Tips till alla med Netgear CG3100 (Från Comhem)

Permalänk

Ok tackar..
Jag har en kompis som precis har bytt från XL till XXL hans problem är att han inte kan logga in på sitt Modem efter att han bockat av NAT, han försöker med 192.168.100.1 , någon som vet vad det kan bero på?
Kan det vara så att Comhem inte har aktiverat hans nya modem. Hans lina funkar men han kan inte logga in på modemet längre, han kör med Modem, Switch, Router..

Permalänk
Medlem

Ja jag kan då inte klaga

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Funkar CG3100 modemet bra om man bara kör det som modem?

Inga skumma avbrott, streamning problem eller reboots?

Sitter på en en Dlink-655 som jag vill fortsätta köra på.

Mitt gammla abonnemang(50/10) gick precis ut och det avtalet finns inte kvar så är bara 100 mbit som gäller nu om man vill ha liknande tjänst.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippin:

Funkar CG3100 modemet bra om just bara kör det som modem?
Inga skumma avbrott, streamning problem eller reboots?
Sitter på en en Dlink-655 som jag vill fortsätta köra på.

Japp, kör själv CG3100 som modem till DIR-655, funkat klockrent i en vecka snart (inte haft det längre), inga avbrott eller omstarter även fast modemet är kokhett. Stäng bara av NAT när du får det och brygga vidare till Dlinken.

Kör XBL, PSN, Stream PC->PS3, iPhone VNC->Win VNC med mera utan några som helst problem!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

När man har NAT avstängt, är det då inte möjligt att använda sig av det trådlösa från modemet? Prövade att koppla upp mig på det trådlösa med mobilen, och det kommer så långt att man connectar, men efter det så händer inget, utan man kommer bara tillbaka till välja trådlöst igen.

Är nämligen sugen på att skaffa en internetklockradio som väckarklocka men om det inte fungerar med trådlöst vet jag inte, då jag inte vill ha NAT på över huvudtaget.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Chobi: Jo wifi ska fungera med NAT avslaget.

Edit: Om ni inte sett den andra tråden så verkar v20 ligga ute i f.d. upcnätet nu och i mitten av nästa vecka i övriga nätet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Chobi: Man får bara fyra vita IP addresser, kan vara det som strular.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev glad när jag hittade denna tråd då jag hade exakt samma problem som trådskaparen hade - och med de tips som inkom i tråden så lyckades jag lösa detta problem. Vidare lyckades jag också koppla ihop min DIR-655 router med modemet då jag trots allt sedan tidigare betalt en del för detta och vill använda det Som ni förstår är detta område långt ifrån min starka sida.

Dock upplever jag underliga värden i mätningarna.
Jag har mätt med Speedtest och Bredbandskollen. Jag kör enbart trådad anslutning med två datorer samt ett Xbox är anslutna till min router. Modemet jag har är av modell CG3100.

Den ena datorn har en ganska lång TP-kabel, dock ej längre än 25 meter, vilket inte ska ha någon betydelse. Med denna får jag inte över 50 mbit/s ner, och ca 4 upp.
Men när jag hade det hela direktkopplat till modemet utan min router inkopplad fick jag betydligt bättre värden!

Den andra datorn har inte mer än 3 meter TP-kabel. Med denna får jag helt plötsligt 95+ mbit/s ner och ca 5 upp. Värdet ner är bra, men när jag hade det kopplat direkt via mitt modem fick jag 9+ upp. Alltså samma problem som ovan!

Hur kan det skilja sig så kraftigt mellan datorerna? När man har en 100/10-uppkoppling känns det som man skulle vilja ha lite bättre värden - vilket jag tidigare alltid haft från Com Hem.

Jag är medveten om att dessa värden man får kan variera kraftigt beroende på när man gör dem m.m., men är det något jag missat att ställa in i min router? Kan tillägga att jag ej nollställt den sedan modembyte, vet ej om detta är nödvändigt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

USB-porten?

Är det någon som fått USB-anslutningen att fungera? I manualen som de länkades till längre bak i tråden så står det:

"USB port: The USB port is a USB host and can be used for connecting a USB hard drive,
flash drive, or printer."

Har testat att ansluta ett USB-minne men det har inte dykt upp någonstans vad jag kunnat se. (Kör Windows 7 ultimate 64bitars).

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är den inte aktiverad... eller i nån tidigt betastadie enligt comhem. Låg ingen prio från Netgear att korrigera det heller. v20 som rullas ut nu gör varken från eller till.

Edit: Tyvärr alltså, jag undrade också om den blev bättre i v20 då endel hade undrat med v19 men fick det som svar. Kanske blir bättre längre fram men om inget akut hittas i v20 lär det inte vara närmaste månaderna enligt dem.

Med tanke på att comhem's 3-5 år gamla wificiscomodem fortfarande får updates emellanåt från cisco ser man ju hur mycket som dyker upp efterhand. Samma är det ju med alla routrar, min d-link 655 har fått säkert 20 olika updates. Dock tycker man nog att något som står i manualen borde fungera åtminstonde behjälpligt men comhem är nog inte heller sugen att supporta skiten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ah, ok, tackar för svaret. Är de här uppdateringarna något som rullas ut automatiskt eller måste jag installera dem manuellt?

Permalänk
Medlem

Du startar bara om modemet så laddas den ned på ca 10minuter automatiskt. Ska enligt plan ligga ute eftermiddag 5/5 till hela comhems nät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

har en cg3100 som jag vill koppla ihop med en annan router, trådlöst... Routern är en d-link dir-615 med dd-wrt firmware. Om jag förstått det rätt så går det inte att köra wds emellan dom? Kan jag köra dir-615 som nån ap-client? dir-615 kommer inte ha några trådlösa klienter utan bara kablade...

går det ordna eller är det kört?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Döm om min förvåning. Nu har jag haft modemet stående sen 14 idag och det är inte alls lika varmt som det var tidigare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har sett flera Tptest-skärmskott med över 100 mbit!
Har ni med Com Hem alltid mer än 100 mbit eller är det bara ibland?

Permalänk
Medlem

Är nog en liten marginal dom har så folk verkligen får ut sina 100Mbit, jag själv ligger på 112Mbit på 90% av mina mätningar

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Har sett flera Tptest-skärmskott med över 100 mbit!
Har ni med Com Hem alltid mer än 100 mbit eller är det bara ibland?

Beror helt på vart man bor, finns områden som har belastning också annars hade de inte haft intervallen 50-100mbit i sitt avtal.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort allt det här, har fler än 1 dator inkopplad funkar bra men är bara ett problem, på en dator får jag ut 10mbit/sek på bredbandskollen, men andra datorn får jag ut maximala 99mbit/sek . varför får jag inte ut fullt på första datorn då det är ett 1gbit nätverkskort?

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem

10mbit? Antingen är det inget gigkort, kass tp eller eventuellt så är nätverkskortet inställt på 10 full/halv duplex eller nått?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag får ca 45/10 med sladd och 20/10 med WIFI. Testade att stänga av NAT men samma resultat. Sen installerade jag även mitt D-LINK DIR-655, och körde via den (utan NAT) med Netgear enbart som modem och fick mot min förvåning ännu sämre resultat...

Några nyheter om när firmware updaten kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bds:

Jag får ca 45/10 med sladd och 20/10 med WIFI. Testade att stänga av NAT men samma resultat. Sen installerade jag även mitt D-LINK DIR-655, och körde via den (utan NAT) med Netgear enbart som modem och fick mot min förvåning ännu sämre resultat...

Några nyheter om när firmware updaten kommer?

5/5 på eftermiddagen kommer den (dvs imorgon) om allt går väl men tror inte den löser ditt problem med hastigheten... eventuellt att hastigheten blir stabilare för de som väl har lyckats få allt att rulla på max och ikring. Det ska garanterat lösa att man inte kunde streama mellan wifi och lan bakom modemet. Det verkar också lösa problem med uppkoppling som kommer och går som vissa verkar ha haft. 45/10 är i trakterna vad många andra får och när tekniker bokas så fungerar det med deras dator. Du kan kolla om ditt modem bondar 5 eller fler kanaler i modemgränssnittet och med comhem's support. Om så är fallet och det inte är belastat eller dålig signal skulle jag tro flaskhalsen är i datorn tyvärr. Vissa löser det genom att slå av sitt antivirus/firewall, kör nått tcp-optimzierprogram, mickla med drivare/duplex/nätverkskort osv. 99% av de jag åkt till med dessa värden har det fungerat med min testdator men då krävs det som sagt bra signal, att modemet bondar och att det inte är belastat. Belastning kan du själv ta reda på om det är problemet. Kolla bredbandskollen morgon/middag/kväll. Får du alltid kring 45 så är det inte belastat.

Vet ej varför folk inte kan hålla sig till en tråd (inte ditt fel utan denna tråds skapare) men jag har sedan tidigare nämnt när mjukvara släpps på: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

5/5 på eftermiddagen kommer den (dvs imorgon) om allt går väl men tror inte den löser ditt problem med hastigheten... eventuellt att hastigheten blir stabilare för de som väl har lyckats få allt att rulla på max och ikring. Det ska garanterat lösa att man inte kunde streama mellan wifi och lan bakom modemet. Det verkar också lösa problem med uppkoppling som kommer och går som vissa verkar ha haft. 45/10 är i trakterna vad många andra får och när tekniker bokas så fungerar det med deras dator. Du kan kolla om ditt modem bondar 5 eller fler kanaler i modemgränssnittet och med comhem's support. Om så är fallet och det inte är belastat eller dålig signal skulle jag tro flaskhalsen är i datorn tyvärr. Vissa löser det genom att slå av sitt antivirus/firewall, kör nått tcp-optimzierprogram, mickla med drivare/duplex/nätverkskort osv. 99% av de jag åkt till med dessa värden har det fungerat med min testdator men då krävs det som sagt bra signal, att modemet bondar och att det inte är belastat. Belastning kan du själv ta reda på om det är problemet. Kolla bredbandskollen morgon/middag/kväll. Får du alltid kring 45 så är det inte belastat.

Vet ej varför folk inte kan hålla sig till en tråd (inte ditt fel utan denna tråds skapare) men jag har sedan tidigare nämnt när mjukvara släpps på: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Jag har testat på både min MacBook Pro och iMac, så tror inte datorn skall vara flaskhalsen (de är i princip out of the box). Det är framförallt WIFI-hastigheten jag bekymrar mig över eftersom jag inte vill köra sladd. Är det några inställningar jag kan ändra i modemet? Kontrollkanaler, hz osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bds:

Jag har testat på både min MacBook Pro och iMac, så tror inte datorn skall vara flaskhalsen (de är i princip out of the box). Det är framförallt WIFI-hastigheten jag bekymrar mig över eftersom jag inte vill köra sladd. Är det några inställningar jag kan ändra i modemet? Kontrollkanaler, hz osv?

Aha via wifi? Då vet jag inte. Starta om ditt modem idag och testa med v20. Testa sedan med kabel för att se att du ens får ut över 50mbit den vägen innan du felsöker vidare.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Uppgradering av mjukvara till Netgear CG3100

Hej,

Idag under eftermiddagen släppte vi en uppgradering av mjukvara till Netgear CG3100. Den nya mjukvaranversionen betecknas ”3.9.21.8.V0020”, mot tidigare ”3.9.21.7.mp2.V0019”.

För att ta emot den nya mjukvaran behöver du starta om modemet genom att bryta strömmen i 10 sekunder. När strömmen sedan ansluts så kommer modemet att påbörja uppgradering till den nya mjukvaran. Uppgraderingen tar ca 10 minuter och under denna tid kan hastigheten på bredbandet kännas något långsammare. När uppgraderingen är färdig så startar modemet om automatiskt och får åter rätt hastighet.

Det finns inga kvarvarande kända buggar i Netgear CG3100. Under menyn "Wifi-Multimedia" finns alternativet "No-Acknowledgement" som inte går att ställa från OFF till ON och vi för dialog med Netgear om detta alternativ ska finnas kvar.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Johan Åström

Vid framtida förfrågningar hänvisar vi vänligen till #10081048.

Permalänk
Hedersmedlem

Låser och hänvisar till stora Com Hem tråden.