Inköpslista slutar plötsligt fungera, Google Assistent blir bara dummare

Permalänk
Medlem
Skrivet av novafaen:

Jag blir tokig på att det inte fungerar. Jag föredrar helt klart keep över shopping-hemsidan, men jag får det inte att fungera pålitligt. Den förstår "inköpslista" och "inköpslistan" varannan gång typ vilket slutat med att jag har två listor jag behöver kolla när jag ska handla. Jag har försökt med att skapa andra listor, men säkert 20% av gångerna när jag sagt "lägg till X till Y" så envisas den med att lägga till i antingen "inköpslista" eller "inköpslistan" trots att jag ser i text att den förstått mig, och att listan Y finns vet jag.

Har du använt ordet "listan" istället för "inköpislistan"? Fungerar 100% av gångerna för mig medan "inköpslistan" numera aldrig fungerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade också tidigare problem med att den skulle lägga till en ny lista när "inköpslistan" redan fanns. Nu är det dock istället så att den säger att det inte finns någon lista, och då frågar om jag vill lägga till en ny.
De få gånger det faktiskt fungerar så lägger den dessutom till "till ägg på" när jag ber den lägga till ägg på inköpslistan... Helt jävla hopplöst.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Hade också tidigare problem med att den skulle lägga till en ny lista när "inköpslistan" redan fanns. Nu är det dock istället så att den säger att det inte finns någon lista, och då frågar om jag vill lägga till en ny.
De få gånger det faktiskt fungerar så lägger den dessutom till "till ägg på" när jag ber den lägga till ägg på inköpslistan... Helt jävla hopplöst.

Säger du "listan"?

Observera att det endast går att lägga till saker i den senast skapade listan då. Jag gjorde en ny inköpslista inför utlandsresan, men varje gång jag säger "listan" så lägger den till saker i den senaste. Jag var tvungen att ta bort den nya listan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Säger du "listan"?

Observera att det endast går att lägga till saker i den senast skapade listan då. Jag gjorde en ny inköpslista inför utlandsresan, men varje gång jag säger "listan" så lägger den till saker i den senaste. Jag var tvungen att ta bort den nya listan.

Testade Listan och då kommer det med på inköpslistan ja! Fortfarande underbart hur den lägger till det dock...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Testade Listan och då kommer det med på inköpslistan ja! Fortfarande underbart hur den lägger till det dock...<Uppladdad bildlänk>

Det där händer mig kanske 1 av 50 gånger, så väldigt sällan, men jag har absolut lagt märke till det. För mig fungerar dock "listan" tillfredsställande.

Men som sagt, man kan bara ha en inköpslista då - det är bara den senaste som uppdateras när man säger "listan".

Google Assistenten är markant sämre nu än när jag skaffade min första Google Home-högtalare 2017. Helt galet. Jag längtar verkligen tills den blir ersatt av någon AI.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, har en Google Home Hub (eller vad nu lilla skärmen heter) som blivit rätt korkad. Nu verkar den dock förstå "inköpslistan" när jag provar, men den lägger till saker fel.
Säger man "lägg till ris på inköpslistan" så lägger den till "till ris på" i inköpslistan.
Använder jag röstassistenten på mobilen så går det däremot utmärkt, då funkar det som förr (dvs helt rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag har precis samma problem, har en Google Home Hub (eller vad nu lilla skärmen heter) som blivit rätt korkad. Nu verkar den dock förstå "inköpslistan" när jag provar, men den lägger till saker fel.
Säger man "lägg till ris på inköpslistan" så lägger den till "till ris på" i inköpslistan.
Använder jag röstassistenten på mobilen så går det däremot utmärkt, då funkar det som förr (dvs helt rätt).

Helt sjukt att det är så olika. Jag har fortfarande samma problem på alla enheter jag har (3st Nest Mini, 3st Nest Hub, min och dotterns telefon) och det är likadant oavsett om jag eller dottern pratar.

Enda lösningen för mig hittills är att säga "listan", men det innebär att jag bara kan ha en lista. Annars lägger den alltid till saker i den senast skapade listan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu använder jag inte listor just men märker också att assistenten blir sämre ibland. Använder den mest i bilen när jag vill säga till telefonen att starta navigation. "Hej Google. Kör hem." brukar oftast fungera utan problem men då och då händer det att den blir helt lobotomerad och inte förstår ett dyft. Hur svårt kan det vara att bibehålla funktionalitet egentligen?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Min bytte språk till engelska, tror jag, och jag tror även den skulle ta hjälp av Gemini. Kanske hänger det ihop.

Dumini borde den heta istället, för nu fattar den ingenting på varken engelska eller svenska. Jag bytte till ett annat konto och nu verkar den funka lite bättre, jag har 5-6 konton anslutna inom familjen så lika bra att mitt "huvudkonto" inte är det mest länkade kontot kanske.

Men ja, förr kunde jag säga typ "var är Pirums [egentligen mitt förnamn] mobil?" och så frågade den om jag ville låta mobilen ringa så jag hittade den, mellan typ soffkuddarna. Nu tycker den att googla efter Pirum på internet är rimligare, och den undrar om jag vill åka till eller ringa Pirums krukverkstad 4711km bort. Typ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7