Permalänk

Koolt.

Lycka till

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hälften av vad allt är för något, men jag älskar ljud! Hoppades på fler bilder men senaste uppdateringen var ju igår, hehe.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Grattis! det är kul som fn att bygga själv. Just R12 kommer jag ihåg kan vara svår att få tag i om man vill ha metallfilm som tydligen ska vara det bästa. Har väl med induktansen att göra. Någon filterräknare kan säkert ge tydligare förklaring.

Jag undrar hur du räknat på strömförsörjningen? Det känns liksom lite off med dessa regulatorer. Och även kylningen därtil. Men du kanske har högohmiga högt eller låter bli att spela högt?

Nä jag ska inte göra dig orolig. Men får du problem med klippning så häng på lite fler lytar och skippa regulatorerna helt.

I övrigt så ser ju maskinarbetet grymt ut. Blir en värstiglåda helt enkelt.

Lycka till.

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Lycka till med bygget!

(Passar på att nämna att du har ögonen på dig från audiofilerna i forumet Faktiskt.se! Någon länkade hit. Äntligen ett projekt som engagerar båda mina favoritforum!)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Gott snack! Idag skall glättningskondingarna trilla in. Med andra ord är det en stor dag så alla komponenter skall testas. Så det får bli en update ikväll

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Gott snack! Idag skall glättningskondingarna trilla in. Med andra ord är det en stor dag så alla komponenter skall testas. Så det får bli en update ikväll

Skall bli spännande att se hur det går.
Mycket snyggt case till förstärkan måste jag säga.

Lycka till men testerna ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajbans
Grattis! det är kul som fn att bygga själv. Just R12 kommer jag ihåg kan vara svår att få tag i om man vill ha metallfilm som tydligen ska vara det bästa. Har väl med induktansen att göra. Någon filterräknare kan säkert ge tydligare förklaring.

Jag undrar hur du räknat på strömförsörjningen? Det känns liksom lite off med dessa regulatorer. Och även kylningen därtil. Men du kanske har högohmiga högt eller låter bli att spela högt?

Nä jag ska inte göra dig orolig. Men får du problem med klippning så häng på lite fler lytar och skippa regulatorerna helt.

I övrigt så ser ju maskinarbetet grymt ut. Blir en värstiglåda helt enkelt.

Lycka till.

Regulatorn har jag mest till för att slippa 50 & 100Hz brummet. Angående att de inte klara leverera nog med kräm skall inte vara några problem då de klarar att pumpa runt ca 7.5A. Då jag knappt stryper spänningen alls med dem så skall det inte behövas så mycket kylning, därav de klena kylflänsarna

Till QRikad, så hade de inte labbaggregat som hade så hög spänning lediga, annars var det precis vad jag tänkte också.

Tack för er input!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Ska dom skicka ut 60W/st så kommer det bli lite värme, men det du kan göra är att köpa isolerbricka och montera dom direkt på chassit. Det är nog det bästa du kan göra, för då kommer dom bara mycket stabilare i temperatur vilket alltid är att föredra då komponenter kan bete sig konstigt då dom blir varma.

Det finns även någon form av plastbricka som gör att du kan använda vanliga M3 skruvar istället för dom isolerade plastskruvarna för dom är värdelösa om man ska sätta fast något...

Permalänk
Medlem

Allright, just nu kör jag med nån mysig halvtjock typ silikonmatta mellan som jag har för mig isolerar. Så då kan jag nog köra dem på chassisidorna om det behövs

Om problemet uppstår så får det lösas. Men som det kändes med två kretsar blev de inte mer än nån grad över rumstemperatur.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Nu har det ju trots allt gått 5 dagar sedan senaste aktivitet, klart man bli nyfiken!

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Snyggt lådbygge........
Tycker dock du ska fundera på strömförsörjningen med stabbarna.
Vet inte hur (om) du har moddat denna men, som jag ser det har du för liten "buffert" på utgången från stabbarna. Basen kräver mycket stöm snabbt men, i din ritning måste den hämta stömmen från andra sidan stabbarna då du inte har någon kondensatorbank att prata på "utgången".
Ju mera ström ju bättre "drag" i basen
Kör hårt:)

Permalänk
Medlem

Den här hamnar i RSS-feedern på en gång, tunga grejer, älskar ambitiösare moddar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jävligt snygg låda. Ser fram emot nästa update.

Permalänk
Medlem

:up
ser fantastiskt ut!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Chassit är äntligen klart och allt skulle kopplas in. Hur jävla stirrig är jag inte, och lyckas bränna ett av LM-chipen... Detta kombinerat med att jag är på sluttampen på min utbildning gör att jag måste lägga ner projektet. Finns inte nog med tid och pengar för att driva detta vidare.

Nooooot! Får beställa nya prylar, leva på nudlar en månad och kröka bort mina sorger i parken den 1a Maj! Kommer update ikväll på chassit i alla fall

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Sådär ja! Chassit är äntligen klart och allt skulle kopplas in. Hur jävla stirrig är jag inte, och lyckas bränna ett av LM-chipen... Detta kombinerat med att jag är på sluttampen på min utbildning gör att jag måste lägga ner projektet. Finns inte nog med tid och pengar för att driva detta vidare.

Nooooot! Får beställa nya prylar, leva på nudlar en månad och kröka bort mina sorger i parken den 1a Maj! Kommer update ikväll på chassit i alla fall

Du skrämde mig först Lycka till, skit fint hittills

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Gain-kloner är trevliga att bygga som nybörjarprojekt, tror de flesta som pluggat elektro har genomfört eller sett ett sådant projekt genomföras. En rekommendation är att lacka de exponerade banorna så att de inte oxiderar. Samt montera in en säkring på inkommande spänning och isolera det från chassit annars kan du ha en fin brandbomb om du lämnar kontakten i och går hemifrån/sover.

Du kommer givetvis vara sugen på att bygga vidare på projektet och då finns det en massa roliga saker man kan göra tex

# Styrbar förstärkning, antingen en potentiometer i återkopplingen eller så finns det LM-kretsar med UART för digital styrning.

#IR-öga med MCU/CPLD för avkodning så att du kan använda en fjärrkontroll, passa på att ansluta mute till den med då.

#filter helst ett ställbart sådant så att du får en equalizer, koppla den också till logkkretsarna när du ändå håller på

#DAC för digitalt ljud in.

#USB-ingång du måste ju kunna styra den från datorn! använd en USB till UART brygga eller en MCU med USB, om du placerar en USB-hubb i lådan så kan du även plocka in ljudet via samma chassiport. finns ju färdiga USB-ljudkort du kan stoppa in.

#Delningsfilter på ingången och förstärk de olika frekvensbanden separat om du har högtalar som har flera ingångar.

#VU-meter antingen med hjälp av en AD i en MCU eller en analog konstruktion med olika tröskelnivåer.

Du kan säkert hitta på en massa roliga saker du vill lägga till, ta det lugnt bara och skäms inte för att det inte alltid funkar första gången.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk

Riktigt snyggt med din senaste uppdatering *UPDATE 04-22* man skulle lika gärna tro att du har köpt chassiet någon stans om man inte har följt tråden.
Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobby_One:

Många bra idéer där. Tack! Dock går jag faktiskt Maskinteknik, men ändå
Kommer bli styrbar förstärkning med en vridpot som det är nu. Men en EQ har jag funderat på. Får bli nästa steg kanske.
Det där med att det inte funkar har du helt rätt i. Kör i vind och kötta!

Har fått många kommentarer angående chassit, och några har sagt att vi kanske borde börja tillverka och sälja dem. Då det är custom-made prylar så kostar det som sagt en del. Men hur mycket hade ni kunnat tänka er att betala för ett chassi av den här kalibern egentligen?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Lite konstruktiv kritik om du ska börja sälja färdiga lådor med hål:
Flytta om på kontakterna/anslutningarna på baksidan.
Lägg strömmen så långt ifrån lågnivå´n in som det bara går.
Högtalaranslutningarna borde också flyttas en bit ifrån lågnivå´n men, inte bort till
nätanslutningen. Alt för att minimera störningar/brum/brus.

Permalänk

lite updates kanske?

Permalänk
Medlem

Superläckert bygge!
Byggde själv en liten förstärkare som projektarbete i gymnasiet, blev rätt nöjd med den. Minhembio.com - Hemma hos Johanryden - Förstärkarbygge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elektroniken förstår jag tyvärr inte mig på, men det är säkert toppen!

"Chassit" där emot är helt kalas, om man ändå hade möjlighet till sådan utrustning!

Sjukt fränigt chassi iaf! creds!

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Satan va snyggt alltså. Vet inte om man kan kalla det moddning, du har ju byggt den från scratch!

Kudos

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Kan inte browsa första sidan, lite laddar sen blir hela skärmen vit, =/

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Tack för alla positiva kommentarer! Jag vet att det var längesen det var nån update, men tyvärr ligger inte bollen i mina händer.
har lagt beställningar på Elfa och Farnell med det klyddar lite då jag måste gå via skolan för att beställa osv. Men sakerna ska vara på väg nu. Dessutom har jag tyvärr andra saker att göra i skolan Men Allt ska vara klart inom 2 veckor.

Kommer ihåg att jag såg ditt bygge för några år sen Ryden och blev mäkta imponerad!

Visa signatur

Citera för svar..