Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk.

Tjena, Då jag inte vet riktigt själv tänker jag att jag ställer en fråga här för någon som kan bättre än mig.
Jag skall flytta till ett radhus där det finns fiber indraget. Den dosan sitter såklart i källaren. Min dator skall stå på våningen över och jag är inte så sugen att dra en ny kabel därifrån utan jag tänkte ha routern där nere. Vad är bästa sätt att få stabil uppkoppling på min dator. Behöver jag sätta in ett trådlöst nätverkskort i datorn eller går det att sätta någon form av mottagare bredvid datorn och sedan dra kabel från den till min dator. Eller ska jag helt enkelt dra en kabel(jävel) från källaren upp genom hela huset eller måste jag tänka om helt och planera om och ha datorn bredvid fiberdosan. Tacksam för svar :D:D

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa är att dra upp en kabeljävel så slipper du tänka på det där något mer. Förmodligen dessutom enklare att dra upp den innan du flyttar in och det sitter en massa möbler och skit ivägen.

Men för att svara på din fråga, ja du kan sätta ett trådlöst nätverkskort i datorn om du vill. Det brukar gå att koppla till externa antenner med en kort sladd så att man kan ställa den för bästa täckning. Det finns även USB-anslutna trådlösa nätverkskort, men de brukar oftast funka sämre p.g.a. sämre antenner.

Ska du ändå inte dra en kabel kanske du ska fundera på meshsystem så att du kan ha en mesh-enhet per våningsplan då du slipper försöka köra wifi från källaren till ovanvåningen... (om det nu finns en övervåning alltså)

Permalänk
Medlem

Bäst är att dra en kabel. Lättast är Mesh. Ställ en av enheterna där nätverket kommer in och placera den/de andra så att de täcker in hela huset. Tricket är att ställa de andra enheterna (=satelliterna) så långt som möjligt från ingången där de fortfarande har god täckning. Du kan sedan dra en kabel från en av satelliterna till din fasta dator.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Har du skaffat ett hus utan möjlighet att köra ett kablat lan så fixa omedelbart en kabelinstallation. Du kommer att ångra dig om du in te löser det ordentligt.
När kablarna väl är på plats så kan du fundera på hur du ska lösa wifiproblemen, accesspunkter eller via mesh, kablarna behövs i vilket fall för att koppla ihop det och använd sedan bara wifi för saker som tvingas använda det, ju mer du använder kabel desto bättre kommer ditt wifinät att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kanske fungerar med homeplug, alltså köra Ethernet över elnätet. Det ska tydligen fungera ganska bra för en del.

Beroende på hur mycket betong och tegel det är samt placering av fiberdosan så kan WiFi signalen påverkas ganska mycket därav kan det vara bättre med en annan lösning. Finns att köpa hos Kjell.

Permalänk
Medlem

Dra kabel. Läs på, beställ en trumma kabel och ett dussin uttag samt verktyg så har du att göra en helg!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo