Phenom X6-system till tjejen - ris eller ros?

Permalänk
Medlem

Phenom X6-system till tjejen - ris eller ros?

Tjenare alla, long time no see för min del här på SweC, men hoppas ändå på lite synpunkter när jag nu lovat att hjälpa tjejen att bygga en stabil, hyfsat tyst och framtidssäker dator för max 7000, men gärna mindre.

Efter lite läsande har jag valt att basera systemet på AM3, mycket på grund av att Phenom X6 verkar vara bra "bang for the buck". Håller ni med? Hon har inte under de år jag känt henne spelat ett enda spel mer krävande än MS Röj - användningsområdena kommer snarare att vara huvudsakligen kontorsarbete/multitasking, viss filmuppspelning samt en del fotoredigering.

Hela inköpslistan finner ni här: Produktlista - Frida Phenom X6

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Den kommer inte direkt upplevas som seg, men du kan lika gärna sätta en atlhon 2 quad och 2gb ddr3 i den vilket kommer sänka priset väldigt mycket.

Men nog är 1055t ändå riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan komma undan billigare om du hittar billigare 1333mhz minnen, 1600mhz är väl inte användbart på AMD riggar iaf? Komplettera med ett Radeon 5770 och du kan introducera henne för några lämpliga Bioware spel, en kvinnlig Shepard i Mass Effect så är hon nog fast

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Du kanske kan komma undan billigare om du hittar billigare 1333mhz minnen, 1600mhz är väl inte användbart på AMD riggar iaf?

Om man ska klocka en 1055:a är 1600mhz nödvändiga, tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bachman:

Om man ska klocka en 1055:a är 1600mhz nödvändiga, tror jag.

ja det är det eftersom du måste sänka frekvensen på minnena när du höjer FSB

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ja det är det eftersom du måste sänka frekvensen på minnena när du höjer FSB

Hur fungerar det om man har upplåst multiplier på processorn, då behöver man väl inte ha 1600mhz minnen för att klocka?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jodå, att det går att komma undan billigare förstår jag, men av olika anledningar är det faktiskt bäst om slutkostnaden hamnar mellan 5- och 7000 Det jag undrar mest över är således prioriteringen - vore det vettigare att satsa lite mer på ett intelsystem med färre, men effektivare kärnor med hyperthreading, eller har jag rätt i att AMD kanske är mer "bang for the buck"?

Ett HD5770 eller liknande tänkte jag låta henne få komplettera med själv när hon känner att hon behöver det. Eventuellt kommer hon i sin utbildning att behöva syssla med någon form av enklare CAD/CAM, så när det väl inträffar får hon själv kolla upp vad hon behöver

Klockning får jag oavsett se med, tvivlar på att prestandavinsten skulle märkas tillräckligt för att jag skulle riskera den extra supporttiden

EDIT: Nej, har du multipeln upplåst a la Black Edition är du fri att sätta processorns klockfrekvens oberoende av FSB och därmed minnesfrekvens. Högre minnesfrekvens ger dock ett snabbare system förutsatt att dina minnen klarar det utan allt för höga timings.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Med tanke på användningsområdet låter det som väldigt overkill på processorn. När spel inte är huvudsysslan är det bättre att dra ned på antalet kärnor och välja en snabb systemdisk för pengarna istället. Ett system med en 3-kärnig Athlon II och Intels X25-V kommer t.ex. vara mkt rappare i operativsystem/program än ett system med en 6-kärnig Phenom II och en mekanisk systemdisk. Båda systemen hamnar inom samma budget.

SSDn använder du för operativsystem och program, du behåller alltså den mekaniska disken för att lagra "allt annat" (media, nedladdade filer, mm).

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i! Hade helt missat hur mycket SSD-diskarna har sjunkit i pris, och efter att ha betat av ett par jämförande tester förstår jag vad du menar med overkill på CPU:n... Tack för tipset!

Har modifierat listan nu och lagt till en X25:a på 80 Gb och bytt ut processorn - vad sägs nu? Någon speciell SATA-kontroller man bör akta sig för med tanke på AHCI-stöd och grejer?

Produktlista - Frida Phenom X6

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyrostad:

Det har du rätt i! Hade helt missat hur mycket SSD-diskarna har sjunkit i pris, och efter att ha betat av ett par jämförande tester förstår jag vad du menar med overkill på CPU:n... Tack för tipset!

Har modifierat listan nu och lagt till en X25:a på 80 Gb och bytt ut processorn - vad sägs nu? Någon speciell SATA-kontroller man bör akta sig för med tanke på AHCI-stöd och grejer?

Produktlista - Frida Phenom X6

Är det inte värt att satsta på ett moderkort med USB 3 och sata 6 ??

Permalänk
Medlem

För undvika "hmm" ljud, så ta en Western Digital istället för Samsung.

Samsung är fina, förutom att de vibrerar mycket, vilket gör att hela datorlådan vibrerar (ej synligt) vilket ger ett "hmm" ljud som man blir galen på om man är ljudkänslig.

Edit:

Jag rekommenderar även att du inte tar det chassit då den innehåller ett nätagg.

Om du tar ett riktigt tyst nätagg (tyst fläkt i), så blir datorn tystare! Speciellt när du inte har något grafikkort i datorn.

Ta detta tysta nätagget:
Scythe Kamariki 4 550W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Och sen ett billigt chassi:
Cooler Master Elite 310 (Svart/Silver) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin
(Fläkten som ingår i chassit tar du ut, och stoppar in denna tysta fläkten istället: Scythe Slip Stream 120mm 800rpm Scythe Slip Stream 120mm 800rpm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar )

En del personer lägger mycket summor på ett dyrt chassit för att stänga inne oljudet.
Det bästa är att från början skaffa datorkomponenter som är tystare.

Lycka till!