Ny dator 14.000kr inkl allt... blir det bra tro?

Permalänk

Ny dator 14.000kr inkl allt... blir det bra tro?

Har beställt en ny dator och kompletterat med en del saker. Det känns som jag fått ihop ett bra paket till mina behov, men är ändå osäker.

Behov:
Diablo 3
StarCraft 2
Civilization 5
Videoredigering
Photoshop
Eventuellt spel som kommer dyka upp.

OBS!
Jag avskyr 3D-spel i form av WOW, CS, BattleField och annat skit som man mår illa av att spela.

Har jag plockat ihop en dator för mina nuvarande och framtida behov, tro?

Tack på förhand!

Namn / Pris
Asus M4N75TDAMD 849,00 kr Moderkort
BenQ TFT 24" V2420H LED 2190,00 kr Skärm
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 590,00 kr Hårddisk
AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz 1321,00 kr CPU
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 762,00 kr Minne
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 1990,00 kr GPU
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 1990,00 kr GPU
Cooler Master Hyper 212 Plus 279,00 kr CPU-kyl
Logitech X-140 Svart 247,00 kr Högtalare
Cooler Master Gladiator 600 ATX 599,00 kr Burk
Samsung SH-S223C 22X DL Svart 196,00 kr DVD-brännare
Logitech Cordless Desktop Wave 564,00 kr Mus+t-bord
OCZ ModXStream Pro 500W 483,00 kr Nätaggregat
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 1057,00 kr OS
Byggnation av dator med valfria delar 795,00 kr De bygger den åt mig
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0,00 kr Fraktfritt, nice!
Frakt & eventuella avgifter: 0,00 kr
Totalt, inkl. moms: 13 912 kr

CPU:
Hastighet 3,2 Ghz
Antal kärnor: 4
GPU:
Frekvens: 715 Mhz
Minne: 2048 MB, 3600 Mhz, 256 bitar
DirectX 11
SLI
HMDI
Internminne:
4 GB 1333 Mhz
Features:
Full HD 1929x1080
24” skärm (LED)
DVD-brännare (skrivhastighet: dvdx22, cdx48)
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk

Tänkte eventuellt byta till detta moderkortet istället, lite osäker....
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se

Sen är jag osäker om jag ska bygga den själv... har byggt en dator för typ 8 år sedan och med tanke på man får extra garanti, de testar den och de fixar med kablar och kylpasta med mera så kanske det är värt en peng?

Sen tänkte jag kanske att man behövde ett starkare nätaggregat?

Blir det en bra dator tro?

Permalänk

Nu kommer en del klaga på processorkylaren men, köp den om du vill ha det finaste och bästa

Permalänk

Sådär, har lagt upp paket nu.

Permalänk
Medlem

gillar de försa paketet. bara du behöver starkare nätagg. å ngn kylare ex h70 typ

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Skrivet av Sc0rp1E:

gillar de försa paketet. bara du behöver starkare nätagg. å ngn kylare ex h70 typ

Kylare har han, v10.

Permalänk

Känns som du bytt mina SLI-grafikkort mot ett singelkort modell bättre. Sen har du lag 800kr extra på en CPU-kylare och köpt en bättre mus. Du har även ett större nätaggregat.

Är GTX470 verkligen bättre än 2 st GTX460(SLI)?
Varför denna imbakylare? Hörde folk som klagade på min tillköpta CPU-kylare och de påstod att den som medföljer CPU´n räckte gott och väl. När jag ser ditt kylarförslag blir jag verkligen förvirrad.

Skulle man då inte kunna dumpa grafikkorten och din imba kylare i fördel mot ett Sparkle GeForce GTX 480 1536MB?

Permalänk
Skrivet av Sc0rp1E:

gillar de försa paketet. bara du behöver starkare nätagg. å ngn kylare ex h70 typ

Kan du ge mig ett förslag? Det ska ju så fall klara SLI så det kanske skulle passa en av samma serie?
OCZ ModXStream Pro 700W - Inet.se
Är den overkill?

Är den cpu-kylaren bättre på kyla än den jag hade eller bara coolare/tystare?

Permalänk

Du bestämmer väl själv vad du vill ha.
Corsair nätagg är mycket bättre än OCZ, kan garantera dig att den du länkar till från OCZ på 700W är sämre än Corsairs TX 650 W.
Sen ja, ska du inte klocka din processor överhuvudtaget så behöver du ingen extra kylare.

Sen grafikkortet, gör som du vill, köp 2 st GTX 460 om du känner för det. eller köp ett GTX 470, eller så köper du ett GTX 480.

Tänkte bara att eftersom att du tydligen har pengarna (14.000kr) så kanske du blir sugen på att senare klocka din processor för högre prestanda, och har du då monsterkylaren v10 så har du ju en väldigt bra början. GTX 460 ligger redan på 2000 kronor styck, GTX 470 ligger på runt 2700kr.
Då kan du lika gärna köpa ett GTX 470 nu och ett senare när priset på dom gått ner, då du knappast kommer behöva 2 grafikkort i SLI nu. Då kan du antingen köpa det jag skrev och köra ett grafikkort eller köra 2 grafikkort.

Vilken mus/tangentbord du köper är skitsamma.

Permalänk
Medlem

Skulle avråda från V10 även om du nu ska ha en extra kylare. Har ingen själv men läs på om den så kommer du att märka att många klagar på ljudnivån. Ska du inte klocka processorn behövs ingen alls som sagts. Sen tycker jag gtx460 sli är overkill för ditt användningsområde men visst är det en prisvärd kombo.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

gtaivlagg:
Jag är inte jätte duktig på detta med hårdvara så du får gärna förklara för mig vad skillnaden i prestanda blir mellan ett GTX470 och 2st GTX460 i SLI?
Känner jag mig själv rätt så köper jag datorn nu och att köpa till ett GTX470 om några månader blir nog svårt på alla fronter. Lättare att övertyga regeringen om ett större inköp än tilläggs köp på 2700kr senare...

Med den CPU-kylaren du tog fram, hur högt kan man klocka denna processor utan att den tar skada, dvs stabil drift?

Permalänk

TheJerk:
Behöver jag överklocka CPU´n? Kommer jag känna någon större skillnad på de aktiviteter som jag pysslar med? De spel och videoredigering jag pysslar med, behöver de överklockning eller räcker det med den rejäla boost som SLI-korten ger?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte överklocka processorn. Att lägga nästan lika mycket på en kylare som en CPU är _vansinne_.

Det finns bra eftermarknadskylare för under 300 kronor.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Okej, om jag nu ska köra SLI med dubbla GTX460, vilket moderkort bör jag ha? Jag betalar ju så lite som möjligt, dvs jag vill inte betala för något jag inte kommer utnyttja.
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
eller
Asus M4N75TDAMD - Inet.se

Sen när det gäller nätaggregat så är jag också fundersam på vilket jag ska ha? Hur avgör man hur mycket man behöver i watt och det måste väl stödja SLI om jag fattat rätt.
OCZ ModXStream Pro 700W 599kr SLI-stöd
Corsair TX 650W 80+ 830kr SLI-stöd
Något annat?

Permalänk
Medlem

kör på evo . de andra är bara budjet typ. ser ingen överklockning potential i det.

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).