Permalänk
Medlem

3 dagar gammal laptop stendöd

Jag köpte en HP 15-fc0025no igår av en person som köpt den 2 dagar tidigare. Personen hade startat den och fullföljt installationen men den var återställd när jag fick den. Jag gjorde samma sak. Fullföljde installationen på kvällen, surfade lite och kollade en film samtidigt som den laddade. Vid 60% så stängde jag locket och drog ur adaptern och gick och la mig. Drog ut den för att jag inte ville att den laddar över natten. Laddaren blev väldigt varm under användandet och batteritiden gick upp. Jag ändrade inte energiprofilen och den var i mellan/medel så den borde väl gå i viloläge om man stänger locket?

Problemet är att på morgonen dagen efter så var datorn stendöd. Ingen reaktion när jag försöker starta den och den tar inte emot laddning längre. Adaptern blir inte varm och lampan tänds inte upp på laptopen för att indikera att den laddar. Jag har testat olika uttag för att se till att det inte var eluttaget, har även testat med en universalladdare med samma volt men får ingen reaktion alls av datorn. Har testat hålla ner powerknappen i 30+ sekunder. Kan inte koppla ur batteriet då den är intern och det är garantitejp över skruvarna så jag vill inte skruva upp den.

Den har fortfarande fabriksgaranti hos HP så jag har skapat ett ärende med dom och kommer ringa dom på måndag men tänker att jag kollar här om någon har något tips på vad som kan ha hänt eller hur man kan lösa det.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Om den inte tar laddning så är det med största sannolikhet ett hårdvarufel. Tur att du har garanti kvar. Du kan även reklamera till personen du köpte av om du misstänker att han kände till felet men aktivt döljde det.

Men har du garanti kvar så är det nog bara att skicka in den, vänta några veckor, o sen är delar av datorn förnyad o gått upp i värde

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag vill inte lämna tillbaka den då jag fick ett väldigt bra pris på den. Med tanke på att den bara var några dagar gammal tror jag inte han visste om några problem, och den fungerade ju som sagt som den skulle första dagen jag hade den. Jag har även kvitto på den men står inte mitt namn, men kanske inte spelar någon roll. I så fall har jag 24 månaders garanti genom Euronics.

Registrerade enheten hos HP och där står det 6 månader och 12 dagars fabriksgaranti. Vi får se vad dom säger på måndag.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Stött på just HP-laptops som varit lite knepiga när man startar dem. Kan inte redogöra för exakt hur, glömt bort, men indikerings-LED bar sig inte alls åt som man förväntade sig. Det tog lång tid innan den tändes upp osv. Tror inte det var något fel, bara dålig design. Har du tur är det inget fel på datorn, utan bara en fråga om att komma på hur den fungerar

Ibland kan sleep mode vara lite knepigt/jävlas också. Stött på datorer som inte alls vill komma ur sleep mode.

Prova att hålla in startknappen i 15 sek, släppa den, och sedan trycka momentant på den en gång och vänta. Håll tummarna för att datorn startar.

Uppdatera UEFI och ev andra firmwares om du får igång den. Testa om det funkar bättre om du stänger av högre C-states i UEFI-setupen. Här är en referens över vad som är vad.

Kolla också i device managern så tangentbord, mus, etc verkligen får väcka datorn från sleep.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Prova att hålla in startknappen i 15 sek, släppa den, och sedan trycka momentant på den en gång och vänta. Håll tummarna för att datorn startar.

Testade men ingen reaktion. Testat alla knappar. Testat hålla ner startknappen i 30 sek, trycka på den och vänta en stund, spamma den. Helt stendöd. Inte ens laddningsled lyser. Testade även ansluta en USB mus för att se om den var i sleep.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Testade men ingen reaktion. Testat alla knappar. Testat hålla ner startknappen i 30 sek, trycka på den och vänta en stund, spamma den. Helt stendöd. Inte ens laddningsled lyser. Testade även ansluta en USB mus för att se om den var i sleep.

Går det att öppna datorn och plocka ur huvudbatteri + CMOS-batteri utan att bryta några garantiförseglingar eller så? I sådana fall kan du ju testa att göra det, lämna datorn en kvart utan batterier, plugga i dem igen, och prova att starta.

HP brukar vara duktiga på att göra sina servicemanualer tillgängliga för allmänheten om du behöver ledning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Sötast

Tolkar jag det rätt att det är en helt ny butiksköp dator som är 3 dagar gammal med endast 6 månader och 12 dagar garanti kvar, såld till någon som sedan ångrade sig omedelbart och istället för att lämna tillbaka den så sålde han den till ett "riktigt bra pris" till dig?

Hela tråden verkar baklänges och absurd i mina ögon, finns definitivt ingen laptop som säljes med 6mån15dagar garanti heller...
Vi kan ju hoppas på att jag förstår allt helt och hållet fel men annars känns detta väldigt, väldigt konstigt...

Permalänk
Medlem

När min gamla iPhone (som för det mesta ligger i en skrivbordslåda) tagit slut på batteriet och sedan legat avstängd ett par veckor eller månader så vill den inte starta (som man ju kan förvänta sig!), men den ger heller ingen indikation på att laddas när man stoppar i ladd-kabeln. Men låter man den bara ligga en stund (en ganska lång stund, mer än några minuter iaf) med kabeln i så börjar den ladda efter ett tag.

Fast det låter ju som du testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Går det att öppna datorn och plocka ur huvudbatteri + CMOS-batteri utan att bryta några garantiförseglingar eller så? I sådana fall kan du ju testa att göra det, lämna datorn en kvart utan batterier, plugga i dem igen, och prova att starta.

HP brukar vara duktiga på att göra sina servicemanualer tillgängliga för allmänheten om du behöver ledning.

Jag kan tyvärr inte öppna den utan att bryta plombering på 6st skruvar. Jag vill inte riskera att dom bråkar om garanti för att man öppnat den.

Skrivet av Allexz:

Tolkar jag det rätt att det är en helt ny butiksköp dator som är 3 dagar gammal med endast 6 månader och 12 dagar garanti kvar, såld till någon som sedan ångrade sig omedelbart och istället för att lämna tillbaka den så sålde han den till ett "riktigt bra pris" till dig?

Hela tråden verkar baklänges och absurd i mina ögon, finns definitivt ingen laptop som säljes med 6mån15dagar garanti heller...
Vi kan ju hoppas på att jag förstår allt helt och hållet fel men annars känns detta väldigt, väldigt konstigt...

Datorn köptes i en butik 2023-09-18 enligt kvittot. Personen var inte nöjd med den och ville sälja den. Butiken tog endast emot retur i butiken man köpte den i, men den butiken ligger i Malmö. Butiken lämnar 24 månaders garanti. När jag registrerade datorn på HPs hemsida så säger den fabriksgaranti 6 månader och 12 dagar kvar. Jag tolkar det som att garanti och fabriksgaranti inte är samma sak och fabriksgaranti är med HP men garanti är med Euronics. HP vet ju inte när den såldes, dom vet endast när den tillverkades.

Skrivet av trudelutt:

När min gamla iPhone (som för det mesta ligger i en skrivbordslåda) tagit slut på batteriet och sedan legat avstängd ett par veckor eller månader så vill den inte starta (som man ju kan förvänta sig!), men den ger heller ingen indikation på att laddas när man stoppar i ladd-kabeln. Men låter man den bara ligga en stund (en ganska lång stund, mer än några minuter iaf) med kabeln i så börjar den ladda efter ett tag.

Fast det låter ju som du testat det.

Flera timmar tyvärr. Tänkte också att det kunde varit något sådant. Mitt headset är likadan, men där måste jag göra reset om jag låter batteriet ladda ur helt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag kan tyvärr inte öppna den utan att bryta plombering på 6st skruvar. Jag vill inte riskera att dom bråkar om garanti för att man öppnat den.

Datorn köptes i en butik 2023-09-18 enligt kvittot. Personen var inte nöjd med den och ville sälja den. Butiken tog endast emot retur i butiken man köpte den i, men den butiken ligger i Malmö. Butiken lämnar 24 månaders garanti. När jag registrerade datorn på HPs hemsida så säger den fabriksgaranti 6 månader och 12 dagar kvar. Jag tolkar det som att garanti och fabriksgaranti inte är samma sak och fabriksgaranti är med HP men garanti är med Euronics. HP vet ju inte när den såldes, dom vet endast när den tillverkades.

Flera timmar tyvärr. Tänkte också att det kunde varit något sådant. Mitt headset är likadan, men där måste jag göra reset om jag låter batteriet ladda ur helt.

Okej, ja, då är det ju inte mycket mer att göra på egen hand. Föreslår att du kontaktar HPs support och kollar om de har några förslag. Kan ju vara ett känt problem med just den modellen. Har de ingen lösning är det väl att utnyttja fabriksgarantin som gäller.

Tillägg: kom att tänka på en sak, en del moderna laptops identifierar laddaren och vägrar fungera med något annat än original-dito. Oftast brukar det göras via någon form av onewirekommunikation.

Hur många poler har laddarens kontaktdon? Fler än två? Det är i sådana fall en dead giveaway, och skulle kunna vara en förklaring till att det inte fungerade med din universalladdare utan att det är något egentligt fel på laptopen.

Märk dock väl att det är fullt möjligt att överlagra sådana signaler i matningsledarna också, föreslår att du forskar lite i saken även om kontaktdonet bara har två poler.

Kan du på något sätt få låna en likadan laddare att testa med är det nog en bra grej att göra innan du ger upp och tar det på garantin.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Jag kan tyvärr inte öppna den utan att bryta plombering på 6st skruvar. Jag vill inte riskera att dom bråkar om garanti för att man öppnat den.

Datorn köptes i en butik 2023-09-18 enligt kvittot. Personen var inte nöjd med den och ville sälja den. Butiken tog endast emot retur i butiken man köpte den i, men den butiken ligger i Malmö. Butiken lämnar 24 månaders garanti. När jag registrerade datorn på HPs hemsida så säger den fabriksgaranti 6 månader och 12 dagar kvar. Jag tolkar det som att garanti och fabriksgaranti inte är samma sak och fabriksgaranti är med HP men garanti är med Euronics. HP vet ju inte när den såldes, dom vet endast när den tillverkades.

Flera timmar tyvärr. Tänkte också att det kunde varit något sådant. Mitt headset är likadan, men där måste jag göra reset om jag låter batteriet ladda ur helt.

Låter mer som att personen som sålde den till dig dolde någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Okej, ja, då är det ju inte mycket mer att göra på egen hand. Föreslår att du kontaktar HPs support och kollar om de har några förslag. Kan ju vara ett känt problem med just den modellen. Har de ingen lösning är det väl att utnyttja fabriksgarantin som gäller.

Tillägg: kom att tänka på en sak, en del moderna laptops identifierar laddaren och vägrar fungera med något annat än original-dito. Oftast brukar det göras via någon form av onewirekommunikation.

Hur många poler har laddarens kontaktdon? Fler än två? Det är i sådana fall en dead giveaway, och skulle kunna vara en förklaring till att det inte fungerade med din universalladdare utan att det är något egentligt fel på laptopen.

Märk dock väl att det är fullt möjligt att överlagra sådana signaler i matningsledarna också, föreslår att du forskar lite i saken även om kontaktdonet bara har två poler.

Kan du på något sätt få låna en likadan laddare att testa med är det nog en bra grej att göra innan du ger upp och tar det på garantin.

Gjorde en ticket igår till HP men fick automat svar att deras kundtjänst stängde 17:30. Så behöver nog vänta tills på måndag. Jag hoppas dom har en lösning på distans, men annars får man väl skicka in den och vänta några veckor/månader.

Laddaren är en standard 2 polig. En sån här enligt modellnamnet.
https://www.psaparts.co.uk/laptop-notebook/hp/oem-pno/l25296-...

Skrivet av Dinkefing:

Låter mer som att personen som sålde den till dig dolde någonting.

Underligt att den fungerade när vi testade den, och även hemma hos mig. Skulle det varit fel på den kunde dom ju själva lämnat in den på garanti. Den är fläckfri, inga synliga tecken alls på att den använts.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Gjorde en ticket igår till HP men fick automat svar att deras kundtjänst stängde 17:30. Så behöver nog vänta tills på måndag. Jag hoppas dom har en lösning på distans, men annars får man väl skicka in den och vänta några veckor/månader.

Laddaren är en standard 2 polig. En sån här enligt modellnamnet.
https://www.psaparts.co.uk/laptop-notebook/hp/oem-pno/l25296-...

Jo. Du kan ju också höra med dem om de inte kan skicka ut en ny laddare att testa med innan du skickar in hela baletten till dem. Det är nog väldigt mycket normalläge för dem att kunderna är angelägna om att inte vara av med datorn längre tid än nödvändigt

Angående att säljaren skulle lurat dig, så är det nog en badkarskurva på den sortens fel. Antingen pajar det när grejerna är helt nya, eller så händer det när de blivit gamla och slitna. Du kan ju dock höra med säljaren om det hände honom, och hur han i sådana fall fick igång datorn igen - för det måste han ju ha lyckats med om samma sak hänt tidigare. Förmodligen också en idé att poängtera att du inte tänkte lasta honom för det iom att det finns fabriksgaranti kvar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hade för längesedan en HP som krånglade på liknande sätt till och från. Det löstes genom att ta loss batteriet, "tömma" datorn på ström och sen bara ha strömkabeln inkopplad. Men då det är en nyare laptop misstänker jag att det inte är möjligt att testa?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hade för längesedan en HP som krånglade på liknande sätt till och från. Det löstes genom att ta loss batteriet, "tömma" datorn på ström och sen bara ha strömkabeln inkopplad. Men då det är en nyare laptop misstänker jag att det inte är möjligt att testa?

Batteriet finns på insidan och för att skruva upp den behöver jag först dra loss två långa gummiremsor som agerar fötter för att lyfta upp datorn en bit från marken och ge den friktion. Under där finns det en till remsa som agerar klister/garantiplombering antar jag. Täcker över skruvhålen som finns där under. Jag skulle kunna skruva upp den om jag gjorde hål där men vill inte riskera garanti då det är en ny dator. Vet inte hur deras regler är med att man själv öppnar laptopen.

Händer det fler gånger och HP redan brutit plomberingen så kan jag nog göra det själv i framtiden.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Batteriet finns på insidan och för att skruva upp den behöver jag först dra loss två långa gummiremsor som agerar fötter för att lyfta upp datorn en bit från marken och ge den friktion. Under där finns det en till remsa som agerar klister/garantiplombering antar jag. Täcker över skruvhålen som finns där under. Jag skulle kunna skruva upp den om jag gjorde hål där men vill inte riskera garanti då det är en ny dator. Vet inte hur deras regler är med att man själv öppnar laptopen.

Händer det fler gånger och HP redan brutit plomberingen så kan jag nog göra det själv i framtiden.

Misstänkte detta, är själv väldigt emot laptops utan löstagbara batterier och är väldigt glad över att det blir standard med löstagbara batterier igen i och med den nya EU-lagen. Har löst så otroligt många problem genom åren med det enkla hacket att göra en enhet strömlös för att sedan "koppla på" den igen.

Hoppas att du får ordning på datorn via HP's garanti och att du blir nöjd med den framöver.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Fick äntligen tillbaka den från Electrocare som dom hade skickat den till. Tog lite längre än beräknad då dom inte hade moderkortet på laget. Dom bytte hela moderkortet då dom inte heller fick igång den. Nu funkar den som den ska igen. Måste ha varit ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tolkar jag det rätt att det är en helt ny butiksköp dator som är 3 dagar gammal med endast 6 månader och 12 dagar garanti kvar, såld till någon som sedan ångrade sig omedelbart och istället för att lämna tillbaka den så sålde han den till ett "riktigt bra pris" till dig?

Hela tråden verkar baklänges och absurd i mina ögon, finns definitivt ingen laptop som säljes med 6mån15dagar garanti heller...
Vi kan ju hoppas på att jag förstår allt helt och hållet fel men annars känns detta väldigt, väldigt konstigt...

Ja och nej på det du skriver, skulle säga att det är vanligare att produkter säljs med garanti som börjat ticka än vad man tror.
Vi gör skillnad på garanti och garanti.

"Fabriken"/HP har en fabriksgaranti som börjar ticka från dag 1 som produkten landar hos återförsäljare till exempel Elgiganten, Power osv. Det är den sk fabriksgarantin.

Återförsäljare åtar sig dock att upprätthålla sig fabriksgaranti mot konsument/slutkund och säljer alltid med full "fabriksgaranti".
Om den överskrider 12 månaders sträcket från det när varan kom till återförsäljare så betalar återförsäljaren och inte HP.

Det hela är ett spel om vem som skall betala och för att få rullians och försäljningsincitament, inte om kunden har garanti eller inte. Har du någonsin hört om någon som blivit skickad till den återförsäljare där man köpte varan i stället för att kontakta generalargenturen(HP) själv? det är därför, alltså behöver det nödvändigtvis inte vara något konstigt med detta.