Videopilot: HyperX Cloud III Gaming Headset – håller uppföljaren måttet?

Permalänk
Melding Plague

Videopilot: HyperX Cloud III Gaming Headset – håller uppföljaren måttet?

Nu anländer uppföljaren till ett av HyperX mest klassiska gamingheadset, men är det värt det högre priset? Svaret finns i Dinomans detaljerade videorecension!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldans nöjd med mina Cloud II. Enda uppgraderingen jag skulle önska vore väl trådlöshet då - så då är ju Cloud III borta ur leken. Men vill man ha ett par bra lurar med sladd så är både II och säkert III bra val. Verkar som att de tagit bort de alternativa kuddarna med "plysch"-yta eller vad ska kalla det dock. Stod ut med de svettiga läderkuddarna i ungefär fem minuter innan jag bytte. Synd att de verkar snålat in där.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Har svårt å se hur man skulle välja dessa framför typ arctis 7p wireless som typ alltid går för runt 1300 och är trådlösa =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har svårt å se hur man skulle välja dessa framför typ arctis 7p wireless som typ alltid går för runt 1300 och är trådlösa =p

Även de här lär ju gå på reor framöver
(Men håller med om att prisstegringen mot förra inte riktigt verkar motiverad?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt dyra för att vara trådbundna. Med det sagt så är det extremt bekväma hörlurar, vilket de varit ända sedan QH-85-eran.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Envisas de fortfarande med "Surround" ljud?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BlackBird:

Väldans nöjd med mina Cloud II. Enda uppgraderingen jag skulle önska vore väl trådlöshet då - så då är ju Cloud III borta ur leken. Men vill man ha ett par bra lurar med sladd så är både II och säkert III bra val. Verkar som att de tagit bort de alternativa kuddarna med "plysch"-yta eller vad ska kalla det dock. Stod ut med de svettiga läderkuddarna i ungefär fem minuter innan jag bytte. Synd att de verkar snålat in där.

Nu är vi alla olika och min Beyerdynamic MMX300 har också plysch och inte fuskläder men jag måste säga att Cloud III är förvånansvärt sköna och det tar väldigt lång tid innan man börjar bli svettig, många timmar i sträck som krävs.

Skrivet av Nozomi:

Envisas de fortfarande med "Surround" ljud?

Det gör dem men samtidigt så kan fullständigt ignorera den funktionen om det inte är av intresse. Vilket är fallet för undertecknad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det gör dem men samtidigt så kan fullständigt ignorera den funktionen om det inte är av intresse. Vilket är fallet för undertecknad.

I min erfarenhet så har de ofta haft riktigt dåligt ljud utan dessa surround effekter aktiverade, typ som att ljudet medvetet gimpas för att framhäva deras DTS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bra recension @Dinoman!

Tycker priset är det svåra att svälja här men i övrigt verkar de schyssta som tidigare varianter från Qpad/HyperX.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Låter som om detta headset skulle kunna vara nåt för mig, om det inte var för priset, som känns lite i överkant med tanke på vad föregångaren kostar. Så därför skulle jag nog hellre välja Cloud II i dagsläget. Men det här headsetet kanske hinner dyka upp i reor innan det blir av att skaffa nytt för min del.

Nånting som jag dock tyckte var lite konstigt i videon (rund 8:15 och framåt lite) var att han påstod att nästan inga spel, filmer och serier hade surroundljud. Väldigt konstigt och felaktigt uttalande om det var exakt det han sa som han menade. Men jag kanske missuppfattade vad han menade? Han kanske bara menade att headsetet egentligen är stereo och bara simulerar surroundljud (vilket det gör), eller?

I övrigt väldigt bra recension.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra recension @Dinoman!

Tycker priset är det svåra att svälja här men i övrigt verkar de schyssta som tidigare varianter från Qpad/HyperX.

Enig. För runt tusenlappen är detta ett klockrent val dock.

Skrivet av Libra-75:

Låter som om detta headset skulle kunna vara nåt för mig, om det inte var för priset, som känns lite i överkant med tanke på vad föregångaren kostar. Så därför skulle jag nog hellre välja Cloud II i dagsläget. Men det här headsetet kanske hinner dyka upp i reor innan det blir av att skaffa nytt för min del.

Nånting som jag dock tyckte var lite konstigt i videon (rund 8:15 och framåt lite) var att han påstod att nästan inga spel, filmer och serier hade surroundljud. Väldigt konstigt och felaktigt uttalande om det var exakt det han sa som han menade. Men jag kanske missuppfattade vad han menade? Han kanske bara menade att headsetet egentligen är stereo och bara simulerar surroundljud (vilket det gör), eller?

I övrigt väldigt bra recension.

Tack!

Nja det jag påstår är att de flesta spel, serier och filmer är mixade i stereo. Jag har givetvis inte gjort en statistiskt säkerställd genomgång av detta men min känsla är att jag inte är helt ute och cyklar. Filmer är väl i särklass vanligast att vara mixade i surround men det ska då även vara i DTS:X.

Som du säger kan de också fejka surround vilket för mig är ännu värre för att vara ärlig. Är det en grej man gillar så bara kör dock, jag ska inte stoppa någon men just jag valde att lägga exakt ingen tid på den delen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack!

Nja det jag påstår är att de flesta spel, serier och filmer är mixade i stereo. Jag har givetvis inte gjort en statistiskt säkerställd genomgång av detta men min känsla är att jag inte är helt ute och cyklar. Filmer är väl i särklass vanligast att vara mixade i surround men det ska då även vara i DTS:X.

Som du säger kan de också fejka surround vilket för mig är ännu värre för att vara ärlig. Är det en grej man gillar så bara kör dock, jag ska inte stoppa någon men just jag valde att lägga exakt ingen tid på den delen.

Det är verkligen inte min erfarenhet, men jag kan ha fel. I stort sett alla filmer och en hel del serier som jag har (på DVD och Blu-Ray) har endast surroundspår i nån form, det är väldigt sällan man ser stereospår som alternativ. På bio är det väl också mer eller mindre norm med surround idag. Dom flesta "moderna" spel som jag spelat har också haft alternativ för hemmabio/surround. Om det rör sig om fejk surround eller inte i dom flesta fallen vågar jag inte uttala mig om. Men det känns som att i dom flesta fallen så är det tänkt att t.ex. filmer ska upplevas med surroundljud. Har själv hemmabioljud (5.1) och det är en helt annan upplevelse än att bara höra ljudet direkt från TV'n/stereolurar, även om min utrustning verkligen inte värsting på nåt sätt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Libra-75:

Det är verkligen inte min erfarenhet, men jag kan ha fel. I stort sett alla filmer och en hel del serier som jag har (på DVD och Blu-Ray) har endast surroundspår i nån form, det är väldigt sällan man ser stereospår som alternativ. På bio är det väl också mer eller mindre norm med surround idag. Dom flesta "moderna" spel som jag spelat har också haft alternativ för hemmabio/surround. Om det rör sig om fejk surround eller inte i dom flesta fallen vågar jag inte uttala mig om. Men det känns som att i dom flesta fallen så är det tänkt att t.ex. filmer ska upplevas med surroundljud. Har själv hemmabioljud (5.1) och det är en helt annan upplevelse än att bara höra ljudet direkt från TV'n/stereolurar, även om min utrustning verkligen inte värsting på nåt sätt.

Ja, film har generellt surroundspår. Om det är mixat i DTS:X är frågan och kvalitén på surroundljudet i ett par hörlurar där du de facto fysiskt har två stycken högtalarelement är högst tveksam - därmed blir det mest en så kallad fejkad surroundeffekt så går att åstadkomma med de flesta stereohögtalare. Det finns inget som fysiskt skulle göra att ljudet blir bättre utan det är helt och hållet mjukvarutrix.

Spel så är det nog mest AAA-titlar som erbjuder någon sorts surround, jag spelar extremt lite AAA-spel. Serier är det nog samma sak, Game of Thrones - ja, majoriteten av serier - nja.

Jag tar till mig detta till nästa gång, skall vara extra tydlig med att det är utifrån mina erfarenheter och min konsumtion av media.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja, film har generellt surroundspår. Om det är mixat i DTS:X är frågan och kvalitén på surroundljudet i ett par hörlurar där du de facto fysiskt har två stycken högtalarelement är högst tveksam - därmed blir det mest en så kallad fejkad surroundeffekt så går att åstadkomma med de flesta stereohögtalare. Det finns inget som fysiskt skulle göra att ljudet blir bättre utan det är helt och hållet mjukvarutrix.

Spel så är det nog mest AAA-titlar som erbjuder någon sorts surround, jag spelar extremt lite AAA-spel. Serier är det nog samma sak, Game of Thrones - ja, majoriteten av serier - nja.

Jag tar till mig detta till nästa gång, skall vara extra tydlig med att det är utifrån mina erfarenheter och min konsumtion av media.

Ja, hörlurar kommer ju aldrig att ha ha äkta surround så länge dom bara har två högtalarelement (stereo), det blir bara nån form av simulering i det fallet. Men har man ett surroundljudsystem så blir det en helt annan sak, där det inte tummas på ljudkvalitén på samma sätt, om alls i vissa fall. Själv tycker jag att det är kul att ha som en liten bonus på ett headset, utifall jag skulle vilja lyssna på något som har bra surroundeffekter.

Jag spelar en hel del AAA spel, men även lite mindre titlar också. Generellt kan man säga att jag i stort sett bara spelar singel player spel, vilket kanske speglar lite vilken erfarenhet jag har av hur ofta jag stöter på surroundljud också. Nu vet inte jag vad du främst spelar för typ av spel, men jag kan tänka mig att det också speglar din uppfattning om hur vanligt surround är.

Som jag sa tidigare så tycker jag att du gjorde en bra recension, fortsätt så. Det här var bara en liten fundering från min sida, en liten detalj som jag hakade upp mig på. Vi har alla olika smak och erfarenheter.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Libra-75:

Ja, hörlurar kommer ju aldrig att ha ha äkta surround så länge dom bara har två högtalarelement (stereo), det blir bara nån form av simulering i det fallet. Men har man ett surroundljudsystem så blir det en helt annan sak, där det inte tummas på ljudkvalitén på samma sätt, om alls i vissa fall. Själv tycker jag att det är kul att ha som en liten bonus på ett headset, utifall jag skulle vilja lyssna på något som har bra surroundeffekter.

Jag spelar en hel del AAA spel, men även lite mindre titlar också. Generellt kan man säga att jag i stort sett bara spelar singel player spel, vilket kanske speglar lite vilken erfarenhet jag har av hur ofta jag stöter på surroundljud också. Nu vet inte jag vad du främst spelar för typ av spel, men jag kan tänka mig att det också speglar din uppfattning om hur vanligt surround är.

Som jag sa tidigare så tycker jag att du gjorde en bra recension, fortsätt så. Det här var bara en liten fundering från min sida, en liten detalj som jag hakade upp mig på. Vi har alla olika smak och erfarenheter.

En sak att tänka på här är dessutom att det är DTS:X som gäller. Så ljudet måste vara mixat för att stödja det, så vitt jag vet så finns det inga streamingtjänster som stödjer formatet men jag kan ha fel. Dolby Atmos är ju den konkurrerande standarden som verkar lite vanligare faktiskt. Samma när det kommer till spel.

Summa summarum så är funktionen väldigt ointressant ur ett antal faktorer och nästa gång ska jag se till att vara lite mer tydlig kring hur jag tänker, det är en helt legitim poäng du tar upp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, hörlurar kommer ju aldrig att ha ha äkta surround så länge dom bara har två högtalarelement (stereo), det blir bara nån form av simulering i det fallet.

Mja, mjo, generellt är det där sant - alltså det finns ju inte någon bra anledning att köra flera element i en hörlur, visst. Men det betyder inte att ljudet som spelas upp nödvändigtvis är stereomixat.

Anledningen till att hörlurar generellt inte behöver vara mer än stereo är för att elementen (om det så är två eller fler) generellt är statiska i sin relation till dina öron. Så när ljudet kommer bakifrån-vänster så kan du generellt höra att det är antingen framifrån-vänster eller bakifrån-vänster - och att snurra på ditt huvud hjälper dig inte att lista ut det (till skillnad från med högtalare) - men att snurra på en eventuell spelkaraktär hjälper dig lokalisera mer exakt än endast i stereo, eftersom det är samma sak som att snurra på dit huvud när du har surroundhögtalare.

Men det finns undantag till denna regel. Om din setup stödjer head tracking så kan du faktiskt spela upp "riktigt surroundljud" eftersom du skulle höra olika saker beroende på hur du positionerar ditt huvud, precis som med surroundhögtalare. Det här är fortfarande väldigt nischad teknik, men det verkar vara på gång på mobilfronten vilket då gör att man faktiskt har nytta av surroundljud även när man sitter på bussen.
Då har man till och med användning av höjdkanalerna i Atmos och DTS:X - och ju vanligare denna teknik blir, desto mer tänker jag att både musik, spel, och film kommer pusha både surround och höjdkanaler.

Spatial Audio Android 13
Spatial Audio Airpods
Flera tillverkare håller på med det här nu, och Google håller på att utveckla en konkurrent till DTS:X och Atmos (länkklick!), så förhoppningsvis blir det här vardag i framtiden!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hyper X har verkligen en förkastlig logotyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svaret finns i Dinomans detaljerade videorecension!
Läs hela artikeln här

Skulle vara intresserad, men Videorecension = helt värdelöst, tyvärr.

Finns ingen värld där en video förmedlar annat än optisk information snabbare än text. Och det är dessutom extremt mycket svårare att uppdatera en video i efterhand, om (när) felaktigheter dyker upp.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lincoln:

Skulle vara intresserad, men Videorecension = helt värdelöst, tyvärr.

Finns ingen värld där en video förmedlar annat än optisk information snabbare än text. Och det är dessutom extremt mycket svårare att uppdatera en video i efterhand, om (när) felaktigheter dyker upp.

Jag köper dina argument, delvis, själv har jag mer och mer gått över till att titta på videorecensioner men smaken är som baken. Därför gjorde vi även en snabb summering i text. Jag hade gärna gjort både och men det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid till det för min del.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt