Permalänk

Bahnhof CGNAT

Har tidigare haft IP adress som börjar med 5.
Nu senaste tiden har jag haft problem med seg internet osv. Startar PingPlotter och ser att min IP börjar istället med 100.
Är långt ifrån expert, men vad jag har läst betyder det att jag sitter bakom CGNAT? Kan det vara anledningen till segt internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Har tidigare haft IP adress som börjar med 5.
Nu senaste tiden har jag haft problem med seg internet osv. Startar PingPlotter och ser att min IP börjar istället med 100.
Är långt ifrån expert, men vad jag har läst betyder det att jag sitter bakom CGNAT? Kan det vara anledningen till segt internet?

lättast att kolla genom att se vilken ip din router får (wan-ip i dess interface) och sedan kolla vad en hemsida som "what's my ip" ger för svar; är de samma så har du inte CGNAT, är de inte samma så är det CGNAT.
har för mig att start med 100 ligger i de reserverade för CGNAT dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Det är inte samma. Så har nog det.
Men är det bättre att vara utan CGNAT? Kan ringa dem imorgon i så fall och försöka.

Permalänk
Medlem

Inte alla 100.x.x.x är CGNAT, det är 100.64.0.0-100.127.255.255 som används för det. Användandet av CGNAT är utbrett hos Bahnhof så det är troligt att du har det.

Ja, det är absolut bättre att inte ha CGNAT, jag argumenterar dessutom för att CGNATad anslutning inte är Internet på riktigt. Dock tar Bahnhof extra betalt för att få en riktig internetanslutning.

Samtidigt bör du kolla om du har IPv6 igång, så du har något plåster på såret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dock tar Bahnhof extra betalt för att få en riktig internetanslutning.

De tar IBLAND betalt, verkar vara lite random vem som de försöker få pengar från. Det är väldigt många som inte betalat något alls för publik IP men är inte helt säker på anledningen, kan vara relaterat till vilket fysiska nät man sitter på eller något sånt.

Jag behövde bara kontakta chatt supporten och be om publik IP, de behövde MAC adressen till min router sen var det fixat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

De tar IBLAND betalt, verkar vara lite random vem som de försöker få pengar från. Det är väldigt många som inte betalat något alls för publik IP men är inte helt säker på anledningen, kan vara relaterat till vilket fysiska nät man sitter på eller något sånt.

Jag behövde bara kontakta chatt supporten och be om publik IP, de behövde MAC adressen till min router sen var det fixat.

Kontaktade Bahnhof och de fixade publik IP adress. Routerns IP adress matchar med whatismyip.com (IP adressen börjar på 155).
Men när jag kör tracert/pingplotter ser jag inte denna IP adress, utan istället börjar min IP adress där med 100.74*.

Hade/har du samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Kontaktade Bahnhof och de fixade publik IP adress. Routerns IP adress matchar med whatismyip.com (IP adressen börjar på 155).
Men när jag kör tracert/pingplotter ser jag inte denna IP adress, utan istället börjar min IP adress där med 100.74*.

Hade/har du samma?

Vilket stadsnät har du?
Det är möjligt att ha flera olika ip-adresser samtidigt med CGNAT, finns olika varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Kontaktade Bahnhof och de fixade publik IP adress. Routerns IP adress matchar med whatismyip.com (IP adressen börjar på 155).
Men när jag kör tracert/pingplotter ser jag inte denna IP adress, utan istället börjar min IP adress där med 100.74*.

Hade/har du samma?

För mig så matchar routerns IP och whatsmyip och det betyder då att man inte sitter bakom CGNAT, specifikt har jag en 158.x.x.x adress, tracert visar annat men det är bara interna hopp inom fysiska nätet så det är normalt.

Första hoppet så ser när du kör tracert är till routern, från din sida så ser du oftast 192.168.x.x adress där vilket är ditt steg ut till externa nätet (och när den nås från utanför ditt nät så ses den som din 155.x.x.x adress). Då det är LAN sidan på din router så varierar vilken IP range som används från router till router, så du sitter fortfarande bakom NAT men skillnad mellan vanlig router NAT och CGNAT är att du kan använda saker som upnp och port forwarding för tjänster som behöver det.

Det låter som de funkar som förväntat med andra ord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Här kan ni beställa utan att behöva ringa: https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

CGNAT är ju ett försök från alla ISP att förlänga livstiden på ipv4 eftersom ipv6 inte är så utbrett som det borde ha varit.

Permalänk

Lånar tråden med en fråga gällande CGNAT, är det möjligt att en ISP utan förvarning sätter en bakom en CGNAT efter en router omstart/cycling ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Lånar tråden med en fråga gällande CGNAT, är det möjligt att en ISP utan förvarning sätter en bakom en CGNAT efter en router omstart/cycling ?

självklart

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Lånar tråden med en fråga gällande CGNAT, är det möjligt att en ISP utan förvarning sätter en bakom en CGNAT efter en router omstart/cycling ?

Bredband2 har gjort det 2 gånger för mig, de ställde dock om det på en gång när jag kontaktade dem.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

självklart

Skrivet av GuuFi:

Bredband2 har gjort det 2 gånger för mig, de ställde dock om det på en gång när jag kontaktade dem.

Intressant.. antar att jag låter bli att starta om mitt 5g modem tills det exploderar.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Som många skriver här så behöver inte adresser som börjar på 100 vara CGNAT.
Har själv en 100 adress och jag har en publik ip.

Permalänk
Medlem

minnesregeln är att om adressen är inom 100.64.xx.xx - 100.127.xx.xx så är man inom CGNAT - dvs. bara en 1/4-del av '100'-nätets adressområde är allokerad av CGNAT och utanför detta har valida publika IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Intressant.. antar att jag låter bli att starta om mitt 5g modem tills det exploderar.

Tror inte du kommer runt det ändå, ganska säker på att de kan tvinga in dig ändå

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Tror inte du kommer runt det ändå, ganska säker på att de kan tvinga in dig ändå

Finns det något i deras klausul där det står att de kan göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det något i deras klausul där det står att de kan göra det?

Troligtvis inte, men det står antagligen heller inget om att de inte kan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte alla 100.x.x.x är CGNAT, det är 100.64.0.0-100.127.255.255 som används för det. Användandet av CGNAT är utbrett hos Bahnhof så det är troligt att du har det.

Ja, det är absolut bättre att inte ha CGNAT, jag argumenterar dessutom för att CGNATad anslutning inte är Internet på riktigt. Dock tar Bahnhof extra betalt för att få en riktig internetanslutning.

Samtidigt bör du kolla om du har IPv6 igång, så du har något plåster på såret.

Skrivet av mihon:

Som många skriver här så behöver inte adresser som börjar på 100 vara CGNAT.
Har själv en 100 adress och jag har en publik ip.

Det stämmer, dock har Bahnhof (som tråden handlar om) inte några sådana adresser
https://bgp.he.net/AS8473#_prefixes

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Bahnhof idag från en annan operatör. Fick CGNAT - en 100.x.x.x IP visades i routern och en 94.x.x.x IP via t.ex. minip.nu.

Jag ringde till deras support som kunde ändra till publik IP inom ~20 minuter. Fick starta om min router efteråt och därefter har det fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det stämmer, dock har Bahnhof (som tråden handlar om) inte några sådana adresser
https://bgp.he.net/AS8473#_prefixes

Du länkar till en lista med publika IPn som de har fått tilldelat sig. CGNAT-adresser tilldelas inte operatörer, de kan användas fritt av alla och är inte routingsbara på Internet, precis som lokala subnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du länkar till en lista med publika IPn som de har fått tilldelat sig. CGNAT-adresser tilldelas inte operatörer, de kan användas fritt av alla och är inte routingsbara på Internet, precis som lokala subnät.

Fast det var väl inte det han menade? Var det inte snarare att Bahnhof inte har några av de publika 100.x adresserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det var väl inte det han menade? Var det inte snarare att Bahnhof inte har några av de publika 100.x adresserna?

Ja, det var så jag också tolkade det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du länkar till en lista med publika IPn som de har fått tilldelat sig. CGNAT-adresser tilldelas inte operatörer, de kan användas fritt av alla och är inte routingsbara på Internet, precis som lokala subnät.

Skrivet av joakim99:

Fast det var väl inte det han menade? Var det inte snarare att Bahnhof inte har några av de publika 100.x adresserna?

Precis det jag mena. I fallet med Bahnhof räcker det att fråga om adressen börjar på 100 (just nu iaf). För att avgöra om man sitter bakom CGNAT.