Corsair gör DDR5-minne på 48 GB per modul

Permalänk
Melding Plague

Corsair gör DDR5-minne på 48 GB per modul

Företaget blir först med DDR5-minnen för entusiaster i "ojämna" kapaciteter om 24 och 48 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När kommer 640GB-modulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

När kommer 640GB-modulen?

Det dröjer nog ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

När kommer 640GB-modulen?

Ett tag

Kommer 320 GB först...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

När kommer 640GB-modulen?

640GB ought to be enough for anybody 😀

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

Tyvärr för liten mängd, därför jag valde DDR4 istället för DDR5 när jag byggde nytt i höstas.

Konstigt att 128GB kits är så väldigt svåra att få tag på i DDR5 när de ändå varit ute så pass länge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

När kommer 640GB-modulen?

Ska du simulera verkligheten med den mängden?

Permalänk
Skrivet av THB:

Tyvärr för liten mängd, därför jag valde DDR4 istället för DDR5 när jag byggde nytt i höstas.

Konstigt att 128GB kits är så väldigt svåra att få tag på i DDR5 när de ändå varit ute så pass länge.

48 GB per modul inte kits (set). Jag vet inte hur stora DDR4 moduler det finns, men större än så lär ej stödas av de vanliga moderkorten.

När det gäller 128GB kits till mainstream, så är skaran köpare av dessa idag liten. De prioriterar det andra före. För mig själv känns runt 128GB lagom även om det går att köpa mer. Men det handlar om kostnader och det går att vara väldigt sparsam med minne.

Liksom man ska skilja på att det är bra att ha en viss rammängd för då kan jag ha igång hur mycket som helst samtidigt och slipper stänga av och starta. Till att mitt problem jag har idag går inte lösa med minde minnesmängd. (förutom swapa och slita på ssd)

Denna fråga går att jobba med vs måste ha. Är en fråga som för mig uppstår i princip vad jag än jobbar med. Som att välja en gräsklippare. Och jag försöker välja en balansgång där kostnaden har en stor betydelse. Och kostnaden består av inköp och vad jag anser min arbetskostnad är värd. Liksom en mindre gräsklippare så får jag varje gång lägga ner mer arbetstid som är dyrbar, men det betyder inte Rolls Royce gräsklipparen är det bästa valet.

Permalänk
Medlem

48, a nice round number..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

640GB ought to be enough for anybody 😀

Nope...
1TB ought to be enough for anybody

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tyvärr för liten mängd, därför jag valde DDR4 istället för DDR5 när jag byggde nytt i höstas.

Konstigt att 128GB kits är så väldigt svåra att få tag på i DDR5 när de ändå varit ute så pass länge.

Precis, Jag stannade på AM4 just för att det realistiskt inte går att stoppa 128GB i något nyare. Speciellt inte om en vill ha bra minnesprestanda.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Precis, Jag stannade på AM4 just för att det realistiskt inte går att stoppa 128GB i något nyare. Speciellt inte om en vill ha bra minnesprestanda.

Det är väl inget problem att trycka in 128gb DDR5, även om modulerna inte går köra i fullt ös 6000mhz när de är 4 så kan man ju köra runt 5600mhz iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det är väl inget problem att trycka in 128gb DDR5, även om modulerna inte går köra i fullt ös 6000mhz när de är 4 så kan man ju köra runt 5600mhz iaf.

AMD5 har fortfarande stora problem med 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

AMD5 har fortfarande stora problem med 128GB
https://www.youtube.com/watch?v=P58VqVvDjxo

Sorry, jag tänkte på z790 plattformen där det problemet inte verkar existera.

Permalänk
Medlem

Mår lite illa av sånt här, nästan värre än att läsa väl stavat med två l (som är en styggelse på forumet som borde innebära omedelbar avstängning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mår lite illa av sånt här, nästan värre än att läsa väl stavat med två l (som är en styggelse på forumet som borde innebära omedelbar avstängning).

Vaddå då?
Det värkar som du överdriver.
Det är välll int så iller häller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det är väl inget problem att trycka in 128gb DDR5, även om modulerna inte går köra i fullt ös 6000mhz när de är 4 så kan man ju köra runt 5600mhz iaf.

DDR5 är inte moget nog att köra 4 stickor i någolunda bra hastighet och stabilitet. Jag tjänar ingen minnesprestanda på att byta.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Shrinkflation har letat sig till ramminnen

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vaddå då?
Det värkar som du överdriver.
Det är välll int så iller häller??

[Loudly crying]

Permalänk
Musikälskare

Hoppas på att dom kan göra en "dummy" version ala dessa så man kan köra 4st DDR5 minnen istället för 2

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Vaddå då?
Det värkar som du överdriver.
Det är välll int så iller häller??

Det är ju inte det ända som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är ju inte det ända som är fel.

Vissa kan tycka att det är en nackdel.
Men det är ju en bakdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är ju inte det ända som är fel.

Mitt tidigare inlägg var för att jävlas lite med språkpoliser i allmänhet och Mordekai i synnerhet.
Men skämtsamt så. Inte menat att vara elakt på riktigt.

Jag har en teori angående att inte märka skillnad på "e" och "ä".
Att det till stor del är Stockholmare som gör de felen.
För när en Stockholmare pratar så gör de inte skillnad på e och ä.

Exempel
"Räven rev en annan räv"
Om en Stockholmare säger det så blir det
"Reven rev en annan rev"

Så om de överkompenserar i skrift och byter ut e mot ä, för att de i tal byter ut ä mot e.

Men jag antar att även Stockholmare är välkomna på SweClockers.

Jag vet inte om du gjorde det med flit eller av misstag i din oneliner.
Att du skrev ända (rumpa) istället för enda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Jag vet inte om du gjorde det med flit eller av misstag i din oneliner.
Att du skrev ända (rumpa) istället för enda.

Jag gjorde det med "jeteflit"

Aldrig tänkt på att "di dära" inte gör skillnad på ljuden.

Vi skåningar gör det definitivt.