Bang & Olufsen vrider tillbaka klockan – återlanserar cd-spelare från 1996

Permalänk
Medlem

Lär ju vara ett nice uppsving på begagnat marknaden för de som har likadana liggande

Permalänk
Medlem

Orginalpriset? 1.000.000? (ioff fakelyx i retro kanske höjer trots refurbished).
Tar en "nk-keps" för 4000 och en sån skojig mekanisk skivbytare tack.

Permalänk

Jag har en sån (beosystem 2500, vilket är samma som den på bild fast med kassettspelare) som jag funderar på att sälja.
Intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Audiofiler har aldrig brytt sig om B&O, de har alltid räknats som ett design/lifestyle företag och inget någon väljer för ljudkvaliten.
Rika designofiler som inte bryr sig om ljudkvalitet kanske kommer att gilla det här också.

Fast nu släpper de gammal teknik till ett hutlöst pris. Audiofiler älskar sånt, likväl som de egentligen älskar design/lifestyle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Människor får göra vad dom vill med sina pengar, men kan du lägga 500k på en CD-spelare och ett par högtalare så borde du få ett par cojones på köpet så du kan ta att ”vi” driver med dig för att du gör det.

Samma sak gäller om du lägger 10k på RGB-lampor till din dator, eller 100k extra på FSD som du ändå inte kan använda i Sverige.

Och säger du att du inte gör det för att imponera på andra så kommer jag förutom att driva med dig hävda att du ljuger.

Lite självinsikt skadar aldrig.

Och säger du att du inte är avundsjuk på andra så kommer jag förutom att driva med dig hävda att du ljuger.

Lite självinsikt skadar aldrig.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Jag har en sån (beosystem 2500, vilket är samma som den på bild fast med kassettspelare) som jag funderar på att sälja.
Intresserad?

haha nej jag har varken kassetter eller CDskivor längre så håll kvar vid den, lär ju inte bli mindre värd framöver

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Motorn är en viktig del av en bil.
Men det är inte hela bilen.

Exempelvis denna video från nya Topgear
Pagani Utopia – 864bhp V12 Hypercar Or Art?

Detaljerna med växellådan och länkaget från växelspaken, interiören, de analoga visarna. Lite granna som folk som lägger mycket pengar på klockor. Sen en läcker exteriör och låg vikt som bidrar till bra köregenskaper.

Men, för en superbil eller hyperbil eller vad det nu klassas som så verkar Paganin ha lite "tråkig" motor. De sa att den varvar bara till runt 6500 rpm, vilket för denna typen av bil är relativt lågt.
Oavsett bil eller motorcykel så finns det en glädje i att varva ur en högvarvig motor.

Gällande motorn så verkar Gordon Murrays GMA T.50 mer spännande.
FIRST DRIVE: GMA T.50 – McLaren F1 Successor’s 900-mile road trip

Den har en Cosworth V12 som varvar till 12000 rpm

Också coolt att T.50 är tresitsig med föraren i mitten. Ger en mer symmetrisk vy för föraren.
Men verkar som kan vara irriterande att ta sig in och ur. Typ om man skulle ta en T.50 och göra ärenden.

Man kan komma med liknande argument för Bang & Olufsen, att utöver funktionaliteten att vara en CD spelare/CD växlare så finns det ett mervärde i designen.
Jag kan väl till viss del hålla med, hyfsat cool design.
Kan förstå att någon betalar tusenlappar extra för det.
Men inte 500 tusenlappar extra...

För de som värderar skrytfaktor.
En speciell bil kan synas om du är ute och kör med den.
Eller för den delen ett fint armbandsur kan man ha på sig när man är på en fest eller något event.

Men vad ska man göra med en stationär CD spelare?
Släpa med sig den på bussen eller tåget? Dra runt med den på stan?
Tror de flesta bara skulle tycka man är knäpp om man gör det.
Annars måste man redan lyckats bjuda hem någon om man ska försöka imponera på dem med sin fina CD spelare.

(Säger inte att jag köper grejer för att imponera på andra. Men för vissa verkar det viktigt).

Motorn på T.50 påminner en del om 4x i förhållande till motorn på min Triumph Daytona från 2002, man kunde ju hoppas att cosworth gjort något bättre ifrån sig 22-år senare.

Men ändå rätt spännande när det kommer i en bil

Rätt gott att ta en runda på sommaren, men samma bekymmer när man skall in i affären. Av med jacka och hjälm så man inte svettas helt okontrollerat... Anntar att lastutrymmet är likvärdigt

Alla har vi någon hobby... Men att lägga över ½ miljon på en hobby, aldrig.
Däremot så är väl B&O mer att se som lite av ett konstverk vilket gör att en del står ut med att det brädas av ett system som kostar 5k i lyssnarupplevelse.

Att nämna Audiophile ihop med B&O är närmast en hädelse...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

vad kostar det om man nu skippar fjärrkontrollen...

500k

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tusan... Det gjorde ju ingen skillnad
Det blir inget köp...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hehe, ja, ibland är det roligt att vara dum, till B&O:s stora lycka. För många är också exklusiviteten viktigare än den faktiska kvaliteten.

De har dock gjort en del jäkligt balla prylar. Hoppas trots orimligheten i att tro det att någon gång att springa på en gammal Beolit-radio till vrakpris:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alla ni som skriver om att man betalar för design eller bättre ljud - ni har alldeles fel. Man betalar för skrytfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla ni som skriver om att man betalar för design eller bättre ljud - ni har alldeles fel. Man betalar för skrytfaktorn.

beror ju helt på vilket märke och modell som vi pratar om. Pratar vi om BO så har du helt rätt i att man inte betala för bättre ljud, men precis som för alla andra fall så gäller det även för ljud att det blir exponentiellt dyrare ju bättre en komponent är (toleranserna är mindre, flera måste kasseras osv). MEGA problemet är dock att audiofil marknaden är fylld av märken som bara är dyra eftersom det är lätt som konsument att tro att dyrare -> bättre (gäller ju iofs alla marknader) plus att audiofil-marknaden är sprängfylld med placebo-förnekare samt rena bedragare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|