Permalänk

Akut Mac problem!

Hej!
Jag testade "Erase Free Space" funktionen på Mac:en. Först testade jag 35 gångers funktionen där den skriver över det fria minnet 35 gånger. Eftersom jag såg att detta skulle ta 1 dag och 10 h så avbröt jag det inom 10 min. Efter det så gjorde jag först det första alternativet där den skriver över det lediga utrymmet en gång och sedan testade jag den där datorn skriver över det 7 gånger.

Men sedan när jag tittar noggrannare så ser jag att datorn har gjort något fel (gissar på att den inte har tagit bort filen (som "Erase Free Space" funktionen själv skapat) som tar upp hela hårddisken som den tar bort?)

Någon hjälp mig att hitta och ta bort denna filen!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

Hur mycket ledigt utrymme ska du egentligen ha?

Permalänk
Medlem

Finner du någon fil som är så stor eller är utrymmet reserverat? förstår inte din fråga riktigt... Om filen är för stor eller låst etc. av någon anledning kanske du får gå genom root (terminal)

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

tanka hem programmet WhatSize och låt de mäta upp alla mappar på din disk, då kommer den sortera dem efter storleksordning

Permalänk
Medlem

Gör som bjohansson säger här ovan, och öppna sedan Terminalen och skriv "rm -r /sökväg/till/filen".

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Tack för svaren!
Jag tror att Erase Free Space går till så här: Datorn skapar en fil som är lika stor som det som är ledigt i hårddisken. Sedan ersätter den denna filen med nollor.

Jag tror att jag avbröt "operationen" innan datorn hade hunnit tagit bort filen och lämnat datorn med en gigantisk fil.

Jag har testat att göra en Smart Folder och försöka hitta saker som är större en 10 gb. Hittar dock inget. Jag är inte säker att What Size kommer fungera med jag ska testa det!

Tidigare hade jag enbart 40 GB uptaget på datorn..

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk

Nu har jag räddat din dag, gå in i terminalen, gå in i /var/root/Library/Caches/TemporaryItems

cd /var/root/Library/Caches/TemporaryItems sudo rm -r *

done!

säg till om det hjälpte ..

Permalänk

Denna datorn är bra konstig ^^ Jag testade starta datorn med Shift nere till Felsäkertläge(?). Har hört att lite cache och loggfiler och sånt rensas då. Då var datorn helt återställd och jag hade fått tillbaka mina 110 GB! xD

Tack så mycket ändå för hjälpen!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4