Permalänk

Fråga angående skärpedjup

Ska fota lite porträtt nu när gymnasieeleverna har bal/student.
Men tänkte på det. När jag kollar på vissa porträttbilder så är bakgrunden verkligen HELT i oskärpa. T.ex. bara nåt oskiljbart grönt sudd om det är vegetation osv. För att jag ska få liknande behöver jag stå ganska nära (Porträtt på t.ex. bara ansikte/axlar). Men inte en chans på helkropps.
Jag kör med ett Nikkor 35mm 1.8. Krävs det 1.2/1.4 för att kunna få till bra(extrem) oskärpa vid porträtt eller finns det något trick? Någon annan sorts fokusering eller liknande?

Är ny inom foto, men känner att jag vill lära mig så mycket som möjligt om kameran. (En Nikon d90).

Permalänk
Medlem

Ju lägre bländartal du har, desto kortare skärpedjup. Men det verkar du redan veta. Men ju kortare brännvid, desto längre blir även skärpedjupet. Jag har inget 35mm, men med mitt 50mm 1.8 får jag till ett riktigt kort skärpedjup. Sen beror ju även avståndet till det bakom ditt motiv, är det en meter blir det nog inte extremt oskarp, däremot om du kanske har 5-10 meter har du nog det du letar efter. Så med andra ord, så låg bländare som möjligt och gärna ett fristående motiv med långt till bakgrunden.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en bra porträttoptik, har själv 85/1.8 och den suddar bort bakgrunden bra. Använd 80-100mm brännvidd och max f 2.8 så brukar det bli bra. Jag använder ibland även ett äldre Micronikkor 105/4 till att ta porträtt, det går att göra fina detaljbilder och det funkar rätt bra att mjuka bort bakgrunden också.
Här är tips på optik.
Nikon Objektiv AF 105/2,0D DC Foto > Objektiv > Till Nikon > köp den hos Scandinavian Photo AB
Nikon Objektiv AF 85/1,8D Foto > Objektiv > Till Nikon > köp den hos Scandinavian Photo AB
Nikon Objektiv AF 135/2,0 DC Foto > Objektiv > Till Nikon > köp den hos Scandinavian Photo AB

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man får/bör ju välja bakgrund med omsorg, sen får man se till att avståndet mellan motivet och bakgrunden är så långt som möjligt. Därtill kan man använda en något längre brännvidd, vilket gör att man får med ett mindre utsnitt av bakgrunden (perspektivet blir annorlunda). (Däremot ger inte längre brännvidd kortare skärpedjup om förstoringsgraden/utsnittet är samma.)

Edit:
Ska man ta helkroppsporträtt med långa brännvidder får man ju dock stå ganska långt bort och då kan, om man bortser från det praktiska, perspektivet göra att ansikte osv ser lite knas ut (precis som om man går för nära).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Ska fota lite porträtt nu när gymnasieeleverna har bal/student.
Men tänkte på det. När jag kollar på vissa porträttbilder så är bakgrunden verkligen HELT i oskärpa. T.ex. bara nåt oskiljbart grönt sudd om det är vegetation osv. För att jag ska få liknande behöver jag stå ganska nära (Porträtt på t.ex. bara ansikte/axlar). Men inte en chans på helkropps.
Jag kör med ett Nikkor 35mm 1.8. Krävs det 1.2/1.4 för att kunna få till bra(extrem) oskärpa vid porträtt eller finns det något trick? Någon annan sorts fokusering eller liknande?

Är ny inom foto, men känner att jag vill lära mig så mycket som möjligt om kameran. (En Nikon d90).

Hade jag varit du hade jag nog tagit objektivet och kameran och sedan tvingat några kompisar agera motiv medan jag testade vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Hade jag varit du hade jag nog tagit objektivet och kameran och sedan tvingat några kompisar agera motiv medan jag testade vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Har tyvärr inte tid med det då det är imorgon, men annars bra förslag :). Men får testa lite olika på plats.

Tack alla för olika förslag!
Angående objektiv så vill jag gärna ha ett sigma 1.4, men får ta det lugnt med pengar nu. Har inget jobb och ska troligtvis flytta och studera, så får snåla lite.
Men får försöka ha en bakgrund så långt bort som möjligt. Hon blir nog nöjd vilket som :).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oskarh:

Ju lägre bländartal du har, desto kortare skärpedjup. Men det verkar du redan veta. Men ju kortare brännvid, desto längre blir även skärpedjupet. Jag har inget 35mm, men med mitt 50mm 1.8 får jag till ett riktigt kort skärpedjup. Sen beror ju även avståndet till det bakom ditt motiv, är det en meter blir det nog inte extremt oskarp, däremot om du kanske har 5-10 meter har du nog det du letar efter. Så med andra ord, så låg bländare som möjligt och gärna ett fristående motiv med långt till bakgrunden.

Det stämmer faktiskt inte. Skärpedjupet är oberoende av brännvidd. Däremot beror det av avbildningsskalan och det är inte samma sak.

Ett bra knep för att få till en mer harmonisk bokeh är att använda sig att ett längre objektiv då perspektivet ändras. Man får med mindre av bakgrunden och den uppfattas då som mer harmonisk.
Man tjänar också på att ha en så enformig bakgrund som möjligt.

Fotosidan går självklart igenom konceptet på ett bra sätt. Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup - Fotosidan

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nja brännvidden har ganska så stor påverkar på det hypofokala planet i vart fall :

Depth of Field Calculator

Testa bländare f2.8, 200cm till objektet
Skärpedjup:
0.87 cm - vid 200mm
15.1 cm - vid 50mm
oändligt vid - 8mm

Så du isolerar ditt objekt mer vid större brännvidder.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

SKA och SKA.
Ditt objektiv borde väl räcka bra. Du ser ju kortast möjliga skärpedjup direkt i sökaren och kan göra det bästa av situationen.
Du kan ju alltid beskära bilderna till motsvarande 50 eller 85 eller whatever i efterhand.. Men se till att få perfekt skärpa i sådana fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacharls:

Så du isolerar ditt objekt mer vid större brännvidder.

Lite konstig jämförelse då du kommer få helt olika bilder med olika brännvidd från samma avstånd.

Det är sällan man använder brännvidden på så sätt i praktiken. Om du tex tänkt ta ett porträtt så fungerar det inte att använda längre brännvidd från samma avstånd och då kanske bara få med ett öga. Brännvidd använder man för att styra perspektivet, eller för att kompensera då man inte kan komma tillräckligt nära/lång bort. Bländaren styr skärpedjupet.

Permalänk
Medlem

Det säger jag inget om men fortfarande är det så att skärpedjupet påverkas av bländaren och brännvidden. Dock så ändrar du även perspektivet om du inte ökar avståndet i samma takt.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Det fick mig att fundera om perspektivet verkligen ändras med brännvidden eller om det bara är utsnittet som ändras...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacharls:

Det säger jag inget om men fortfarande är det så att skärpedjupet påverkas av bländaren och brännvidden. Dock så ändrar du även perspektivet om du inte ökar avståndet i samma takt.

Det är inte brännvidden i sig som påverkar skärpedjupet utan förstoringsgraden. Du kan få samma förstoringsgrad/skärpedjup med kortare brännvidd genom att gå närmare motivet.

Det är också därför makroobjektiv har väldigt kort skärpedjup vid sin närgräns, eftersom då är förstoringsgraden hög.

Skrivet av Igelkott:

Det fick mig att fundera om perspektivet verkligen ändras med brännvidden eller om det bara är utsnittet som ändras...

Det är avståndet som styr persperktivet, så om man inte förändrar avståndet med brännvidden så är det bara utsnittet som förändras. Själva brännvidden påverkar inte perspektivet, men man använder brännvidden för att styra det då man behöver använda olika avstånd med olika brännvidd för att få samma utsnitt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dacharls:

Nja brännvidden har ganska så stor påverkar på det hypofokala planet i vart fall :

Depth of Field Calculator

Testa bländare f2.8, 200cm till objektet
Skärpedjup:
0.87 cm - vid 200mm
15.1 cm - vid 50mm
oändligt vid - 8mm

Så du isolerar ditt objekt mer vid större brännvidder.

Ja men nu rörde diskussionen just skärpedjup som är oberoende av brännvidd.
Sen skrev jag att hur man upplever bokhen självklart beror av brännvidd och det av flera anledningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sure jag köper det rakt av som du säger. Det handlar ju bara om matte i det fallet men det upplevda "skärpedjupet" skiljer sig.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dacharls:

Sure jag köper det rakt av som du säger. Det handlar ju bara om matte i det fallet men det upplevda "skärpedjupet" skiljer sig.

Nej, Bokhen skiljer sig
Men jag förstår precis vad du menar. Man får ju mycket lättare till en lugn, harmonisk och väldigt krämig bakgrund med ett 200/2,8 än ett 24/2,8. Dock är jag anal och tycker att rätt skall vara rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej, Bokhen skiljer sig
Men jag förstår precis vad du menar. Man får ju mycket lättare till en lugn, harmonisk och väldigt krämig bakgrund med ett 200/2,8 än ett 24/2,8. Dock är jag anal och tycker att rätt skall vara rätt.

haha ja jag förstod nästan att det var ngt analt

Ja det är bokhen det handlar om.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej, Bokhen skiljer sig

Bokeh:n har inte alls något med detta att göra öht. Bokeh:n är KARKATÄREN på oskärpan och har varken med skärpesdjup eller perspektiv att göra.

Permalänk
Medlem

jaja märk ord vi menar samma sak bara jag som inte orkar formulera mig

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Bokeh:n har inte alls något med detta att göra öht. Bokeh:n är KARAKTÄREN på oskärpan och har varken med skärpesdjup eller perspektiv att göra.

Det kan nog stämma. För vad jag förstått från div. artiklar tester och forum är att karaktären på bokeh hänger samman med antalet lameller i bländare. Fler lameller ger mjukare bokeh och färre ger hårdare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Bokeh:n har inte alls något med detta att göra öht. Bokeh:n är KARKATÄREN på oskärpan och har varken med skärpesdjup eller perspektiv att göra.

Bokeh=karaktär?
Bokeh=oskärpan, som i sin tur kan ha en karaktär.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det kan nog stämma. För vad jag förstått från div. artiklar tester och forum är att karaktären på bokeh hänger samman med antalet lameller i bländare. Fler lameller ger mjukare bokeh och färre ger hårdare.

Antalet lameller i bländaren är en sak som påverkar bokeh:n ja. Därtill finns det optiska egenskaper i objektivet som påverkar. Kanten på oskärpecirklarna (eller hexagonerna, eller hoptagonerna eller...) kan vara olika tydligt markerad. På ett objektiv med dålig bokeh är kanterna markerade.

Skrivet av Igelkott:

Bokeh=karaktär?
Bokeh=oskärpan, som i sin tur kan ha en karaktär.

Bokeh är karaktären på oskärpan, alltså du oskärpan ser ut.
Bokeh (mest för att den är lättöverskådlig och lättbegriplig, det finns ett otal sidor som visar/säger samma sak)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Antalet lameller i bländaren är en sak som påverkar bokeh:n ja. Därtill finns det optiska egenskaper i objektivet som påverkar. Kanten på oskärpecirklarna (eller hexagonerna, eller hoptagonerna eller...) kan vara olika tydligt markerad. På ett objektiv med dålig bokeh är kanterna markerade.

Bokeh är karaktären på oskärpan, alltså du oskärpan ser ut.
Bokeh (mest för att den är lättöverskådlig och lättbegriplig, det finns ett otal sidor som visar/säger samma sak)

Jag kan bara tolka den på ett sätt. Att snygg bokeh = snygg oskärpa. snygg bokeh != snygg karaktär på oskärpa.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N