TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av noahsjoberg:

Tack för snabbt svar!
Jag tror att det viktigaste är att den levererar bra bild i ljus miljö, vilken parameter är det man ska titta på i sådant fall?
Men även, märks 120hz av vid sport & filmtittande eller är det bara en parameter man ska strunta i?

Förutsättningar för bätte bild i ljus miljö kräver modeller som rankar högre i ljusstyrka och reflexfilter. Den TCL och den Hisense du tittar på rankar lågt/basnivå där. Som skrivet är budgeten för tajt för att kunna få en 75:a med egenskaper som sträcker sig ovanför basnivån.

De 65:or från Philips och LG du tittat på har både bättre förutsättningar som just mellan/enkel toppklass-modeller. Där har du en möjlighet att välja en TV utifrån att den är bättre på de egenskaper du efterfrågar.

120 Hz har i första hand betydelse för spel och påverkar inte kvaliteten på filmtittandet eller sporten. Däremot har TV-apparater med 120 Hz-paneler ofta en bättre förutsättning för interpolering, dvs fejkat mjukare flyt. Sambandet är egentligen det omvända med att de bättre TV-modellerna i toppklassen och mellanklassen har 120 Hz-paneler, inte att 120 Hz-panel i sig automatiskt gör TV:n bättre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Förutsättningar för bätte bild i ljus miljö kräver modeller som rankar högre i ljusstyrka och reflexfilter. Den TCL och den Hisense du tittar på rankar lågt/basnivå där. Som skrivet är budgeten för tajt för att kunna få en 75:a med egenskaper som sträcker sig ovanför basnivån.

De 65:or från Philips och LG du tittat på har både bättre förutsättningar som just mellan/enkel toppklass-modeller. Där har du en möjlighet att välja en TV utifrån att den är bättre på de egenskaper du efterfrågar.

120 Hz har i första hand betydelse för spel och påverkar inte kvaliteten på filmtittandet eller sporten. Däremot har TV-apparater med 120 Hz-paneler ofta en bättre förutsättning för interpolering, dvs fejkat mjukare flyt. Sambandet är egentligen det omvända med att de bättre TV-modellerna i toppklassen och mellanklassen har 120 Hz-paneler, inte att 120 Hz-panel i sig automatiskt gör TV:n bättre.

Stort tack för engagemang och mycket bra information. Har pratat med min far och vi har tittat på lite apparater på plats.

Han kan nu tänka sig att gå upp i budget då han vill ha 75" och denna såg ut att passa med bakgrund till det du skrivit.

Har du några invändningar mot denna eller tror du den skulle fungera bra? Eller vet du om något bättre alternativ?(https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)

Återigen, enormt tack! Du är en hjälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahsjoberg:

Vad tror ni? Finns det något bättre alternativ?
Samt - är det värt att kompromissa till en 65" med bättre specs?
Som dessa två i samma budget:
Philips 65” The Xtra PML9008 &

Jag har tittat runt på Philips då jag gillar Ambilight.
Var nyfiken på modellen du nämner men efter att ha läst runt lite så verkar den vara ett rejält bottennapp.
Bl.a så finns inte alla streamingtjänster till systemet som körs på den tvn och det ytterst tveksamt om det kommer att komma.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av noahsjoberg:

Stort tack för engagemang och mycket bra information. Har pratat med min far och vi har tittat på lite apparater på plats.

Han kan nu tänka sig att gå upp i budget då han vill ha 75" och denna såg ut att passa med bakgrund till det du skrivit.

Har du några invändningar mot denna eller tror du den skulle fungera bra? Eller vet du om något bättre alternativ?(https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)

Återigen, enormt tack! Du är en hjälte.

PML-modellerna är något av doldisar. De har på pappret funktioner som gör dem till enklare toppklass, FALD, mini-LED men Philips skickar inte modellerna för tester och det dyker därför inte upp många kvalificerade omdömen. Smart-systemet är Philips egna och inte heltäckande men sådant kan man alltid kliva runt via önskvärd väg, chromecast, appletv, rpi etc.

Bättre alternativ – allt i toppklassen är vettiga alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

PML-modellerna är något av doldisar. De har på pappret funktioner som gör dem till enklare toppklass, FALD, mini-LED men Philips skickar inte modellerna för tester och det dyker därför inte upp många kvalificerade omdömen. Smart-systemet är Philips egna och inte heltäckande men sådant kan man alltid kliva runt via önskvärd väg, chromecast, appletv, rpi etc.

Bättre alternativ – allt i toppklassen är vettiga alternativ

Förstår mig inte riktigt på Philips tänk här. Mini-LED är populärt och det finns ändå de som inte väljer OLED av olika skäl.
Samsung visar ju att Mini-LED säljer i toppsegmentet. Så varför låter Philips sina Mini-LED hamna i skymundan?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Det skrivs väldigt lite om mjukvarusupport, hur länge en leverantör kommer uppdatera och hur snabbt tillverkarna levererar uppdateringar till sina enheter som sannolikt kommer kopplas upp mot internet och vara en central del av hemmets nätverk (som mkt annat).

När kommer tester börja fokusera på detta lite mer tror ni? När det gäller annan uppkopplad teknik så har det blivit bättre, t.ex. mobiltelefoner. Men det känns som IOT/övriga uppkopplade enheter så ställs det inte så mkt krav.
Känns som att den dagen då testare börjar titta lite mer på detta så kanske köpare ställer krav och tillverkarna blir lite mer öppna med hur dom kommer supportera enheter framåt.

Att leverera support till en såld enhet är kostsamt och det utgör ju en del av priset vilket man kanske inte alltid tänker på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av reverend benny:

När kommer tester börja fokusera på detta lite mer tror ni?

Förmodligen aldrig eftersom det ligger i sakens natur.

För att en tredje part ska kunna testa, övervaka och bedöma efterlevnad av mjukvarussupport kräver det ett kontinuerligt rullande testcentral som jag har svårt att se en ekonomi för. Bara att räkna på saken. Ska man man med varje årskull köpa in 10, 20, 30 eller fler nya modeller och hålla dem igång för att se hur länge det finns mjukvarusupport kommer man efter fem år behöva hantera 50, 100 och 150 TV-apparater. Logistiken, kostnaderna bara i inköp, lokalhyrorna för de ytorna det kräver och personal som regelbundet ska checka vad som fortfarande fungerar eller inte. Rtings kanske har möjligheterna att hålla en sådan central igång, men annars ser jag det som en praktiskt och ekonomisk omöjlighet.

Fast framför allt är det en fråga om hur relevant denna information är? Ingen kan *idag* berätta för köparen hur väl TV4 Play kommer fungera på en Samsung Q70C år 2030. Den ovanstående enorma testcentralen måste ju vänta till 2030 för att se hur väl TV4 Play faktiskt fungerar på nämnda modellen. Först när TV:n är för gammal har vi svaren på när den är för gammal. Den information du efterfrågar i testerna är av sin natur omöjlig att få när du köper TV:n.

Jämför med mobiltelefoner. Köpte du en mobiltelefon 2016 har den inte mycket kvar att ge 2024. Visste du detta år 2016? Förmodligen. Så vad är det som ska testas och bedömas som man inte redan idag kan lista ut med sunt förnuft?

Tredje problemet är själva definitionen av "mjukvarusupport". Finns få anledning att uppdatera mjukvaran i TV:n i flera år framåt bara för att. Ifall "mjukvarusupport" omfattar specifika appar och tjänster, TV4 Play som exempel, så är det väldigt mycket upp till TV4 att fatta besluten hur deras mjukvara förändras i framtiden – inte TV-tillverkaren.

Vill man ha en evig funktion med specifika appar finns det existerande lösningar för detta oavsett TV:n man köper.