HD4850 - Inget ljud längre?

Permalänk
Medlem

Hittade ingenting som verkar likna mitt problem i länken

Drivisarna installerar sig själva genom windows update ifall jag exempelvis återställer systemet till en punkt där de inte hade installerats än.

Hm, ställa in att windows update inte får installera nått automatiskt, och göra en ny systemåterställning kanske?

Tror inte nollställning av bios skulle göra någon skillnad, så fort de där jävla drivisarna för graffkortet inte e där, lägger de in sig på en gång.

EDIT;
Installerade 2.3 drivers, och nu visas fortfarande bara HDMI output, men nu visas den som "Ej inkopplad"

Nu har jag ingen ljudenhet alls oO

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Prova att göra en systemåterställning och välj att ljuddrvrutinen inte ska installeras. Sedan så kanske du kan ställa in vilket ljud du vill använda i bios...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har nu även testat att köra me Onboard sound disabled ifrån BIOS.
Gjorde ingen skillnad med uppdaterade drivers, lr original.

Det enda nya drivers gjorde var att HDMI output blev "Ej inkopplad".

Får testa att göra en total återställning, fungerar inte det vetefan..

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem när jag installerade mitt 4850.
Gå in på Kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter. Under fliken 'Ljudenheter' ska du kunna välja mellan troligtvis 'ATI HD Audio output' och 'Realtek HD Audio output'. Kolla att den är inställd på Realtek'en, funkade för mig utan massa av- och om-installationer

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem kör du med förresten? Om du har möjlighet så testa med ett annat os. Ett annat tips är ju att pröva att sätta in något riktigt ljudkort.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Jag fick samma problem när jag installerade mitt 4850.
Gå in på Kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter. Under fliken 'Ljudenheter' ska du kunna välja mellan troligtvis 'ATI HD Audio output' och 'Realtek HD Audio output'. Kolla att den är inställd på Realtek'en, funkade för mig utan massa av- och om-installationer

Om du skulle ta och läsa lite i tråden, så ser du att han redan har gjort det och det gjorde ingen skillnad, han hade bara en ljudenhet.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk

Har nästan samma problem jag. Dock har jag ljud men riktigt uselt sådant.

Jag har heller inget ATI audio eller liknadne i min enhetshanterare

http://img58.imageshack.us/my.php?image=fafafafafafapr1.jpg

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vem var idioten som kom på att lägga in ljudfunktioner i grafikkortet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 Dual Core 6000+ 2048 RAM Radeon HD 4850 1GB

Permalänk
Medlem

"Idioten" kom på att det är en bra idé att skicka ljudet via hdmi kontakten som är den del av poängen med den. Sen att en del inte klarar av att stänga av den är ju en annan fråga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
"Idioten" kom på att det är en bra idé att skicka ljudet via hdmi kontakten som är den del av poängen med den. Sen att en del inte klarar av tt stänga av den är ju en annan fråga.

Varför är det en bra idé? Jag har redan ett ljudkrot, plus ett integrereat. Jag behöver inte ett till! Vad är vitsen med det öht. Och vad är HDMI kontakten egentligen?

Visa signatur

AMD Athlon 64 Dual Core 6000+ 2048 RAM Radeon HD 4850 1GB

Permalänk
Medlem

HDMI --> High Defenition Media Interface = En digital scart kontakt... Dvs det skickas både ljud och bild upp till full HD kvalitet.

Edit : Det finns inga inställningar i drivisarna för grafikkortet att man inte vill använda den ljudkretsen eller nåt ?

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av general_sug
Varför är det en bra idé? Jag har redan ett ljudkrot, plus ett integrereat. Jag behöver inte ett till! Vad är vitsen med det öht. Och vad är HDMI kontakten egentligen?

Du idiotförklarar något du inte har en aning om vad det är? Men i ordet ligger väl förklaringen...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

GODmorgon allihopa!

Lyckades kringgå att förlora mina 2 andra ljudenheter efter en systemåterställning igår samtidigt som jag fick in den nya

Jag hade lyckats räkna ut så långt som att efter systemåterställning drar den igång installationen av HDMI outputen för grafikkortet när operativet drar igång, och det är även denna som rensar ut de 2 andra enheterna av någon konstig anledning.

Så jag körde en återställning, och så fort jag fick upp skrivbordet gick jag in på Ljudenheter för att kolla om jag hade dem där då, det hade jag.

Sedan hade jag den uppe när sekunden senare drog installationen för kortet igång, och förmodligen (inte helt säker, men det verkar ju likna nån bugg av något slag det här...) så lät den bli att rensa ut de 2 existerande enheterna där för att jag hade dem uppe.

Så sen var det bara att dra ut gamla grafikdrivers me drive sweeper, starta om (hade nu alla 3 ljudenheter där, tjoho ) för att sedan installera de nya.

Sitter nu på fräsha drivers för grafikkortet tillsammans med fungerande ljud som jag hade innan

Observera, jag behövde aldrig göra någon fullständig systemåterställning, alla de försök jag gjorde, inklusive det sista som fixade allt, var återställningar tillbaka till den 8e, i måndags, alltså innan jag hade installerat grafikkortet.

Ett sista ord till Semjonov som skrev "Sen att en del inte klarar av att stänga av den är ju en annan fråga."

För mig så fanns ingenting att stänga av. Jag testade att stänga av Onboard audio genom BIOS, någonting annat kände inte datorn fanns inkopplat för ljudet, och att stänga av Onboard audio gjorde nada.
Det enda som fuckade för mig, var att denna "bugg" lr vad det nu var, rensade ut mina existerande ljudenheter för att lägga till en som inte fungerade ihop med någonting alls.

Hursomhelst, allt fungerar som det ska nu..
STORT TACK TILL ALLA ER SOM TAGIT ER TID !

EDIT; Typo

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

Kul att du fått i ordning på deti af.

Jag la in nåt som hette Realtek high definition Audio och då fick jag lite bättre ljud. sprakar inte alls lika mycket.

Fidde66: hmm jo det kan ju va ett alternativ. Får kolla custom inställningarna.

Som ni kan se här finns inga andra ljudenheter än själva ljudkortet som går att ta bort

http://img58.imageshack.us/my.php?image=fafafafafafapr1.jpg

Visa signatur

AMD Athlon 64 Dual Core 6000+ 2048 RAM Radeon HD 4850 1GB

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem... Kan någon hjälpa mig? :/ har ett ATI HD 4670..

Permalänk

En liten bump på denna tråd. Har nästan exakt samma problem (har också ATI 4850), endast HDMI utgången visas i ljudenheter. Har testat att installera om drivrutinerna för realtek HD audio, men de visas fortfarande inte. Använder Win 7 Ultimate.

Det skumma med mitt problem är att det uppkom idag när jag kollade på ett streamet program som kraschade (någon flashgrej som inte funkade), sen efter det funkade inget ljud. Har redan testat systemåterställning och lösningar som föreslagits i tråden, men inget har funkat. Känns inte skitkul att behöva göra en ominstallation av operativsystemet... Några andra förslag på lösningar?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser det ut i enhetshanteraren? Bild på detta kanske?
Fan vad bra att du sökte på forat STORT + på detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

min polare har också samma problem, med också ett hd4850