Ljudproblem på ny dator från inet (nerkortad)

Permalänk

Ljudproblem på ny dator från inet (nerkortad)

Hej!

Ber om ursäkt på förväg då detta lär bli ett långt inlägg men tackar alla som orkar läsa med, ska försöka fatta mig kort men ändå vara utförlig.

Jag köpte en dator från inet som monterades med komponenter jag valt ut själv.
Följande komponenter sitter i datorn:

G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
MSI MPG A850G PCIE5 850W
MS GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC
Lian Li LANCOOL 216 Mesh Svart
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart
Byggnation och test av dator med valfria komponenter
Pris: 27342 kr

Jag har även ett par steelseries arctis 7 jag köpte 21 november 2023 som fungerat i min förra dator. Bios är senaste 2416 och alla drivrutiner är senaste.

Hämtade ut datorn 20:e mars och installerade win 11 home från usb och patchade senaste drivrutiner med win update, asus armoury crate och nvidia app. Redan första dagarna märkte jag hur jag fick ett par audio pops i warhammer 3. Jag märkte även av det i windows när något ljud spelades upp och det avbröts abrupt (t.ex. om jag startar ett program som kräver UAC kontroll och jag trycker på ja/nej omedelbart så ljudet avbryts så poppar det) samma när man pausar/startar videor eller hoppar fram o tillbaka, byter streams på twitch eller stänger ner spel. Poppandet kan även uppstå i spel, discord, streams, videor osv utan att jag pausar eller gör någonting. Jag felsökte och provade ett par saker för att fixa problemet men ingen lycka, latencymon visade att det är problem med att spela upp ljud.

Jag lämnade in datorn till inet 9e apr och blev uppringd av tekniker 10e apr som sa att han inte hörde någonting och bad mig lämna in mina hörlurar. 16e apr hör han av sig efter jag lämnat ytterligare instruktioner om hur man kan höra detta poppande och sa att han hört det men att han även hör det på andra datorer som han har nära till hands och att det verkar normalt. Jag förklarade att det inte är normalt med audio pops och att jag hör det i spel och på discord. När jag hade stora audio pops inuti helldivers och på discord så drog jag ut hörlurarna ur datorn och satte dem i mobilen och gick in i samma samtal och inga audio pops alls, samma hörlurar in i datorn igen = audio pops. Han säger även att han inte fått fram något fel på latencymon.

På fredagen ringer han upp och säger att han bytar cpu/moderkort i förebyggande syfte och att jag kan hämta datorn. Han ominstallerar även windows och skriver att inget fel kan verifieras. Jag hämtar ut datorn dagen efter på lördag och märker omedelbart samma problem plus två andra problem som gör att jag ominstallerar windows och får bort alla problem förutom att ljudet fortfarande poppar. Testar med högtalare jag lånar från en släkting som jag vet ska fungera och det är samma problem där.

Jag kontaktar inet på telefon den 23:e och berättar allt och även vad jag har försökt göra själv och han ber mig skicka in bevis på poppandet och annat. Jag svarar med att jag har försökt allt detta:

Ominstallera windows
Köpa ny förgrenare
Köra utan förgrenare
Stänga av wifi+bluetooth och köra trådat till väggen
Provat arctis 7 headset med 3.5mm både front och bakpanel
Provat arctis 7 headset med alla usb uttag front och bak
Provat arctis 7 headset utan kabel mellan bak/frontpanel och 2.4ghz receiver
Provat arctis 7 headset med kabel mellan front/bakpanel och 2.4ghz receiver
Provat med högtalare istället för headset på både front/bakpanel med 3.5mm jack
Kört utan bitdefender antivirus och endast windows defender
Kört utan sonar i steelseries.gg
Avinstallerat sonar och kört utan någon steelseries app
Stängt av cpu-throttling i windows
Stängt av alla ljudförbättringar i windows
Testat köra olika ljudkällor i windows (t.ex. realtek eller steelseries usb)
Kört discord på mobilen med mina 1more comfobuds och arctis 7 headset och varken durrty eller snowlight från discord exempeln har något poppande ljud i bakgrunden där.
Reklamerat förra arctis 7 och fick ett helt nytt och samma problem med poppande där.

Här är även exempel på poppandet och resultat från latencymon;
ex1
https://youtu.be/cOgdUqOq7u0
ex2
https://youtu.be/eEQoPIQAzA4
ex3
https://youtu.be/nTTQUMQUeHM
ex4
https://youtu.be/8w5i8EYD-Fs
ex5
https://youtu.be/6a0ZD7vuB60
ex6
https://youtu.be/QuLzhw21d0s
ex7
https://youtu.be/Kp69qing0a8
ex8
https://youtu.be/Bl2xOcRd69M
latencymon kort tid utan cpu throttling
https://youtu.be/U3F8JybVJi0
latencymon med cpu throttling
https://youtu.be/uEJBC88oa0I

Inet svarar med olika personer men kort sagt så skriver en att de hör popsen och en annan skriver att det sannolikt inte är mina hörlurar eftersom högtalare har samma problem men att jag ändå bör prova med mina hörlurar på en annan dator och även med andra hörlurar på min dator och att de borde ha hittat felet men eftersom de inte gjort det så måste vara något på min sida osv.

Vid det här laget tar jag emot tips från vem som helst på vad felet kan bero på eller hur jag kan fortsätta gå vidare med inet. Felet är ju uppenbarligen ursprungligt då även när inet teknikern ominstallerade windows så fanns felet kvar. De har redan försökt reparera en gång om jag då lämnar in den och den kommer tillbaka med samma problem kan jag inte reklamera den då? Påverkar det då om inet säger att de inte hör felet när datorn är hos dem?

Ber återigen om ursäkt för lång text hoppas att någon vänlig själ orkar läsa allt detta.

Kortat ner texten
Permalänk
Medlem

För mycket text.
Har du testat om det är samma med andra lurar/högtalare?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av etnica33:

För mycket text.
Har du testat om det är samma med andra lurar/högtalare?

Ber om ursäkt, ska försöka redigera bort de utförliga förklaringarna och korta ner det så mycket som möjligt.

Ja problemet uppstår med arctis 7 headset som jag använde för mindre än en månad sen på min gamla dator utan problem, uppstår även på högtalare jag lånat av släktingar, är jag i ett discord samtal på datorn med hörlurarna och det poppar och jag bytar till mobilen med hörlurarna i samma samtal så slutar det poppa.

Permalänk

Tackar för tipset har försökt massor av de olika fixarna inklusive att stänga av alla ljudkällor förutom den jag använder men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Testat äldre drivrutiner till grafikkortet?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Testat äldre drivrutiner till grafikkortet?

Nej det har jag faktiskt inte, lämnade som sagt in till inet när jag först märkte problemet. Fastän teknikern ringde mig och sa att han hörde problemet så har han skrivit "inget verifierat fel" i sin rapport och nu på mejl så sitter inet och försöker säga att inget fel har upptäckts och det känns som de försöker undvika ansvar i frågan trots att jag har 8 exempel uppladdade på youtube och 2 st videos med resultaten från latencymon.

Jag köpte datorn från inet specifikt för att inte behöva ta itu med såna här problem själv.

Permalänk

Nu har jag fått mitt nya arctis 7 headset efter att ha reklamerat det förra och det är exakt samma problem. Men inet vill inte erkänna att ett fel finns trots allt videobevis eftersom de säger att deras tekniker inte fick fram felet själv. Någon som har några tips? Känns som att vid det här laget är det något spöke i mitt eluttag?

Permalänk
Medlem

Har du testat datorn i annat eluttag?

Har du jordade eller ojordade eluttag?

Jag upplever ett poppande ljud i en av mina google nest mini som är kopplad till ett ojordat uttag som även dator och andra enheter är anslutna till.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Får jag UAC att poppa och avbryter den så får jag samma poppande ljud. Jag kör trådlösa Steelseries Arctis 7P+ där dongeln ansluts till USB C uttag på moderkortet. Är det verkligen ett stort problem?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Får jag UAC att poppa och avbryter den så får jag samma poppande ljud. Jag kör trådlösa Steelseries Arctis 7P+ där dongeln ansluts till USB C uttag på moderkortet. Är det verkligen ett stort problem?

Hej, nej det hade det inte varit om det var det enda scenariot det dyker upp i. Men det dyker upp i spel, på videor från t.ex. svt, reddit, youtube osv, när jag spolar fram o tillbaka, pausar o startar, hörs också väldigt ofta när folk pratar på discord eller ingame i helldivers, har flera exempel jag laddat upp och har även laddat upp latencymon resultat.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du testat datorn i annat eluttag?

Har du jordade eller ojordade eluttag?

Jag upplever ett poppande ljud i en av mina google nest mini som är kopplad till ett ojordat uttag som även dator och andra enheter är anslutna till.

Nej det har jag faktist inte, det ska jag göra, men lägenheten renoverades sommaren 2022 och då bytte de även uttag. Det enda jag kan tänka mig är att det sitter ett antennuttag precis bredvid datorn som inte har något inkopplat, kan det störa på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Nej det har jag faktist inte, det ska jag göra, men lägenheten renoverades sommaren 2022 och då bytte de även uttag. Det enda jag kan tänka mig är att det sitter ett antennuttag precis bredvid datorn som inte har något inkopplat, kan det störa på något vis?

Antennuttaget ska inte påverka.

Men i din sits hade jag börjat med att testat att koppla ut andra enheter som är kopplade på samma säkring/fas som datorn för att försöka utesluta vad som ev kan påverka. Enheter på andra säkringar/faser kan också vara en orsak, men kan vara svårare att utesluta om det t.ex. är kylskåpet eller annat som skitar ner ditt elnät.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Nej det har jag faktist inte, det ska jag göra, men lägenheten renoverades sommaren 2022 och då bytte de även uttag. Det enda jag kan tänka mig är att det sitter ett antennuttag precis bredvid datorn som inte har något inkopplat, kan det störa på något vis?

Att lägenheten är renoverad betyder inte att uttaget är jordat, är uttaget jordat?

Nytt ojordat uttag
Nytt jordat uttag

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Att lägenheten är renoverad betyder inte att uttaget är jordat, är uttaget jordat?

Nytt ojordat uttag
Nytt jordat uttag

Alla uttag är ojordade förutom i köket verkar det som. Kan det bero på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Alla uttag är ojordade förutom i köket verkar det som. Kan det bero på det?

Ja, testa att flytta in datorn i köket och koppla all datorutrustning till ett jordat uttag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ja, testa att flytta in datorn i köket och koppla all datorutrustning till ett jordat uttag.

Tack, det ska jag prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Alla uttag är ojordade förutom i köket verkar det som. Kan det bero på det?

Ja det kan det göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Tack, det ska jag prova.

Du kan bara dra en förlängningssladd

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Ja det kan det göra

Skrivet av dksomese:

Du kan bara dra en förlängningssladd

Precis det jag tänker, ska hämta en förlängningssladd och en jordad förgrenare och testa med imorgon eller övermorgon.

Permalänk
Medlem

På min dator med Asus moderkort och en 3800x så hade jag problem med ljudet som började efter att jag skulle vara duktig och installera senaste drivrutinen från Asus för det inbyggda ljudkortet. Då installerades någon mjukvara som hette typ Sonic Mixer som gjorde att ljudet från tex youtube mixades in och hördes av andra i Discord. Det var sedan väldigt svårt att avinstallera den mjukvaran.

För att kolla eventuella problem med drivrutiner skulle du ju kunna testa att göra en nyinstallation av Windows och inte använda senaste Asus drivrutinerna utan bara det man får default i Windows. Eller testa med en Linux installation typ Ubuntu och se om ljudet funkar ok då.

Permalänk

Ominstallerade min dator nyligen och av misstag så råkade jag installera en ljuddrivrutin som kom med från moderkortets paket med drivrutiner.
Bundlad ifrån någon MSI installer i princip.
Fick samma problem som du beskriver.
Avinstallerade den drivrutinen och allt var som vanligt igen.

Testat ta bort allt som kommer med från Asus?

Permalänk
Skrivet av Repetera:

På min dator med Asus moderkort och en 3800x så hade jag problem med ljudet som började efter att jag skulle vara duktig och installera senaste drivrutinen från Asus för det inbyggda ljudkortet. Då installerades någon mjukvara som hette typ Sonic Mixer som gjorde att ljudet från tex youtube mixades in och hördes av andra i Discord. Det var sedan väldigt svårt att avinstallera den mjukvaran.

För att kolla eventuella problem med drivrutiner skulle du ju kunna testa att göra en nyinstallation av Windows och inte använda senaste Asus drivrutinerna utan bara det man får default i Windows. Eller testa med en Linux installation typ Ubuntu och se om ljudet funkar ok då.

Har inte fått in någon sonic mixer enda jag har är dts audio processing men den är inte aktiv, har för mig att jag även testat med att avinstallera den vid första installationen av windows men det hjälpte inte.

Skrivet av zorfex8400:

Ominstallerade min dator nyligen och av misstag så råkade jag installera en ljuddrivrutin som kom med från moderkortets paket med drivrutiner.
Bundlad ifrån någon MSI installer i princip.
Fick samma problem som du beskriver.
Avinstallerade den drivrutinen och allt var som vanligt igen.

Testat ta bort allt som kommer med från Asus?

Har faktiskt dragit ner armoury crate och laddat ner alla asus drivrutiner där inklusive audio drivern då och sedan kört uninstall tool på det så bara drivrutinerna är kvar, kan ju vara asus drivrutin som är kass kanske värt ett försök att installera windows för den tredje gången.

Permalänk

Nu har jag provat med jordat uttag - jordad kabel - jordad förgrenare och det hjälpte inte. Jag har även provat att avaktivera enerigsparläge i nvidia kontrollpanel och aktivera ultra low latency mode och samtidigt stänga av alla enheter i enhetsanteraren som inte är det jag använder - arctis 7. Detta i samband med avaktiverade cpu throttling, senaste bios alla senaste drivrutiner och alla andra fixar för audio pops som jag testat från alla videor och forumtrådar jag läst. Provade även att reklamera arctis 7 headset och få hem ett nytt - samma problem som med förra och med högtalarna jag testade med. I bästa fall har alla fixar jag försökt endast minimerat latensen i latencymon men inget har tagit bort popsen.

Varje gång jag spolar fram/tilbaka, pausar, stänger ner spel så poppar det, varje gång jag startar spel och UAC kommer fram så poppar ljudet, i spel och i videor så poppar det inte superofta men tillräckligt för att jag ska höra det och bli störd, poppar också nästan alltid i helldivers när någon pratar ingame. Inet säger att de inte upptäckte något fel när jag lämnade in i butiken i malmö men erbjöd att jag kunde skicka till en mer erfaren tekniker i göteborg.

Vid det här laget vet jag inte vad jag ska göra, vill mest sälja datorn och gå vidare med livet men jag får väl lämna in den till inet igen så de kan säga att de inte hittar fel för andra gången fastän jag inte förstår hur det är möjligt att de missar det.

Ingenting har förändrats mot min förra dator som inte hade detta problem förutom datorn, strömkabeln till psu och datorskärmen, men alla de sakerna är helt nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Nu har jag provat med jordat uttag - jordad kabel - jordad förgrenare och det hjälpte inte. Jag har även provat att avaktivera enerigsparläge i nvidia kontrollpanel och aktivera ultra low latency mode och samtidigt stänga av alla enheter i enhetsanteraren som inte är det jag använder - arctis 7. Detta i samband med avaktiverade cpu throttling, senaste bios alla senaste drivrutiner och alla andra fixar för audio pops som jag testat från alla videor och forumtrådar jag läst. Provade även att reklamera arctis 7 headset och få hem ett nytt - samma problem som med förra och med högtalarna jag testade med. I bästa fall har alla fixar jag försökt endast minimerat latensen i latencymon men inget har tagit bort popsen.

Varje gång jag spolar fram/tilbaka, pausar, stänger ner spel så poppar det, varje gång jag startar spel och UAC kommer fram så poppar ljudet, i spel och i videor så poppar det inte superofta men tillräckligt för att jag ska höra det och bli störd, poppar också nästan alltid i helldivers när någon pratar ingame. Inet säger att de inte upptäckte något fel när jag lämnade in i butiken i malmö men erbjöd att jag kunde skicka till en mer erfaren tekniker i göteborg.

Vid det här laget vet jag inte vad jag ska göra, vill mest sälja datorn och gå vidare med livet men jag får väl lämna in den till inet igen så de kan säga att de inte hittar fel för andra gången fastän jag inte förstår hur det är möjligt att de missar det.

Ingenting har förändrats mot min förra dator som inte hade detta problem förutom datorn, strömkabeln till psu och datorskärmen, men alla de sakerna är helt nya.

Billigare att byta hörlurar...

Har du testat utan andra USB saker anslutna?
Ta ur allt annat som använder USB och testa.

Går det att anslut hörlurarna på nått annat sätt, t.ex. via sladd?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Billigare att byta hörlurar...

Har du testat utan andra USB saker anslutna?
Ta ur allt annat som använder USB och testa.

Går det att anslut hörlurarna på nått annat sätt, t.ex. via sladd?

Om du läser min första post kan du se att jag testat med 2 par arctis 7, ett par högtalare och alla usb uttag som finns i datorn + 3.5mm jacken.

Alla usb enheter som är anslutna är de jag haft anslutna i min förra dator (tangentbord och mus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Om du läser min första post kan du se att jag testat med 2 par arctis 7, ett par högtalare och alla usb uttag som finns i datorn + 3.5mm jacken.

Alla usb enheter som är anslutna är de jag haft anslutna i min förra dator (tangentbord och mus).

Just det ja, det täckte ju upp några av mina förslag.

Testa linux?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hartassen:

Nu har jag provat med jordat uttag - jordad kabel - jordad förgrenare och det hjälpte inte. Jag har även provat att avaktivera enerigsparläge i nvidia kontrollpanel och aktivera ultra low latency mode och samtidigt stänga av alla enheter i enhetsanteraren som inte är det jag använder - arctis 7. Detta i samband med avaktiverade cpu throttling, senaste bios alla senaste drivrutiner och alla andra fixar för audio pops som jag testat från alla videor och forumtrådar jag läst. Provade även att reklamera arctis 7 headset och få hem ett nytt - samma problem som med förra och med högtalarna jag testade med. I bästa fall har alla fixar jag försökt endast minimerat latensen i latencymon men inget har tagit bort popsen.

Varje gång jag spolar fram/tilbaka, pausar, stänger ner spel så poppar det, varje gång jag startar spel och UAC kommer fram så poppar ljudet, i spel och i videor så poppar det inte superofta men tillräckligt för att jag ska höra det och bli störd, poppar också nästan alltid i helldivers när någon pratar ingame. Inet säger att de inte upptäckte något fel när jag lämnade in i butiken i malmö men erbjöd att jag kunde skicka till en mer erfaren tekniker i göteborg.

Vid det här laget vet jag inte vad jag ska göra, vill mest sälja datorn och gå vidare med livet men jag får väl lämna in den till inet igen så de kan säga att de inte hittar fel för andra gången fastän jag inte förstår hur det är möjligt att de missar det.

Ingenting har förändrats mot min förra dator som inte hade detta problem förutom datorn, strömkabeln till psu och datorskärmen, men alla de sakerna är helt nya.

Förstår inte riktigt vad du menar att problemet är då jag tycker att klippen du postat låter normalt.
Klippen är väl inte inspelade så att de är det uppspelade du hör i högtalare/hörlurar utan ljuden som datorn förväntas spela upp?
Har du lyssnat på klippen du postade via helt andra prylar så du är säker på att problemen hörs på dem ?

Kan du testa att ha ett muteat ljud i gång hela tiden typ srplay så att ljudkretsarna alltid är aktiva även om de inte aktivt ska spela upp nått ljud du ska lyssna på ?
En del ljudkretsar, ljudsystem kan ge knäppar om de växlar samplingsfrekvens eller mutear eller liknade så att se till att de alltid är aktiva i bakgrunden kan kanske påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte riktigt vad du menar att problemet är då jag tycker att klippen du postat låter normalt.
Klippen är väl inte inspelade så att de är det uppspelade du hör i högtalare/hörlurar utan ljuden som datorn förväntas spela upp?
Har du lyssnat på klippen du postade via helt andra prylar så du är säker på att problemen hörs på dem ?

Kan du testa att ha ett muteat ljud i gång hela tiden typ srplay så att ljudkretsarna alltid är aktiva även om de inte aktivt ska spela upp nått ljud du ska lyssna på ?
En del ljudkretsar, ljudsystem kan ge knäppar om de växlar samplingsfrekvens eller mutear eller liknade så att se till att de alltid är aktiva i bakgrunden kan kanske påverka.

Har lyssnat på dem på mobilen och verifierat att det hörs, det är inte superhögt så det kanske inte är tydligt för vissa. Om inte bör latencymon resultaten tala för sig själva. Har även postat dem på youtube och låtit vänner lyssna som säger att de hör ljuden men det är inte superhögt, låter mer IRL så att säga än det gör på klippen.

Permalänk

Enkel fråga är väl att fråga andra om ni har samma fenomen. Hör ni en audio pop när ni spolar fram o tillbaka i en video eller pausar den? Eller stänger ner ett spel? Eller startar något via steam och UAC går igång och frågar om man vill köra programmet så poppar det så fort man trycker på ja/nej?

För hos mig knäpper det till/clickar på ett elektriskt sätt det nästan varje gång jag gör någon av de sakerna. Utöver detta så händer det ibland i spel att det bara knäpper till på samma sätt. Ibland hör jag det när jag spelar upp videor på youtube eller ser på filmer på datorn osv.

Jag kan medge att det inte är något jätteproblem och ljudet är inte superhögt men jag tycker inte det är normalt då jag inte hade samma problem på förra datorn. Och alla latencymon resultat jag tagit visar att det är något fel med latensen på datorn och att vissa drivrutiner "executar" för länge.

Till exempel denna.