Permalänk
Medlem

Vilket OS på Netbook?

Undrar lite över vilket OS som är att rekommendera på en Netbook men en Atom N450 och Intel GMA 3105 grafikkrets.

Vi kan ju börja med Windows. Den kom ju med Windows 7 Starter som åkte ut direkt då det var alldeles för begränsat.

Kör just nu Windows 7 Professional och det flyter väll på okej, inte mer en så. Känns lite segare en Starter.

Har inte testat XP då batteritiden ska försämras en del. Fast i och för sig kommer det väll att flyta på bättre?

Men vilket Windows hade ni rekommenderat? XP, 7 Starter, 7 Pro?

Sen ska jag dual boota men någon trevlig linux dist.

Har kört Ubuntu Netbook Remix 10.04 och det har också fungerat helt okej men tror det blir typ Arch eller Debian som åker in i slutändan.

Så vilken Linux dist skulle ni rekommendera? Behöver inte vara någon ovanstående.

MVH OWD95

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

XP kommer såklart flyta på bättre på netbooken men den kom med 7 starter så varför iaf inte pröva home premium? nåt annat behövs egentligen inte, du kan även stänga av olika tjänster och tweaka installationen så den flyter på mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

XP kommer såklart flyta på bättre på netbooken men den kom med 7 starter så varför iaf inte pröva home premium? nåt annat behövs egentligen inte, du kan även stänga av olika tjänster och tweaka installationen så den flyter på mer..

Har ju provat Pro... Skiljer ju inte allt för mycket på Pro och Home Premium

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att XP skulle försämra batteritiden då OSet är mkt lättare än Win7. Annars så tycker jag Arch låter trevligt

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Jag har svårt att tänka mig att XP skulle försämra batteritiden då OSet är mkt lättare än Win7. Annars så tycker jag Arch låter trevligt

Jag verkar faktiskt ha fel angående det med batteritiden

Windows 7 versus Windows XP on the ASUS Eee PC 1005HA Netbook - Battery Life - Legit Reviews

Måste varit något jag fått för mig bara...

Arch är alltid trevligt

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk

Jag kör W7 Ultimate i min Compaq Mini och det flyter på hur bra som helst Men då har jag också tweakat och skalat ner Ultimate till max och tagit bort alla onödiga saker jag ändå inte behöver

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Jag kör W7 Ultimate i min Compaq Mini och det flyter på hur bra som helst Men då har jag också tweakat och skalat ner Ultimate till max och tagit bort alla onödiga saker jag ändå inte behöver

Okej! Har du använt dig av Vlite? Några tips på vad man ska ta bort osv?

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men ändå kör han Ultimate nedstrippat när andra skulle funka lika bra och dessutom billigare.

Att använda vLite för windows 7 är inte rekommenderat alls då vlite är gjort för vista och kan få 7 installationen att fucka ur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men ändå kör han Ultimate nedstrippat när andra skulle funka lika bra och dessutom billigare.

Att använda vLite för windows 7 är inte rekommenderat alls då vlite är gjort för vista och kan få 7 installationen att fucka ur..

Okej Tror det blir Windows 7 Professional och ArchLinux.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Snusfri

Kör Windows 7 Ultimate på min eMachines em250 (Atom N270, 1gb ram) och det sparkar röv med XP.
720p filmer flyter finfint och allt annat jag testat har rullat på fint med.

Att folk ens funderar på att köra gammalt skräp som XP på en ny dator är skrämmande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Kör Windows 7 Ultimate på min eMachines em250 (Atom N270, 1gb ram) och det sparkar röv med XP.
720p filmer flyter finfint och allt annat jag testat har rullat på fint med.

Att folk ens funderar på att köra gammalt skräp som XP på en ny dator är skrämmande.

Något som är mer skrämmande är att du kör Win7 Ultimate på en netbook. Vad gör man egentligen med en netbook? Jo, surfar, ser film, skriver i word osv.

Kan inte tänka mig en gång du behövt någon av funktionerna i Ultimate som inte home premium eller professional har. Sen finns det alltid tredje parts program som sparkar röven ur windows egna program.

Sen att du säger att det är skrämmande att köra gammalt skräp som XP på en ny dator är också riktigt konstig. Bara för att datorn är ny behöver ju inte hårdvaran vara bra. XP är 100 gånger bättre på en netbook en Windows 7.

Har nu kört Win: XP/7 (Professional/Starter). Linux: Ubuntu, Arch, Moblin, Mint och Joliclud och alla dessa operativsystemen slår Windows 7 med hästlängder på en netbook.

Hade inte Microsoft betalat tillverkarna att använda Windows 7 Starter kan jag lova att dom kommit med XP. Utan tvekan.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Något som är mer skrämmande är att du kör Win7 Ultimate på en netbook. Vad gör man egentligen med en netbook? Jo, surfar, ser film, skriver i word osv.

Kan inte tänka mig en gång du behövt någon av funktionerna i Ultimate som inte home premium eller professional har. Sen finns det alltid tredje parts program som sparkar röven ur windows egna program.

Sen att du säger att det är skrämmande att köra gammalt skräp som XP på en ny dator är också riktigt konstig. Bara för att datorn är ny behöver ju inte hårdvaran vara bra. XP är 100 gånger bättre på en netbook en Windows 7.

Har nu kört Win: XP/7 (Professional/Starter). Linux: Ubuntu, Arch, Moblin, Mint och Joliclud och alla dessa operativsystemen slår Windows 7 med hästlängder på en netbook.

Hade inte Microsoft betalat tillverkarna att använda Windows 7 Starter kan jag lova att dom kommit med XP. Utan tvekan.

haha.. är xp 100x bättre?
du har ju själv postat en länk som just hävdar att det knappt var någon skillnad mellan xp och win7 i prestanda och batteritid

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Om du kör XP, testa och använda dig av EWF? Kommer göra så den blir mycket snabbare.. gjorde det på min netbook och den blev hur snabbt som helst. Det går ut på att du använder dig av ram-minnet som disk istället för hdd. Tex om du har 2 partitioner så läggs C: på Ram minnet efter du startat upp datorn.. vilket gör netbooken jätte snabb. Dåliga är att du får använda en annan partition till att spara saker på.. då C: inte sparar det.. då det bara läggs i ram-minnet.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Men ändå kör han Ultimate nedstrippat när andra skulle funka lika bra och dessutom billigare.

Japp varför inte utnyttja ett operativsystem man redan har Klart Pro eller Premium Home hade funkat lika bra om jag fått tweaka och skala ner dom först

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk