Snabbare primärminnen för AMD-datorer med ny uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, jag var förvirrad. Hur som helst så skapar detta att hänga kvar på samma sockel den typen av problem över tid. Nu i början är det ju förhoppningsvis som du säger.
Ja, jag var snurrig bara. Det är inte lätt när det är svårt. 🙃

Ja lätt att blanda ihop det och verkar vara återkommande problem med amd. Borde putsa på sina lanseringar, för fungerar ju inte att hela tiden släppa instabila drivrutiner och fw.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vet ni hur man aktiverar Memory Training? Jag hittar Context Restore men den stänger ju av det bara.
Tycker jag letat överallt i bios.
Asus moderkort

Det sker automatiskt.
På äldre plattformar kunde man tvinga en ny genom att dra ur strömsladden, vid nästa uppstart så skedde ny training (DDR4).
Därför som på ett nybygge som det ofta är svart skärm en stund följt av ett par omstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Det sker automatiskt.
På äldre plattformar kunde man tvinga en ny genom att dra ur strömsladden, vid nästa uppstart så skedde ny training (DDR4).
Därför som på ett nybygge som det ofta är svart skärm en stund följt av ett par omstarter.

Kommer ihåg att när jag byggde systemet så var skärmen svart nästan en minut vid varje uppstart. Men efter att ha uppdaterat bios nyligen så är det inte så längre. Så funderade på om memory training funktionen var avslagen.
Hursomhelst så är datorn inte stabil med EXPO.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kommer ihåg att när jag byggde systemet så var skärmen svart nästan en minut vid varje uppstart. Men efter att ha uppdaterat bios nyligen så är det inte så längre. Så funderade på om memory training funktionen var avslagen.
Hursomhelst så är datorn inte stabil med EXPO.

Det betyder att med nya BIOS/AGESA koden är minnet i din nuvarande valda hastighet inte på det absoluta gränsfallet till "stabilt" längre, som sagt är det en automatiserad process. Inte en överklockningsfunktion eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det betyder att med nya BIOS/AGESA koden är minnet i din nuvarande valda hastighet inte på det absoluta gränsfallet till "stabilt" längre, som sagt är det en automatiserad process. Inte en överklockningsfunktion eller så.

Jag kan liksom köra Prime95 en hel dag och det är stabilt.
Men sedan någon dag så vill datorn inte boota och jag får blåskärm.
Endast med EXPO aktiverat.
Bios Default F5 är alltid stabilt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om vi leker med tanken om att vi har bibehåller frekvens (om det är fysiskt möjligt), hade prestandan ökat linjärt med sänkt latency?, hade vi fått 10x prestanda ifrån ram med 5-5-5-12-12 istället för 50-50-50-120-120 vid samma frekvens? Undrar p.g.a. nyfikenhet och okunskap

"10x prestanda" är nog att förenkla det för mycket, för det är ju inte så att allt skulle bli 10x snabbare. Dels så har man en arkitektur där man försöker "spackla över" latensen (cache, prefetch, etc), dels så varierar det ju hur begränsande latensen är öht (om man kan "hålla bollen i rullning" så blir det ju viktigare "hur snabbt bollen rullar" än "hur snabbt man kan få bollen i rullning").

Det är klart att lägre latens vore en bra sak (men förmodligen inte enkelt), men det vi sett prioriteras enormt är ju just bandbredden.

Och något som är värt att notera är att trenden väl snarast är att de faktiska latenserna varit relativt statiska över tid, men att just klockfrekvensen (och därmed bandbredden) ökat markant. Detta reflekteras då i form av ökade timings, eftersom dessa anges *relativt klockfrekvensen*.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Håller med. Jag vill inte ha hastighetsrekord utan stabila minnen som inte behövs "tränas" varje uppstart. Ofärdig produkt kan jag tycka. Är nöjd med datorn och den är stabil när jag tränar mina minnen i 30 sekunder eller mer vid varje uppstart. MSI moderkort verkar ta längst tid, och man startar inte datorn hela tiden, men irriterande när en gammal NUC startar hela windows/inklusive manuell inloggning och alla program innan min dator postar.
Men vi får se om denna uppdatering kanske råder bot på detta, så man snart är utanför beta-stadiet.

Skrivet av Ljugtomten:

MSI MEG X670E ACE, 2x32GB 5600 DDR5 (XMP, köptes före minnen med EXPO släpptes) och den tar strax över 65s i POST (med extra RAID-controller inräknat).
Startade min laptop någon sekund efteråt idag, och på den var jag manuellt inloggad och hade börjat uppdatera Kali samtligt som Windows började starta på AM5-maskinen..

Instämmer med att Beta-BIOS inte är något man gärna vill ligga på, väntar själv på att senaste BIOS ska komma ur beta före jag vill lägga in den.

Själv tar jag mycket hellre 70s boottid och har en stabil plattform, än att försöka köra snabbvarianten av RAM training och riskera ostabilt system.

Skrivet av str8forthakill:

Det är processen att moderkortet/processorn/minneskontrollern initialiserar allt RAM, räknar genom det, gör lite snabbtester för stabilitet, organiserar allt till en pool, och sen startar systemet. Det är en rätt lång process som bara behöver göras en gång och sedan sparas inställningarna. Det kan ge lite is i magen att man får en svart skärm i 1-2 minuter första booten av ett nytt system, men det som händer då är initialiseringen (träningen) av minnen etc.

Dock är minneskonfigurationerna på moderna AMD system knappt stabila vid så låga hastigheter som 5200-5600mhz att denna process måste göras om varje boot.

Och det skulle vara rätt enkelt att lösa det på AM4, genom att plocka bort onödigt CPU stöd och frigöra plats för bättre minnesstöd i AGESA koden. AM5 har en dålig minneskontroller å andra sidan.

Skrivet av DST:

därför jag bytte tebax till intel nu i sommar. så sjukt seg uppstart på am5, galet enligt mig.

Bara för att nyansera - Jag har kört med AM5/7900x + EXPO 6000MT/s (Kingston Fury Beast-minnen) sedan november i fjol. Förvisso kör jag med PBO CO -27, CPU begränsad till 65W TDP, SoC-spänningen satt till 1,25V samt kör med MCR aktiverat. Jag har inte upplevt några stabilitetsproblem annat än när jag sänkt CO eller SoC-spänningen för mycket. Vad jag vill säga är att "YMMV" :P.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag kan liksom köra Prime95 en hel dag och det är stabilt.
Men sedan någon dag så vill datorn inte boota och jag får blåskärm.
Endast med EXPO aktiverat.
Bios Default F5 är alltid stabilt.

Låter som att det inte har med minnet att göra utan snarare att du har för mycket negativ Curve Optimizer aktiverat, på ASUS moderkort är det något av "performance" alternativen i bios som lägger till en massa CO automatiskt. Använd inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"10x prestanda" är nog att förenkla det för mycket, för det är ju inte så att allt skulle bli 10x snabbare. Dels så har man en arkitektur där man försöker "spackla över" latensen (cache, prefetch, etc), dels så varierar det ju hur begränsande latensen är öht (om man kan "hålla bollen i rullning" så blir det ju viktigare "hur snabbt bollen rullar" än "hur snabbt man kan få bollen i rullning").

Det är klart att lägre latens vore en bra sak (men förmodligen inte enkelt), men det vi sett prioriteras enormt är ju just bandbredden.

Och något som är värt att notera är att trenden väl snarast är att de faktiska latenserna varit relativt statiska över tid, men att just klockfrekvensen (och därmed bandbredden) ökat markant. Detta reflekteras då i form av ökade timings, eftersom dessa anges *relativt klockfrekvensen*.

Exakt så, latenserna är relativt konstanta, jag tror tom att det fortfarande är gamla Athlon XP 3200+ som har lägsta latensen i AIDA64. Men som sagt, bandbredden har blivit vansinnigt mycket bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"10x prestanda" är nog att förenkla det för mycket, för det är ju inte så att allt skulle bli 10x snabbare. Dels så har man en arkitektur där man försöker "spackla över" latensen (cache, prefetch, etc), dels så varierar det ju hur begränsande latensen är öht (om man kan "hålla bollen i rullning" så blir det ju viktigare "hur snabbt bollen rullar" än "hur snabbt man kan få bollen i rullning").

Det är klart att lägre latens vore en bra sak (men förmodligen inte enkelt), men det vi sett prioriteras enormt är ju just bandbredden.

Och något som är värt att notera är att trenden väl snarast är att de faktiska latenserna varit relativt statiska över tid, men att just klockfrekvensen (och därmed bandbredden) ökat markant. Detta reflekteras då i form av ökade timings, eftersom dessa anges *relativt klockfrekvensen*.

hokay , tackar för förtydligandet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Låter som att det inte har med minnet att göra utan snarare att du har för mycket negativ Curve Optimizer aktiverat, på ASUS moderkort är det något av "performance" alternativen i bios som lägger till en massa CO automatiskt. Använd inte.

Har endast slagit på EXPO. Inte rört curve optimizer denna gång.
Tror jag?
Det är "AI Overclock Tuner" som jag satt på EXPO 1

Inte min bild men det ser ut så;

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken