EU förbjuder svaga lösenord i smarta hemmet-prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

wow... verkar som dom har lyssnat på någon kunnig för en gångs skull.. synd att dom inte gör det oftare bara :/

Skulle inte säga att det är "bra", gör bara att tar längre tid att sätta upp sina prylar. Om man inte rer att att sätta lösenord själv kanske man inte är redo för "smarta" prylar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Skulle offra allt det där för att slippa deras kommande stasi-lag som förbjuder E2E encryption.

Du menar den som inte öht existerar men som du precis hittade på för att bli arg på något?

Skrivet av klein:

Det få bli EU kritisk parti i årets val. EU börja bli för myket av en det drömmar som HItler och Stalin hade.

Så Hitlers onda plan var att tvinga fram starkare lösenord på folks routrar... Och här gick jag och trodde i min enfald att han drog igång folkmord på miljontals med människor... Seriöst en jämförelse som du borde skämmas över. Om något hade både Hitler och Stalin varit starkt emot EU.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Du menar den som inte öht existerar men som du precis hittade på för att bli arg på något?

Så Hitlers onda plan var att tvinga fram starkare lösenord på folks routrar... Och här gick jag och trodde i min enfald att han drog igång folkmord på miljontals med människor... Seriöst en jämförelse som du borde skämmas över. Om något hade både Hitler och Stalin varit starkt emot EU.

Vad snackar du om? Bara att läsa om Chat Control.

Permalänk
Medlem

visst hade jag hört talats om smarta prylar som kylskåp och sånt, men visste inte att det faktiskt fanns brödråst kopplade till wifi och att folk verkligen har sådana i sina hem haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det få bli EU kritisk parti i årets val. EU börja bli för myket av en det drömmar som HItler och Stalin hade.

Alltså, EU skulle kunna införa en lag om att förbjuda lacknafta i bebismat och folk som du hade gnällt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lösenord är en komplex fråga. Jag råkade nyligen ut att behöva manuellt skriva in ett lösenord på ett ställe där det inte gick att copy och paste lösenordet som var typ j9ub*Lnid4R&*ZxFP&Q@jiZQCjoZRXF749hSU6nvE^#WPt7jisDkXUZ@$j4BifMi6VA3GmTTTgFgupekSjgJC@GuvJcy3eprf6F*wooVeycWh8hKpP*j65VCN$iZ*JU%Cgb6y9AwPY$zP3!$54Q73gJB%88Pjf8#X$#&P^$!#zB!9d*b

om man ser ur brute-force synpunkt så behöver man inte mer än 12 - 13 tecken för att vara i samma nivå som tänkta SHA1 (80 bit entropi, dock idag praktiskt 63 bit) - så länge password är maskinslumpat!! - 80 bit entropi tar ganska många år - tusentals år även med ganska stöddiga prylar att knäcka. Dessutom har man i de flesta fallen keystretching vilket multiplicerar svårigheten med många tusen gånger till.

i windows behöver man minst 15 tecken - inte 14 tecken men beror på dess arv med SMB/NTLM ver. 1 kan komma upp som gubben ur lådan och ha en idag relativt lätt bakväg in om man har kortare password än 15 tecken, även om de är bra i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Vad snackar du om? Bara att läsa om Chat Control.

Fast vad jag hört har de ändrat sig angående just E2E i Chat Control 2.0. Det är inte heller något som klubbats igenom än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Archibald:

Vad snackar du om? Bara att läsa om Chat Control.

Chat Control var ett förslag från Ylva Johansson och European Commision.
EDPB och EDPS kritiserade detta hårt i ett gemensamt uttlalande.
Europeiska Parlamentet nonchalerade Ylvas förslaget och lade fram ett eget motförslag, vilket EDPB ansåg vara för svagt och publicerade ett utlåtande om detta.
https://www.edpb.europa.eu/news/news/2024/edpb-clarifies-noti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast vad jag hört har de ändrat sig angående just E2E i Chat Control 2.0. Det är inte heller något som klubbats igenom än.

Nej, det ska röstas om igen i en något revideras form i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Chat Control var ett förslag från Ylva Johansson och European Commision.
EDPB och EDPS kritiserade detta hårt i ett gemensamt uttlalande.
Europeiska Parlamentet nonchalerade Ylvas förslaget och lade fram ett eget motförslag, vilket EDPB ansåg vara för svagt och publicerade ett utlåtande om detta.
https://www.edpb.europa.eu/news/news/2024/edpb-clarifies-noti...

Nej, det ska röstas om igen i en något revideras form i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Nej, det ska röstas om igen i en något revideras form i maj.

https://www.sweclockers.com/nyhet/37603-eu-parlamentet-enade-... Så detta stämmer inte då? "Det ena är att det enligt kompromissförslaget inte är tillåtet att förbjuda end-to-end-kryptering. Det andra, och kanske ännu viktigare, är att det därtill inte är tillåtet att underminera dess funktion. Det skulle innebära att lösningar som exempelvis bakdörrar i praktiken inte blir tillåtet." Skrivet för ca 5 månader sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

https://www.sweclockers.com/nyhet/37603-eu-parlamentet-enade-... Så detta stämmer inte då? "Det ena är att det enligt kompromissförslaget inte är tillåtet att förbjuda end-to-end-kryptering. Det andra, och kanske ännu viktigare, är att det därtill inte är tillåtet att underminera dess funktion. Det skulle innebära att lösningar som exempelvis bakdörrar i praktiken inte blir tillåtet." Skrivet för ca 5 månader sedan

Gammal nyhet. Ett reviderat förslag, som europol och flera europeiska polismyndigheter står bakom, ska röstas om i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Alltså, EU skulle kunna införa en lag om att förbjuda lacknafta i bebismat och folk som du hade gnällt ändå.

Det gör dom inte. EU inne peta saker som bara jävla med den lilla människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Du menar den som inte öht existerar men som du precis hittade på för att bli arg på något?

Så Hitlers onda plan var att tvinga fram starkare lösenord på folks routrar... Och här gick jag och trodde i min enfald att han drog igång folkmord på miljontals med människor... Seriöst en jämförelse som du borde skämmas över. Om något hade både Hitler och Stalin varit starkt emot EU.

Stalin och Hitler ville kontrollera andra människor frihet, där EU inne och petar i saker som inte angår dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Stalin och Hitler ville kontrollera andra människor frihet, där EU inne och petar i saker som inte angår dem.

Vissa skulle hävda att det finns ett par nivåer på vägen mellan ayn rand och adolf hitler som är relativt komfortabla, men där hittar vi inte dig?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Å ena sidan vill de förbjuda svaga lösenord, å andra sidan vill de förbjude end-to-end-kryptering. Det ska alltså vara lagom svårt att hacka men det får inte vara omöjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och hur ser du till att ditt lan har 100%-igt skydd? Din hemlighet kan vara värd trillioner.

Skrivet av Baxtex:

Och om ditt wifi pass är hundens namn, ditt personnr eller dylikt så är man inne rätt fort. Eller använder kass säkerhet, t ex WPA2 kommer ganska problematiskt snart.

Min AP har WPA3 men jag kan inte tvinga på det då massa prylar, t ex elbilsladdare ej stödjer det...

Alltså... Jag vet inte riktigt hur jag ska besvara detta.

Det känns väl ändå som ett icke-problem för majoriteten av befolkningen att någon skulle försöka "hacka" sig in på ens nätverk för att komma åt dina smarta enheter?

Det värsta som kan hända är väl typ att nån polare försöker göra sig lustig och spela dig ett spratt på något sätt, att någon skulle hacka sig in på random människors nätverk ser jag som skapligt långsökt.

Är man orolig för det så kan man ju sätta sina långa supersäkra lösenord på alla enheter själv. Att dom gör dom krångliga redan från fabrik ser jag bara som att det blir jobbigare för gemene man att installera smarta enheter från början.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

12345...6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det gör dom inte. EU inne peta saker som bara jävla med den lilla människa.

Hur är utsikten från månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Vad snackar du om? Bara att läsa om Chat Control.

Och EU parlamentet röstade ner Chat Control 2.0 just med hänvisning till att det skulle bryta E2EE. Sedan dess har Europol sagt att de gärna ser ett slut på E2EE men Europol och EU är inte samma sak.

Europadomstolen har också hyffsat nyligen slagit fast att E2EE är en mänsklig rättighet: Europadomstolen: Totalsträckskryptering är en mänsklig rättighet

Tyskland vill göra rätten till E2EE en lag i Tyskland (vilket gör att deras kommissionär kan lägga in veto mot alla lagförslag som bryter E2EE): Tyskland vill göra rätten till totalsträckskryptering obligatorisk

Problemet här är inte EU utan Sverige.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Stalin och Hitler ville kontrollera andra människor frihet, där EU inne och petar i saker som inte angår dem.

Genom att tvinga tillverkare av routrar att ha starkare grundlösenord? Du har fortfarande inte svarat på den frågan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och EU parlamentet röstade ner Chat Control 2.0 just med hänvisning till att det skulle bryta E2EE. Sedan dess har Europol sagt att de gärna ser ett slut på E2EE men Europol och EU är inte samma sak.

Europadomstolen har också hyffsat nyligen slagit fast att E2EE är en mänsklig rättighet: Europadomstolen: Totalsträckskryptering är en mänsklig rättighet

Tyskland vill göra rätten till E2EE en lag i Tyskland (vilket gör att deras kommissionär kan lägga in veto mot alla lagförslag som bryter E2EE): Tyskland vill göra rätten till totalsträckskryptering obligatorisk

Problemet här är inte EU utan Sverige.

Ja. Och ett nytt liknande förslag är nära som är lika vidrigt. Skillnaden är att EU-politiker, polisväsendet etc fortsatt kommer att få använda E2EE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Ja. Och ett nytt liknande förslag är nära som är lika vidrigt. Skillnaden är att EU-politiker, polisväsendet etc fortsatt kommer att få använda E2EE.

Förslaget som parlamentet lade innebar E2EE för alla, att vår svenska kommissionär fortsätter att pusha sitt korkade förslag trotts det är ju något som vi måste ändra på här hemma i Sverige. Det är också ett förslag och måste igenom parlamentet som ju som sagt redan kastade ut det en gång. Att Europadomstolen dessutom slagit fast att E2EE är en mänsklig rättighet sätter definitivt käppar i hjulet för E2EE.

Därmed inte sagt att folk ska lägga ner kampen mot detta vansinne, men det hjälper ju inte heller att bara kasta skit på EU när förslaget kommer ifrån _och_ försvaras av Sverige. Lite som i Brexit där nära nog alla EU-regler som man kastade skit på hade sitt ursprung i UK...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Förslaget som parlamentet lade innebar E2EE för alla, att vår svenska kommissionär fortsätter att pusha sitt korkade förslag trotts det är ju något som vi måste ändra på här hemma i Sverige. Det är också ett förslag och måste igenom parlamentet som ju som sagt redan kastade ut det en gång. Att Europadomstolen dessutom slagit fast att E2EE är en mänsklig rättighet sätter definitivt käppar i hjulet för E2EE.

Därmed inte sagt att folk ska lägga ner kampen mot detta vansinne, men det hjälper ju inte heller att bara kasta skit på EU när förslaget kommer ifrån _och_ försvaras av Sverige. Lite som i Brexit där nära nog alla EU-regler som man kastade skit på hade sitt ursprung i UK...

Jag ger upp. Ett nytt förslag är på bordet och är lika nära som ChatControl var. Att då stå och säga: ”Men det röstades ner förra gången” istället för att fråga sig vad fan de sysslar med i Bryssel är bortom korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Jag ger upp. Ett nytt förslag är på bordet och är lika nära som ChatControl var. Att då stå och säga: ”Men det röstades ner förra gången” istället för att fråga sig vad fan de sysslar med i Bryssel är bortom korkat.

du menar lika nära som det som sedan röstades ner men är upprörd över att jag då hävdar att det är precis lika nära att röstas ner igen? Eller att förslaget inte lagts av EU som sådant utan av vår Svenska kommissionär med stöd av Sveriges riksdag och regering vilket innebär att hade vi inte varit i EU så hade vi redan haft Chat Control 2.0 som lag här sedan en tid tillbaka, dvs det enda som hittills stoppat det är just EU (parlamentet då).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|