Permalänk
Medlem

Hur ska jag Tysta(kyla) ner datorn?

Hur ska jag göra för att datorn ska bli tystare? Kylning å sånt är relativt nytt för mig så ALLA svar uppskattas!

Har haft min dator nu ett tag i ett sketet chassi som lät minst lika mycket som ett XBOX 360.
Men ny har jag bestämt mig för att tysta ner den!

Jag har bytt chassi till Fractal Design och ett graffe "5870" med nån special kylare. Om den nu är bättre vetefan.

På CPUn sitter den vanliga stockkylaren.
Jag har rengjort grejerna ganska bra innan jag satte dom i den nya lådan.

Funderar på att skaffa fler fläktar från t.ex Fractal Design eftersom dom va tysta.. Men luftflödet va lite tveksamt. Eller de kanske bara dumt om datorn börja låta ännu mer?

Svårt att avgöra vilken del i datorn som låter. Kanske är det nätagget?

Finns det någon bättre DVD-ROM som inte låter som en jetmotor när den ska ladda skivan?

Men MÅLET är att få datorn tyst. Den är ganska tyst men jag vill att den ska bli tystare!

T.o.m en liknande dator på MediaMarkt är tystare!
Delar i den är bl.a Fractal Design R2 "chassi", 5870, i7 860, 8GB, 1TB.
"Moderkort, nätagg och övrig kylning så som CPU, fläktar vet jag ej"

Här är min burk:

EDIT: Tack för alla goda råd!

Jaha då har man varit igång å testat lite allt möjligt.

Hårddiskarna är fastspända på gummiplattor i detta chassi.

CPUn verka det inte vara. "DROG UR STRÖMEN TILL KYLAREN" Bara en kort stund.

Grafikkortet sänkte/höjde jag via CCC. nästan ljudlöst om jag drog ner det till 20%! Vid 40% började jag höra den å den har ett annat ljud.

De vanliga fläktarna va nästan helt tysta även på lägsta/högsta hastighet. /Provade även utan fläkten

Satte örat direkt mot nätagget och där kom oljudet. Inte högt men överröstar alla andra komponenter.

Ställer jag datorn under bordet så kan jag fortfarande höra nätagget..

Alla olika delar i datorn har olika ljud men de ljudet från nätagget känner jag direkt igen..

Som sagt: datorn hörs inte mycket! Men skulle de vara logiskt att om någon komponent låter så är det nätagget?

Kanske den behöver en rejäl dammning?
Eller kanske bara sleten eller typ trasig?

Eller så ska den kanske låta så mycket?
Den som jag har på bilden är inte exakt samma.

Detta är de nätagg jag använder:
Omdömen om Corsair CMPSU-750TX 750W

/Till tompaparompa
Vi är ju här för att hjälpas åt. Så självklart att du kan få låna tråden

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk

Sätt fingret mot varje fläkt(i mitten) så att den bromsar in och stannar under några sekunder - då märker du om det är den fläkten som låter mest.

Jag skulle tippa på att det är din processor fläkt som låter mest! Men testa och se. Tror inte att det är ditt nättagg - det ska vara tyst.

När du hittar den fläkten som låter kan du:
1. Försöka tysta fläkten genom att
a. Dra ner hastigheten genom någon inbyggd funktion i moderkortet, eller något program. T.ex. Riva Tuner till grafikkortet. Läs i din moderkortsmanual om du har något program till cpu-fläkten
b. Sätta dit något motstånd. t.ex. Motstånd Fläkt Zalman12v -> 7v - Inet.se
2. Byta fläkt

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoverBoy:

På CPUn sitter den vanliga stockkylaren.

Nu kan jag väl erkänna att jag inte har någon erfarenhet av just Intels stockkylare, men rent allmänt kan man säga att dessa inte hör ihop med ett önskemål om tyst dator. Du behöver någon form av maffig cpu kylare med en tyst 120mm fläkt på. Om du sedan har möjligheten att ställa in temperaturkylning i bios så blir resultatet ännu bättre. Tänk på att rengöra processorn ordentligt innan du byter cpu-kylare.

Skrivet av LoverBoy:

Kanske är det nätagget?

Corsair gör tysta nätagg så det är nog det sista du ska misstänka.

Skrivet av LoverBoy:

Finns det någon bättre DVD-ROM som inte låter som en jetmotor när den ska ladda skivan?

Saken är ju den att datorn vill kopiera innehållet på skivan så snabbt som möjligt och roterar därför upp så snabbt som möjligt. Rent allmänt kan man använda nero drivespeed för att ställa ner hastigheten och om du använder windows 7 (kanske även fungerar på tidigare versioner) så är windows media center bra på att dra ner hastigheten när man tittar på film.

Skrivet av LoverBoy:

Men MÅLET är att få datorn tyst. Den är ganska tyst men jag vill att den ska bli tystare!

Nu har jag aldrig använt just din chassimodell men frågan är hur hårddiskarna sitter fast. De ska helst inte vara fastskruvade direkt i chassit för då fortplantas vibrationer utan det bör helst vara någon form av gummi imellan. Alltifrån vanliga oringar till specialare som kostar ett 2-300kr.

Skrivet av LoverBoy:

T.o.m en liknande dator på MediaMarkt är tystare!

Du får ha i åtanke att när du står och lyssnar på en dator på MediaMarkt så är det ganska hög ljudvolym runt omkring och du blir lurad över den egentliga temperaturen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Nu kan jag väl erkänna att jag inte har någon erfarenhet av just Intels stockkylare, men rent allmänt kan man säga att dessa inte hör ihop med ett önskemål om tyst dator. Du behöver någon form av maffig cpu kylare med en tyst 120mm fläkt på. Om du sedan har möjligheten att ställa in temperaturkylning i bios så blir resultatet ännu bättre. Tänk på att rengöra processorn ordentligt innan du byter cpu-kylare.

Precis som heande säger lär det va CPU-kylaren som står för den större delen av oljudet. Som tur är finns det massvis av alternativ i alla prisklasser, kolla runt lite på forumet så kan du nog hitta det som passar dig.

Skrivet av heande:

Nu har jag aldrig använt just din chassimodell men frågan är hur hårddiskarna sitter fast. De ska helst inte vara fastskruvade direkt i chassit för då fortplantas vibrationer utan det bör helst vara någon form av gummi imellan. Alltifrån vanliga oringar till specialare som kostar ett 2-300kr.

Hårddiskarna i R2an sitter fastskruvade på gummikuddar i slädar. Dom har alltid varit tysta för min del.

Skrivet av LoverBoy:

Funderar på att skaffa fler fläktar från t.ex Fractal Design eftersom dom va tysta.. Men luftflödet va lite tveksamt. Eller de kanske bara dumt om datorn börja låta ännu mer?

Vill du ha luftflöde skulle jag rekommendera Scythe eller ev. Noctuas fläktar. Noctua är inte speciellt prisvärda, men dom är väldigt bra. Scythe är prisvärda och bra. Sedan skulle jag antingen skaffa en fläktkontroller, använda den du fick med chassit, eller reglera fläktarna via moderkortet.

Permalänk

Sorry för att jag "lånar" tråden lite nu, men har gjort så många trådar å tycker det känns lite pinsamt å göra en till för jag behöver bara ett svar, Stock kylare menas det att det är kylaren som kommer med när man köper datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tompaparompa:

Sorry för att jag "lånar" tråden lite nu, men har gjort så många trådar å tycker det känns lite pinsamt å göra en till för jag behöver bara ett svar, Stock kylare menas det att det är kylaren som kommer med när man köper datorn?

Ja, den som hänger med när du köper en processor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

okej, min stock kylare på min amd phenom 955 processor som jag klockat till 3.4 GHz (3.2 normala) ligger på 56-57 i load när jag drar en prime95, är den en bra temp eller är det riskabelt?

Permalänk
Skrivet av tompaparompa:

okej, min stock kylare på min amd phenom 955 processor som jag klockat till 3.4 GHz (3.2 normala) ligger på 56-57 i load när jag drar en prime95, är den en bra temp eller är det riskabelt?

Det är ok, max är 62 grader!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Trasig termostat i nätagget

Satt å läste precis på omdömena att de har varit problem med det nätagg jag använder.
Många som klagar på oljud! Fläkten går oavbrutet. trasig termostat och snor extra ström på nåt vänster..

Nån som har koll på hur lång garanti det är på nätagg?

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoverBoy:

Satt å läste precis på omdömena att de har varit problem med det nätagg jag använder.
Många som klagar på oljud! Fläkten går oavbrutet. trasig termostat och snor extra ström på nåt vänster..

Nån som har koll på hur lång garanti det är på nätagg?

Verkar vara 7 års garanti på ditt nätagg enligt prisjakt.
Egenskaper för Corsair CMPSU-750HX 750W

Fast själva butiken man köper i brukar väl bara ha 1-2 år, så efter det så får man vända sig till tillverkaren.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Ringde komplett där jag köpte mina delar.. 5års Garanti. Men tydligen måste oljudet det vara så pass högt så de kan upplevas störande.
Hmmm. Vad som är störande är ju ändå ganska individuellt!

Fläkten överröstar ju graffet som förvisso inte låter något. Troligen för att jag har dämpmattor inne i datorn och nätagget plockar luft direkt från golvet med endast ett damm filter imellan.

Tycker de hörs lite knarr när man sätter örat intill.
Men orka plocka isär nätagget. La ner timmar på att dra kablar eftersom man kan gömma dom igenom massa gummihål:

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk

skulle byta cpu kylare samt ljudisolera hdd samt dvd med dämpmatta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Flera modeller av detta nätagg returneras just nu pga. fel i tempsensorn vilket gör att den ger tjuvström eller att fläkten går hela tiden, mitt var så ahr läst om andra som har samma fel, så visst, vill du riskera att få ett nätagg som är defekt köp detta, skulle istället rekommendera 620watt modellen som är modulär och som det låter för mig låter mindre.

Taget ur prisjakt.

Kan mycket väl vara fel på nätagget. Ifall det hade varit jag så hade jag skickat den på garantin direkt. Hela grejen med corsair är att de ska vara tysta och pålitliga. Fö så verkar det som du antingen har ett väldigt tyst grafikkort eller ett väldigt högljutt system. Mitt 4890 ligger på 24% och överröstar datorn. Hur många varv går grafikfläkten på? (går att kolla på gpu z)

Annars är upphängning av diskar att rekommendera och isolering av chassi och typ anydvd för att sänka läsningshastigheten på dvdn, svårt att få in eventuell dämpning i R2 runt 5,25 platserna.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |