Apple har M4-Macar på gång – kan lanseras redan i år

Permalänk
Melding Plague

Apple har M4-Macar på gång – kan lanseras redan i år

AI-hajpande Cook har bråttom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag här supermycket på hur Apple satsar mycket på lokal Ai. Det blir ett intressant race.
När det gäller grundmodellen får den vara hur dåligt utrustad som helst, det är irrelevant. Men 16GB ram och 500GB ssd är typ minimum idag och det är så högt prispålägg för att komma dit.

Permalänk
Medlem

hmm tror de lär vänta tills TSMC är redo med 2nm nästa år. då lär de släppa M4 runt hösten. men A19 lär bli först med 2nm

Permalänk
Medlem
Citat:

något som lanseringen av datorer som MacBook Air med M3-systemkrets inte kunnat ändra på.

Sänk priset så det stämmer bättre överens med vad kunderna är beredda att betala så kommer de.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

En Macbook m3 Pro 14” kostar idag 23990kr.
För det priset är det instegsmodell med 8gb RAM du får. Det är därför ingen vill köpa dem, inte för att m3 är inte snabb nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

En Macbook m3 Pro 14” kostar idag 23990kr.
För det priset är det instegsmodell med 8gb RAM du får. Det är därför ingen vill köpa dem, inte för att m3 är inte snabb nog.

Tror snarare det är för att M1/M2 ägare inte ser någon anledning att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Införskaffade en 13" MacBook Pro 2013 som jag då tyckte var hutlöst dyr för sina 12.000 kr. Men med tanke på att när den nu är inne på sitt 11:e år och fortfarande fungerar så kan jag inte annat än säga att den faktiskt var ganska så prisvärd trots allt.

Permalänk
Medlem

Köpte en M1 Macbook Air för $749 förra året, min första på 13 år och jag är helnöjd. Blir ingen uppgradering först 2028 eller senare.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

M3 är väl nästan en överklockad M2? Inte så effektiv, drar mer ström för lite mer prestanda… inte så lockande när priserna skenar

Permalänk

M1 air är perfekt för väldigt många använde… spänd på pris för Windows arm med snapdragon

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk
Medlem

hoppas att det hjälper mina alktier!!! köp , köp!

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Sötast

Dude, det känns som att jag köpte min M1 igår och Apple literally spottar ut nya modeller till höger och vänster...

Jag tror de släppte en för bra produkt, de kan inte sälja nya till sin existerande kundbas för att uppgraderingen från M1->M4 är inkrementell medans M1 var en gamechanger.

Jag kan tänka mig att köra vidare på denna tills det är en nedbankad aluminiumbit.

Jag hade gärna sett en iMac 27,30,34 eller något större. Nedgraderingen till 24" kan jag bara inte förstå.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Dude, det känns som att jag köpte min M1 igår och Apple literally spottar ut nya modeller till höger och vänster...

Jag tror de släppte en för bra produkt, de kan inte sälja nya till sin existerande kundbas för att uppgraderingen från M1->M4 är inkrementell medans M1 var en gamechanger.

Jag kan tänka mig att köra vidare på denna tills det är en nedbankad aluminiumbit.

Jag hade gärna sett en iMac 27,30,34 eller något större. Nedgraderingen till 24" kan jag bara inte förstå.

Håller med om M-kretsarna: på jobbet har jag en utbytescykel att hålla mig till, men hemma behöver det gå ett tag innan jag känner att jag får tillräcklig valuta för mellanskillnaden.

Vad gäller iMac är jag faktiskt glad: en Studio behöver aldrig throttla, och man behöver aldrig oroa sig för att de ska ta bort portar på grund av platsbrist. Och man kan ha kvar skärmen under flera datorers livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Införskaffade en 13" MacBook Pro 2013 som jag då tyckte var hutlöst dyr för sina 12.000 kr. Men med tanke på att när den nu är inne på sitt 11:e år och fortfarande fungerar så kan jag inte annat än säga att den faktiskt var ganska så prisvärd trots allt.

Synd bara att den slutade att få säkerhetsuppdateringar efter den 30:e november 2023. Men ja, hyfsad livslängd för en dator.

Permalänk
Medlem

Men Microsoft har "bättre" ARM än Apple.. "They say"..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Köpte en M1 Macbook Air för $749 förra året, min första på 13 år och jag är helnöjd. Blir ingen uppgradering först 2028 eller senare.

Det kan inte stämma!
Enligt Louis Rossmann ska den ha gått sönder för länge sen! 😜

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Införskaffade en 13" MacBook Pro 2013 som jag då tyckte var hutlöst dyr för sina 12.000 kr. Men med tanke på att när den nu är inne på sitt 11:e år och fortfarande fungerar så kan jag inte annat än säga att den faktiskt var ganska så prisvärd trots allt.

Kan gott tycka att du kan unna dig en ny efter alla dessa år om du är sugen på en, imponerande ändå att din hållit så pass bra ändå.

Skrivet av RekiN:

Köpte en M1 Macbook Air för $749 förra året, min första på 13 år och jag är helnöjd. Blir ingen uppgradering först 2028 eller senare.

Köpte min Macbook Air M1 på någon Power rea innan BF förra året, 9999kr eller 10999kr, minns inte riktigt. Funderade både på M2 och en 16GB modell av M1.

Jag är ingen riktig Apple användare utan behövde i princip en laptop med lång batteritid och sval som klarade av att köra Firefox. Typ det enda jag använder den till utöver väldigt lätt spelande av typ Stardew Valley och Dave the Diver där skärmen på Steam Deck visar för lite av spelvärlden trots utzoomning i SV och blir för grötig grafik i Dave the Diver med den låga upplösning på skärmen. Det spelet gynnas mycket av en display som klarar minst 1080p såvida de inte fixat på senare tid.

Med mina användningsområden ser jag själv ingen anledning att uppgradera så länge den fungerar eller ARM baserade datorer som nativt klarar att köra Windows och Linux, OS jag föredrar. Hade inte köpt min M1 Air om jag inte blev sjuk, används framförallt när jag inte kan eller orkar använda mina stationära datorer och behöver längre batteritid eller inte vill använda en laptop platta som skydd för värmen från datorn. Gillar min XPS 13 bättre men dålig batteritid och för varm att använda men älskar främst den kompakta designen där.

Gillar att det finns ett utbud för Apple användares olika behov men kommer aldrig vara något första val för mig så länge inte något liknande Bootcamp tillkommer. Mer val och alternativ är alltid bra och personligen är jag tacksam till att just M1 Air finns. För mina specifika behov fanns det i övrigt inga alternativ då. Rätt dator för mina behov.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att de slutar komma med bara 8GB RAM och 256GB SSD. M4 behöver vara generationen de uppgraderar det men samtidigt skulle det inte förvåna om. De väntar till M5 då de påstår att 8GB räcker för Mac.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Viktigaste är att de slutar komma med bara 8GB RAM och 256GB SSD. M4 behöver vara generationen de uppgraderar det men samtidigt skulle det inte förvåna om. De väntar till M5 då de påstår att 8GB räcker för Mac.

Just ja, det där hade jag nästan glömt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/37578-apple-forsvarar-8-gb-...

Men håller med dig, 8GB räcker säkert bra för enklare behov men 16GB vore inte orimligt som grundutförande.

Saknar för övrigt Noelia som skribent.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

blir ipone 16 max när det kommer, men allt annat är högst ointressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Men håller med dig, 8GB räcker säkert bra för enklare behov men 16GB vore inte orimligt som grundutförande.

Har numera 16GB RAM i alla våra Macar här. Faktiskt bara min Dell XPS 13 som är fast med 8GB RAM.

Trors det är det oftast just XPS:en jag tar med mig överallt tack vare det smidiga formatet.

Saknar MacBook 12" och önskar att Apple släpper en M4:a i samma format!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har numera 16GB RAM i alla våra Macar här. Faktiskt bara min Dell XPS 13 som är fast med 8GB RAM.

Trors det är det oftast just XPS:en jag tar med mig överallt tack vare det smidiga formatet.

Saknar MacBook 12" och önskar att Apple släpper en M4:a i samma format!

Blev lite förvånad hur stor just M1 i 13" var. Förvarar mina laptops om de inte används i en hög och en sjuk skillnad där. Nu går M1an ner i min laptopväska för 13" laptops men lite tightare. Men hellre det än en 15" då det känns rätt stort. Dockar ändå oftast dessa mindre om jag behöver större skärm, mus och tangentbord men just smidigheten att få med dessa mindre är svårslaget.

12" skulle nog fungera riktigt fint med nu när du säger det.

Hade en Asus EeePC 900 eller vad de nu kallades, 8" skärm och miniformat/netbook. De med lite större skärm var riktigt fina storleksmässigt, ganska läckert på sitt vis med en dator man kan hålla i handflatan och ändå använda den om än allt var väldigt smått.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Något jag kom att tänka på. Jag har hört talas om att Ai delen kommer bli rejält mycket bättre, vi får se.
Att då ha 8GB ram till både cpu och GPU med Ai är lite väl överdriven planned obsolescence av ssd enheten som kommer swapa väldigt mycket. Det innebär att instegsmodellen kan bli 16GB.

De som idag har en macbook med 8GB ram och säger de kan göra det ena och andra, ja deras laptop swapar som en galning på den supersnabba ssdn. Där det stora problemet är att ssd är en förbrukningsvara som bara håller ett visst antal skrivningar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Tror snarare det är för att M1/M2 ägare inte ser någon anledning att uppgradera.

Gissar också att det är Apples huvudproblem: M1 är fortfarande helt enkelt "för bra".

När de lanserade M1 gick försäljningen av Mac upp rejält, vilket när det väl började gå upp för folk vilket enormt tekniksprång den CPUn var över samtida x86 alternativ.

Hade hyfsade förväntningar på M1, men var ändå inte helt säker så "safe:ade" med en MacMini för att testa. Så här i efterhand är detta den bästa dator jag någonsin köpt, och även om jag nu har en M3 Max (för utveckling, primärt AI där denna passar väldigt bra tack vare hur GPU fungerar) fungerar fortfarande M1:an lysande.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något jag kom att tänka på. Jag har hört talas om att Ai delen kommer bli rejält mycket bättre, vi får se.
Att då ha 8GB ram till både cpu och GPU med Ai är lite väl överdriven planned obsolescence av ssd enheten som kommer swapa väldigt mycket. Det innebär att instegsmodellen kan bli 16GB.

De som idag har en macbook med 8GB ram och säger de kan göra det ena och andra, ja deras laptop swapar som en galning på den supersnabba ssdn. Där det stora problemet är att ssd är en förbrukningsvara som bara håller ett visst antal skrivningar.

8GB fungerar för enklare användning, men tycker ändå Apple borde lyfta lägstanivån och att man har kvar 8 GB som standard på MacBook Pro får dem att se illa ut (för om man köper "Pro" lär man ha lite mer krävande uppgifter).

Även om disken lär få jobba lite hårdare med 8GB RAM tror jag de som nöjt sig med den RAM-mängden knappast lär paja datorn p.g.a. att disken slits ut. Köpte 3 st M1 vid lansering, två MBA i grundmodell till frugan och dottern, de har så här långt inte begränsats av 8 GB RAM då dels fungerar RAM-komprimering på MacOS (så 8 GB motsvarar realistiskt 10-12 GB på OS utan fungerande RAM-komprimering, men inte mer än så) och dels håller dagens SSD:er väldigt väl.

Kollar jag SMART på diskarna är det min MacMini (som är den enda med 16 GB RAM) den som slitit mest på SSD, den har används väldigt mycket, primärt surf, programutveckling och så. Så här långt har jag använt 5 % av skrivcyklerna, så rätt säker att disken överlever datorn.

Vad det gäller AI-delen så tror jag man kan förutsätta ett par heltalsfaktorers förbättring. Även om Apples NPU ligger i topp just nu med sina 18 TOPS (AMDs 8000-serie är på 16 TOPS och Intels Meteor Lake är på 10 TOPS) är de snart rejält akterseglade av Qualcomms Snapdragon X Elite som har 45 TOPS (vilket också Intel sagt att Lunar Lake kommer ha).

M3 Max är väldigt trevlig för just AI, men det p.g.a. att den går att utrusta med 128 GB RAM och har en GPU som ger långt mer än 18 TOPS. För utveckling lär NPU inte spela något jättestor roll, den används enbart för inference, men finns flera orsaker varför man inte vill köra GPU för AI-tjänster som lokal LLM etc.

Dels kanske man vill använda GPUn för andra saker, t.ex. rendera 3D grafik. Dels, det kanske främst på bärbara, har NPU en stor fördel över GPU i att perf/W är mycket bättre (då är ändå GPU är ändå långt bättre än att använda CPU för detta).

Men bara kolla på prislappen på M3 Max, det är knappast något som någon kan förvänta sig ska sälja i lite större volymer. Den är prisvärd för en del specifika use-case, men definitivt inte billig. Billigaste versionen med 128 GB RAM kostar ~65 kSEK, det som ändå gör den prisvärd är att en Nvidia GPU med motsvarande mängd VRAM lär gå lös på >200 kSEK.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Införskaffade en 13" MacBook Pro 2013 som jag då tyckte var hutlöst dyr för sina 12.000 kr. Men med tanke på att när den nu är inne på sitt 11:e år och fortfarande fungerar så kan jag inte annat än säga att den faktiskt var ganska så prisvärd trots allt.

Gjorde faktiskt exakta samma. gav 13k för en Pro i början av 2014. Pensionerade den nu 2024. Enda problemet på 10 år var att batteriet började bli dåligt nu runt år 9, då med dagligt användande många timmar om dagen år 1-6 och lättare användning de snare åren. Bytte mest egentligen för den började kännas långsam för nyare program etc. Annars fungerade (fungerar) den som ny.

Skrivet av Yoshman:

Men bara kolla på prislappen på M3 Max, det är knappast något som någon kan förvänta sig ska sälja i lite större volymer. Den är prisvärd för en del specifika use-case, men definitivt inte billig. Billigaste versionen med 128 GB RAM kostar ~65 kSEK, det som ändå gör den prisvärd är att en Nvidia GPU med motsvarande mängd VRAM lär gå lös på >200 kSEK.

Just detta. Många glömmer också att det här är professionella verktyg och inte huvudsakligen någon leksak för tekniknördar. Majoriteten av kunderna som köper de dyrare modellerna använder dem professionellt. Ett bra första steg är att räkna bort momsen och sedan lägga till att det är ett verktyg som genererar pengar i form av produktivitet. Jämfört med att man ska ta ut pengarna i lön med alla skatter och avgifter för att sitta och ha en M3 Max som leksak. Då blir det inte nödvändigtvis så dyrt längre.

Permalänk
Medlem

Lansera Mac M4,
Nya MacBook Pro M4 med 4GB RAM blir din för bara 45000kr.

Sen till lansering av M5 kan de porta Mac OS 9 till M processorerna så de kan gå ner till 1GB RAM.

MacBook M6, nu med lika mycket minne som din Pentium 3.

Skrivet av Ario_Nuke:

Införskaffade en 13" MacBook Pro 2013 som jag då tyckte var hutlöst dyr för sina 12.000 kr. Men med tanke på att när den nu är inne på sitt 11:e år och fortfarande fungerar så kan jag inte annat än säga att den faktiskt var ganska så prisvärd trots allt.

Jag köpte en MacBook Pro 13", året var 2019, men innan 2019 modellen lanserades, så en 2018 modell, men inköpt tidigt 2019.
(Första 13" med Quad core).
Den kostade mer....
Med 16GB RAM och 512GB SSD (valde fabriksuppgradering vid nyköp).

Nu 5+ år senare så får man fortfarande betala extra för något som hade känts som en rimlig basnivå för 5-6 år sen.
Ja menar okej om en Mac Book Pro 2024 hade kostat 12000 kr i baskonfiguration för 8GB RAM, 256GB SSD och en uppgraderad till 16GB RAM och 512GB SSD hade kostat 17000 - 18000 kr.
Då hade det kanske faktiskt varit rimligt.

Nu känns det nästan som att Apple försöker göra parodi på sig själva med hur dyra och dåliga konfigurationer de kan sälja.

Mac Book Pro 2011 hade Sandy Bridge processor och SODIMM minnen som gick att uppgradera och 2.5" enhet, om det var HDD eller SSD, hursomhelst 2.5" SATA.
En MacBook Pro 15" 2011 kan uppgraderas till 16GB RAM och lätt att slänga in en SSD på en Terabyte eller två.

Okej en Mac Book Pro 16" M3 Max med 128GB minne och 4TB SSD är klart mer imponerande än Mac Book Pro 2011. Men då kostar den nya strax över 80kkr!!

Ska Apple behöva ha så höga priser för att lyckas konkurrera med vad de hade för 13 år sen ?

Permalänk
Medlem

Datorerna är ju sjukt bra och välbyggda. Men för pengarna borde man få minst 24 Gb Ram och utbytbar ssd och utbytbart batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

utbytbart batteri.

Batteribyte på Macbook Air M3 kostar t.ex. 2.095kr hos Apple.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kan gott tycka att du kan unna dig en ny efter alla dessa år om du är sugen på en, imponerande ändå att din hållit så pass bra ändå.

Idag använder jag den mest bara för att jag har den och den fungerar. Inte så att det finns något egentligt behov att införskaffa en ifall jag inte hade någon.

Nu räcker mobilen gott för de saker man tidigare behövde en dator för.

Eventuellt så införskaffar jag en surfplatta framöver. Endast för att få en lite större skärm. Dock har jag inget egentligt behov av det heller då jag kan använda mig av skärmdelning till tv:n... för att visa bilder t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller AI-delen så tror jag man kan förutsätta ett par heltalsfaktorers förbättring. Även om Apples NPU ligger i topp just nu med sina 18 TOPS (AMDs 8000-serie är på 16 TOPS och Intels Meteor Lake är på 10 TOPS) är de snart rejält akterseglade av Qualcomms Snapdragon X Elite som har 45 TOPS (vilket också Intel sagt att Lunar Lake kommer ha).

M3 Max är väldigt trevlig för just AI, men det p.g.a. att den går att utrusta med 128 GB RAM och har en GPU som ger långt mer än 18 TOPS. För utveckling lär NPU inte spela något jättestor roll, den används enbart för inference, men finns flera orsaker varför man inte vill köra GPU för AI-tjänster som lokal LLM etc.

Jämförs det rätt saker när det kommer till prestanda på NPU:erna?
Apple M3 har 18 TOPS för INT16/FP16 (källa: https://www.anandtech.com/show/21116/apple-announces-m3-soc-f... ) medans X elite är INT8 (källa: https://www.anandtech.com/show/21105/qualcomm-previews-snapdr...- ). Enligt den första länken så har Apple A17 35 TOPS för INT/FP8.