det perspektivet..

Jon Postel publicerade RFC 788 om SMTP i November 1981. Snart 42 år sedan. Det var dock inte det första försöket, RFC 772 och RFC 780 var tidigare försök, mer faktiska ”request for comments”. Då hade man antagligen en e-postadress via universitetet eller den militära organisationen man var anställd på. Man läste antagligen mail mot sin hemkatalog. Internetabbonemang i svenska hushåll började väl dyka upp i högre grad runt -95, så snart 30 år sedan. Fanns antagligen tidigare, men utanför mitt medvetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Använde man ens e-mail för 35 år sen? Vi pratar 80-tal i det perspektivet..Jag fick min första "hem PC" 1992 och det var en IBM 386 16MHz. Kan inte minnas någon som använde mail på den tiden. Ska man se lite nyktert på detta så hade nog alla en e-mail adress från sin ISP när e-mail började komma som tjänst. Gmail t.ex lanserades först 2004. Då hade jag redan hunnit hoppa mellan 3st ISP mejladresser.

Det första emailet i Sverige fick Björn Eriksen 1983.
I början vad det UUCP som användes för att skicka email och det var främst universiteten som hade tillgång.
Adressen var hopp mellan dator typ: mcvax!chalmers!användarnamn där användarnamn var login på UNIX maskinen.
För privatpersoner tog det fart efter 1994 då Bildt skickade email till Clinton.
1995 fick jag min första privata email adress via telia, jag har fortfarande kvar den men det är givetvis inte min primära email adress.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fast 30 år sedan är på 90-talet. Vet inte varför du godtyckligt lade till 5 år till? Men visst, tog kanske i aningen mycket, men 20+ år stämmer definitivt. Hade en Hotmail-adress sent 90-tal och e-mail var välanvänt när Gmail släpptes 2004.

För att du skrev 30+ år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Lite otäckt… kan man decentralisera sin mail?

Det man kan göra är att ha en egen domän. Då kan du byta mailtjänst till vad du än vill. (Förutsatt att mailtjänsten man väljer stödjer att man knyter sin egen domän till det.)

Inte direkt gratis och så men det är enda sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det man kan göra är att ha en egen domän. Då kan du byta mailtjänst till vad du än vill. (Förutsatt att mailtjänsten man väljer stödjer att man knyter sin egen domän till det.)

Inte direkt gratis och så men det är enda sättet.

Ja, eller köra sin egen mail då, det går ju också om man inte vill använda någon annans tjänst.

Man kan ju rent tekniskt maila till IP-adresser också på formatet user@[192.0.2.1] men det rimligaste är ju att ha ett domännamn.
(IP-varianten kommer orsaka förvirring bland människor, och finns garanterat ställen som felaktigt validerar mailadresser på sätt som inte stöder IP, så man skapar garanterat problem för sig själv om man väljer att sticka ut i det avseendet.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, eller köra sin egen mail då, det går ju också om man inte vill använda någon annans tjänst.

Man kan ju rent tekniskt maila till IP-adresser också på formatet user@[192.0.2.1] men det rimligaste är ju att ha ett domännamn.
(IP-varianten kommer orsaka förvirring bland människor, och finns garanterat ställen som felaktigt validerar mailadresser på sätt som inte stöder IP, så man skapar garanterat problem för sig själv om man väljer att sticka ut i det avseendet.)

Ja du kan välja att köra din egen mailserver på din egen domän och så, men du kan även välja att inte göra det. Syftet här är att inte låsa in sin mailadress i sig till en leverantör. Om man sedan *väljer* att anlita en leverantör till mailet och *väljer* att byta är det skitbra.

Att använda mailadresser med IP-adress på mailservern är en mindre bra idé ur det hänseendet. Såvida du inte äger ett eget block av portabla IP-adresser (good luck with that) så är du då bunden till den ISP som IP-adresserna tillhör. Ur askan in i elden så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

För att du skrev 30+ år.

Ja, men det kan ju tolkas som "30 år eller mer". Att då bygga sitt argument enbart på sin egen definition av "mer" och strunta i att 30 år faktiskt är fullt möjligt känns lite löjligt.

Skrivet av evil penguin:

Ja, eller köra sin egen mail då, det går ju också om man inte vill använda någon annans tjänst.

Att hosta sin egen mailtjänst är ofta lite svårare än man tror om man vill att mailen man skickar faktiskt ska komma fram. Man måste hitta en hosting-leverantör vars IP-range inte flaggas som spam, utöver att sätta upp SPF, DKIM och helst även DMARC. Du vill också säkerställa att reverse-pekaren på IP-adressen resolvar till din domän, vilket inte alla leverantörer nödvändigtvis tillåter dig att ändra (även om många gör det). Helst vill man ju bygga upp bra rykte för ens IP och att ens domän inte är helt nyregistrerad också innan alla mail kommer fram som de ska.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, men det kan ju tolkas som "30 år eller mer". Att då bygga sitt argument enbart på sin egen definition av "mer" och strunta i att 30 år faktiskt är fullt möjligt känns lite löjligt.

Varför skrev du inte bara 30år då? Nu har vi iof konstaterat att
30 år är för mycket bara det.

Permalänk

Bredband.net

Kan man inte köpa sin egen domän och be telenor släppa den e-postadressen.
Och betala för sin egna Mail ?

Visa signatur

MattiB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiBjönka:

Kan man inte köpa sin egen domän och be telenor släppa den e-postadressen.
Och betala för sin egna Mail ?

Domänen är "bredband.net" inte hela namn@bredband.net
Det finns inget sätt att flytta ut en enskild epostadress.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en egen mailserver och använder deras mailserver som relä för att få skicka mail eftersom port 25 är stängd. Någon som vet ifall det kommar att fungera efter det att de stänger ner sin mailtjänst, eller om det finns andra alternativ för att kunna skicka mail via någon relä server?

Permalänk
Skrivet av Texan123:

Hej,
Jag har en egen mailserver och använder deras mailserver som relä för att få skicka mail eftersom port 25 är stängd. Någon som vet ifall det kommar att fungera efter det att de stänger ner sin mailtjänst, eller om det finns andra alternativ för att kunna skicka mail via någon relä server?

Hej! Hur gick det med den saken? Jag ser att du skrev i december, men de skulle ju stänga redan i november. Hade de inte stängt ner allt?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej! Hur gick det med den saken? Jag ser att du skrev i december, men de skulle ju stänga redan i november. Hade de inte stängt ner allt?

Dem har (utan förklaring) skjutit på datumet till den 16 Januari 2024. Någon på Telenor kanske förstod att man inte kan stänga ner en 20 årig mailtjänst med 3 månaders förvarning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Varför skrev du inte bara 30år då? Nu har vi iof konstaterat att
30 år är för mycket bara det.

Inte alls. Dags för lite teknikhistoria
https://sv.wikipedia.org/wiki/Memo_Mail

Mitt första mailkonto tillkom runt 90-91 på högskolan. Ja de hade internet redan på den tiden.
HTTP kom senare men det fanns ju gopher och FTP bland annat.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej! Hur gick det med den saken? Jag ser att du skrev i december, men de skulle ju stänga redan i november. Hade de inte stängt ner allt?

Den stängs ner den 16/1, har ingen lösning för att kunna skicka mail via något relä - finns det några förslag?